Best een aardig idee om een jaarlijks budget vast te stellen voor reparaties, maar wat doe je dan als het op is? Gaat de auto hoe dan ook dan weg, als het budget op is en er een reparatie van € 250 nodig is? Dan zijn de reparaties van dat jaar ook weggegooid geld.
De andere manier is de rigide methode zoals Cyrus beschrijft, budget op, einde auto, of laten staan tot het volgend jaar als er weer budget is.
Wat ik tot nu toe altijd gedaan heb is een jaarlijks budget vastgesteld voor reparaties, zodat ik nooit meer uitgeef aan reparaties dan aan de afschrijving op een nieuwe, vergelijkbare wagen. Maar bij een wagen die je 'moet' repareren omdat hij anders enorm in restwaarde verliest loop je altijd het risico dat je duurder uitkomt dan de afschrijving op een nieuwe. Het blijft dus altijd een beetje een gok.
Ik reageerde daar slechts op, waarbij mijn mening is dat ik Bone's idee juist niet zo 'n strak plan vind en zelf kies voor goed preventief onderhoud (onderhoudsschema volgen en zaken op tijd vervangen, voordat gevolgschade ontstaat). In aanvulling daarop: altijd zorgen dat je wat geld achter de hand hebt voor tegenvallers, maar dat aanhouden van reserves is verstandig in het algemeen.