jadijkstra2000
Forumguru
Toch wil ik even mijn ervaringen hier delen
Na exact 3 jaar moest de Octavia 3 uit de lease en kreeg ik er een Renault Megane voor in de plaats (tijdelijk wel te verstaan, ga volgende maand wss bestellen), maar omdat ik vanuit de O3 in een Megane ging vallen dingen op 
Ik ben sowieso geen fan van Franse auto's en ga dat zeker na mijn Megane ervaring ook niet worden
De Skoda hebben wij uit de lease overgenomen en is nu van de vrouw, ook wel een beetje nog van mij natuurlijk. Ik heb destijds de meest dikke O3 samengesteld:
1.4 150pk
Automaat
Elektisch verstelbare stoelen + Memory, Alcantara bekleding
Lane assist
Adaptive Cruise Control
Verwarmbare voorruit (hele fijne optie)
Xenon
PDC voor & Achter + Achteruitrijcamera
etc
etc
De Megane is de meest schrale uitvoering in zijn soort, maar wel met elektrische ramen, Clima, Navigatie (klein scherm), metallic lak geloof ik, 1.6 diesel
Wat mij opvalt is dat de Duitsers veel meer nagedacht hebben over alles in en om de auto. In tegenstelling tot de Fransen
Om bij de navigatie/radio te beginnen, wat een TRAAG apparaat, echt verschrikkelijk.
De meeste ergernis is de Radio, welke er 3 seconden over doet om geluid te maken als je van zender wisselt. Dat is nog niet zo erg, maar wisselen tussen (voorkeuze) zenders doe je met een wieltje, omhoog volgende zender, omlaag vorige zender. Nee, zo werkt het niet in Frankrijk. Het werkt zolang het popup-schermpje het radiostation toont (4 seconden), zodra die weg is en je aan het wieltje komt, begint hij structureel weer bij zender 1... dus je hebt 1 seconde om te bepalen of je niet snel naar het volgende of vorige station wil. Achterlijk!
Dan de navigatie.. ik heb er bij de Skoda voor gekozen om de stem uit te zetten, dat vind ik irritant, dat heb ik ook bij de Megane geprobeerd... het werkt, maar! Die stem staat uit, maar bij elke keer dat de stem iets zou moeten doen gaat nu het volume van de radio omlaag...echt super irritant.
Middenvaksteun, handig! Maar...er zit een knop... als de armsteun (die niet in hoogte verstelbaar is = irritant), naar voren is geschoven krijg je met geen mogelijkheid de knop ingedrukt. Wat verschrikkelijk dom!
Dan zit er coming home/leaving home functie op, brand enkel de DRL voor max 2 seconden....
De sleutel is een drama, ik heb al paar keer per ongeluk de deur open gedaan omdat het knopje zo makkelijk indrukt. De klapsleutel is van bedroevende kwaliteit en de sleutelbaard / scharnier bijna lam.
De stoelen van een Franse auto zijn verschrikkelijk, geen steun en onderuitgezakte stoelen, ik kom helemaal gebroken op mn bestemming aan (150 km enkele reis)
Stuurbediening! Leuk die knopjes waar je geen reet aan hebt, er zit een telefoon knop op het stuur, je kan enkel aannemen als je gebeld wordt. Bij de O3 krijg je dan een menu met laatst gebelde nummers en kun je daar kiezen. Ik moet op het centrale display allemaal handelingen doen om te bellen... ik doe dat maar via de telefoon omdat dat makkelijker is.
De kwaliteit van de carkit van de Megane is echt bedroevend slecht te noemen, ik kan bijna geen normaal gesprek voeren. Bij de Skoda was dit echt heel anders.
Het Dashboard laat ook zien als iemand belt, en als deze niet in je telefoonboek staat zie je een nummer... ja leuk, je ziet een nummer maar de laatste 3 cijfers vallen structureel weg!
Radiobediening doet het soms wel soms niet, echt heel wisselend (nee, niet exemplarisch, collega met een Talisman heeft hetzelfde, net als de voorkeuze zenders)
Navigatiesysteem is een drama, al een aantal keren gehad dat de afslag na-ijlde en ik dus te laat de afslag nam (op plekken waar ik niet eerder kwam), bovendien zijn de instructies heel vaag (links afslaan terwijl je op de snelweg gewoon rechtdoor moet, hoe dan?)
Cruise Control is verschrikkelijk, tenminste..., de limiter. Als je de limiter instelt op 120 en je wil hem dan instellen op 50, moet je de knop net zo lang indrukken naar beneden tot hij bij 50 is, in stapjes van 2.... maar dit kan alleen maar als je het gaspedaal aanraakt, anders werkt het niet. Beter is het systeem uitzetten, dan weer aanzetten en instellen (hoe onhandig)
De ruimte is een megane station is krap, ook de kofferbak. We gingen een stoel halen bij de Ikea, past beter in een station zou je zeggen, nou nee dus ... daarentegen schoven we de stoel zonder enige moeite in de octavia (hatchback)
Verder maakt die Megane een herrie tov de octavia en trilt standaard de motorkap op de snelweg (doen ze allemaal), als je erop let vraag je je af wanneer de klep eraf schiet (bij de Octavia niet).
Beenruimte bij de Octavia is veel beter
Allerlei opties, zoals met de sleutel de ramen openen / dichtdoen heeft de megane niet, de octavia wel.
