Octavia 3 vs Renault Megane (nw model)

jadijkstra2000

Forumguru
Toch wil ik even mijn ervaringen hier delen :) Na exact 3 jaar moest de Octavia 3 uit de lease en kreeg ik er een Renault Megane voor in de plaats (tijdelijk wel te verstaan, ga volgende maand wss bestellen), maar omdat ik vanuit de O3 in een Megane ging vallen dingen op :)

Ik ben sowieso geen fan van Franse auto's en ga dat zeker na mijn Megane ervaring ook niet worden :)

De Skoda hebben wij uit de lease overgenomen en is nu van de vrouw, ook wel een beetje nog van mij natuurlijk. Ik heb destijds de meest dikke O3 samengesteld:

1.4 150pk
Automaat
Elektisch verstelbare stoelen + Memory, Alcantara bekleding
Lane assist
Adaptive Cruise Control
Verwarmbare voorruit (hele fijne optie)
Xenon
PDC voor & Achter + Achteruitrijcamera
etc
etc

De Megane is de meest schrale uitvoering in zijn soort, maar wel met elektrische ramen, Clima, Navigatie (klein scherm), metallic lak geloof ik, 1.6 diesel

Wat mij opvalt is dat de Duitsers veel meer nagedacht hebben over alles in en om de auto. In tegenstelling tot de Fransen
Om bij de navigatie/radio te beginnen, wat een TRAAG apparaat, echt verschrikkelijk.
De meeste ergernis is de Radio, welke er 3 seconden over doet om geluid te maken als je van zender wisselt. Dat is nog niet zo erg, maar wisselen tussen (voorkeuze) zenders doe je met een wieltje, omhoog volgende zender, omlaag vorige zender. Nee, zo werkt het niet in Frankrijk. Het werkt zolang het popup-schermpje het radiostation toont (4 seconden), zodra die weg is en je aan het wieltje komt, begint hij structureel weer bij zender 1... dus je hebt 1 seconde om te bepalen of je niet snel naar het volgende of vorige station wil. Achterlijk!

Dan de navigatie.. ik heb er bij de Skoda voor gekozen om de stem uit te zetten, dat vind ik irritant, dat heb ik ook bij de Megane geprobeerd... het werkt, maar! Die stem staat uit, maar bij elke keer dat de stem iets zou moeten doen gaat nu het volume van de radio omlaag...echt super irritant.

Middenvaksteun, handig! Maar...er zit een knop... als de armsteun (die niet in hoogte verstelbaar is = irritant), naar voren is geschoven krijg je met geen mogelijkheid de knop ingedrukt. Wat verschrikkelijk dom!

Dan zit er coming home/leaving home functie op, brand enkel de DRL voor max 2 seconden....

De sleutel is een drama, ik heb al paar keer per ongeluk de deur open gedaan omdat het knopje zo makkelijk indrukt. De klapsleutel is van bedroevende kwaliteit en de sleutelbaard / scharnier bijna lam.

De stoelen van een Franse auto zijn verschrikkelijk, geen steun en onderuitgezakte stoelen, ik kom helemaal gebroken op mn bestemming aan (150 km enkele reis)

Stuurbediening! Leuk die knopjes waar je geen reet aan hebt, er zit een telefoon knop op het stuur, je kan enkel aannemen als je gebeld wordt. Bij de O3 krijg je dan een menu met laatst gebelde nummers en kun je daar kiezen. Ik moet op het centrale display allemaal handelingen doen om te bellen... ik doe dat maar via de telefoon omdat dat makkelijker is.

De kwaliteit van de carkit van de Megane is echt bedroevend slecht te noemen, ik kan bijna geen normaal gesprek voeren. Bij de Skoda was dit echt heel anders.

Het Dashboard laat ook zien als iemand belt, en als deze niet in je telefoonboek staat zie je een nummer... ja leuk, je ziet een nummer maar de laatste 3 cijfers vallen structureel weg!

Radiobediening doet het soms wel soms niet, echt heel wisselend (nee, niet exemplarisch, collega met een Talisman heeft hetzelfde, net als de voorkeuze zenders)

Navigatiesysteem is een drama, al een aantal keren gehad dat de afslag na-ijlde en ik dus te laat de afslag nam (op plekken waar ik niet eerder kwam), bovendien zijn de instructies heel vaag (links afslaan terwijl je op de snelweg gewoon rechtdoor moet, hoe dan?)

Cruise Control is verschrikkelijk, tenminste..., de limiter. Als je de limiter instelt op 120 en je wil hem dan instellen op 50, moet je de knop net zo lang indrukken naar beneden tot hij bij 50 is, in stapjes van 2.... maar dit kan alleen maar als je het gaspedaal aanraakt, anders werkt het niet. Beter is het systeem uitzetten, dan weer aanzetten en instellen (hoe onhandig)

De ruimte is een megane station is krap, ook de kofferbak. We gingen een stoel halen bij de Ikea, past beter in een station zou je zeggen, nou nee dus ... daarentegen schoven we de stoel zonder enige moeite in de octavia (hatchback)

Verder maakt die Megane een herrie tov de octavia en trilt standaard de motorkap op de snelweg (doen ze allemaal), als je erop let vraag je je af wanneer de klep eraf schiet (bij de Octavia niet).

Beenruimte bij de Octavia is veel beter

Allerlei opties, zoals met de sleutel de ramen openen / dichtdoen heeft de megane niet, de octavia wel.

Ik ben vast nog een paar min-punten vergeten, maar ik ben en blijf een voorstander van VAG auto's en zal echt nooit een Franse bestellen na deze ervaringen :)
 

ertromp

Forumguru
Herkenbaar wat je schrijft over de Megane. Rijdt nu enkele jaren zo'n dienstauto van zowel het huidige model als het model 2012-2016. Nog een minpunt: de type goedkeur die ze gekregen hebben :D
 

jadijkstra2000

Forumguru
Herkenbaar wat je schrijft over de Megane. Rijdt nu enkele jaren zo'n dienstauto van zowel het huidige model als het model 2012-2016. Nog een minpunt: de type goedkeur die ze gekregen hebben :D

Wat ik vaak lees op autoweek en andere blogs, worden VAG autos compleet door het slijk gehaald omdat het allemaal niet deugt, maar om heel eerlijk te zijn ervaar ik echt ontzettend weinig irritatiepuntjes van de VAG auto's, in tegenstelling tot Franse auto's, maar nogmaals, dat is erg persoonlijk. Mijn "review" is erg persoonlijk en ik denk ook weinig objectief, heb een voorkeur voor VAG en heb gewoon niks met Franse merken. Dat zal voor een liefhebben van Franse auto's mogelijk precies andersom zijn.

Daarom blijft het nog wel leuk/interessant om te vergelijken en blijkbaar ben ik niet de enige :)
 

Canon-Eye

Forumguru
De stoelen van een Franse auto zijn verschrikkelijk
Misschien zijn de stoelen van déze Franse auto niet goed, maar dat is geen reden om zo te generaliseren.
Wij hebben gedurende enige tientallen jaren diverse Franse auto's erbij gehad: 2x besteleend, een R4 bestel, een Simca 1100 bestel, een Citroën Visa, 2x een Twingo (beide ruim 10 jaar gehad) waarbij vooral de laatste echt goed meubilair aan boord had. Maar ook de eerdere auto's zaten prima in soms al hun eenvoud (De eenden!), zowel voor mijn vrouw als "main driver" met een gevoelige rug als voor mij met m'n 1,86m.

Maar ja, het is misschien makkelijker om mee te huilen met de wolven in het bos - klagen over Franse auto's hoort er nu eenmaal een beetje bij. Ik heb geen reden om daarin mee te gaan.
 

jadijkstra2000

Forumguru
Misschien zijn de stoelen van déze Franse auto niet goed, maar dat is geen reden om zo te generaliseren.
Wij hebben gedurende enige tientallen jaren diverse Franse auto's erbij gehad: 2x besteleend, een R4 bestel, een Simca 1100 bestel, een Citroën Visa, 2x een Twingo (beide ruim 10 jaar gehad) waarbij vooral de laatste echt goed meubilair aan boord had. Maar ook de eerdere auto's zaten prima in soms al hun eenvoud (De eenden!), zowel voor mijn vrouw als "main driver" met een gevoelige rug als voor mij met m'n 1,86m.

Maar ja, het is misschien makkelijker om mee te huilen met de wolven in het bos - klagen over Franse auto's hoort er nu eenmaal een beetje bij. Ik heb geen reden om daarin mee te gaan.
Je hebt gelijk, wat ik in mn laatste comment ook al zei, ik ben niet echt objectief, wat voor de 1 fijn is, is voor de ander minder fijn... de een vind een zacht kussen fijn om op te slapen, de ander een hard kussen.

Ik persoonlijk vind de stoelen van de Megane veel te Soft, mn broer heeft een Megane (luxere versie) met leren bekleding, die stoelen zitten aanmerkelijk beter. Nou was mijn beeld van Franse autostoelen altijd wel : die zijn softer dan van Duitse auto's. Hiervoor (voor de Skoda) tot voor kort een Renault Clio, maar ook daarvan was de "zit" veels zacht (lees weinig steun), voor even is dat trouwens heel prettig, voor de lange rit vind ik persoonlijk niet.

Sterker nog, ik rij nu 2 dagen per week 170km enkele reis en kom er keer op keer gebroken uit de auto, terwijl ik hier met de Skoda geen last van had.
 

