Octavia 1.9 tdi (2006) met 210K op de teller: doorrijden of verkopen?

Cordoba

Forumguru
Bij een nieuwe auto, heb je ook reparatie/onderhoudskosten, al zullen die gemiddeld wat lager zijn dan een auto van een aantal jaren oud, maar omgekeerd heb je ook op een wat oudere auto afschrijving, al zal dat stukken minder zijn dan bij een nieuwe.

freekr

Lid
Bedankt voor jullie reacties en tips allemaal!
Ben nog steeds erg tevreden met de octavia, maar iets nieuws/anders kopen (of daar naar kijken) blijft natuurlijk altijd erg leuk!
Rode draad in de reacties is toch wel dat iets nieuws waarschijnlijk meer afschrijving en onderhoud heeft dan door blijven rijden, dus laatste dat ga ik lekker doen.

Meeste genoemde onderdelen en reparaties kende ik wel, of snapte ik na uitleg in deze discussie. Alleen een tandempomp ken ik niet, wat is dat, en waar herken je deze storing aan?

Cordoba

Forumguru
Tandempomp slaat op het werkingsprincipe van deze pomp en wordt bij de O2 gebruikt als brandstofpomp.

Principe van een tandempomp:
die bestaat uit 2 tandwielen die in elkaar grijpen, waardoor er tussen de tandwielen geen vloeistof wordt verpompt, maar aan de buitenkant (tussen tandwiel en behuizing) wel, waardoor de vloeistof maar één kant op kan.

Cyrus

Actief lid
Best een aardig idee om een jaarlijks budget vast te stellen voor reparaties, maar wat doe je dan als het op is? Gaat de auto hoe dan ook dan weg, als het budget op is en er een reparatie van € 250 nodig is? Dan zijn de reparaties van dat jaar ook weggegooid geld.

Denk zelf dat goed preventief onderhoud op de lange termijn werkt, daar zijn veel auto's bij mij al oud mee geworden, zowel in leeftijd als KM-stand. Met goed preventief onderhoud bedoel ik: alle beurten op tijd uitvoeren volgens voorschrift, zaken al vervangen "als het er aan komt" en niet pas als het stuk is (vermijden vervolgschade). Dan houdt de auto het lang uit.

delta

Actief lid
Doorrijden en reparaties zijn nu eenmaal met elkaar verbonden, dat maakt het kiezen nu juist zo moeilijk.
Waar ik vooral bang voor ben is de DSG automaat ik heb geen idee hoelang die meegaat, ik heb in iedergeval altijd de olie laten verwisslen bij 60.000 km en de laatste zelfs bij 50.000 gewoon voor het goede gevoel.
Dualmassa vliegwiel is ook zo'n dure maar ik heb het idee dat die toch vaker bij schakelbakken sneuveld.
Op het moment weet ik het nog niet stiekem kijk ik steeds vaker naar iets anders.

The bone collector

Senior Member
Preventief onderhoud zal je wagen wel goed doen op lange termijn. Maar een brandstofpomp, vliegwiel, alternator, homokineten, enz.... worden op zich niet onderhouden, daarmee kan dus altijd iets fout lopen.

Cordoba

Forumguru
Best een aardig idee om een jaarlijks budget vast te stellen voor reparaties, maar wat doe je dan als het op is? Gaat de auto hoe dan ook dan weg, als het budget op is en er een reparatie van € 250 nodig is? Dan zijn de reparaties van dat jaar ook weggegooid geld.

Je kunt 'budget' op verschillende manieren interpreteren: je kunt een budget hanteren, om op die manier wat geld achter de hand te hebben voor reparaties (bij sommige mensen hard nodig, bij anderen niet, is vooral afhankelijk van hoe iemand met geld omgaat, cq. wat ie heeft). De andere manier is de rigide methode zoals Cyrus beschrijft, budget op, einde auto, of laten staan tot het volgend jaar als er weer budget is.

