Octavia 1.9 tdi (2006) met 210K op de teller: doorrijden of verkopen?

freekr

Lid
Ik rij nu 2 jaar naar tevredenheid in mijn Octavia II combi, 1.9 tdi van maart 2006. Begin 2011 gekocht voor €10.450 met 131k op de teller, ik maak flink wat km's, dus auto heeft nu 210k op de teller. Komend jaar verwacht ik ook weer ca 40k km's te gaan rijden.

Onderhoud afgelopen twee jaar (naast de reguliere VOI beurten en banden):
131k: remblokken en schijven achter
132k: distributieriem vervangen (de waterpomp niet volgens mij)
148k: remvloeistof vervangen, gloeibougies, koppelstang van stabilisator links voor
190k: aircopomp defect & vervangen (incl. condensator). best pijnlijk: €900!
205k: remblokken voor

Vorige week waren remschijven voor het enige aandachtspunt bij de gecombineerde VOI beurt & APK. Daar werd ik best blij van :grin::grin::grin:.

Hebben jullie een idee welke grote onderhoudskosten ik komend jaar mogelijk kan tegenkomen?
B.v. de turbo, waterpomp, koppeling? Heb overigens een rustige rijstijl en rij lange afstanden (2x50 KM woon-werk per dag).

Wat is wijsheid? Lekker doorrijden? Of misschien verkopen? Maak me namelijk zorgen over zowel kosten het komende jaar, als de inruilwaarde over een jaar. Dan is de auto ruim 7 jaar oud en staat er 250k op de teller.

Ben benieuwd naar jullie mening en/of ervaring!

Noord26

Forumguru
Waarom nu moeten verkopen? Een moderne auto met goed onderhoud kan nog minimaal 2maal zoveel kilometers maken. Kans op grotere defecten is er altijd, of een auto nu 50Dkm of 300Dkm gelopen heeft. Al is het bij de laatste wel wat meer kans daarop natuurlijk. Maar weegt nog steeds niet op tegen de veel hogere afschrijving.

peperskoda

Forumguru
Die afweging kun je pas maken op het moment dat je weet wat de huidige inruilprijs is. Persoonlijk zou ik eens kijken wat er bij moet om in een jongere auto met minder km's te gaan rijden. Te verwachten kosten is altijd lastig te zeggen. Je kunt het treffen en een jaar of misschien wel 2 jaar zonder grote kosten rijden, maar morgen kan ook je brandstofpomp naar de gallemiezen gaan en dan praat je ook alweer over groot geld. Met de uitgevoerde beurt en de APK in het achterhoofd(waar de meeste zaken wel gecontroleerd worden) zou je kunnen denken dat er voorlopig geen gekkigheid zit aan te komen, maar juist bij auto's van deze leeftijd en met deze kilometers zie je nog al eens onverwachte zaken opdoemen(dynamo, startmotor, brandstofpomp of verstuivers) die er wel lekker inhakken.

Huibert

Forumguru
Denk dat je eigen gevoel hierin het belangrijkst is, vindt je het nog steeds een fijne auto? Wanneer je rekent en kijkt wat je deze auto aan afschrijving kost en wat je een nieuwere zou kosten denk ik dat je je nog wel een flinke reparatie kunt veroorloven.

Noord26

Forumguru
Een jongere auto is geen garantie dat je geen of minder problemen kunt krijgen. Als je onlangs nog voor €900,- aan onkosten hebt gehad aan de airco en toebehoren zou ik rustig doorrijden. Die kosten krijg je nooit terug bij inruil op een jong gebruikte, of je moet een splinternieuw kopen - dat krijg je fabrieksgarantie. Wat peperskoda op geeft dat bij auto's van deze leeftijd en km-stand allerlei onverwachte zaken tegen komt is idem voor jongere auto's. Mijn brandstofpomp was na een jaar (25Dkm) al aan vervanging toe. Terwijl een andere wellicht 6ton haalt.

Of je zou moeten kijken naar jong gebruikt en dan de optie erbij nemen van 2 jaar Skoda garantie (of de optie erbij onderhandelen). Zo ben ik onlangs aan mijn SuperB gekomen. ;)

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je je rot schrikt van het (lage) inruilbedrag dat je nu terugkrijgt. Hetzelfde blok in andere VAG-auto's kan zonder problemen/grote onkosten ook 300.000 halen dat ik weet.

