Nou ik dacht vandaag klansrijk door de keuring te komen. Netjes alle gasdempers (1 was verplicht) vervangen.
Maar, blijkt dat ze voordat ik voor m’n werk naar Aruba moest de auto voor de helft gekeurd hadden!
Wederom een lijstje die ik eerst thuis moet oplossen! (Of 1200 euro betalen en het laten uitvoeren). Wil het graag zelf oplossen. Je koopt er geen nieuwe auto voor en ben er nog immer aan gehecht.
Ik heb expliciet gevraagd of dit nu het enige euvel is. Dat was het geval. En ik heb tot 25 mei eer de RDW een automatische boete stuurt.
Te hoge CO meting. Advies nieuwe katalysator.
Dit vervangen zou hem door de keuring loodsen.
Nu heb ik deze operatie nog nooit uitgevoerd. Mensen met ervaring mbt de Fabia 1? Grootste angst zijn de bouten van het spruitstuk. Breken is einde oefening. Zal het eerst in de kruipolie zetten.
Als alles open ligt is de pakking van het kleppendeksel vervangen dan wellicht goed om te doen. M’n 3 de bougie druipt (al een jaar of 2) in de olie.
Zijn er nog meer zaken die ik aan de keurmeester zou kunnen vragen mbt die gasmeting die nuttig zijn?
Kan ik nog zaken met OBD meten die nuttig zijn?
Tot slot kan het nog lambda 1 zijn die in die katalysator geschroefd zit?
Ik weet dat de auto veel olie drinkt en ook soms te veel brandstof verbruikt (ben ik nog niet achter) en dit de hoge CO veroorzaakt zal of kan hebben.
Vangt de nieuwe katalysator dit hoe dan ook op? (Voor de keuring, daarna zien we wel weer)
Ook weet ik dat de thermostaat al een paar maanden stuk is. Motor komt dus vrij laat op temperatuur maar wordt wel volledig belast.
Heb hem al liggen maar zag dat er vrij veel weg gehaald moet worden.
-ik heb vorig jaar voor de keuring een nieuwe midden demper met nieuwe lambdasonde geplaatst. Toen was alles ok.
Achterremmen ongelijkmatig remmen. Was heel weinig maar te veel voor de keuring.
-2 jaar geleden (ook voor APK) alle trommels en cilinders vervangen.
Dus daar kom ik wel uit. Trommels er even af en kijken wat er loos is. Had gisteren wel na vervangen van de dempers alles heel goed afgespoeld en schoon gemaakt. Er zal dus wel wat roest zijn ontstaan.
Alvast dank voor het mee denken
Overigens prachtige Japanse auto’s daar in Aruba. Exemplaren die ik nooit eerder gezien heb. Geen VAG auto’s gezien daar.
En parkeren op kleur kunnen die Amerikanen (toeristen) goed: