Octavia 3 vs Renault Megane (nw model)

s-line

Forumguru
Ik heb geen Renault maar een Peugeot 3008 SUV, en een hobby Golf 3
Maar de Peugeot is een heerlijke alledaags en reis auto, en de golf is voor de fun. Ik reed tot 2015 ALTIJD VAG auto’s tot ik in 2015 eens wat verder ging kijken en kwam bij Peugeot uit en vond dat een prima auto met veel optie’s en prijstechnisch een stuk interessanter en ben nu bij mijn de tweede Peugeot
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
het feit dat men ook hier zo minachtend doet over andere merken,
Ja hallo wat wil je nou ??
Je zit op een Skoda forum hoor..
Niet op dat ohh zo gezellige en drukke peugeot forum...
En zakelijk ook peugeot gereden en citroen en Hyundai en dan VW
En persoonlijk was de eerste kar ook een peus , maar als die dealer me probeerde te bedonderen dan is t over en uit..
En tsja als jij peus wil rijden, dan moet jij dat toch lekker doen...mij zal je er niet over horen hoor....
 

Mettes

Forumguru
Ik rij een Peugeot 308SW in lease en heb de Megane voor 4 maanden gereden.
Tevens hebben we privé nog een O3RS en Fabia3.
Bij mijn gevoel kan de Megane nu eenmaal niet aan de O3 en/of de Peugeot tippen.
Het heeft in mijn geval niets met minachting te maken maar met gevoel.
Trouwens gisteren gehoord dat mijn volgend weer een Peugeot 308SW zal zijn.
Ditmaal een 1.5HDI automaat.
Ik ben er helemaal niet rouwig om.
 

Cordoba

Forumguru
Niet alleen bij Renault, maar ook bij VAG kan een andere uitvoering heel veel verschil maken. Feit is wel dat veel mensen denken dat ze goed zitten als je even in wat Frans pluche gezakt zijn, maar na een lange rit merken veel mensen dat een stevige stoel (van de juiste afmetingen) toch uiteindelijk veel comfortabeler is. Die afmetingen noem ik niet voor niets, auto's uit Azië waren heel lang niet zo geschikt voor mensen met een behoorlijke (Nederlandse/Noord-Europese) lichaamslengte, dat merkte je niet alleen door gebrek aan hoofdruimte, maar bijvoorbeeld ook door korte zittingen (slechte ondersteuning van de bovenbenen). Ik heb nooit een Franse auto gehad, maar mijn vorige Fabia was de eerste auto waarbij ik echt een probleem had met de stoelen: onvoldoende ondersteuning van de bovenbenen, waardoor ik na een ritje van 3 kwartier echt niet meer prettig zat, en vermoeid voelde. Dat heb ik destijds opgelost door andere stoelen te plaatsen, gemiddeld genomen durf ik wel te stellen dat de stoelen van Skoda toch vaak net een tandje minder zijn dan van de andere VAG-merken (ook doordat daar meer luxe (elektrisch verstelbare) en sportstoelen gemonteerd worden.
 

VAG-man

Forumguru
Niet alleen bij Renault, maar ook bij VAG kan een andere uitvoering heel veel verschil maken.

Klopt!
Ik ben heel tevreden met mijn S2 uit 2010, maar de kwaliteit t.o.v. mijn vorige auto een Audi A2 uit 2003 is een stuk minder. De Skoda is wel stiller, maar de A2 was een diesel van het oude soort. Nee de materialen zijn een stuk minder en ik hoor veel rammeltjes. Ach de ruimte maakt alles goed.
Voor mijn werk rijdt ik veel Peugeot Partner en daarvoor ook veel zakelijk Franse auto's gereden.:sterretjes:
Waarom denken jullie dat ik privé in een VAG product rijdt?
 

Cordoba

Forumguru
@VAG-man Mijn allereerste auto was een Golf D uit '79, een buitengewoon kale uitvoering maar door een ideale gewichtsverdeling, was er ook onder glibberige omstandigheden veel mogelijk. Mijn 2e auto was een '81-er Golf maar dan hetzelfde blok met een benzine kop erop, en wat luxer uitgevoerd omdat het actie-uitvoering was. Waar ik met de 1e Golf mensen verbaasd liet staan, over wat ik onder glibberige omstandigheden met dat ding kon, was de benzineversie een stuk minder door andere gewichtsverdeling en bredere banden, pas na het instappen begreep mijn broer waarom ik zo langzaam reed/gleed in de sneeuw, dat ding schoof vooral. Ook bij bijvoorbeeld een Ibiza gezien dat mijn luxere uitvoering met zwaardere motor zich behoorlijk anders gedroeg dan het instapmodel van mijn vader. Ik bedoelde dus echt hetzelfde model, maar met andere motor/opties.
 

VAG-man

Forumguru
Zelfde model/motor en opties, maar een andere kleur? Of met een andere bestuurder krijg je soms ook een andere gewichtsverdeling.

Ik begrijp je wel hoor;)
 

jadijkstra2000

Forumguru
Over logica gesproken en handige dingen bij Skoda en wat juist niet handig is bij de Mégane...

Vanavond rij ik terug van werk, moest nog 80km en had een actieradius van 120...moet kunnen! Op een gegeven moment 110, 100, 90, 80, plop ---

3 streepjes WTF! waarvoor vind (ik!) De actieradius op het display het allerbelangrijkste...Wanneer de tank bijna leeg is! Dan kan ik beetje plannen waar te tanken! Met de Skoda kon ik precies met gas (beetje langzamer) tot 5 / 10 km (soms 0 :tongue: ) de pomp halen waar ik altijd tank! Echt perfect en bij 0 weet je dat er wss nog steeds 3 liter in zit.

Bij de Mégane dus totaal niet! Ik vind dit een typisch voorbeeld dat een vag auto beter is uitgedacht...

Dus ik onderweg noodgedwongen langs de snelweg maar tanken....moet je na tanken de km-stand weten....moet je eerst met die knop door dat hele menu om bij de teller te komen...nog zoiets achterlijks.

Bij de Skoda doe je na het tanken de deur open en staat ALTIJD de km-stand in beeld...

Navigatie is ook zo knullig...ik wil die stem uit hebben...maar kan alleen op een soort van "stil", volume van de muziek dempt op moment dat hij een instructie wil geven, kom je net op dat moment aan de volume knop om dat leuke deuntje ff wat harder te zetten, gaat die achterlijke stem ineens harder! Neeeee dat is nou net niet de bedoeling. Ook dit snappen ze veel beter bij VAG.

Vast ook bij andere merken. Ik probeer enkel te vergelijken maar begin te merken dat deze puntjes wel zorgen voor dagelijkse irritatie :)
 

Duijzer

Donateur
Wat ik vaak mis bij dit soort vergelijkingen is de lange-termijn kosten, en dan met name de afschrijving. Uit ervaring weet ik dat bijvoorbeeld bij Franse auto's met 150.000 km vaak kosten komen die je bij Duitse auto's nog niet hebt. Neem bijvoorbeeld uitlaten, bij de meeste Franse auto's is die bij 150.000 km al wel vervangen. Bij Duitse auto's is dat een uitzondering. Schakelaars, knoppen etc zijn vaak al behoorlijk versleten bij kilometerstanden waarbij je bij Duitse auto's toch wel een verschil in bouwkwaliteit ziet.

Dat zie je uiteraard terug in de aankoopprijs. Die ligt voor Franse auto's over het algemeen wat lager. Echter de handelswaarde (ik bedoel niet wat je aan inruilprijs krijgt, maar de netto handelswaarde) ligt na een paar jaar en 150.000 km ook behoorlijk lager. Als je dat mee gaat wegen in je overwegingen (of de leaseprijs), dan kom je met een Duitse auto vaak nog wel beter uit qua kilometerkosten, plus dat je met de Duitse auto nog wel 150.000 km door kunt rijden.
Vergelijk eens nieuwprijzen van bijvoorbeeld een Megane van 2015 en een Octavia van 2015 met de huidige handelswaarden. Dan zie je de reeële afschrijving. Ik persoonlijk zou (als ik voor de keuze stond om een auto aan te schaffen waar ik een paar jaar en zeg 100.000 km in wil gaan rijden) dan voor de Octavia kiezen, puur om de bouwkwaliteit.

Natuurlijk kan iedereen wel een geval opnoemen van een slechte Duitse auto, of een Franse auto waarmee moeiteloos 250.000 km is gereden, maar over het algemeen gaat bovenstaande toch wel op. En over afschrijving en kosten per kilometer hoor je autojournalisten heel weinig. Terwijl dat toch één van de grootste kostenposten is voor een auto....
 

rudolfi

Forumguru
Heb in het verleden een 307 in de lease gehad en die had alleen maar problemen. Sindsdien durf ik het niet meer aan hoe mooi ik ze soms ook vind.
 

jadijkstra2000

Forumguru
Ik belde net voor een beurt voor de Megane, want over 1000km is hij eraan toe... dus ik de dealer gebeld. Zeggen ze na opvragen gegevens, huh, hij hoeft nog lang niet een beurt...
Ik zeg, ow? hoe kan dat dan...waarschijnlijk per ongeluk de interval een keer gereset vanwege dat vocht/vriezen probleem waardoor al die diesels in de winter niet meer werkten (maar dan zou ik verwachten dat de interval juist verder naar achteren werd uitgesteld maar toe maar....)

Dus beurt ff uitgesteld, maar toen vroeg ik hem, goh als je de historie toch kan bekijken, kun je zien of hij schade heeft gehad, aangezien de bumper linksachter eruit schiet en de klep niet lekker sluit / niet alles in lijn is.
Zegt hij, nee geen schade gehad, maar.... de eerste modellen van nieuwe type megane kwamen zo de fabriek uitrollen, niet echt netjes, excuses daarvoor! Ik denk WTF....dat is toch wel bizar... auto schots en scheef uit de fabriek.
Wel netjes dat ze vanuit de garage excuses aanbieden, maar je zal maar zo'n auto gekocht hebben, dan ben je zuur....
 

servies

Forumguru
Dus beurt ff uitgesteld, maar toen vroeg ik hem, goh als je de historie toch kan bekijken, kun je zien of hij schade heeft gehad, aangezien de bumper linksachter eruit schiet en de klep niet lekker sluit / niet alles in lijn is.
Zegt hij, nee geen schade gehad, maar.... de eerste modellen van nieuwe type megane kwamen zo de fabriek uitrollen, niet echt netjes, excuses daarvoor! Ik denk WTF....dat is toch wel bizar... auto schots en scheef uit de fabriek.
Tja... er bestaat niet voor niets zo'n uitdrukking: iets met de Franse slag doen...
 

Mettes

Forumguru
Jah,die achterklep van de Megane is een DHZ-activiteitje.
Deze achterklep hebben ze voorzien van PLASTIC dempertjes die je via een schroefdraad van hoogte kan regelen.:shutup::shutup:
Kan je op een zondagnamiddag je carrosseriedelen wat uitlijnen.:nono::nono:
 

leon-cupra

Forumguru
De richting waar skoda naar op weg aan het gaan is,is anders ook allesbehalve positief.
Zie de problemen die hier veelvuldig zijn gepasseert met de S3 en het deinen waar geen enkele dealer een oplossing voor had, het enorme windgruis bij de S3 waar geen enkele dealer een gepaste oplossing voor heeft (in het beste geval verminderen), overklaarbare trillingen, de vele problemen met de dsg met de droge koppeling (mijn ouders hun golf heeft ook na 1 jaar ook een nieuwe bak gekregen), bij de kodiaq is bij iedere eigenaar wel eens de deurbeschermer vervangen geweest, heel veel kinderziektes bij de kodiaq, de nieuwe problemen met de nieuwe 1.5 tsi, ....


