Octavia III RS

Rallye

Forumguru
En de 245 heeft altijd 19” toch? Of is dat alleen in Nederland. Als je het geld hebt zou ik voor de 245 gaan. Tractie is een probleem bij de RS. Zo’n sper helpt.
 

philippe bakker

Forumguru
Ja ik heb ook een 220 ( wel rond de 300 pk nu) en met wat ik nu weet van rij ervaring zou ik zeker voor eentje met sper gaan. Niet twijfelen
 

polle90

Forumguru
Ik had op de RS230 de 18'' Gemini Anthraciet velgen genomen. RS245 is altij d 19'' Xtreme Black velgen in Belgie.
 

dirkie996

Forumguru
@polle90 de 245 heeft veel meer standaard dan de RS230 daarom is ook de rs 245 goedkoper vindt ik :) + de rs 245 heeft meer pk en koppel. andere uitlaat met wat sound, de sper, betere remmen...
Het grootste verschil is wel die sper. Ik denk dat het verschil van 15pk enkel in ‘n directe vergelijking zal merkbaar zijn.
Is er ‘n verschil in remmen? Dat wist ik niet.
 

Kurtje

Forumguru
ge zou je er flink op kunnen misrekenen. Ik doe amper 5000km maar als je rekent met mijn verbruik (+/- 15L), kom je aan een aardige kost :sterretjes:
Met iets langere en gunstigere afstanden zou mijn benzinekostprijs per jaar quasi identiek zijn met ongeveer 10.000km.

15 liter? damn :D
Ik zit met mijn 400pk rond de 11 liter met een gemengde rijstijl...
Maak wel iets meer kilometers :D Auto is van juni 2015 en heeft er momenteel 78000km :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

philippe bakker

Forumguru
Het grootste verschil is wel die sper. Ik denk dat het verschil van 15pk enkel in ‘n directe vergelijking zal merkbaar zijn.
Is er ‘n verschil in remmen? Dat wist ik niet.
Zelfs dan nog niet. Tussen iemand die mooi perfect vertrekt of iemand die iets teveel of te weinig gas geeft zit een groter verschil met accelereren dan die 15 pk se. Die 15 pk ga je merken van 120 naar 200 km/u
 

leon-cupra

Forumguru
En is dat dan zoveel? Ik wist op voorhand ook dat ik met 6 liter niet ging toekomen en heb nu 61d km op 2j en 8 maanden. Blijkbaar heb jij je zelf serieus misrekend want ik ben niet constant bezig over het verbruik. Als je maar 5d km per jaar doet neem je het er met plezier bij toch. Is hooguit 2 keer per maand tanken ongeveer. Doe er zelf al 9000 om te gaan werken per jaar.
voor een moderne benzine waar ze in de folder een verbruik van 8L vermelden binnen de bebouwde kom, is gemiddeld 15L verbruik schandalig. Ik had effectief wel rekening gehouden met 10L maar zeker niet met 15L. Heb ik mij zwaar misrekend? Neen, want uiteindelijk ging ik toch niet meer dan 10.000km/jaar rijden met de vRS. Moet ik een boterham minder eten om de benzinekost te betalen? Uiteraard niet. Lig ik er wakker van? Uiteraard niet.ik vermeld het regelmatig op het forum gewoon om andere te waarschuwen. Dat ze er zelf rekening mee kunnen houden.

Wel zou ik nooit meer een vRS kopen (noch de 230, noch de 245) en niet om het verbruik maar puur om de miserie met grip. Indien de volgende terug +200pk zou zijn, moet het 4motion zijn en indien dit niet past in het budget, zal het terug een "normaal" vermogen worden.
 

boontjeRS

Forumguru
Is normaal he. Op 4 km is de motor nog niet warm en verbuik je veel. Qua grip heb ik juist maar problemen in het nat dus doseren. Zoals ik al wel keer zal gepost hebben ligt het ook veel aan de rechtervoet he. Ik zit tss de 8 & 9 liter naargelang rijstijl en afstand. 15 enkele malen als ik de gasten voer naar trainingen wegens maar 2 Km ver. Hoe verder hoe zuiniger is echt wel zo.
 

leon-cupra

Forumguru
@boontjeRS , het mag mss logisch zijn maar het is niet normaal dat een MODERNE benzinemotor zelf op dergelijke afstanden zo een verbruik heeft. Waar zit je dan met de zuinige, moderne benzinemotor die de overheid zo hard promoot. En je moet het niet alleen steken op het vermogen en de rechtervoet. Mijn vader heeft een nieuwe Tiguan tsi 150pk en komt gemiddeld ook niet onder de 10L ( korte afstanden met zéér rustige rijstijl)

qua grip: heb eigenlijk niet een vRS gekocht om bij de minste regen met een ei onder mijn pedaal te moeten rijden.
 

boontjeRS

Forumguru
Tja, wat doe je eraan, tis nu zo, ze zijn al sneller op temperatuur dan 25j geleden maar stoppen en aanzetten als hij koud staat kun je met geen enkele auto vermijden, zelf met een diesel koud ga je ook niet weinig gebruiken bij korte stukken. Had in een vorig leven een M3 en die verbruikte gemiddeld 12l tot 20l naargelang afstand en rijstijl. Dus logisch ja maar normaal, tja...:pieker:
 

dirkie996

Forumguru
Zijn we niet allemaal ‘n beetje teveel verwend? VW doet het misschien beter, maar in de regen moet je nu eenmaal met de RS niet plankgas willen vertrekken. Jullie zijn waarschijnlijk de generatie die opgegroeid is met allerhande elektronische hulpmiddeltjes die je moeten helpen om heelhuids ergens te geraken.
Toen ik met ‘n Fiat 131 Racing reed( achterwielaandrijving) zonder tractiecontrole, abs en zonder stuurbekrachtiging, klaagden wij ook niet. Toen leerde je nog omgaan met de zwakke punten van uw wagen. Maar wat wil je, rijden met het dubbele vermogen van vroeger, maar wel de tractie van ‘n 1.6tdi?
En wat het verbruik betreft, ik persoonlijk verbruik nooit 15l/ 100km gemiddeld. Rijd ik dan als ‘n oude sok? Volgens jullie verbruik wel. Maar als je nu al problemen hebt met 220/230pk, waarom dan nog tunen naar 300pk?
Tractie kan inderdaad beter, maar ik ben vroeger andere dingen gewend geweest.’n Beetje “feeling” doet soms wonderen.
 

boontjeRS

Forumguru
Elaba :D ik rij al van in 1993 met de auto zulle, dus zeker niet verwend. M'n eerste met tractie controle was zo een 10j later. En ik geraakte ook bijna overal want winterbanden had ik nog niet van gehoord dan. :maakmegek:
 

leon-cupra

Forumguru
@dirkie996 , verwend? Belange niet. Ik wil gewoon dat wanneer ik een wagen koop met dergelijk vermogen dat ik het ook effectief kan gebruiken in de meest gangbare weersomstandigheden. De vRS faalt daar zeer hard in. Een GTI of een Cupra hebben hiermee blijkbaar veel minder problemen. Je betaalt niet weinig meer voor dergelijke wagen, dus mag je er ook wat voor terug krijgen. Wat kostte je fiat toen? Wss nog véél minder dan nu de goedkoopste Citigo.

Dat je bij een kickdown in goede omstandigheden wat slip hebt, maakt mij weinig uit. Maar dat bij de minste regen je met een ei onder je pedaal dient te rijden, vind ik absoluut niet kunnen. Onlangs de vRS nog eens buiten gehaald voor een mooi ritje, weliswaar in de regen. Pfff had al veel spijt. Reed serieus op het gemak en had iedere keer bij het verlaten van de rotonde wheelspin (pedaal was maximaal een kwart ingeduwd).

En tja, waarom chippen ... gewoon omdat het kan. Frustraties van te weinig grip waren er toch al. En de vRS wordt tegenwoordig toch maar als tweede wagen gebruikt. Had de Superb er niet gekomen, zou ik de wagen niet gechipt hebben.

Betreft verbruik, weet idd dat ik een serieus ongunstig rijtraject heb van en naar het werk, maar eigenlijk zou dergelijk verbruik niet mogen bij dergelijke moderne motor. Als ik iets langere ritten doe, verbruikt hij ook een stuk minder;)
 
Bovenaan Onderaan