EdK

Forumguru
Een franse autostoel zit je IN
Een duitse autostoel zit je OP

Zo ervaar ik het...
 

Mettes

Forumguru
Ook ik heb 4 maanden met een nieuwe Megane gereden.
Ik kan al uw negatieve punten onderschrijven.
Het lijkt allemaal mooi en luxueus in deze wagen, maar niets werkt naar behoren.
Met die radio en navigatie ben ik 4 maal bij de dealer geweest voor een nazicht, omdat deze volgens mij niet goed werkte.
1 maal heeft de radio een update gehad maar gaf voor mij geen merkbaar verschil.
Kreeg van de verkoper de melding dat dit één van de beste toestellen( R-link) op de markt was.
Ik heb hem direct de vraag gesteld of hij al eens in een VAG-wagen had gereden.:sterretjes:
Het meeste irritante punt was wel de motor (1.6 D-110pk-250Nm),man dat ding is niet vooruit te branden.
Collega's met dezelfde wagen waren het allemaal met mij eens,deze Megane is echt een onding.
Ondertussen zitten we met een Peugeot 308 SW. (1.6hdi 115pk)
Qua navigatie is dit ook geen wereldwonder maar de radio werkt perfect (ondanks de soms lange ,ongevraagde heropstarten)
En ja, de motor van deze wagen is ook een pak feller .(voor een 1.6 dieseltje wel te verstaan :D)
Volgend jaar wil mijn werkgever, waarschijnlijk, terug naar VAG auto's . (fingers crossed)

Conclusie: wij zijn ondertussen toe aan onze 4de Skoda(privé) en vindt dit nog steeds lekker rijdende wagens.
Als ik de keus heb,komt er nooit nog een Franse wagen voor mijn deur te staan,hoewel de Peug wel leuke prestaties heeft.
 

Mettes

Forumguru
Klein vraagje : Zakt uw bestuurdersstoel ook telke malen een beetje?
Elke keer ,bij instappen,moest ik de hoogte van de stoel een beetje bijpompen. :mad::mad:
 

jadijkstra2000

Forumguru
Bestuurdersstoel staat bij mij op de bodem, anders kom ik bijna tegen het dak :tongue: dus dat issue heb ik niet...

Qua "autorijden" is de Megane verder best fijn hoor, alleen ja, je bent het ene gewend en dan ga je dat vergelijken met het andere

Ik heb gisteren weer even een stuk in de Octavia gereden. Wat een verschil....
 

s-line

Forumguru
Lijkt wel autoweek forum hier!
Alles wat geen VAG is, is bij voorbaat al niks. Ik heb beide en ben over beide super tevreden...
 

ertromp

Forumguru
Het gaat hier om de Megane. En dat is helaas bagger dat meubilair kan ik uit ervaring delen. We hebben ook hier bij defensie Opel en Ford rijden en daar zit ik aanmerkelijk beter in en is het langer vol te houden.
 

jadijkstra2000

Forumguru
Lijkt wel autoweek forum hier!
Alles wat geen VAG is, is bij voorbaat al niks. Ik heb beide en ben over beide super tevreden...

Dat ben ik niet met je eens.
Wat ik ook al zei, mn broer heeft een Megane (veel luxere), die stoelen zitten stukken beter... en nee ik ben niet VAG minded ofzo, genoeg andere merken die ik plezierig vind (Mercedes, BMW, Opel, Ford, Mazda, Toyota, alles van VAG), Tesla vind ik dan persoonlijk weer helemaal niks :)

Ieder z'n meug... maar wat ik al zei, ik vergelijk zelf de Megane met Octavia, dat is op dit moment (en vrij beperkt), m'n vergelijkingsmateriaal, en op basis daarvan vallen een aantal dingen mij op waarbij ik de VAG auto gewoon een stuk logischer&prettiger vind

Owja, en feit is dat ik meer last heb van m'n rug in de Megane tov de Octavia, maarja een collega had een Volvo en kreeg daarin last van z'n rug, en liet er een speciale stoel in zetten. Volvo stoelen zijn in mijn ervaring echt geweldig, maarja ook niet voor iedereen blijkbaar :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jadijkstra2000

Forumguru
Lijkt wel autoweek forum hier!
Alles wat geen VAG is, is bij voorbaat al niks. Ik heb beide en ben over beide super tevreden...

Maar je merkt/voelt geen verschil tussen een octavia en een megane? en heb je een O3 en een Megane van de laatste versie? En ja, bij de Megane zit er merkbaar verschil in de uitvoeringen (wellicht bij de O3 ook), dus misschien is het wel appels met peren vergelijken.

Waar ik dan benieuwd naar ben, vind je de O3 dan vergelijkbaar met de Megane?

Ik ben wel benieuwd naar je + en - van beide....
 
Bovenaan Onderaan