De 03 en F3 hebben als je zo het forum zo leest de "minste" problemen maar hou mijn hart vast voor de nieuwe modellen ....
 

sitechris

Donateur
Wel herkenbaar dat Franse auto's wat onlogischer zijn dan VAG auto's. Vooral de navi van de Megane vind ik echt verschrikkelijk irritant werken. Net niet eigenlijk. Wat betreft de stoelen, ik heb in de Megane alleen in de GT en RS gereden (geweldige stoelen) maar over de gewone modellen kan ik niets zeggen. Over de gewone stoelen van de Octavia wel. Die vind ik echt verschrikkelijk. Ik ben sowieso niet zo'n fan van de OIII. Ik vind dat je op teveel plaatsen merkt dat er met het rode potlood is geschreven. Geluidsisolatie (wind), stoelen.....het houdt niet over. Van het trio Leon, Golf en Octavia vind ik de Octavia echt met afstand de minst fijne auto van de drie. Ok, hij is ruimer maar daar is alles mee gezegd.
 

CharlesTucker

Forumguru
De 03 en F3 hebben als je zo het forum zo leest de "minste" problemen maar hou mijn hart vast voor de nieuwe modellen ....
Dat lijkt mij wel te kloppen, maar dat was kort na de begintijd van de O3 volgens mij wel anders. Ik kan me nog veel verhalen herinneren over onverklaarbaar en onoplosbaar "gebonk" van de achterkant. Gelukkig was ik toen nog niet aan een nieuwe toe, maar was ik dat wel geweest, grote kans dat het geen Skoda was geworden. Maar naarmate de O3 ouder werd werd het geklaag minder, en na de introductie van de FL heb ik het wel aangedurft, en tot op heden (na 1 jaar en 45.000 kilometer) nog geen spijt van.

Wat de Franse auto's betreft, om het weer een beetje on-topic te brengen, de Megane, een van de buren heeft er eentje, overgestapt van een Octavia, en ik heb hem vooral horen klagen over het gebrek aan ruimte in de Megane, voor mij was het daarom een no-go. Wat ik ook wel het overwegen waard vond, een Peugeot 308, maar daarvan had ik op de foto's al het idee dat ik m'n dochters niet blij zou maken met de ruimte op de achterbank, dus ondanks de best ruime bagageruimte ook een no-go.

Wat @sitechris schrijft over het rode potlood zie ik wel ja, maar dat is eerlijk gezegd ook wat verwacht van een Skoda. Pak een VW, maak 'm wat groter, net wat goedkoper, en ja, dan is het logisch dat je hier en daar enigszins moet beknibbelen op andere zaken. Op dit moment is de Octavia daarom toch m'n favoriet, binnen budget, de ruimste, en weliswaar niet de meeste kwaliteit en luxe, maar wel meer dan voldoende. Vermoedelijk liggen m'n voorkeuren over een aantal jaren, als ik aan een nieuwe toe ben wordt de ruimte minder belangrijk (kinderen worden groot, en gaan niet meer zo vaak mee, ook niet op vakantie) anders, en zou de Octavia wel eens niet meer m'n persoonlijke sweet-spot kunnen raken.
 

Cordoba

Forumguru
@jadijkstra2000 Die scheve achterklep zag je bij de Mega-nee inderdaad op een serieus percentage (iets van 30% ofzo) van de nieuw geleverde auto's. Een kennis van me dacht ook dat het wel meeviel met de problemen met de Mega-nee, maar was na 4 jaar zo blij als een kind toen ie weer terug kon naar een Seat Leon.

Ik vraag me af of de kwaliteitsproblemen met bijvoorbeeld de Kodiaq niet voortkomen uit de Russische productielijn en dus ook Russisch personeel met bijbehorende mentaliteit en referentiekader. (Zelfs een matig gebouwde Kodiaq is een kwaliteitsauto als je referentie een Lada is)
 

sitechris

Donateur
Ik had overigens in mijn 2013 Megane RS ook last van loszittende achterbumpers toen ie uit de fabriek kwam. Ik kwam daar na 2000 km achter. Die specifieke auto reed echter zo briljant dat ik met een grote glimlach terugreed naar de dealer waar eea netjes hersteld is.
 
Bovenaan Onderaan