Octavia II, Ambiente, Combi 1,6 MPI, 5-bak

Gieliovd

Forumguru
Hey mensen,

Nee, nee ik heb mijn auto nog geen naam gegeven, dat zal er ook wel niet van komen. Ik heb wel een sterke emotionele band met de auto, maar dat is puur vanwege mijn sterke materiele verbindingen.

Dat ik van het weekend door een stel kermisgangers reed en er een op het dak begon te kloppen steeg het bloed ook héél snel omhoog en begonnen de handen te jeuken.

Blijf vóóral van mijn spullen af is het algemene motto.

Olieverbruik was ik niet zo blij mee, voor zover ik weet is het verbruik op het moment 1:5000, maar dat moet nog blijken gezien ik de auto nog maar een paar weken heb, en nu net 1500 km gereden ofzo.

Ik heb echt een vertraging in de pedaal reactie. Zal de vraag eens bij de dealert neerleggen. Misschien is het nog een gevolg van het lui rijden door de vorige eigenaar. Die reed zoals eerder opgenoemd 50 in zijn 5e versnelling door het dorp met de CC erop etc..

En dat gezien het een toerenmotor is, slechte combi...

Ik heb er nu net een flesje Wynn's injectie reiniger + ingegooid en ga dus de eerste dagen op benzine rijden. Merk ik meteen of dat minder vertraging heeft op het gaspedaal en of ik meer power heb.

Na de eerste gastank rustig te hebben gereden, en 1:13 als resultaat te hebben op gas ga ik nu de auto eens wat meer op zijn donder geven, richting de 400 toeren met optrekken etc. en dan maar eens kijken of ik wat vlotter kan rijden.

Vandaag kon ik goed wegkomen bij de stoplichten. Maar ook met meer toeren merk ik meer dat de motor even naijlt.... dat geeft rare situaties voor mijn gevoel. Je trekt hem door, koppeling in, motor wreeeeng, en schakelen, motor onderhand teruggezakt in toeren, bok koppeling omhoog, te trage gasreactie om het toerenverlies op te vangen.

Dat vergeleken met mijn vorige auto waar ik maar naar hoefde te kijken en hij liep al te bleren met toeren.

Edit: lambdasonde lampje? Ik ken alleen het motor management lampje (bedoel je die?) die ging vorige week opeens branden, dus ik naar de dealer de maandag na het weekend. Eerste cilinderrij mengsel te arm gaf de uitlezer aan.

Melding eruitgehaald en met het advies het aan te kijken ben ik weer op pad.

Hopen dat dat injectiereiniger goedje daar voor helpt. Als de injectoren vervuild zijn dan komt het er alemaal niet lekker bij, en misschien daarom te arm.
 

joergarms

Senior Member
Als je op gas rijdt, heb je er weinig aan om je injectoren te reinigen.
De LPG-instalatie gebruikt namelijk zijn eigen injectoren en heeft dus geen baat bij het gebruik van Wynns.
Anderzijds, kwaad kan het natuurlijk nooit, want er wordt wel gestart op benzine, dus juist door het mindere gebruik van de benzine-injectoren houdt je die weer even lekker fris.

Voor de rest, iemand die met z'n handen aan mijn spullen komt moet echt hele goede hardloopschoenen aan hebben.
Ik had mijn Fabia 2 weken, toen is er in een parkeergarage in Veenendaal iemand zo vriendelijk geweest om 2 diepe krassen in het dak!!!! te zetten.
In wat voor wereld leven we?? Gunnen we niemand z'n plezier meer met een nieuwe auto.
Ben nog aan het kijken of ik dat gevalletje op de verzekering ga gooien.
 

Gieliovd

Forumguru
Schoften, niet? :disc:

Eigen injectoren? Dat is dan weer geheel nieuw voor me!!

Hoe kan dat nou, er is toch een injectiesysteem aangebracht op de kop, wat centraal wordt geregeld?

Hoe kun je nou zomaar een tweede injectiesysteem monteren met nieuwe injectoren etc.?

Ik dacht toch echt dat je op gas je LPG aangevoerd krijgt, en dat het door een of ander proces van condensatie wordt omgezet tot iets wat je kunt injecteren en vervolgens BOEM zegt.

Ik rij nu dus op benzine, viel me direct op dat ik veel meer power heb en de motor rustiger loopt, ook veel minder naijlen en vertraging. Hij is ook stiller als ik hem in toeren jaag!

Maar goed, LPG is wel even een luttele 3 keer zo goedkoop :tongue: lever ik graag wat voor in!

