Octavia III Greenline 2013 trekgewicht aanpassen?

Canon-Eye

Forumguru
wat is de kans dat je er mee betrapt wordt?
Met een vouwwagen? Zo goed als nul.
Als er al een keer bij de grens een controle op het vakantieverkeer plaatsvindt, zul je er met een vouwwagen niet snel uitgepikt worden.
Ze gaan dan toch vooral voor de grotere caravans - die jongens willen toch wel scoren hè...
 

Smeeuwis

Donateur
Nogmaals dank voor alle bijdragen. Ik heb eerder vandaag gepost en hierin gaf ik aan dat de bijtelling niet verandert. Het trekgewicht is niet van invloed op de uitstoot tijdens de cyclus die de auto bij de typegoedkeuring doorloopt. Dus tijdens het bepalen van de uitstoot die in de typegoedkeuring komt te staan en dus bepaalt welk percentage van toepassing is wordt niet gereden met een aanhanger. Dat de daadwerkelijke uitstoot bij het aankoppelen van een kar wel wijzigt is een no-brainer, maar dat geldt ook als je een skikoffer of fietsdragers op je dak doet, of 500 kg bagage in je kofferbak. Als dat je bijtelling zou verhogen reed niemand meer naar de wintersport...

Ik heb dit op diverse websites van bijvoorbeeld belangenverenigingen van zakelijke rijders gecheckt, ook bij de Belastingdienst en het klopt echt, de bijtelling verandert niet.

Voor mij rest dus de vraag of het haalbaar is de auto om te laten keuren. Ook ben ik nog steeds niet achter de verschillen tussen my2013 en my2014 greenlines.

Rdw is bezig voor me, ze hebben me vandaag gebeld maar ik kon niet aannemen, we wachten af.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Smeeuwis

Donateur
Ter aanvulling, bovenstaande geldt alleen als de typegoedkeuring niet komt te vervallen. Eenmaal vastgesteld blijft dat ook zo. Maar als de typegoedkeuring vervalt moet de hele auto opnieuw worden gekeurd en dan zou de uitstoot en dus de bijtelling allicht wel kunnen veranderen. Dat is voor mij sowieso een no go want dat kost waarschijnlijk bakken met geld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Rallye

Forumguru
Ok, google doet weer zijn werk.
hier gaan we, met de basis regels bijtelling voor 2013:
http://www.belastingdienst.nl/wps/w...lijke_autos/eerste_kenteken_afgegeven_in_2013
En dan hebben we deze discussie, die over precies hetzelfde onderwerp gaat, waar ook de bijtelling cq. max uitstoot van 88 gram CO2 langskomt:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5525678

Gerard
Die tweede link is een mooie, die inderdaad iets van een uitleg bevat:

"Elke auto heeft een maximaal constructietechnisch totaalgewicht (gewicht auto + max. lading + max. trekgewicht, dus wat de auto technisch maximaal aan kan) en daaraan wordt de uitstoot gemeten.
Volledig belast moet de motor hard werken --> dus hoge uitstoot, en dat is niet gewenst voor het milieulabel.
Dus reduceert men (op papier) het maximaal constructietechnisch totaalgewicht net zover totdat de gewenste uitstoot wel is behaald, en dat resterende gewicht wordt (na aftrek voertuiggewicht) verdeeld over laadvermogen/trekgewicht en zo vermeld op het CvO waarop het kenteken kan worden afgegeven.
Wil je meer is dat technisch totaal geen probleem, maar dan niet i.c.m. het milieuvriendelijkste label. (in dit geval dus niet de Econetic-versie maar z'n niet gereduceerde broertje nemen)"

Volgens mij klopt dit echter niet: ik heb juist begrepen dat een auto voor de test (legaal) zo licht mogelijk gemaakt wordt. Niks met testen op het maximaal constructietechnisch gewicht en zeker niet inclusief aanhanggewicht. Kortom: mij lijkt het dat er iets technisch aan de auto gewijzigd is, bijvoorbeeld in de manier waarop het vermogen wordt afgegeven (onder omstandigheden die bij de test relevant zijn), waardoor de minimale CO2-uitstoot tijdens de test bereikt wordt. Wellicht ligt het aan de versnellingsbak met lichtere olie o.i.d. Qua weggedrag of stevigheid van de auto verandert er niets, maar de motor (of combinatie motor/versnellingsbak) is technisch aangepast waardoor het trekgewicht op nul gesteld moet worden.

Wat het volgende jaar dan weer veranderd is dat er wel weer een aanhanger mogelijk is, moet uit te zoeken zijn... Een andere versnellingsbak mag, motortuning kan belastingtechnisch, als gezegd, een probleem zijn.

Je eerste link is niet het antwoord op wat ik vroeg. Googelen op belastingwijzigingen kan ik ook.

Als ik het mij goed herinner had het trekgewicht te maken met de milieu klasse en de bijtelling.
Die combinatie voor dat belastingjaar zorgde ervoor dat je geen trekhaak kon monteren, anders dan voor een fietsendrager.