Cyrus

Actief lid
De andere manier is de rigide methode zoals Cyrus beschrijft, budget op, einde auto, of laten staan tot het volgend jaar als er weer budget is.

Hoho, dit is zoals Bone Collector het beschrijft:
Wat ik tot nu toe altijd gedaan heb is een jaarlijks budget vastgesteld voor reparaties, zodat ik nooit meer uitgeef aan reparaties dan aan de afschrijving op een nieuwe, vergelijkbare wagen. Maar bij een wagen die je 'moet' repareren omdat hij anders enorm in restwaarde verliest loop je altijd het risico dat je duurder uitkomt dan de afschrijving op een nieuwe. Het blijft dus altijd een beetje een gok.

Ik reageerde daar slechts op, waarbij mijn mening is dat ik Bone's idee juist niet zo 'n strak plan vind en zelf kies voor goed preventief onderhoud (onderhoudsschema volgen en zaken op tijd vervangen, voordat gevolgschade ontstaat). In aanvulling daarop: altijd zorgen dat je wat geld achter de hand hebt voor tegenvallers, maar dat aanhouden van reserves is verstandig in het algemeen.

The bone collector

Senior Member
Ik reageerde daar slechts op, waarbij mijn mening is dat ik Bone's idee juist niet zo 'n strak plan vind en zelf kies voor goed preventief onderhoud (onderhoudsschema volgen en zaken op tijd vervangen, voordat gevolgschade ontstaat). In aanvulling daarop: altijd zorgen dat je wat geld achter de hand hebt voor tegenvallers, maar dat aanhouden van reserves is verstandig in het algemeen.

Waarom zou dat geen strak plan zijn, een budget vaststellen? Natuurlijk moet je preventief onderhoud plegen (alle beurten en vervangingen op de aangegeven tijdstippen), dat zeg ik toch ook niet. Maar jaarlijks eens nakijken wat de afschrijving op een nieuwe zou zijn, en dat als maatstaf nemen voor een budget voor reparaties die je uitvoert, is toch een mooie aanvulling. Dat hoeft ook niet op de euro juist te kloppen in die zin dat je de auto laat staan of die laatste 100 euro niet uitgeeft. Maar het geeft je in ieder geval een mooi vergelijk met een nieuwe auto.

Vaak kan je heel wat vervangen alvorens je aan de afschrijving op een nieuwe komt hoor, meestal blijft een oude auto heel lang goedkoper dan een nieuwe.

RayDelft

Forumguru
Je nadert nu het punt dat je auto 'geen brood meer eet' zowel absoluut als relatief schrijf je steeds minder af en er is een kans dat je de 450 k haalt. Je moet de kosten per km uitrekenen. Er komt een punt dat elke km meegenomen is als de onderhoudskosten aanvaardbaar zijn tenminste.

Het doet me denken aan het autootje van mijn vrouw.

Het is een Mercedes A met 105.000 km op de teller maar uit 1998 !
Hij is geen drol meer waard. Hij wordt 15 jaar oud dit jaar.
Inderdaad jaarlijks moet er wel bij de beurt het een en ander gebeuren en dat kost dan tussen de 500 en de 1000 euro.
En dan jammert mijn vrouw over de hoge kosten. Maar ze vergeet; de rest van het jaar rijdt het ding probleemloos. Afschrijven kan niet meer want dat is bij wijze van spreke al nul. Met andere woorden, voor pakweg 1750-2000 euro per jaar inclusief brandstof, belastingen en verzekeringen heeft ze een auto. Daar moet je verder niet over zeuren.

freekr

Lid
Even een update van de topicstarter: heb destijds besloten door te rijden met de octavia tdi, en doe dat nog steeds. Twee weken geleden de 300k aangetikt! Naast regulier onderhoud (beurten, airco onderhoud, remmen e.d.) gelukkig maar weinig verrassingen tegen gekomen. Grootste domper was nog zomer 2013, toen de koppelingscilinder defect ging op de terugweg vanuit Frankrijk (Vierzon -> Rotterdam in één ruk door in de vijf gereden).

