Octavia III - Verwarming blijft koel bij het rijden

turboturbo

Forumguru
Vreemd een verstopping voor zo’n jonge auto.
Hoe dan ook, een werkje is het zeker - de verdamper van de airco en de kachel radiateur zitten beiden goed verstopt in het dashboard. Een van beiden stuk is slecht nieuws.
 

EdK

Forumguru
Er zou ook zomaar ergens een hardnekkige luchtbel kunnen zitten.:pieker:


Heb het bv in CV installaties wel meegemaakt dat een deel gewoon niet warm wilde worden en dat we erachter kwamen dat in en rondom een koppeling een luchtbel zat die niet wegkwam
Uiteindelijk met rubber hamers op koppeling staan hengsten en na een half uur we eindelijk wonnen van die luchtbel en we overal de warmte hadden !!!

Tsja nu kun je niet met een rubber hamer in die wagen aan de gang gaan, maar zal dit met beleid moeten gebeuren mits dit het het geval is en je het kunt lokaliseren...
 
Hier weer even een update ... even slikken ...

Afgelopen woensdag ineens alarmlichtje op het dashboard : "Koelvloeistof bijvullen".
Ik was gelukkig vlakbij mijn lokale garage. Het bleek dat het vaatje waar de koelvloeistof in zit via het overdruk ventiel de koelvloeistof eruit gooide. Dat zou kunnen betekenen dat er geen circulatie meer was van de koelvloeistof door de motor.
Na overleg met de Skoda garage de volgende ochtend de auto gebracht. Bij nader onderzoek bleek er veel vuil in het koelsysteem te zitten. Het koelsysteem moest daarom eerst helemaal worden doorgespoeld en schoongemaakt.
Vervolgens bleek dat de thermostaat, het thermostaathuis en een waterpomp vervangen moet worden.

Het probleem met dit soort dingen is dat je niet weet hoe zoiets kan ontstaan. Je staat met je rug tegen de muur en kan alleen maar "ja" zeggen tegen het reparatie-voorstel van de garage wat me een rib uit m'n lijf gaat kosten.

Ik realiseer me nu ook dat we dus blijkbaar geluk hebben gehad tijdens onze vakantie in Frankrijk afgelopen september met de caravan. Maar ja, dan heb je geen verwarming nodig.

Kortom: Ik hou me nu maar even vast aan het idee dat deze auto het lekkerste rijdt van alle auto's die ik in m'n leven heb gehad ...

Greetz,

Rob
 

Highway

Forumguru
Systeem mogelijk een keer gevuld geweest met het verkeerde koelvloeistof (na andere werkzaamheden)?

In het koelvloeistof zitten bepaalde additieven die onder andere corrosie/oxidatie tegen moeten gaan. Bij gebruik van de verkeerde middelen is er onvoldoende (of de verkeerde) bescherming waardoor vervuiling kan gaan optreden. Ook het nooit verversen van het koel vloeistof (staat zover ik weet geen termijn voor) zal ook niet goed voor het systeem zijn.

Dat is natuurlijk niet de enige reden tot vervuiling, er zijn zoveel redenen te bedenken en dan nog vergeet je er een boel.

Goed dat de oorzaak gevonden is. Minder leuk is dat het waarschijnlijk een dure reparatie is. Success met de reparatie (nou ja, het betalen hiervan).
 
Of er verkeerde koelvloeistof is gebruikt weet ik niet. Ik heb de auto 1,5 jaar geleden gekocht, hij is uit 2014.
De Skoda garage kon in hun systeem zien dat de auto normaal is onderhouden.
Maar goed, het was idd even schrikken. De oorzaak is gevonden en de auto is in goede handen bij de Skoda garage.
 
En hier ben ik weer even ... Ik was jullie nog een laatste update verschuldigd.
Iedereen uiteraard een heel mooi 2020 gewenst!

De reparatie waarover ik berichtte (eind oktober) is in November uitgevoerd. Thermostaat, Thermostaathuis en waterpomp werden vervangen en later bleek dat de verwarmingsradiator toch ook niet goed functioneerde en vervangen moest worden. Het werd een dure grap uiteraard, maar de Skoda-garage leverde SUPER service. Conclusie was toch dat er waarschijnlijk een keer gerotzooid is met een verkeerd spulletje in de koelvloeistof. Dit moet gebeurd zijn voordat ik de auto (tweedehands) kocht. Sinds half november dus nu een comfortabele warme auto :-)
Ik kijk uit naar de volgende vakantie-trips met de caravan achter deze heerlijke trek-auto.
Greetz,
Rob
 

brepus13

Forumguru
Fijn dat het opgelost is.Hoewel niet fijn voor jou is het wel fijn voor ons dat je een terugkoppeling geeft! Dank daarvoor :-)
 

tommy77

Nieuw lid
ik heb hetzelfde probleem. Radiator verstopt, blijkbaar een gekend probleem bij Octavia’s. (Ik heb er één van 2018) Jullie hadden het over een dure grap. Wat moet ik me daarbij qua grootteorde voorstellen?
 

willem.tell

Nieuw lid
Heleboel VAG auto's hadden een silica zakje in koelvloeistof reservoir, als deze scheurt wat helaas vaak gebeurt gaan de silica balletjes in het koel systeem zitten en verstoppen vaak de interneradiatoor. Zoek er maar eens op VAG Silica Bag, als de silicabag nog wel in je reservoir zit doe je erg verstandig aan om deze voorzichtig te verwijderen. Mijn Octavia had ook een verstopte binnenkachel radiator met wat sleutelen systeem gespoelt en nieuwe kachelradiator geplaatst nu werkt het weer goed.
 
Ja dat van dat silica zakje klopt wel, maar ik dachr dat dat alleen bij de diesels was? Kan het mis hebben. In mijn O3 zat hij destijds niet.
 

serum

Senior Member
Ook krachtigere benzinemodellen kunnen ermee uitgerust zijn. Te herkennen aan de opschrift 'mit Silicat' op het reservoir. Onze 2018 1.0 heeft het ook niet.
 
Bovenaan Onderaan