Als je dat nu zou veranderen, kan het zijn dat je bijtelling van 14% naar 20 of 21% gaat.
Een auto van een jaar jonger = andere belastingregels = wel trekhaak.

@Gbn Misschien goed dat je aangeeft wat er dan aan die belastingregels is veranderd (met link) dat er voor zorgt dat het trekgewicht van een auto hoger is dan het jaar ervoor. Mij lijkt dat toch echt aan de techniek van de auto te liggen. Daar zou ik ook zoeken als ik TS was: wat is er aan de auto veranderd en kan je nu zelf ook veranderen om het trekgewicht te verhogen.

Mijn opmerking ziet erop dat de belastingregels over bijtelling niets zeggen over trekgewicht, enkel over CO2-uitstoot. De verandering van de regels ziet ook niet op trekgewicht, maar ook op (nog minder) uitstoot. Het trekgewicht is niet veranderd op grond van andere belastingregels, maar omdat er technisch iets gewijzigd is aan de auto, zodat men in recentere jaren toch weer trekgewicht kon toestaan, ondanks de nog lagere CO2-uitstoot van de auto van dat jaar.
 

Cordoba

Forumguru
Volgens eerdere verhalen zou de capaciteit van het koelcircuit zijn veranderd. Een kleiner koelcircuit heeft als voordeel dat de auto eerder op temperatuur komt, en haalt op die manier dus een lagere uitstoot tijdens de test en men heeft dat gekoppeld aan de trekhaak. Als je een goedgekeurde trekhaak en sleurhut hebt, wil je niet dat je nadat je de combi een stevige berg hebt opgesleurd, 10 min. wachten tot de boel voldoende afgekoeld is voor de volgende bult. Nu zal dat in de praktijk meevallen, maar als je je sleurhut en trekauto wat hebt overbeladen, de buitentemperatuur 40 graden is, te brede banden hebt die bovendien ook nog eens te zacht zijn opgepompt, en als bonus ook nog eens forse tegenwind, dan kom je wel in het gebied waar je dat verschil gaat merken.
 

Smeeuwis

Donateur
Even een update:

Uiteindelijk bericht van de RDW is dat de trekgewichten niet zijn opgenomen in de typegoedkeuring voor dit model en type. Dat wist ik al, want ze staan niet op het kentekenbewijs. Het vervolg is interessanter, de gewichten lijken destijds niet aangeleverd vanuit PON / VAG / Skoda. Waarom weet ik niet. De RDW geeft aan dat als die worden aangeleverd de auto omgekeurd kan worden, en wellicht zelfs administratief dus zonder fysieke keuring. Daarvoor hebben ze gegevens van de fabrikant nodig en die heb ik inmiddels opgevraagd bij PON, met de vraag er bij waarom in vredesnaam die verschillen tussen 2013 en 2014 er zijn. Als er geen gewichten bekend zijn vanuit de fabrikant dan moet de auto fysiek herkeurd worden, tegen aanzienlijke kosten (ettelijke honderden euro's) en wellicht ook technische issues. Daar moet mijn werkgever mee akkoord gaan, maar dat is nu nog even een stap te ver.

De kleinere koeling uit de reactie van @Cordoba klinkt wel logisch trouwens, want ik vind dat mijn olietemperatuur aardig hoog is bij redelijk normaal gebruik (dus geen 160 km/h). 95 tot 100 graden, terwijl 90 veel gebruikelijker is. Koelwater blijft wel rond de 90 trouwens, misschien is dat het wel. Ik blijf het ook raar vinden dat er een kleine serie modeljaar 2013 is die technisch mogelijk zoveel afwijkt van de 2014 serie. Ik kan me niet voorstellen dan een fabrikant of importeur zoveel kosten / moeite doen voor een relatief kleine batch voertuigen, specifiek voor de NL markt... Hoeveel 2013 Greenlines limousine rijden er nou werkelijk rond hier? Een paar honderd? Ik kan me daardoor nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat er technisch geen verschillen zijn maar alleen administratief. Anders had voor modeljaar 2014 de hele typegoedkeuringscyclus opnieuw doorlopen moeten worden met alle kosten van dien...

We gaan het beleven, ben benieuwd of Pon de tijd en moeite neemt om mijn vragen te beantwoorden.

Jullie gaan het ook horen natuurlijk.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik vind het een uitermate interessant verhaal, inderdaad zie ik een fabrikant niet snel een seriewagen aanpassen op de Nederlandse markt.
 

Wouter1

Forumguru
Hmm, gelukkig hebben we een erg fijne en klant gerichte importeur, dus het zal wel goed komen... Het is nu nog slechts een formaliteit voordat het geregeld is.;)
 

Skoda79

Senior Member
Olietemperaturen tot plm 110 zijn normaal. Mag gerust warmer worden dan het koelwater ;)

110 Is wat aan de hoge kant, maar rond de 100 is echt niet gek hoor. Bij mijn dieseltje (ook 1.6, maar greentech ipv greenline) zit de temp bij doorrijden (170km/h) tussen de 105 en 110, bij normaal rijden rond de 100.

