Octavia II OBD / Vag Com- vragen

De Stip

Forumguru
Ik heb het zojuist bij mijn O2 ook even gecheckt. Dat vinkje blijft staan, maar was benieuwd naar de werking ervan. Ik heb de auto gestart, de verlichtingsschakelaar staat op auto, de handle van de ruitenwisser op de eerste stand (dat hij automatisch gaat wissen bij regen) en voilà. Nou, tijdens de draaiende motor werkt de automatische ruitenwisser prima, maar nadat ik de motor heb afgezet, zou met rainclosing toch zowel de ramen als het dak moeten sluiten? Heb het namelijk even getest met een plantenspuit. Niets van dat al, ik denk dat eerst de complete Noordzee in de auto moet vallen, eer deze voorziening de ramen en het dak gaat sluiten. Valt dat even tegen! Of doe ik iets verkeerd?

Niet geheel on topic, maar er is meer dan een beetje water uit een plantenspuit op de sensor nodig om de ramen te laten sluiten. Met de Gardena spuit op de brush stand op de sensor, gaan de ramen bij mij na 5 tot 10 seconden dicht (heb geen dak dat open kan). Dit is bij een Superb uit 09-2008. Ook hier gaat het vinkje standaard uit na wederom het contact maken. Heel vervelend dat dit altijd opnieuw aangevinkt moet worden.

Antera

Donateur
als ik het dus goed begrijp moet de sensor zeker een seconden of 5 a 10 registerern dat het regent alvorens de sensor de ramen sluit?

hemi24

Forumguru
Inderdaad, bij de facelift versies zit er wat meer vertraging in dan de versies van vóór de facelift

My1stIbi

Actief lid
Is het ook niet zo dat rainclose op 2 plaatsen moet worden aangevinkt (bij de RLS én in de comfort module, 09 of 46)? (dat is bij mijn Ibiza wel het geval nml)
Neemt niet weg dat het vreemd is dat het vinkje verdwijnt als de auto van het contact geweest is. Ben dit niet eerder tegen gekomen. Wél dat het niet mogelijk is om het vinkje aan te zetten in een, MY 2011 Ibiza.

Antera

Donateur
sommig eondersteunen het niet inderdaad en er zijn er ook bij die het op 2 plaatsen hebben staan. Dit is lang niet bij allemaal

De Stip

Forumguru
Bij mij blijft het vinkje gewoon staan en lijkt me ook logisch. Meer het feit dat er meer nodig zou zijn dan een plantenspuit, vind ik een raar verhaal. Je simuleert er de regen mee en die lijkt enorm op wat je met een plantenspuit genereert.
Ik blijf met aandacht dit topic volgen en zal de dealer ook eens vragen.

motomarz

Senior Member
Bij mij blijft het vinkje gewoon staan en lijkt me ook logisch. Meer het feit dat er meer nodig zou zijn dan een plantenspuit, vind ik een raar verhaal. Je simuleert er de regen mee en die lijkt enorm op wat je met een plantenspuit genereert.
Ik blijf met aandacht dit topic volgen en zal de dealer ook eens vragen.

Toch is één keer sproeien met de plantenspuit echt niet genoeg.
Blijkbaar moet het patroon dat de 'camera' ziet veranderen om de rain-closing te activeren.
Zelfde effect zie ik ook als ik met natte ruiten wegrijd.
Ruitenwissers op AUTO: en toch pas na ruim 30 meter ofzo komen de wissers in actie.
Meestal irritant genoeg om toch even een slag te wissen met de handmatige stand op hendel.

rdrummen

Senior Member
Ik heb een vraag omdat ik er nog geen duidelijkheid over heb.

Het gaat hier om een Skoda Octavia 2010 facelift model
Deze heeft rainclosing in de fis staan en deze kan netjes aangevinkt worden en werkt dan ook maar,
Als je de auto van contact haalt en daarna weer op contact zet is deze weer standaard uitgevinkt in de fis. Daarin tegen blijkt bij eenzelfde auto maar dan 2011 model dit niet zo te zijn en blijft de rain closing geactiveerd staan.
Zijn er mensen die voor mij dit een willen checken bij Hun Octavia om te kijken of dit normaal is of juist niet. Vermeld dan ook even je bouwjaar en eventueel maand erbij aub.

Hallo Antera,
Omdat ik bij mijn Octavia 2FL hetzelfde heb, was ik eens hier op het forum aan het zoeken, waarna ik jouw bericht tegenkwam.
Ik kan je melden: Mijn Octavia 2FL is van maart 2009 en heeft hetzelfde "ongemak": Als ik de automatische regensluiting activeer, dan is die daarna weer uitgevinkt. Blijkbaar moet je dit elke keer weer handmatig in het menu activeren als je het dak + ramen automatisch wilt laten sluiten.
Ik twijfelde dan ook aan de werking ervan. Maar vorige week heb ik gezien dat het dan toch wel werkt (nadat ik het 's morgens eerst geactiveerd had); na de eerste druppels heeft het dak zich gesloten.
Op zich wel mooi, maar het zou mooier zijn als dit niet steeds via het menu opnieuw geactiveerd moet worden...
Weet jij misschien of daar inmiddels een "fix" voor is? (ik moet de overige berichten nog lezen, vandaar)
Thanx.

Blackokkie2

Forumguru
Bij mij werkt het prima, hoef niets aan te vinken. En met plantenspuit werkt het ook, duurt wel iets langer dan bij een emmer water.

adjego

Actief lid
Dit een kwestie van 1 instelling extra aanvinken. Dit heb ik al zovaak gecodeerd bij VW Golf VI varianten. Daar is rain close standaard niet geactiveerd! Totaal niet beschikbaar in de fis. Dit is zeker op te lossen met vag-com!

adjego

Actief lid
- Rain closing : alle ramen en dak automatisch sluiten bij detectie regen.
STG 09 -> Byte 4 -> Bit 5 + 6 aanzetten.
STG 09.2 -> Byte 0 -> Bit 2 aanzetten.

Dit zou het moeten zijn!

htw

Lid
Hallo vrienden,
Voor mijn Octavia I gebruik al 8 jaar een OBD kabel, interface en het Vagcom 311.2 programma. Dat werkt zoals het moet.
Nu heb ik echter een Ocatvia II erbij gekocht en nu blijkt het spul niet meer te werken.
Ik wil graag iets aanschaffen om het wel werkend te krijgen. De vraag is wat?
Ik zou graag willen weten of het aan de kabel, interface of programma ligt.

Wie kan mij hier een afdoend antwoord op geven.

Groet:
Hans

Bovenaan Onderaan