:yeah:

Ps. anders giet ik ff een flesje Wynn's in de LPG tank ;)
 

mc skoda

Nieuw lid
van onze spullen moeten ze zoizo afblijven!!!! maar helaas

gas (lpg) is een eigen systeem dat naast het benzine systeem werkt!
gas (lpg)gaat nou enmaal niet goed met benzine injectoren. het is immers gas en geen vloeibare benzine!!
ja er zit een speciaal inspuit systeem op je lucht inlaadkanalen die centraal geregeld word. je gas systeem pikt hier zijn signalen van op en gebruikt deze om zelf uit te rekenen hoeveel gas wanneer ingespoten moet worden. dus eigen systeem!! het klopt dus wel dat bij storingen zowel op lpg en bezinne hetzelfde lampje gaat branden.

als je dus problemen met het gas (lpg) systeem heb, adviseer ik ook om naar een gas(lpg) specialist te gaan. deze hebben vaak meer verstand van het lpg systeem dan een dealer.

verder weet ik dat deze motor vrij lang in toeren blijven hangen tijdens koppeling intrappen ook op benzine.
en dat je gas pendaal elektronisch word geregeld.
door onderandere milieu eisen en dergelijken zit er een vertraging van een paar milisec tussen het gaspendaal indrukken en bewegen van gasklep.
dit resulteerd in een zeer naukeurig voeten werk bij parkeren en dergelijken.
ook gaat je gasklep niet gelijk helemaal open bij vol gas zoals vroeger met kabel wel het geval was. het gebeurt nu gelijkmatiger dit geeft ook een vager gevoel.

nu ontopic

de 1.6mpi is een zeer geliefde motor en word veel meer gekocht dan de andere benzine motoren
dit komt omdat het voor particulieren de goedkooste motor is om te bestellen en uit eindelijk met de waarder bijna gelijk zijn als aan de 1.6fsi (tenzij je de fors duurdere 98 tank) hierdoor dus in gebruik ook goedkoper is.
de lease zie je hem veel omdat het inderdaad de enige motor is die op lpg kan lopen.

verder kan je de benzine motoren niet vergelijken met de enorme koppel diesels. bij vw
ook vind ik de vw motoren zoizo niet echt krachtig of snel. de 8 kleppers zijn meestal wel soepeller door wat hogere koppel onderin dan de 16kleppers maar daar blijft het ook bij.
(eu er zijn wel uitzonderingen: de turbo motoren.)
 
Mijn voorloper O2 heeft een 1.6 MPI motor en deze vind ik veel pittiger dan de 1.6FSI motor van mijn particuliere Golf V Sportline.
Oke, het de MPI is helaas een 5 bak en dat merk je aan de toeren. Maar qua pit hoeft deze motor absoluut niet onder te doen voor de FSI. Sterker nog, ik geef de voorkeur aan de MPI, ondanks z'n 5 versnellingen. Het rijdt net dat beetje sportiever.
 

Eleganca

Nieuw lid
Ik heb net 29 mei jl. mijn nieuwe O II 1.6 mpi opgehaald en ben weer dik tevreden. Hiervoor 1.5 jaar in een Megane Grand Tour gereden, maar dit bevalt me stukken beter. Over het rijden op gas kan ik nog niets zeggen, omdat ik hem eerst 2000 Km op benzine in moet rijden.

Wat een fijne auto vergeleken met de Renault. Voelt stukken degelijker aan. Wel windgevoeliger helaas, maar dat heb ik er wel voor over en ja, in de lease lekker voordelig door het gas.
 

dj.verhulst

Forumguru
Ik heb bewust voor een TDI gekozen omdat die er veel van zijn bewezen & betrouwbaar techniek.

En de LPI geschikte motoren kunnen niet in de schaduw staan van de TDI's

De 1.6 MPI is een ouder ontwerp ergens in de jaren 90 ,, en door de strengere eisen is het er niet beter op geworden.
en 101 pk 145 nm op een wagengewicht van een 1250 a 1350 kg is inhalen op 80 wegen niet echt geweldig.

bij Octavia I had je nog de 2.0 115 pk 8V maar die maken ze niet meer ,, net ff wat meer , ook meer koppel

bij Octivia II heb je mooi een probleem want LPG en turbo motoren is wat moeilijk ,, zeker met die kleine relatief hoog op gefokte motoren.

Het kan wel maar de fabrikant doet er geen moeite voor ,, die heeft zoiets van koop maar een diesel en dat onze overheid er een € 2200 op zet alleen om dat ie diesel drinkt en dan de 'normale' BPM kan ze niks schelen.

Waarom bieden ze niet af fabriek de bifuel motoren aan die ze wel in de VW stoppen benzine/gas/E85 ???? .......
Ik zou met LPG wat goedkoper uit zijn .

LPG is ontzettend schoon,, veilig , en als men speciale LPG motoren zou maken kan men er veel meer uit halen ,, de detonatie grens ligt veel verder , dat betekend dat de compressie omhoog kan wat meer vermogen en een lager verbruik geeft. en minder olie wissels nodig omdat LPG minder vervuiling in de motor olie geeft.
 

deusjevo

Forumguru
Mijn voorloper O2 heeft een 1.6 MPI motor en deze vind ik veel pittiger dan de 1.6FSI motor van mijn particuliere Golf V Sportline.

Ik vond het verschil tussen de MPi en FSI verwaarloosbaar.
De FSI was toch 10 euro per maand duurder in de lease, waarschijnlijk door de vereiste 98 brandstof.
Ben tevreden over de 1.6 MPI, ding sleurt al een paar jaar m'n caravan (1200 kilo maar...) zonder problemen naar Spanje.

Bij 2000 toeren doet ie niets maar vanaf 3500 toeren gaat hij als de brandweer, goed bij les houden dus en als hij dan 4750 of 5250 toeren bergop draait bromt hij van genoegen.:xyxthumbs:

Veel meer dan z'n voorganger, een Astma met een 1.6-8V motor, die kwam echt tekort.
 
Bovenaan Onderaan