Octavia 4 titan blue first edition

Canon-Eye

Forumguru
Het "grappige" is dat een Duitse rechter onlangs heeft geoordeeld dat zo'n scherm onder dezelfde regelgeving valt als mobiele telefoons, en dat je er dus als bestuurder simpelweg tijdens het rijden helemaal NIET aan mag zitten
Daar zal het laatste woord vast nog niet over gezegd zijn. Immers, als belangrijke bedieningsfuncties alleen via een scherm toegankelijk zijn en die auto heeft een typegoedkeuring gekregen, dan wringt dat met wat deze ene rechter er blijkbaar van vindt. Ik verwacht dat de autoindustrielobby het er niet bij laat zitten...
 

CharlesTucker

Forumguru
Zoals @Rallye het schetst had ik het ook begrepen. Maar aangezien er meer auto's verkocht worden in Duitsland dan in Nederland ben ik wel benieuwd hoe de fabrikanten hier op gaan reageren. En misschien is het ook goed te weten voor mensen die door Duitsland heenrijden.
 

leon-cupra

Forumguru
Is eigenlijk dikke quatsch. Je lichten mag je aan zetten, je cruise control mag je bedienen, je mag uren je BC raadplegen, je mag je radio 100 keer van zender verzetten maar wanneer dit op een scherm is, is het plots verboden. :pieker:
Dan moeten ze de lijn doortrekken. Tijdens het rijden mag de bestuurder niets bedienen :arghh:
 

Spaced

Senior Member
Best redelijk. Vanmiddag haperde de Apple Carplay muziek een paar keer, maar dat ligt meer aan de iOS Bluetooth implementatie denk ik.
 

Spaced

Senior Member
Afgelopen dagen wat meer met de auto op pad geweest (door thuiswerken doe ik dat eigenlijk nauwelijks), maar toch op een aantal plekken gemerkt dat mensen staan te rubbernekken. Of het dan is uit absolute lelijkheid, of omdat ze 'm juist mooi vinden weet ik niet, maar je ziet dat het nieuwe model veel mensen wel opvalt.

Eerste irritatie nu: bij niet snelwegverkeer wil de lane assist nog wel eens snel gaan krijsen. Ik hou hier op de ringweg het stuur tussen m'n vingers, en ik volg de "ideale lijn", wat inhoudt dat ik soms iets de binnenkant pak, en soms iets de buitenkant, maar dat vind de Lane assist niet kunnen. Op de snelweg is het wel ideaal tot nu.
 
Laatst bewerkt:

Spaced

Senior Member
Vandaag een wat langere rit gedaan (als in, meer dan 400km). Geen rugpijn, geen pijn in mn onderbenen. Ik mer alleen dat m'n muziek soms hapert met de draadloze CarPlay, maar dik heb het idee dat dat aan de waardeloze implementatie aan apples kant ligt.

Op de AutoBahn kan je aardig meekomen met de 1.5TSI. Ik moest remmen voor opkomend verkeer, maar ik denk dat de 235 er nog wel in zal zitten. Zeker als ik alle meuk dr uitgooi die we nu meehadden, en ik er alleen in ga zitten.

q1hGIc4tKsJ9fhLR3Dkgypww.jpg
 

Spaced

Senior Member
Ja echt geen centje pijn. Windgeruis begint dan wel een dingetje te worden, maar het is een snelheid die je wel even kan volhouden. Op de langere stukken vind ik het optimum tussen snelheid/comfort zo tussen de 150/170 liggen, mits het verkeer het toelaat. Dan heb je weinig windgeruis, motor draait iets boven de 3000 toeren, en kan je binnen nog gewoon een gesprek voeren. (Met 230 ook wel, maar dan let ik liever op de weg, want je hebt een joekel van een remweg).
 

Ruittie

Forumguru
Kijk dat is lekker als ik het met mijn 2004 octavia octavia doet word het toch wel een hele ervaring elke keer weer:maakmegek:
 

Spaced

Senior Member
Het is niet iets wat je dagelijks doet. Ik rij sowieso niet heel veel deze dagen, snelweg al helemaal niet. Toevalligerwijs even een tripje richting .de gehad, dus ik dacht bij een leeg stuk Autobahn van "Nou laat maar eens zien dan".

De ACC maakt dat je vrij relaxed gaat rijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
ik volg de "ideale lijn", wat inhoudt dat ik soms iets de binnenkant pak, en soms iets de buitenkant, maar dat vind de Lane assist niet kunnen.
Precies de reden waarom ik de Lane Assist na de eerste rit heb uitgeschakeld en daarna nooooit meer ingeschakeld...
 

Spaced

Senior Member
Precies de reden waarom ik de Lane Assist na de eerste rit heb uitgeschakeld en daarna nooooit meer ingeschakeld...
In de bebouwde kom zet ik 'm direct uit. provinciale en auto/snelwegen vind ik het een nuttige aanvulling, al was het alleen maar een herinnering om je knipperlicht te gebruiken. Hij staat bij mij wel elke keer weer aan als ik de auto start.
 
Bovenaan Onderaan