Octavia combi style business 1.0 DSG

lsp

Forumguru
jaaaa... ik ga zo de leen Astra terug ruilen voor mijn eigen Octavia :yeah: :rockon: :yeehaa: :tegek:

Zo schade gerepareerd:
- Nieuw Carter
- Nieuwe big-end lagers
- Nieuwe olie
- Nieuw oliefilter

Kans heeeeel klein helemaal zonder olie gelopen

Hele kleine plekjes op lagers, vandaar die vervangen.
 

lsp

Forumguru
Zo ruim 25K verder met de Octavia

Weer een tijdje geleden dat ik wat heb laten horen over de Octavia. Over het algemeen redelijk tevreden, maar toch wel een paar punten die me echt gewoon irriteren. [kan natuurlijk aan mij liggen en niet aan de Octavia]
  • Motor bak combinatie, echt geen goed huwelijk
  • Brandstofverbruik, dramatisch slecht (in mijn ogen)
  • Geluid motor en loop van de motor, vooral koud (kan aan de gerepareerde schade liggen)
  • UI van Columbus, wat een draak is dat
Maar eerst de algemene ervaring met de Octavia.
De kids (3x) waren tijdens de vakantie erg blij met de ruimte (papa en mama ook, namelijk veel minder "je zit op mijn stukje" dan in het verleden) en met de laadopties voor de gadgets.
Ook rijden met de vouwwagen deed de Octavia prima, al reed ik vaak wel "handmatig" om iig het gevoel te houden dat motor niet naar adem te laten snakken. (weet alleen nog steeds niet of trailer stability control actief is)

Qua rijden en vooral dan comfort ben ik tevreden met de Octavia, prima wegligging, een vergevingsgezinde auto. Wat niet fijn is, is de start stop, jeetje wat een traag systeem is dat zeg. Op het gevaarlijke af... die schakelaar bedien ik dan ook erg veel :-)
Ook de adaptive cruise had van mij wat verfijnder gemogen, in de stand meest dichtbij, grijpt ie nog te veel in vind ik. Ook een optie tot uitzettend adaptive en alleen cruise te rijden zou ik prettig vinden, zeker als het wat drukker is.
Uberhaupt de radar mag wat verfijnder, is niet smooth, veel te abrupt allemaal.

Motor bak combinatie
Tja dat vind ik echt geen goed huwelijk. In D veel te laag in toeren, motor bromt en geeft totaal niet thuis. In S mag ie van mij nog wat eerder op het gas reageren, maar gelukkig houdt ie dan het toerental nog wat in normale proporties, zodat de motor niet dat gesmoord gevoel geeft.
In beide standen, het verbruik..... DRAMATISCH jeetje wat is dat slecht

Brandstofverbruik
Tja ik snap dat bij accelereren het voertuig op gang moet komen, maar op ritten van 140 km - 170 Km over de snelweg op cruise met max. 140 gezet, een verbruik van 6,8 tot 7,2 op 100.. Ik vind het niet normaal! Zeker niet als ik hier op het forum lees dat men ruim onder de 6 op 100 rijdt.

Geluid motor en loop van de motor
stationair loopt ie niet zo mooi als verwacht, lijkt op 2,5 cilinder te lopen en ook wat te halen in toeren. Bij de beurt maar op het lijstje toevoegen. Zou kunnen te maken met motorreparatie, maar wat dan!?

UI van de Columbus
Ik vind hem gewoon onlogisch, teveel stappen om van Navi naar bv muziek op de SD kaart te gaan. Ook nog eens goed gaan zitten voor de instellingen van het CANTON systeem, wat geluid is naar mijn idee niet optimaal.

En tja het tien punten lijstje, wat ik daar nog belangrijk genoeg van vind..
1. Brandstofverbruik
2. dubbele laadvloer niet ok (los, zakt af en toe door)
3. bij een felle of lichte achtergrond valt nog steeds een wazige|trillende vlek op bij de achteruitrijcamera
4. Gordel controle achterbank gaat af en toe tijdens rijden gewoon weer eens aan
5. Bonkend geluid remmen

Al met al een redelijk fijne auto om te rijden, maar voor mij nog genoeg puntjes van verbetering
 

EdK

Forumguru
Zou ook nog ff klacht indienen mbt het posten van bericht !
Heeft 2x dezelfde tekst hier neergezet.

Maar mbt verbruik, als jij 140 op de cruise rijd dan vind ik dat verbruik van je nog best meevallen.
En staar je niet blind op die 6 op 100 , die rijden echt niet 140 of harder dan op de cruise.
Die rijden dan echt maar max 120 want anders gaan ze dat echt niet redden..

Het verbruik ligt echt tussen de oren en de rechtervoet !
Daar kun je het meeste mee goed maken
 

lsp

Forumguru
Zou ook nog ff klacht indienen mbt het posten van bericht !
Heeft 2x dezelfde tekst hier neergezet.
Dat zag ik na posten ja, dat blijkbaar tweemaal geplakt was. Tweede deel dan ook al verwijderd.

Bedankt voor de positieve attentie daarop.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik zit inmiddels ook ruim boven de 20.000 kilometer. Maar ik ben nog steeds zeer tevreden over de Octavia. Geen van de 5 genoemde punten zijn bij mij van toepassing, sorry.....

