Octavia III Greenline 2013 trekgewicht aanpassen?

Skoda79

Senior Member
@Cordoba , om je auto snel op temp te krijgen is de enige (en beste) manier het monteren van een thermostaat welke wat later open gaat. Monteren van een kleiner systeem brengt mi alleen risico's met zich mee.
 

Cordoba

Forumguru
Daarom ook de beperking van het trekgewicht. Overigens als de thermostaat open gaat, betekent dat er weer een 'koude plas' meedoet in het circuit, terwijl de auto echt nog niet op bedrijfstemperatuur is. Hoe groter die 'koude plas' is, hoe langer het duurt voor de auto op temperatuur is, en door een grotere radiateur koelt de koelvloeistof ook meer (en sneller) af, waardoor dus ook het bereiken van de bedrijfstemperatuur langer duurt.

Wat de risico's betreft: je kunt ook zeggen dat het monteren van een (te) groot koelsysteem risico met zich meebrengt. De motor en dus ook de olie komt later op temperatuur, dus meer slijtage. Het is dus beslist niet zo zwart-wit als je misschien denkt.
 

Bakkertje

Forumguru
Wel jammer dat het niet op de eenvoudige manier kan. En inderdaad 500 - 1000 euro uitgeven om het voor elkaar te krijgen gaat wat ver..

Dan misschien toch maar proberen de auto kwijt te raken aan een collega en zelf een nieuwe te bestellen?
 

Skoda79

Senior Member
Overigens als de thermostaat open gaat, betekent dat er weer een 'koude plas' meedoet in het circuit, terwijl de auto echt nog niet op bedrijfstemperatuur is.
*knip*
Het is dus beslist niet zo zwart-wit als je misschien denkt.

De werking van een (goede) thermostaat is ook niet zo zwart-wit, want heeft iets meer dan een open-dicht functie, er zit ook een overgang tussenin.
Ik ben het zeker met je eens dat het monteren van een te groot koelsysteem zeker zn beperkingen/slechte kanten heeft, maar daar hadden we het hier niet over. Het ging over het monteren van een kleiner koelsysteem dan het standaard koelsysteem.
Overigens is de inhoud van het koelsysteem volgens de diverse onderhoudsboekjes van de versies 2013 (eerste en latere modellen) allemaal 8,4 liter.
 

Smeeuwis

Donateur
Wel jammer dat het niet op de eenvoudige manier kan. En inderdaad 500 - 1000 euro uitgeven om het voor elkaar te krijgen gaat wat ver..

Dan misschien toch maar proberen de auto kwijt te raken aan een collega en zelf een nieuwe te bestellen?

Zit er voorlopig niet in. Eerst maar eens kijken we of we definitief aan de vouwwagen gaan ja of nee. Dat gebeurt het komende jaar in ieder geval niet omdat we inmiddels andere vakantieplannen hebben. Daarna zie ik wel weer verder. Er moet binnen ons bedrijf ook een nieuwe berijder beschikbaar zijn op dat moment anders gaat het feest sowieso niet door. De auto's zijn hier in eigendom, dus een switch via leasemaatschappij is ook niet mogelijk.

Ik wilde voor dit hele festijn de mogelijkheden onderzoeken. Nu is dat helder en weet ik wat ik moet doen als ik voor de situatie sta. Enige optie is een andere auto, of toch weer met een tent en een skibox. Dan past het allemaal prima.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik weet niet voor hoelang je de auto tot je beschikking krijgt, maar uitgaande van 4 jaar dan zou die er volgend jaar uitgaan toch? In dat geval zou ik me er inderdaad ook niet meer te gek druk over maken.
 

Canon-Eye

Forumguru
uitgaande van 4 jaar dan zou die er volgend jaar uitgaan toch?
Dat is niet vanzelfsprekend.
Bedrijven die het wagenpark in eigen beheer hebben zijn vaak familiebedrijven met een relatief stevig eigen vermogen.
Die rekenen toch een beetje anders - veel meer zoals een particulier: is die auto nog goed en veilig en komen er geen al te hoge kosten aan, dan mag-ie nog wel even blijven.
Zo heb ik een jaar of 7 met een mooi complete Polo 1.6 gereden en ruim 5 jaar in m'n eerste Skoda. En met plezier ook nog.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ook lease is steeds vaker 5 jaar. Alleen het aantal km zou de duur kunnen verkorten, maar dan betekent dat ook meteen dat je meer rijd dan afgesproken.
 

Smeeuwis

Donateur
Dat is niet vanzelfsprekend.
Bedrijven die het wagenpark in eigen beheer hebben zijn vaak familiebedrijven met een relatief stevig eigen vermogen.
Die rekenen toch een beetje anders - veel meer zoals een particulier: is die auto nog goed en veilig en komen er geen al te hoge kosten aan, dan mag-ie nog wel even blijven.
Zo heb ik een jaar of 7 met een mooi complete Polo 1.6 gereden en ruim 5 jaar in m'n eerste Skoda. En met plezier ook nog.

Klopt bij ons ook. Als ik niets doe of aankaart rijd ik deze auto nog drie jaar, dan staat er twee ton op de klok. Maar er wordt regelmatig doorgeschoven, van de personen met een langere staat van dienst (zoals ik) naar de nieuwelingen. Dus het kan zomaar zijn dat als ik volgend jaar aankaart dat ik een andere auto wil, dat er geschoven kan worden en ik een nieuwe krijg. Bij ons is dat dan bijna nieuw, hier worden meestal demo's of ex-leaseauto's van maximaal 12 maanden oud gekocht. Je hebt dan wel instemmingsrecht, dus je mag aangeven wat je wil en zelfs actief op zoek naar een auto binnen je budget, zo kwam ik destijds ook aan deze.
 

Smeeuwis

Donateur
Voordeel wat ik dan zou hebben ten opzichte van twee jaar terug is dat de verplichting voor een auto met 14% is komen te vervallen en dat ik inmiddels in een hogere budgetreeks val. Dus een leuke 2.0 TDI Style Combi zit dan wel in de mogelijkheden...
 
Bovenaan Onderaan