Octavia 4 facelift voorstelling

EvdB

Actief lid
Dat is ook zo, maar ik vind het toch wat kaal, zeker in de "gewone" uitvoering. Misschien wel te gewend geraakt aan de mistlampen in de bumper, terwijl dat jaren geleden ook normaal was, en is het gewoon weer een kwestie van wennen.
1707986010868.png
 

Rallye

Forumguru
Ook de nieuwe VRS is er, 20 pk sterker dan de pré facelift (260pk), enkel nog in TSI al dan niet hybride met DSG, de TDI is definitief begraven en de handbak ook.
Vijf hele pk’s minder dan dan Golf GTI. En ja, was al voorspeld, maar eeuwig zonde het einde van de handbak……..
 

JeSko

Forumguru
@Rallye

Ja das jammer maar idd te verwachten, mensen zitten grotendeels niet meer te wachten op handgeschakelde auto's, en moet zeggen dat mijn DSG me ook beviel, veel relaxter. Maar toen ik deze morgend wat van die B wegen nam was ik blij die heerlijke handbak van de Mazda bij te hebben, dat was toch weer genieten op die boerenbaantjes.

Klopt @ertromp 265 pk.
 

WAE

Senior Member

Skoda Octavia facelift krijgt ChatGPT​

D’Ieteren – Škoda Import Belgium
Octavias_b.jpg

Lange tijd was de Skoda Octavia de populairste break van ons land, maar de laatste jaren was dat niet meer het geval. Brengt de nieuwste generatie de Octavia opnieuw naar het hoogste podiumtrapje? Een nieuw snoetje en Artificiële Intelligentie moeten daar alvast voor zorgen.
Tegenover zijn pré-faceliftversie krijgt de handige Tsjech, nog altijd als break (combi) en als hatchback te verkrijgen, vernieuwde bumpers voor- en achteraan die de wagen 9 millimeter langer maken, en nieuwe ledmatrixkoplampen vooraan en full led-achterlichten op z’n bips. Al zit de grootste vernieuwing vanbinnen.
Daar kan je immers standaard kiezen voor een centraal infotainmentscherm van 10 inch, optioneel groeit dat zelfs naar 13 inch. Liever spraakbesturing dan klikken op een touchscreen? Dan kan je vanaf nu rekenen op een virtuele assistentn, Laura genaamd, met artificiële intelligentie van ChatGPT, een nieuwigheidje dat we ook al in de gefacelifte Volkswagen Golf zagen.
15_Skoda_Octavia_2f655d7d.jpg

Geen PHEV?​

Het motorgamma van de vernieuwde Octavia begint met een 1.5 TSI-benzinemotor en een 2.0 TDI-diesel, elk met 115 pk vermogen en een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Net zoals de 1.5 TSI-versie met 150 pk is de instapversie op benzine optioneel beschikbaar met mildhybridetechnologie en DSG.
De energie die tijdens het remmen wordt teruggewonnen, wordt opgeslagen in een 48V-lithium-ionbatterij met behulp van een watergekoelde riemaangedreven 48V-startdynamo. Hierdoor wordt de verbrandingsmotor ondersteund met een elektrische vermogensboost of kan de Octavia freewheelen met de motor volledig uitgeschakeld. Als er minder vermogen nodig is, kunnen beide 1.5 TSI-motoren met behulp van de actieve cilinderuitschakeling ACT+ twee cilinders uitschakelen.
Octavia_RS_34rear.jpg

Naast de 1.5 kan je ook voor een 2 liter benzine kiezen. De variant met 204 pk en standaard vierwielaandrijving is 14 pk krachtiger dan zijn voorganger. De topbenzinemotor in de Octavia RS produceert nu 265 pk, wat 20 pk meer is dan voorheen.
Dieselen kan ook nog via een tweeliter die 115 of 150 pk naar de voorwielen stuurt. Over plug-in hybride aandrijflijnen, die bij Volkswagenbroertje Golf wel in de catalogus blijven staan, houdt de Tsjechische constructeur de lippen op elkaar.
Info: Fleet.be
 