Doe de basis dingen (ruitenwissers, luchtfilter, interieurfilter e.d.) zelf, en beurten bij de Skoda dealer. Blijft daardoor goed betaalbaar. Geen spijt van mijn keuze om door te rijden!

Cordoba

Forumguru
Leuk die terugkoppeling met hoe het is verlopen. Misschien bij de huidige km-stand nog eens goed kijken @freekr Doorrijden zal waarschijnlijk nog wel een poosje goedkoper zijn, maar misschien ook met één oog naar de betrouwbaarheid/bedrijfszekerheid kijken: als je de auto echt dagelijks nodig hebt, is mijn inschatting dat je tussen nu en de volgende 50.000 km nog wel eens tegen onkosten of andere verrassingen kan komen te staan (sterk afhankelijk van het onderhoud en het gebruik van de auto). Je bent nu zo'n tweeënhalf jaar en 90k km verder, dus dat is wel een flink stuk sinds de vorige overweging.

Verder is het zo, dat occasions vaak kort na de zomer wat goedkoper worden: ze worden niet meer voor een vakantie gekocht, en vaak komt er een nieuwer model uit in het najaar, allemaal zaken waardoor de occasionprijs wat zakt.

Bakkertje

Forumguru
Nog een tip om lekkage aan je airco radiator te voorkomen is om er een schildje voor te plaatsen. Daar is een origineel onderdeel voor die +/- 10 euro kost. Daarmee zijn de vloeistofkanaaltjes beschermd tegen steenslag.

Verder gewoon doorrijden en vooral niet gaan kijken naar iets anders, de verleiding wordt dan waarschijnlijk te groot ;)

yesRS@

Forumguru
Ik zou zeggen doorrijden! 1.9 blokken zijn zeer goed. Gaan makkelijk over de 300000 km.
Wel op tijd en stond oliewissel en filter, voor de rest weinig problemen mee.

Elmarrr

Actief lid
Lekker doorrijden inderdaad! Heb ook het 1.9 TDI blok in m'n Fabia uit 2004 liggen.. Ga morgen 340.000 aantikken en hij loopt nog als een zonnetje (*klopt af*). Ik hoop dat je nog even lekker door kan rijden!

CDK

Forumguru
Afschrijvingskosten heb je niet meer, dus als je geen waarde hecht aan nieuw rijden en de daaraan verbonden technische hoogstandjes ( die vroeg of laat de geest geven en geld gaan kosten ) lekker blijven genieten van je auto met dat oerdegelijke blok @freekr :jaja:

freekr

Lid
Nogmaals een update van de topicstarter. Heb de Octavia TDI uit 2006 namelijk vorige week verkocht, i.v.m. het krijgen van een lease auto van de zaak (VW Passat Variant 1.4 TSI DSG uit 2011). Heb de afgelopen jaren met veel plezier en vertrouwen in de auto gereden! Vond de onderhoudskosten, ook bij de hoge kilometerstand nog erg acceptabel.

Heb de auto ingeruild op een ex-lease auto die we voor mijn vrouw gekocht hebben. Die verkoper heeft 'm op de online veiling aangeboden (kon meekijken). Kreeg nog €3.500 voor de Octavia met 316.000 kilometer op te de teller! Was ik erg blij en tevreden mee. Pluspunten waren wel het feit dat ie dealer onderhouden is, en mooie 17 inch velgen heeft, maar er zat ook nog een serieuze parkeerschade op de rechtervlank.

Iedereen hier op het forum bedankt voor alle tips m.b.t. onderhoud/reparatie e.d.! :thumbsup:

Bakkertje

Forumguru
@freekr Je berichtje komt een beetje over als een afscheid.
Ik weet uit ervaring (ahum) dat berijders van een Passat hier op het forum ook welkom zijn hoor ;)

Hoe dan ook veel veilige km-ers in je nieuwe bolide en inderdaad nog een mooie opbrengst van je Octavia!

Bovenaan Onderaan