Octavia Gezocht/Waarop letten ?

Topic in 'Octavia II' gestart door OlavOpperman, 31-03-2020.

  1. 64rhfx

    64rhfx Actief lid

    Ik had een 2.0FSI. Heerlijke motor, liep als een zonnetje en bij 3 ton nog nauwelijks olieverbruik. Enige puntje van aandacht voor zover ik weet. Als hij klinkt als een dieselmotor is de ketting tussen de nokkenassen slap. Ze noemen dit de distributieketting. Beetje vreemd, want eigenlijk is dat de ketting tussen nokkenas en krukas.
    vervangen is duur grapje.
     

  2. Desperado

    Desperado Forumguru Donateur

    Het zijn geen Skoda's. Dat ze allemaal onder hetzelfde dak worden gemaakt wil nog steeds niet zeggen dat ze gelijk zijn.

    Er zijn motoren die een extra ketting hebben tussen de nokkenassen, misschien is dat bij de 2.0 fsi ook het geval?
     
  3. Disaster-Master

    Disaster-Master Forumguru

    Zit er bij de 2.0 een separate ketting tussen de in en uilaat nokkenas dan?
     
  4. Disaster-Master

    Disaster-Master Forumguru

    Ah. Desperado was me voor ;)
     
  5. 64rhfx

    64rhfx Actief lid

    Nee, maar dat zei ik om verwarring te voorkomen. Ik kreeg eens te horen dat deze motor geen distributieketting heeft. VAG noemt dat kettinkje namelijk ook distributieketting.
     
  6. 64rhfx

    64rhfx Actief lid

    En inderdaad, na het vervangen van dat kettinkje bij de nokkenassen liep de motor stukken rustiger.
     
  7. OlavOpperman

    OlavOpperman Nieuw lid

    Hoe zit het met de DSG bakken van Skoda ?

    Bijvoorbeeld van een Octavia
    Km stand: 287.939 km
    Bouwjaar: 08/2006

    Zijn dit net zulke bakken als in de VW ?
    Heb zelf een VW transporter gehad.. gelukkig wel schakelbak.
    Maar weet dat de DSG in de transporters verschrikkelijk ruk zijn.
     
  8. ertromp

    ertromp Forumguru Donateur

    Een VW transporter zal een ander type DSG hebben vanwege te verwachten koppel.
    In de Octavia 2 PFL zijn automaten met koppelomvormer gebruikt en ook DSG-6 bakken. Dus dat moet je eerst zeker weten wat je aangeboden krijgt. Die DSG 6 is niets mis mee trouwens
    Een proefrit en je weet waar je mee te maken krijgt
     
    OlavOpperman vindt dit leuk.
  9. hemi24

    hemi24 Forumguru

    In geval van automaat:
    TDI’s en TSI’s hebben DSG’s
    MPI en FSI is gekoppeld aan conventionele automaat met koppelomvormer, 5-traps tiptronic dacht ik.

    DSG-7 is met koppelingen met droge platen (zou ik persoonlijk laten staan).
    DSG-6 (1.9TDI en 2.0TDI) zijn prima bakken.
     
  10. Zwapp

    Zwapp Forumguru

    Ok rijd een O2 2.0tdi met dsg6, nu de 3 ton gepasseerd en die bak is heerlijk zonder grote problemen.
     
  11. Volvo_440_turbo

    Volvo_440_turbo Senior Member

    In Tjechië hebben ze in de fabriek een aparte afdeling gespecialiseerd in motoren. Als je wil vraag ik wel eens na bij een vriend wat ze daar net deden? Ik dacht testen en (door?)ontwikkelen van motoren... De beste man was IT-specialist in de fabriek en zelf ook petrolhead.

    On-topic, mijn broer reed een 1.9 tdi octavia 2 facelift en toch wat miserie meer gehad, peperdure GPS en aircoproblemen, de wiellagers achteraan waren heel snel kapot plus het ding zoop olie... was zijn tweede 1,9 tdi, de eerste was een Audi en ook een oliezuipschuit.
    Ook al zijn er hier mensen die goede ervaringen hebben met een Octavia 2 1.6 tdi, ik zou die laten staan, eentje die ik in bezit had was een probleemauto en de andere van mijn automechanieker stotterde al serieus op 100000 km, hij vond het probleem zelf niet...
    In totaal heb ik drie Octavia's 1.6 tdi en twee Golfjes 1,6 tdi gereden aldus, maar ze rijden toch niet zo fijn als een 2.0 tdi hoor.