Rallye

Forumguru
Wat ik nergens lees is of die ChatGPT ook in het Nederlands werkt. De luxe versie van de huidige spraakbesturing namelijk niet……
 

Patron

Senior Member
Ik heb wel ergens gelezen dat er een phev komt en dan met de 100km accupakket erin. Zal nog ff zoeken
 

MY00

Senior Member
Iemand eigenlijk een idee waarom ze de 1.0 er niet meer in zetten?
VAG lepelt deze zo'n beetje in elke auto. Misschien doen ze dit nu ook niet meer, maar dat heb ik nog nergens gelezen.
 

hemi24

Forumguru
Ik lees dat er een “geknepen“ versie van de 1.5 TSI gemonteerd gaat worden, dat maakt de 1.0 overbodig…
 

Alpha

Donateur
Doe mij maar het exterieur van de huidige Octavia en het interieur van de facelift.
Help mij eens. :unsure: Wat is er zoveel anders aan het interieur dan? Buiten het grotere scherm, ander RS logo en iets anders visuals in virtual cockpit zie ik geen verschil met mijn RS. Extra stiksel lijntje op het dashboard? Ik moet wel echt 3x kijken haha. :unsure:o_O . Eens over het exterieur v/d RS trouwens. De nieuwe ziet er tammer uit.

MK4:
octavia_rs_39-1920x1280.jpg (deze foto heeft andere stoelen)

octavia_rs_40-1920x1280.jpg
octavia_rs_45-1920x1281.jpg

MK4 Facelift:
34_skoda_octavia_rs_7c525895-1920x1281.jpg
51_skoda_octavia_rs_717187e5-1920x1281.jpg
32_skoda_octavia_rs_2e6ebc1c-1920x1281.jpg
 

MY00

Senior Member
Ik lees dat er een “geknepen“ versie van de 1.5 TSI gemonteerd gaat worden, dat maakt de 1.0 overbodig…
Idd, maar de 1.5 is een 4 cilinder welke zeker meer verbruikt dan de 1.0 = in NL een flink hogere prijs.
De 115 pk 1.5 versies staan nu niet bekend om hun fijne gedrag en daar staat de 1.0 nu wel goed bekend om.
 

Tees

Donateur
En dan zijn er nog de nodige landen die belasten op basis van cylinderinhoud. Ik zou het een rare keuze vinden om geen 1.0 meer aan te bieden. Net als dat er geen PHEV zou komen, dat vind ik bijna niet voor te stellen in de huidige tijd.
 

jesse_s93

Donateur
Help mij eens. :unsure: Wat is er zoveel anders aan het interieur dan?
Ik had dezelfde reactie en voor mij is het niet per se het grotere scherm maar de vernieuwde software (4.0) wat in de Enyaq toch echt wel een verbetering lijkt te zijn ten opzichte van ME3.X en voor mij wellicht het belangrijkste, een gekoelde Qi lader. Mijn iPhone raakt oververhit in de lader en stopt daardoor met laden en CarPlay wordt super traag, omdat de iPhone zo heet is. Verder ben ik super tevreden met het huidige interieur, maar daardoor zou ik wel voor het facelift interieur kiezen ;)
 

Berghuis

Donateur
Help mij eens. :unsure: Wat is er zoveel anders aan het interieur dan?
Zo heel veel anders is het niet inderdaad, maar het nieuwe scherm met nieuwere software lijkt mij wel stukken beter. Grotere scherm vind ik zelf beter ogen.
Gekoelde Qi lader is ook echt wel een uitkomst. Zelf nog meegemaakt dat mijn iPhone te heet werd zoals @jesse_s93 , maar wel erg warm soms.
En als ik het goed zie kan je vanaf de bestuurderskant de kinderslot weer activeren, dat mis ik nu wel.
 
Bovenaan Onderaan