Amundsen Octavia 2 navigatie / multimedia vraag

Hallo,

Na bijna 5 jaar in een Octavia 1 ben ik sinds kort in het bezit van een octavia 2 1.2 TSI Ambition Business.
De eerste ervaringen zijn prima, dit is echt 3 stappen vooruit qua comfort en rij-ervaring.

De auto heeft een zgn. "Amundsen" radio/media/navigatiesysteem. Hier kan een (grote) SD kaart in, maar de vorige eigenaar heeft deze gehouden. Mijn sleufje is dus leeg.

Wat ik graag zou willen:
- Muziek afspelen via een SD-kaart of USB-stick? Kan dit? Ik zie zo snel geen USB-aansluiting in de auto.
- Muziek afspelen via Spotify op een telefoon, met Bluetooth. Kan dat?
- Het navigatiesysteem weer installeren/in gebruik nemen. Liefst met een zo actueel mogelijke kaart.

En uiteraard hebben de "doe het zelf" mogelijkheden de voorkeur boven de ga naar de dealer en tik 200 euro af-variant.

Ik vind echt heel veel topics over deze systemen (er zijn ook veel verschillende zo te lezen), en ben even op zoek naar waar ik het beste kan beginnen met lezen als het gaat om mijn auto/systeem.

Wie kan mij even op weg helpen / verwijzen naar de juiste topics/websites?

Alvast bedankt!
Ivo
 

Fabia 123

Forumguru
De SD kaart van de navigatie hoort bij de auto en zal bij een andere auto niet werken. Probeer navraag doen om bij de vorige eigenaar of handelaar om alsnog de SD kaart te krijgen.
Wanneer er een nieuwe SD kaart in moet is de dealer de enige legale optie
Ik weet niet of de O2 een USB ingang heeft maar er zijn genoeg forumleden die dat wel weten.
 

brepus13

Forumguru
Snel de overstap maken naar de Octavia 3! Dan kun je wel zelf gratis navigatie updaten en zit er een usb aansluiting in ;)
 

hemi24

Forumguru
@IvoBreda : even in je dashboardkastje kijken, of er een mdi (media-in) aansluiting zit. Eventueel verloopkabel naar USB is een losse accessoire.

Volgens mij is die optie niet echt veel verkocht...

upload_2020-1-22_20-18-1.jpeg
 
@Fabia 123 Is dat zeker? Ik kan het nog navragen, maar ik vermoed dat het niet meer gaat lukken om die kaart nog terug te halen.

@brepus13 Als ik het budget had voor een O3, had ik er echt wel een gekocht.

@hemi24 Ik geloof niet dat ik een MDI heb, helaas. Dan zou je een externe MP3 speler via MP3 kunnen aansluiten, dat is wel handig.

En Bluetooth, is dat al mogelijk? Of heb ik dan ook een O3 nodig?

Ik zie in het boekje dat ik een 3.10 systeem heb.
 

Fabia 123

Forumguru
@IvoBreda

Voor antwoorden op de vragen zijn nog een paar andere opties dan dit Forum en de Dealer.
VAG techniek, Het instructie boekje van de auto en van de Amundsen, en als je geluk hebt de helpdesk van Pon.
 
@Fabia 123

Het instructieboekje gaat uit van een geïnstalleerd systeem inclusief geïnstalleerde Sd-kaart. En die heb ik niet...

Een SD-kaartje kopen is zo gedaan, maar daar moet dan wel de juiste software, data en (beveiligings)codering op zodat het systeem gaat werken. Een stappenplannetje hiervoor, met links naar de juiste bestanden, heb ik nog niet kunnen vinden.
 

Jewepe

Forumguru
Volgens mij heeft een Amundsen geen en een Amundsen+ wèl een harde schijf ingebouwd. M.a.w. zonder SD-kaartje werkt de navigatiefunctie van een Amundsen+ gewoon. Bij de "gewone" Amundsen moet het SD-kaartje (met de navigatiegegevens) in het apparaat zitten om te kunnen navigeren. Ik denk daarom dat @IvoBreda een Amundsen in z'n Octavia heeft. Op het SD-kaartje t.b.v. de navigatie is overigens nog ruimte om (ook) muziek op te zetten. Daarnaast kan een Amundsen volgens mij een ingebouwde bleutooth unit hebben. Destijds in mijn Superb (bj. 2011) met Amundsen zat er geen bluetooth-unit onder de passagierstoel, maar had ik wel een vollledig functionerende bluetooth carkit (muziek streamen nooit geprobeerd). Ik zou trouwens Marktplaats even raadplegen voor een SD-kaartje. Ze worden bij bosjes aangeboden.
 

EdK

Forumguru
Tsja zou dat ding eruit halen en die aangebode Zenec 2026 erin zetten , ben j voor een wagen van 2010 weer geheel geupdate....:pieker:

Want met huidige moet je elke keer betalen voor een update
En neem je die Zenec dan moet je ook wel betalen maar voor goedkopere prijzen
Of zoals kanonsoog altijd zegt een TT tegen t raam met levenslange update for free
 

Spinal

Forumguru
@IvoBreda het blijft een zeer ouderwets en achterhaald systeem, net zoals de Columbus uit die tijd. Die had ik ook, ik heb nu een Android radio en wil niks anders meer en heb spijt dat ik niet meteen die Columbus eruit heb getrokken toen ik de auto kocht. Ik raad je aan om een Android radio te kopen, de Zenec die hier een paar keer is aangehaald is een goede optie of anders via Ali iets bestellen. Dan heb je een mooi modern syteem met alles erop en eraan.
 
Dank voor alle reacties. Ik hoef niet zo nodig een hypermodern systeem, al helemaal niet als dat richting de 500 euro gaat. Ik ga het eerst met de originele "Amundsen" proberen, en ga op zoek naar iemand die mij een kaartje kan leveren dat werkt met een actuele kaart er op. Dan kan mijn losse Tomtom in ieder geval weg. Als ik daar dan ook nog wat muziek (MP3) op kan zetten ben ik eigenlijk al tevreden. Bluetooth/telefoon integratie zou helemaal mooi zijn, zodat ik Spotify kan afspelen. Maar als dat met dit systeem niet kan, dan is dat maar zo.

Ik zal nog laten weten hoe het uiteindelijk is opgelost en wat het gekost heeft.
 

Rallye

Forumguru
@IvoBreda Het is mij nog niet duidelijk of je nu wel of geen systeem hebt dat is voorzien van bluetooth. Zit er een module onder de passagiersstoel? Kun je op je telefoon bij bluetooth een carkit vinden?
 
Mijn auto heeft geen MDI-aansluiting waar @hemi24 het over heeft.
En onder de passagiersstoel zit niks, @Rallye

Als ik nu op de "phone" knop van de Amundsen druk, wordt het geluid van de radio gemute. Verder gebeurt er niks. Er is geen functie om te connecten met een telefoon.

Kortom, de Amundsen in mijn auto functioneert als Radio/Navigatie, meer niet. Ik ga eerst eens op zoek naar een navigatie-SD, misschien krijg ik meer functies als die er in zit.
 

brepus13

Forumguru
Misschien een aftermarket Android systeem erin hangen? Heb je meteen gratis navi updates, stream mogelijkheid en een carkit.
 

Rallye

Forumguru
En achteraf inbouwen van een originele carkit kan ook. Aanbieders zijn te vinden op marktplaats of bij tante Ali.....
 
Bovenaan Onderaan