Kleiner koeling vind ik overigens niet logisch klinken. Als je wil dat je blok sneller warm wordt, zet je er een thermostaat tussen die wat later open gaat. Dat is (productietechnisch) makkelijker/goedkoper dan een andere radiateur en ophanging daarvan gaan inbouwen. Plus dat je het risico op warmlopers (file/bergrijden in de hitte) gaat vergroten.
 

Smeeuwis

Donateur
Nou de kogel is door de kerk, ik had snel antwoord uit Leusden: Het kan niet. De trekgewichten zijn inderdaad vanuit de fabriek niet vrijgegeven voor de allereerste serie. Het waarom blijft helaas onduidelijk, ik heb wel nog terug gemaild uit nieuwsgierigheid, wellicht dat we dat nog horen.

Maar: Skoda NL heeft de vraag al wel eerder gesteld aan de fabriek (VAG dus) maar die wilden er geen toestemming op geven. Toen niet en nu ook niet. Gesloten deur dus. Voor alle O3 Greenline bezitters van MY2013: geen aanhanger dus. Althans, vanuit de fabriek.

Want de RDW biedt nog wel een uitweg: namelijk herkeuring van de auto zonder overlegging van aanvullende originele fabrieksdocumenten. Dan moet de auto dus fysiek worden gekeurd en dat betekent een test in Lelystad en bijkomende kosten. Reken zomaar op tussen de 500 en 1000 euro. Dat ga ik er niet aan uitgeven in ieder geval en ik weet inmiddels ook dat mijn werkgever daar geen toestemming voor gaat geven. Die is tenslotte de eigenaar van de auto :-)

Over koeling: ik weet dat de olie heter wordt dan het koelwater, ik vond het alleen opvallend hoog. Kennelijk is het normaal voor de 1.6 TDI. Onze privé auto blijft koeler. Ik vind een kleiner koelcircuit ook niet echt logisch inderdaad, andere thermostaat is veel goedkoper. Maar misschien werd dat wel bedoeld door @Cordoba...

Voor nu even klaar hier dus, maar als er vanuit Leusden nog een uitleg komt dan plaats ik die hier natuurlijk bij.
 

Canon-Eye

Forumguru
Over koeling: ik weet dat de olie heter wordt dan het koelwater, ik vond het alleen opvallend hoog. Kennelijk is het normaal voor de 1.6 TDI.
Niet alleen voor de 1.6 TDI, ook voor mijn 1.2 TDI Greenline torretje is dat normaal. Bij gebruik op 80 en 100 km provinciale wegen ligt de olietemp rond de 95 tot 98 graden, zelfs met de 1000 kilo die wel aan mijn trekhaak mag. Bij wat steviger gebruik loopt het op: met de caravan in Frankrijk heb ik temperaturen boven de 110 gezien.
Overigens zet ik de motor nooit uit voordat er 99 graden (of minder) op de maxidot staat.
 

Smeeuwis

Donateur
Nog een snelle reactie uit Leusden, ik krijg het idee dat ze zich er een beetje vanaf maken maar goed. Ze zeggen dat ze niet weten waarom bij de eerste serie de trekgewichten niet zijn vrijgegeven. Vanaf kalenderweek 4 2014 zijn de trekgewichten voorzien. Meer informatie is er niet, we moeten het er mee doen. Ik ga er niet mee verder in ieder geval.

Dank voor alle reacties.
 

laagvlieger

Forumguru
Daar sta je dan met een pakezel zoals een Octavia Combi. Je mag er nog niet eens wat mee trekken! Dit is zeker zeer vervelend voor bezitters van dat modeljaar.
 

B.Stuurder

Forumguru
Nog een snelle reactie uit Leusden, ik krijg het idee dat ze zich er een beetje vanaf maken maar goed. Ze zeggen dat ze niet weten waarom bij de eerste serie de trekgewichten niet zijn vrijgegeven. Vanaf kalenderweek 4 2014 zijn de trekgewichten voorzien. Meer informatie is er niet, we moeten het er mee doen. Ik ga er niet mee verder in ieder geval.

Dank voor alle reacties.

Lekker dan.
Kijk je uit voor overstekende bomen, anders moet je straks nog een MY2017 gaan rijden met alle lekkere opties die er nu in zitten... inclusief trekgewicht tot 1600 kg.;):deuk:
 

Smeeuwis

Donateur
Daar sta je dan met een pakezel zoals een Octavia Combi. Je mag er nog niet eens wat mee trekken! Dit is zeker zeer vervelend voor bezitters van dat modeljaar.

Niet te snel, dit betreft een kleine serie hatchbacks. De combi's mogen altijd 1000 kg trekken. De hb's vanaf week 4 2014 dus ook. Geldt alleen voor de Greenlines.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Cordoba

Forumguru
@Smeeuwis Ik bedoelde echt een kleiner koelcircuit, (door gewoon een radiateur te monteren die bijv. 10 cm korter is): minder koelvloeistof betekent dat de auto sneller op temperatuur is (dus beter in de verbruikstest), maar bij zware belasting koelcapaciteit te kort kan komen. De paar kg gewichtsbesparing door kleinere radiateur en minder vloeistof zet geen zoden aan de dijk.
 
Bovenaan Onderaan