Gezien je km's schat ik dat je komend jaar weer een distributiewissel mag, en ik zou checken dat ie dan ook mét waterpomp wordt vervangen, om een dure (arbeidsloon) tussentijdse vervanging te voorkomen. Ook de remolie zal komend jaar, aan einde levensduur komen, maar dat zijn geen schokkende bedragen. Uitlaat kan ik niet inschatten, en voor je accu mag je rekening gaan houden met vervanging (maar kan misschien ook nog wel 3-4 jaar mee). Verder denk ik dat je gezien je kmstand, ook even moet kijken naar schokbrekers, in hoeverre zijn ze op, en wat kosten nieuwe.

Zoals anderen al hebben aangegeven, veel zaken blijft een beetje een gok, zowel als je met een jongere auto gaat rijden als met deze. Bedenk bij dit alles wel dat je afschrijving bij je huidige auto bij doorrijden behoorlijk laag zal zijn, zeker op basis van km's.

Ik heb beetje het zelfde dilemma, Octavia combi 1.9 TDI uit 2006 gekocht met 105000 km waaraan volgende is gebeurd:
Nieuwe blokken achter
Distributieriem + waterpomp, vast vliegwiel + nieuwe koppeling en drukgroep (versterkt) bij 120 000 km (1250 euro) & grote beurt
Nieuwe airco radiateur ivm lekkage + vloeistof
nieuwe schijven + blokken voor + kleine beurt
Tandempomp vervangen + grote beurt (900 euro, tandempomp was al 450 euro alleen onderdeel)
Gloeibougies alle 4

Huidige stand 185 000, geen op of aanmerkingen, alleen bij heel koud weer schakelt bak weleens wat moeilijk (even rijden en olie is wat warmer, dan is het weer prima is alleen bij -10 bijvoorbeeld zo)

Doorrijden naar 210 000 km en dan bij 240 000 nog de distributie en waterpomp weer mee nemen of toch inruilen. Mijn jaar kilometrage neemt nu af dit jaar naar 25000 km ipv 50 000 km per jaar dus kan nog tijd mee.

Voor Freekr
Je bent al over de 2 ton heen = niet of minder geschikt voor export. Dus de grootste waarde verlies heb je toen al gehad. Onder de 2 ton krijg je er denk ik nog 6500 euro voor. daaronder mischien 4500 a 5000 of minder.

Ik zit er ook over na te denken om door te rijden voor nog 2 jaar. Alleen het gat naar een andere auto wordt steeds groter in de zin van er moet telkens groter bedrag bij wil je weer jonge auto rijden met niet te veel op de teller.

Wijnand850

Forumguru
Onze Octavia van 2005 heeft inmiddels ook 210.000km gedraaid. Daarvan heb ik er in drie en half jaar 130.000 gereden, particulier. Voor mij is het geen keuze om door te rijden of deze in te ruilen. Deze auto is zo goed als afgeschreven en daarmee heb ik verreweg de grootste kostenpost gehad.

Mijn streven is om de 400.000 aan te tikken en 'm dan in te ruilen of te verkopen. Nu overstappen naar een jongere auto zou alleen maar inhouden dat je in ieder geval weer de afschrijving voor je kiezen krijgt, terwijl het qua onderhoud maar moet blijken of je zoveel kosten krijgt. En dat is ook een kwestie van geluk hebben (waarbij je behoorlijk wat invloed hebt met je rijstijl). Daar komt bij dat je deze auto kent en elke jongere auto wordt ook niet weggedaan omdat er niets aan mankeert.

Mijn conclusie is daarom: bevalt de auto verder goed, rij er dan zolang mogelijk mee door. Goedkoper kan je niet rijden, je moet flink wat onderhoudskosten maken om hoger uit te komen dan de afschrijving. Voor het beeld: ik heb tot nu toe 3ct onderhoud per kilometer gehad, waarbij het onderhoud volgens schema door de dealer wordt uitgevoerd. De kosten per kilometer voor afschrijving liggen een stuk hoger (8,5-9 ct/kilometer, als ik 'm nu in zou ruilen). Tel uit je winst...

