Octavia 3 maakt bijzonder geluid...

Monteurtje

Forumguru
Hoor het heel vaak bij ook maar het minste verdraaiing naar links. Bij een 6 bak. Nu ben ik er waarschijnlijk achter wat het is. Alleen heb ik sinds dien nog geen Octavia weer op de brug gehad met het geluid. Het is al bij nieuwe auto's. Dus geen slijtage van lagers of bak.
Ik vermoed dat het komt door de versnellingsbak die tegen de linkerwiel kuip aan komt. Die zit er heel dicht op. En met verdraaien dat die er tegenaan schuurt. Ik heb nu bij 2 auto's een gat in de wielkuip gemaakt waar bij sommige andere modellen dat gat al zit. En is ook voorgedrukt. Misschien kun je dit bij de dealer aangeven en dat ze het ook proberen en misschien is het weg en is dat meteen de juiste oplossing
 
@Monteurtje , ook dit zal ik aangeven. Misschien dat dat het geluid bij het sturen naar links oplost. Blijft alleen het geratel en het schavende geluid bij rechtdoor rijden in de file over.
Hoop dat ze het kunne vinden.
 

Bakkertje

Forumguru
@jdominicus ook dat geluid heb ik bij mijn passat, volgens de dealer komt dit doordat de bakken van dunner materiaal gemaakt worden tegenwoordig en er net voldoende olie inzit. Daar zou ie meer geluid maken.
Bij mij is het onder belasting trouwens erger. Dus met caravan erachter is het nog duidelijker aanwezig.

De leen O3 die ik nu hebt doet het ook. Die lijkt alleen beter geïsoleerd te zijn, je moet echt goedluisteren om het te horen.
 
@Bakkertje, heb tijdens Beurten een keer een nieuwe fabia mee gekregen en een Jeti. Die waren in verhouding met mijn auto stil, en schakelden erg soepel.
Daarna heb ik met monteur in 2 octavia's gereden , 1 ervan had geen bijgeluiden en de wel, iets minder hoorbaar maar wel aanwezig.
Vandaar dat ze de bak enz willen bekijken.
 

ype68

Nieuw lid
@Monteurtje
Ik heb ook een Octavia Combi (1.6 TDI, 6 versn, eind 2014) met het trillende bijgeluid bij het sturen naar links. Vooral als de motor koppel moet leveren.
Bij de A-point ZuidOost vertelde de monteur me dat elke octavia dat geluid maakt en dat het normaal is.
Dat wil ik inmiddels niet geloven. Een kennis met een even oude Octavia Combi heeft geen problemen (heb ik gemerkt na een proefrit) en vond dat het stuur erg trilde.
Ben je er inmiddels achter of jou idee echt het probleem oplost en kan je een foto plaatsen van het gat dat in de wielkuip zou moeten zitten?
Wellicht heeft het soms kort piepende geluid bij het optrekken er mee te maken?
 

ype68

Nieuw lid
Ik ben maandag bij de garage geweest en de auto er een dagje gelaten. Bij ontvangst vertelde de receptie meteen dat dat normaal was. Toch standvastig gebleven. Na een proefrit vonden ze het zeker toch niet normaal. Ze hebben op een of andere manier de spanning uit de motorophanging gehaald. Dus waarschijnlijk iets gedaan waardoor de trillingen motor/versnellingsbak minder aan het chassis worden doorgegeven. En ik ben er blij mee, want het geluid bij het sturen naar links is verdwenen.
 

RFAC86

Nieuw lid
Bij het naar links sturen hoor ik ook een ander geluid een soort hoog fluitgeluid en een soort van harde dieselronk.

Zo te lezen lopen de oplossingen nogal uit Elkaar.

Iemand beetje hetzelfde euvel als mijn geluid?
 

skôda-tje

Nieuw lid
heren skodaforum,

Sinds kort heb ik een 2014 octavia combi 1.6 tdi gl hand 6. Ik heb ook last van het geluid wat hier al omschreven word.

tussen de bak en de modderkuip zit idd erg weinig speling, heb de speling al wat groter gemaakt dmv. ringetjes. echter lijkt het geluid niet minder te worden.

bij een bocht naar links word het geluid ook harder naar mate je meer gast geeft. trap ik de koppeling in verdwijnt het geluid echter weer.

zijn er inmiddels al wat eenduidige oorzaken/ oplossingen voor dit probleem?

p.s. ik zal me nog even voorstellen op het forum. ik zit met deze questi nogal in mn maag vandaar dat ik eerst hier post!
 

skôda-tje

Nieuw lid
gezien ik het probleem inmiddels zelf gevonden heb zal ik de oplossing hier maar even vermelden. Ga bij de genoemde geluiden niet klakkeloos de koppeling/ bak vervangen, echt de grootste onzin. Door het vervangen van de koppeling kan het probleem verholpen worden. echter komt dit omdat de baksteun dan los is geweest. In mijn geval zat de baksteun scheef gemonteerd wat heeft geleid tot slijtage aan de steun en het doorgeven van motorgeluid aan de carrosserie in bochten.

lang verhaal kort, bespaar jezelf een hoop tijd en geld en vervang eerst de baksteun, ook al kan je er visueel niks aan zien. 85 ex. btw bij de dealer.

succes!
 
Helaas, ook de mijne heeft dit. 1.6 tdi 6bak hand.
163000km. Net gekocht.
Garantie dus volgende week de brug op .
 
Hallo Teake, is alweer even geleden, maar wat bleek het probleem te zijn? Mijn nieuwe (2ehands) Octavia uit 2014 heeft hetzelfde probleem. handelaar begon over "bekend probleem met lagers versnellingsbak, is niet schadelijk".

Maar ik geloof m niet. Ik vermoed dat t resonantie is, i.v.m. zwakke/versleten baksteun zoals ik al eerder voorbij heb zien komen.
 
Ik heb een second opinion laten vragen bij Skoda Dealer Korterink in Rouveen/Lichtmis. Chef werkplaats heeft een proefrit gemaakt, geluisterd, en versnellingsbak olie afgetapt. Daar zat wel wat miniscuul slijpsel in, en de bak-olie is zwart (168.000km). Hij gaf aan dat het inderdaad vaker voorkomt. Bij diverse types, ook 5-bakken, en Volkswagens. Het zouden de lagers van het differentieel zijn (die in de versnellingsbak zitten). Hij omschreef het bij mijn auto als beginnende slijtage van differentieel lagers.
Ik heb doorgevraagd of ik hier nog 100.000km mee kan rijden, hij dacht dat dat niet meer zou kunnen.

Aangezien ik deze auto bij een handelaar heb gekocht met garantie op bak en blok heb ik hem gevraagd hier wat aan te doen is. Maar hij geeft terecht aan dat er nu nog niets aan de hand is. En hij nu dus nog niets hoeft te doen. Klopt. Wel hebben we de afspraak dat hij bereid is tegen sterk gereduceerd tarief de bak te vervangen indien tzt toch nodig.
Voor wat het waard is. Maar hij heeft gelijk dat hij nu nog niets hoeft te doen.
 
Klinkt als een ludiek handeltje die diff lagers. Bij mij gaat ook de versnellingsbak (73.000 km gelopen!) er onder vandaan voor een gereviseerd exemplaar. Geluid was identiek zoals hier beschreven.

Auto is kleine 4 jaar oud, zelf 5 maanden in bezit, en altijd keurig zijn beurtjes gehad. Gelukkig voor mij had ik nog een maand garantie over op motor en versnellingsbak. Des al niet te min toch wel erg snel, maar nogmaals gelukkig onder garantie.
 
Tja, heb je je auto al terug en is het geluid weg? Want bij het verwijderen van de versnellingsbak worden ook de baksteunen weer opnieuw vastgezet en gericht. Dus dan kan je nog steeds niet 100% zeker zijn dat het de lagers waren.

Daarom laat ik deze week door een garage in de buurt eerst de baksteun checken (en vervangen). De monteur daar had al vaker bij div. VAG auto's deze steunen vervangen. Deze schijnen nogal zwak te zijn.

Zal me weer melden als de auto terug is.
 
Auto is terug. Baksteun laten vervangen: geluid is weg !!

kosten € 220,- (universele garage, orig. Skoda/VW baksteun).

p.s. het gehele motorgeluid is nu stiller.
 
Mijn auto is ook terug, met een gereviseerde bak er nu onder. Geluid is weg en rijdt ook nog een klap zuiniger. Denk dat er bij mij wel degelijk iets met de bak was.
 
Bovenaan Onderaan