Ik ben vast nog een paar min-punten vergeten, maar ik ben en blijf een voorstander van VAG auto's en zal echt nooit een Franse bestellen na deze ervaringen


Ik ben sowieso geen fan van Franse auto's en ga dat zeker na mijn Megane ervaring ook niet worden

De Skoda hebben wij uit de lease overgenomen en is nu van de vrouw, ook wel een beetje nog van mij natuurlijk. Ik heb destijds de meest dikke O3 samengesteld:
1.4 150pk
Automaat
Elektisch verstelbare stoelen + Memory, Alcantara bekleding
Lane assist
Adaptive Cruise Control
Verwarmbare voorruit (hele fijne optie)
Xenon
PDC voor & Achter + Achteruitrijcamera
etc
etc
De Megane is de meest schrale uitvoering in zijn soort, maar wel met elektrische ramen, Clima, Navigatie (klein scherm), metallic lak geloof ik, 1.6 diesel
Wat mij opvalt is dat de Duitsers veel meer nagedacht hebben over alles in en om de auto. In tegenstelling tot de Fransen
Om bij de navigatie/radio te beginnen, wat een TRAAG apparaat, echt verschrikkelijk.
De meeste ergernis is de Radio, welke er 3 seconden over doet om geluid te maken als je van zender wisselt. Dat is nog niet zo erg, maar wisselen tussen (voorkeuze) zenders doe je met een wieltje, omhoog volgende zender, omlaag vorige zender. Nee, zo werkt het niet in Frankrijk. Het werkt zolang het popup-schermpje het radiostation toont (4 seconden), zodra die weg is en je aan het wieltje komt, begint hij structureel weer bij zender 1... dus je hebt 1 seconde om te bepalen of je niet snel naar het volgende of vorige station wil. Achterlijk!
Dan de navigatie.. ik heb er bij de Skoda voor gekozen om de stem uit te zetten, dat vind ik irritant, dat heb ik ook bij de Megane geprobeerd... het werkt, maar! Die stem staat uit, maar bij elke keer dat de stem iets zou moeten doen gaat nu het volume van de radio omlaag...echt super irritant.
Middenvaksteun, handig! Maar...er zit een knop... als de armsteun (die niet in hoogte verstelbaar is = irritant), naar voren is geschoven krijg je met geen mogelijkheid de knop ingedrukt. Wat verschrikkelijk dom!
Dan zit er coming home/leaving home functie op, brand enkel de DRL voor max 2 seconden....
De sleutel is een drama, ik heb al paar keer per ongeluk de deur open gedaan omdat het knopje zo makkelijk indrukt. De klapsleutel is van bedroevende kwaliteit en de sleutelbaard / scharnier bijna lam.
De stoelen van een Franse auto zijn verschrikkelijk, geen steun en onderuitgezakte stoelen, ik kom helemaal gebroken op mn bestemming aan (150 km enkele reis)
Stuurbediening! Leuk die knopjes waar je geen reet aan hebt, er zit een telefoon knop op het stuur, je kan enkel aannemen als je gebeld wordt. Bij de O3 krijg je dan een menu met laatst gebelde nummers en kun je daar kiezen. Ik moet op het centrale display allemaal handelingen doen om te bellen... ik doe dat maar via de telefoon omdat dat makkelijker is.
De kwaliteit van de carkit van de Megane is echt bedroevend slecht te noemen, ik kan bijna geen normaal gesprek voeren. Bij de Skoda was dit echt heel anders.
Het Dashboard laat ook zien als iemand belt, en als deze niet in je telefoonboek staat zie je een nummer... ja leuk, je ziet een nummer maar de laatste 3 cijfers vallen structureel weg!
Radiobediening doet het soms wel soms niet, echt heel wisselend (nee, niet exemplarisch, collega met een Talisman heeft hetzelfde, net als de voorkeuze zenders)
Navigatiesysteem is een drama, al een aantal keren gehad dat de afslag na-ijlde en ik dus te laat de afslag nam (op plekken waar ik niet eerder kwam), bovendien zijn de instructies heel vaag (links afslaan terwijl je op de snelweg gewoon rechtdoor moet, hoe dan?)
Cruise Control is verschrikkelijk, tenminste..., de limiter. Als je de limiter instelt op 120 en je wil hem dan instellen op 50, moet je de knop net zo lang indrukken naar beneden tot hij bij 50 is, in stapjes van 2.... maar dit kan alleen maar als je het gaspedaal aanraakt, anders werkt het niet. Beter is het systeem uitzetten, dan weer aanzetten en instellen (hoe onhandig)
De ruimte is een megane station is krap, ook de kofferbak. We gingen een stoel halen bij de Ikea, past beter in een station zou je zeggen, nou nee dus ... daarentegen schoven we de stoel zonder enige moeite in de octavia (hatchback)
Verder maakt die Megane een herrie tov de octavia en trilt standaard de motorkap op de snelweg (doen ze allemaal), als je erop let vraag je je af wanneer de klep eraf schiet (bij de Octavia niet).
Beenruimte bij de Octavia is veel beter
Allerlei opties, zoals met de sleutel de ramen openen / dichtdoen heeft de megane niet, de octavia wel.
Ik ben vast nog een paar min-punten vergeten, maar ik ben en blijf een voorstander van VAG auto's en zal echt nooit een Franse bestellen na deze ervaringen