Ben ik met je eens, en hij bevalt verder prima. Heb alleen wat pech gehad met vliegwiel en airco en de tandempomp (beetje de zwakke punten van deze auto)

Maar nu dit opgelost is, wellicht doorrijden en beste er van maken. Auto wordt altijd netjes warm gereden en laat hem na draaien voor ik hem uitzet. En verder rij ik 80 % snelweg dus slijtage valt mee. Wie weet nog 3 jaar door sparen voor een Octavia Combi 2 liter of Superb 2 liter.

Wijnand850

Forumguru
Klopt. Dat vliegwiel is bij onze auto nog niet vervangen en maakt ook nog geen bijgeluiden. Maar ik heb het wel ingecalculeerd. Het zal in elk geval geen reden zijn om 'm weg te doen. Of alles moet echt tegelijk komen (vliegwiel/koppeling, turbo, etc). Dan wordt het een afweging. Maar als het allemaal een beetje gedoseerd komt, dan mag 't ie blijven. De airco heb ik geluk mee gehad: die ging in de garantietermijn stuk. Daar heeft alleen de dealer het erg warm van gekregen, maar de auto was daarna weer lekker koel....

Havana

Forumguru
Wat voor geluid maakt zo'n vliegwiel? Wanneer weet ik of deze defect is? Ik heb net een Octavia uit 2007 gekocht met 224k op de teller, vandaar...

Wijnand850

Forumguru
Dat merk je vooral aan trillingen in de auto/ aandrijflijn bij het optrekken. Het bijgeluid ken ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het ding begint te rammelen.

Off topic: Een nieuw dubbelmassavliegwiel kost je inclusief koppelingsplaat, drukgroep, etc tegen de 2500 euro. Er is een alternatief, namelijk vervangen door een vastvliegwiel. Dat kost zo'n 750 euro, inclusief koppeling. De meningen zijn echter verdeeld of die wijziging goed is voor met name de versnellingsbak. Het dubbelmassavliegwiel zorgt voor een rustiger aangrijpen van de koppeling /versnellingsbak waardoor de versnellingsbak langer mee zou gaan. Doorzoek het forum er maar eens op, er zijn er een aantal die het vliegwiel voor een vaste hebben vervangen.

delta

Actief lid
Ik kan je melden dat je ongeveer tussen de 4 a 5 duizend euro moet rekenen als je een auto van rond de 14.000 terug wilt kopen.
Een kleine 10 duizend toe leggen op een auto van ongeveer 2007/8 met een km stand van rond de 130.000km.
Tja ik zit dus met hetzelfde probleem doen of niet doen ik sta nu op 218.000k tdi dsg en weet echt nog niet wat te doen??
Wordt het doorcrossen of inruilen?

Hier is het 2 massa vliegwiel al vervangen bij 120 000 km. Bij goed adres ben je rond de 650 euro wel klaar wellicht (stuur maar PM als je adres wilt weten)

Te lang door rijden met kapot 2 massa vliegwiel is ook slecht.. Ik rij zelf al bijna 65 000 km met vast vliegwiel en bevalt mij prima. Auto rijdt als een zonnetje en geen irritante trillingen meer.

van_der_P

Senior Member
Als je ermee wil blijven doorrijden dan is goed (preventief)onderhoud heel belangrijk. En dat is de enige manier om de kosten in de hand te houden. Als je wacht tot iets stuk gaat, dan gaan er vaak meerdere dingen stuk en kan het best een dure liefhebberij worden.
Je auto is nu in orde, is betrouwbaar, je weet wat je hebt.
Ik zou er nog een tijdje mee blijven rijden. Want wat die auto je waard is krijg er toch niet voor.

The bone collector

Senior Member
Volgens mij is het moeilijk om een eenduidig advies te geven. 210k km is voor een auto van die leeftijd, die wat langere afstanden rijdt, niet echt heel veel. Wat ik tot nu toe altijd gedaan heb is een jaarlijks budget vastgesteld voor reparaties, zodat ik nooit meer uitgeef aan reparaties dan aan de afschrijving op een nieuwe, vergelijkbare wagen. Maar bij een wagen die je 'moet' repareren omdat hij anders enorm in restwaarde verliest loop je altijd het risico dat je duurder uitkomt dan de afschrijving op een nieuwe. Het blijft dus altijd een beetje een gok.

Bovenaan Onderaan