Zonder er heel erg mee bezig te zijn zit ik op een gemiddeld gebruik (tankpas app, dus werkelijk verbruik) van rond de 6,0 op 100. Met een echte positieve uitschieter van 4,5 op 100 over 162 kilometer (wel gebaseerd op de BC, dus werkelijk schijnt dan iets van 4,7 op 100 te zijn). Ik rij maximaal 138 km/u op de CC, waar dat mag uiteraard.

Ik lees zowieso veel mindere ervaringen over de 1.0 i.c.m. de DSG. Heb de handbak en ben hier heel erg tevreden over. Start/stop geeft bij mij dus ook niet tot nauwelijks problemen, ben gewend om de koppeling ingedrukt te houden bij een verkeerslicht met de 1e versnelling ingeschakeld. Dan gaat de motor nooit uit.
 

lsp

Forumguru
Ik zit inmiddels ook ruim boven de 20.000 kilometer. Maar ik ben nog steeds zeer tevreden over de Octavia. Geen van de 5 genoemde punten zijn bij mij van toepassing, sorry.....

Lekker toch! En ondanks het bericht ben ik redelijk tot goed tevreden over de Octavia. Moet ook zeggen dat hoe dealers (heb er inmiddels meerdere gezien) je opmerkingen serieus nemen en behandelen ook mij niet positief hebben geholpen.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
En is dat ook benzine of toevallig Diesel ??
Want dit zijn natuurlijk wel dingen die belangrijk zijn om werkelijk beeld van verbruik te krijgen in brandstof soort

Het betreft een 1.0 TSI 6-bak,benzine dus.....
 

Bijlagen

  • Verbruik 30 dagen.JPG
    Verbruik 30 dagen.JPG
    20,4 KB · Weergaven: 11

Canon-Eye

Forumguru
Ik lees zowieso veel mindere ervaringen over de 1.0 i.c.m. de DSG.
Ik heb dezelfde setup in (toch redelijk vergelijkbare) Leon ST nu zo'n 16 maanden en 17000 km in gebruik, waaronder pakweg 2000 km met 1100kg caravan. De start/stop is inmiddels uitgeschakeld, want dat is echt een draak in combinatie met de DSG, maar dat was tot die uitschakeling dan ook het enige minpuntje dat ik met deze auto heb ervaren.

Met de DSG in Sportstand doet hij heel behoorlijk wat er van 'm wordt verwacht, ik zie dan ook nog geen aanleiding om €499 uit te geven aan een DSG-tuning. En dit bij een overall gemiddeld verbruik van 1 op bijna 17 - dat is dus inclusief de caravanritten alsmede de nodige langere ritten met aerodynamicaverstorende fietsen achterop. Vind ik niet slecht, zeker niet als je bedenkt dat de 1:10 van mijn toenmalige dienstkevers heel normaal werd gevonden terwijl de 1:18 van mijn privé NSU Prinz4 (minder dan 600 kilo eigen gewicht!) als superzuinig gold.
Er is de laatste 5 decennia dus best veel verbeterd in de motortechniek.
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp

kalespijker

Actief lid
Ik heb dezelfde motor/bak combinatie en mijn start ritueel omvat DSG in S en het automatisch stop/start systeem uit.
Daarmee vind ik het wel een fijne combinatie. Het verbruik is natuurlijk erg afhankelijk van je rijstijl. Bij een sportieve rijstijl zit ik ook zo op de 1:13,5. Hou ik me overal aan de snelheid en trek ik normaal op dan is op overwegend 100km/h trajecten ook zomaar 1:23 mogelijk. Ik gebruik vooral Apple Carplay dus herken je klachten vwb de bediening van de columbus niet.

Het enige negatieve wat ik nu kan bedenken zijn de overenthousiaste parkeersensoren waarbij de optische weergave op de columbus veel te lang blijft staan. En het collision break system vind nogal vaak dat ik te hard het parkeervak in rijd want dan grijpt die nog wel eens in...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als je de DSG in S moet zetten om "comfortabel" (trekt dan onnodig lang door zonder dat er effectief iets gebeurt) te kunnen rijden, klopt er iets niet. Ik wist het wel met deze motor en DSG (in mijn vorige auto, Fabia). Zo snel mogelijk de DSG laten aanpassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp

Rosinfield

† In Memoriam
Dat gezegd zijnde, kun je er mee leven en heb je het geld er niet voor over om de boel te laten aanpassen, fine. Ieder heeft zo zijn eigen gedachten over wat acceptabel is
 

lsp

Forumguru
Als je de DSG in S moet zetten om "comfortabel" (trekt dan onnodig lang door zonder dat er effectief iets gebeurt) te kunnen rijden, klopt er iets niet. Ik wist het wel met deze motor en DSG (in mijn vorige auto, Fabia). Zo snel mogelijk de DSG laten aanpassen.

Dat klopt volgens mij dan ook niet. Ligt dan ook bij de dealer en bij de leasemaatschappij wat die daar van vinden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat klopt volgens mij dan ook niet. Ligt dan ook bij de dealer en bij de leasemaatschappij wat die daar van vinden.
Ja en het "leuke" is dat men bij mijn dealer dan glashard zei dat ze ook daar standaard de DSG in S zetten bij deze motor.
 
Bovenaan Onderaan