    De kosten in de loop van de jaren totnutoe van mijn Octavia 2 facelift 2.0 tdi CR 16V buiten normaal onderhoud die niet door mijn fout waren:

    Airco, kostte geen vermogen om te laten repareren
    Speaker amundsen stuk (garantie)
    De pompen van de achterklep, kostte ook geen drol
    De accu loopt leeg als ik het amundsensysteem niet ontkoppel, doe ik met een schakelaar
    Het pijltje van mijn snelheidsmeter licht niet meer op (stoort niet)
    Soms een interieurlampje dat raar doed, slecht contact, snel stuk
    De voorkoplampjes gaan snel stuk.
    De koppeling heeft een tijdlang geslipt, waarschijnlijk door mijn 400Nm koppel op de voorwielen, maar dit fenomeen is al jaren vanzelf verdwenen, bizar!
    Het afdekplaatje van mijn turbo is door aan het kraken, maar dat kost ook geen drol
    Sinds kort hoor ik een raar geluid van een ventilator van mijn interieurventilatie, stoort ook niet echt

    De auto heeft nu dik 180000 km met powerbox van Speed-Buster

    Nadelen aan de auto:

    Schakelen van de 6-bak gaat goed en precies maar gaat niet snel genoeg naar mijn goesting (ik ben Japans gewoon)
    De zetels zitten gewoon niet goed, ik heb stoffen zetels en ben bijna twee meter groot, de lederen exemplaren zitten echt wel beter
    Wat storend windgeluid
    De ophangingsrubbers kraken wat bij koud weer, op zich bleken ze na inspectie nog goed, invetten is al geprobeerd geweest
    Er moet vlot mee gereden worden, anders ga je wel eens regeneratieproblemen krijgen

    Voordelen:

    Comfortabel afgeveerd, net goed voor mij
    Het is een meer dan vlotte auto ook al zit ik stiekem uit te kijken naar nieuwere TDI 185pk of een RS benzine die ik ook zou chippen dan
    Het ding is superzuinig
    Door rivieren en diepe modderpaden rijden bleek ook geen probleem :D
    De besturing is net zoals ik het wil, niet te direct, niet te indirect
    Ik vind mijn Octavia 5-deurs niet moeders mooiste, maar ik hou niet van uiterlijk vertoon dus dit past perfect bij mij!
    In al die jaren nog nooit in panne gestaan door een defect dat men mij is moeten slepen
    Tussen de 190 en 220km/h op GPS uren aan een stuk, ook bij hete temperaturen (meer dan eens gedaan) doet ie zonder krimp!

    Conclusie, zeker aan te bevelen in feite gezien de beperkte kosten totnutoe.
     
    Laatst aangepast: 04-04-2020
  12. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Raar, nooit last gehad met wiellagers op een O2...
    1.9TDI (BXE) vond ik een heerlijk én betrouwbaar blok, eerste generatie 1.6TDI miste een beetje de explosiviteit, maar verder ook niks mis mee.
     
    ertromp vindt dit leuk.
  13. ertromp

    ertromp Forumguru Donateur

    Nee ook met mijn 2005 / 1.9TDI destijds geen problemen gehad en net zoals @Hemi ook geen problemen gehad met de wiellagers. Ook niet bij mijn FL 1.4 TSI
     
  14. Rallye

    Rallye Forumguru

    Dat is inderdaad vreemd. Iets om voor te leggen aan Pon als iemand er toch één zou kopen.

    Nog één probleempuntje met PFL Octavia: de hendel van de cruise control. Is bij mijn eerste Octavia ook ooit onder garantie vervangen.
     
  15. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Ik reed een O2c 1.9TDI PD (DSG6) van 10/2007 tot 01/2011 en toen ingeleverd wegens pensionering, daarna heeft een jonge collega er nog ruim 1,5 jaar mee gereden om het leasecontract vol te maken. Bij elkaar 180k km. Uitermate prettige auto, geen problemen van betekenis ervaren.
     
  16. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Denk jij dat Pon zich nog druk gaat maken om een ca. 15 jaar oude FSI..?
     
  17. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Ik heb alleen mijn egr stuk gehad bij mijn O2 1.9 TDI (2006). Dit was bij 140.000 ongeveer en helaas precies op het moment dat ik hem te koop zette. Koste uiteindelijk slechts 230€ bij de dealer. Dat waren nog eens tijden... :-)

    super fijn blok overigens die 1.9 TDI.
     
  18. Jewepe

    Jewepe Forumguru

    Hier ook geen enkel probleem met een O2 1.9 TDI DSG van 2006.Ik geloof dat ik de auto van 200.000 naar287.000 km heb gereden. zonder ook maar één probleem.
     
  19. maarten2

    maarten2 Lid

    misschien is mijn auto wat voor je! ik doe mijn octavia rs weg.
     
  20. Slider

    Slider Lid

    Hij zoekt een station, dus denk het niet (mits je de RS van je avatar bedoeld).
     

Deel deze pagina