Octavia Gezocht/Waarop letten ?

OlavOpperman

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben van plan een Skoda Octavia aan te schaffen.
Nu is mijn vraag, waar moet ik aan denken en op letten tijdens het kopen ?

Slechte blokken ? Wel of geen DSG ? Roestplekjes ?

Geen idee of er een type tussen zit die meestal op de maandagochtend geproduceerd lijkt te zijn...

Iemand tips ?

We zijn nog in het bezit van een 2-paards trailer die ingeruild kan worden, dus zoekt iemand nog een paardentrailer en wil van zijn/haar Octavia af ? Let me know ! :-)
 

ertromp

Forumguru
Blijkbaar ben je opzoek naar een Octavia 2. Hoeveel km's denk je te gaan maken of heb je zelf al een voorkeur voor benzine of diesel. Betreffende uitvoering zou ik full-opties gaan dus Business Elegance. Station of Hatchback? En belangrijkste wat is je budget. Dus meer info om dan te kijken naar specifieke aandachtspunten
 

OlavOpperman

Nieuw lid
Ja inderdaad een Octavia 2
Ik gok op z'n 15.000 km per jaar. Geen idee of het dan verstandig is om een diesel of benzine te kiezen..
Ben wel opzoek naar een stationwagon, met het oog op de toekomst. En vind de stationwagon mooier dan de Hatchbak.
Budget ligt rond de 3500 euro.
 

Renkie

Forumguru
Kwestie van heel goed opletten.
Een diesel is niet ideaal met die weinige KMs, zaken als EGR en roetfilter worden er niet beter op met veel korte stukjes / weinig KMs.

De benzine motoren van die jaren zijn helaas ook niet probleemloos. Ik denk dat je eerst moet zien uit te vinden welke motorcodes wel betrouwbaar zijn en daar dan heel specifiek op gaan zoeken.
 

ertromp

Forumguru
Je zult dan uitkomen bij een Octavia 2 pre facelift dus de eerste serie. Gezien je aantal km's is benzine natuurlijk iets gunstiger al zijn de 1.9 TDI blokken uit die tijd prettige machines dus dat zou nog afweging kunnen zijn stel je kunt voor een gunstige prijs een diesel scoren met lage km stand. Met je budget zul je dan al snel uitkomen op een exemplaar met hoge km standen. Houdt bij de 1.6 FSI rekening met bijvoorbeeld de nokkenasketting en NOx sensor. Betreffende de carrosserie let op roest aan de achterklep. En ja bij de hoge km standen kun je natuurlijk zaken verwachten in de aandrijflijn zoals schokbrekers, aandrijfassen, lagers etc. maar dat zal voor iedere auto met een hoge km stand gelden
 

Desperado

Forumguru
Ik heb een 1.6 MPI van 2007. Bevalt prima qua motor (BSE) enzovoort. En volgens mij ook geen motor met gekende problemen.
 
Heb ook een 1.6 mpi uit 07. Volgens de verkoper een probleemloze krachtbron. Zelfs beter dan zijn opvolgers. Officiele skoda dealer.... tot zover klopt het heb er nooit wat mee. let wel het is absoluut geen raket.
 

hemi24

Forumguru
Misschien ook niet onbelangrijk:
Voor zover ik weet zijn de 1.6 FSI en de 2.0 FSI niet geschikt voor gebruik van E10 brandstof...
Dus kun je beter voor een 1.6 MPI gaan, lijkt mij.
 

hemi24

Forumguru
Beetje raar, vind je niet, dat bij Audi, Seat en VW de 1.6 FSI en de 2.0 FSI van 2002 tot 2006 wel genoemd worden als NIET geschikt voor E10?!?
 

ertromp

Forumguru
Het zijn blijkbaar FSI motoren uit bepaalde series (modeljaren) die er niet tegen kunnen. Zie hieronder de opsomming van Volkswagen
VOLKSWAGEN:
Alle Volkswagen modellen zijn geschikt voor E10, behalve de:

  • VW Lupo 1.4 (77kW) gebouwd van augustus 2000 tot november 2003 (modeljaren 2001-2004)
  • VW Polo 1.4 FSI (63kW) gebouwd van februari 2002 tot juni 2006 (modeljaren 2002-2006)
  • VW Golf IV 1.6 FSI (81kW) gebouwd van november 2001 tot mei 2004 (modeljaren 2002-2004)
  • VW Golf IV variant 1.6 FSI (81kW) gebouwd van oktober 2001 tot oktober 2006 (modeljaren 2002-2006)
  • VW Bora 1.6 FSI (81kW) gebouwd van oktober 2001 tot september 2005 (modeljaren 2002-2005)
  • VW Bora variant 1.6 FSI (81kW) gebouwd van oktober 2001 tot september 2005 (modeljaren 2002-2005)
  • VW Golf V 1.4 FSI (66kW) gebouwd van november 2003 tot november 2004 (modeljaren 2004-2005)
  • VW Golf V 1.6 FSI (85kW) gebouwd van augustus 2003 tot mei 2004 (modeljaar 2004)
  • VW Golf V 2.0 FSI (110kW) gebouwd van januari 2004 tot mei 2004 (modeljaar 2004)
  • VW Touran 1.6 FSI (85kW) gebouwd van november 2002 tot mei 2004 (modeljaren 2003-2004)
  • VW Touran 2.0 FSI (110kW) gebouwd van oktober 2003 tot mei 2004 (modeljaar 2004)

Vreemd dat Skoda daar niet op wijst
 
Ja dat heeft vaak te maken met de brandstofpomp welke in de tank zit, niet de motor zelf. motor zelf zijn gewoon de injectoren en de cilinderkamer en die hebben daar niks te verduren. Idd het voortraject wat het wel of niet geschikt maakt.
 

Slider

Senior Member
Ik had een pre-facelift O2 2.0TDI, tankte altijd bij de Firezone bij mij om de hoek, nooit problemen mee gehad.
Daarna een facelift O2 1.4TSI benzine, nou die slikte die Firezone brandstof dus echt niet!

Horten en stoten bij gas geven, niet te doen. Daarna alleen nog maar "merk" benzines genomen, anders liep dat ding gewoon niet.
Naar mijn mening zijn de eerste TSI's echt no-go, veel te gevoelig. Geen ervaring mee met E10, had toen al geen VAG auto meer.


Zolang je voor de facelift O2 zit, zit je denk ik wel redelijk goed. Al heb je wel meer kosten aan onderhoud door ouderdom/hoge km standen.
 

64rhfx

Senior Member
Ik had een 2.0FSI. Heerlijke motor, liep als een zonnetje en bij 3 ton nog nauwelijks olieverbruik. Enige puntje van aandacht voor zover ik weet. Als hij klinkt als een dieselmotor is de ketting tussen de nokkenassen slap. Ze noemen dit de distributieketting. Beetje vreemd, want eigenlijk is dat de ketting tussen nokkenas en krukas.
vervangen is duur grapje.
 

Desperado

Forumguru
Beetje raar, vind je niet, dat bij Audi, Seat en VW de 1.6 FSI en de 2.0 FSI van 2002 tot 2006 wel genoemd worden als NIET geschikt voor E10?!?
Het zijn geen Skoda's. Dat ze allemaal onder hetzelfde dak worden gemaakt wil nog steeds niet zeggen dat ze gelijk zijn.

Ik had een 2.0FSI. Heerlijke motor, liep als een zonnetje en bij 3 ton nog nauwelijks olieverbruik. Enige puntje van aandacht voor zover ik weet. Als hij klinkt als een dieselmotor is de ketting tussen de nokkenassen slap. Ze noemen dit de distributieketting. Beetje vreemd, want eigenlijk is dat de ketting tussen nokkenas en krukas.
vervangen is duur grapje.
Er zijn motoren die een extra ketting hebben tussen de nokkenassen, misschien is dat bij de 2.0 fsi ook het geval?
 
Bovenaan Onderaan