Octa 1.0tsi inhouden door vervuiling of chip

octawaggie

Nieuw lid
Ik rij een 2018 Octavia met een 1.0tsi handbak, nu op 166dkm.
Standaard laat ik mijn auto's chippen en zo ook mijn Octavia, nu zo'n half jaar.
Bij de lokale chipper in Hoogeveen, denk dat standaard programma wordt ingeladen voor de 1.0tsi.

Nu is het zo dat voor het chippen het vermogen netjes afgegeven werd door het toeren bereik.
Echter, na het chippen bij volgas toch wel iets twijfelend bij 3000 om vervolgens moeizaam door de hogere toeren heen te gaan.
Niet extreem, maar tegelijkertijd niet zoals het hoort daarom dat ik er nu wat aan wil doen.

Herkent iemand dit na het chippen van z'n 1.0tsi?
Kan het zijn dat vervuiling van inlaatkleppen pas na voren komt na het chippen?

Pindasaus

Forumguru
Bij het chippen zetten ze de turbodruk hoger. Het maximale koppel ligt dan bij 2500 - 3000 toeren. Daar worden de cilinders dus maximaal gevuld.

Het kan zijn dat je ontsteking niet meer helemaal goed is en hier moeite mee heeft. Wat ook zou kunnen is dat de motor door de toegenome vulling pingelt en dat de ontstekingsvervroeging wordt teruggeregeld.

Beide kan je controleren door met een VCDS of OBDeleven de misfires en ontstekingsvervroeging uit te lezen, terwijl je een testrit maakt.

octawaggie

Nieuw lid
Oke bedankt, heb de obd.eleven app gedownload en kan mn oude Bluetooth ob2 stekker niet vinden. Welke raad je aan om te kopen?

Arjan1985

Forumguru
Zijn de inlaat poorten netjes schoon? Als er restrictie is in lucht aanvoer is de boel ook ontregeld. Voor chippen zou die gerust netjes door de rpm kunnen gaan maar nu wellicht toch te weinig lucht aanvoer door je poorten

98 getankt om te kijken of er verschil is. (Zou niet hoeven maar toch kan het proberen).

Laatst bewerkt:

octawaggie

Nieuw lid
Tankje 98 heb ik 1 a 2 keer gedaan maar gaf geen verschil.

Nah denk het niet haha.... Inlaat poorten/kleppen zien er uit dat er 166dkm niks mee gedaan is. Hoe dat dan in de praktijk er uit ziet weet ik pas als ik hem aanbied voor €350? Walnut blasting.

octawaggie

Nieuw lid
Aanvullend:
Auto start goed
Rijdt verder goed
Normaal stationair
Lage toeren rijdt ook prima
Hoge toeren gaat iets beter met 'geen volgas'
Verbruik gemiddeld 1 op 20

Ik heb hetzelfde probleem, in mijn geval 220k gelopen en een fors olieverbruik. Tuner verwacht dat de inlaatkanalen vervuild zijn, je hoort hem soms ook pingelen als 'ie te laat teruggeregeld wordt. In verband met het olieverbruik ga ik maar voor de volledige blokrevisie.

ertromp

Forumguru
Olie verbruik heeft niets met een vervuild inlaattraject te maken. Dan zoek je het meer in de zuigerveren en afdichting op de cilinderwand

• Leuk
Waarderingen: Tees
Vandaar het woord 'en'. Ik bedoel daarnaast te zeggen dat ik vanwege het olieverbruik een blokrevisie uitvoer, ipv alleen een inlaat reiniging. Bij die blokrevisie worden de zuigers en veren vervangen, kleppen ingeslepen en logischerwijs de inlaat gereinigd.

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Ik heb hetzelfde probleem, in mijn geval 220k gelopen en een fors olieverbruik. Tuner verwacht dat de inlaatkanalen vervuild zijn, je hoort hem soms ook pingelen als 'ie te laat teruggeregeld wordt. In verband met het olieverbruik ga ik maar voor de volledige blokrevisie.
Ook een 1.0 TSI? Hebben die tegenwoordig ook al last van hoog olieverbruik?
En hoe hoog is dat olieverbruik?
En hoe zien je bougies eruit? Vaak kun je aan de staat daarvan al veel afleiden.

Arjan1985

Forumguru
En wat kost dat als ik vragen mag? In mijn ogen zodra ik een blok moet reviseren a enkele duizend euro dan gaat de auto direct op marktplaats of inruilen.

octawaggie

Nieuw lid
Ik heb trouwens totaal geen olieverbruik en is naar mijn weten ook niet een kenmerk van de 1.0tsi.

Welke bougies rijden jullie trouwens?

Het is in mijn geval een 1.2. Bougies vernieuwd, oude waren redelijk verhabbezakt maar probleem bleef bestaan. Reed voorheen met NGK, nu met Bosch. Bij de revisie komen er weer nieuwe in.

Revisie gaat me 2300,- kosten. Dan wordt meteen de grote beurt en de distributie gedaan, dus het kost me ongeveer 1300 extra.

Arjan1985

Forumguru
Kanonnen wat een geld. Heb je niet nog een jaar Bovag garantie? Volgens mij heb je hem onlangs gekocht of niet? Gezien je topic net in mijn auto.
En niet om te blijven zeuren maar meer omdat ik altijd mijzelf voorstel wat als ik voor dat probleem zou komen te staan en ik nogal slaapgebrek zou hebben bij zulke grappen en bedragen. Wat waren je afwegingen om de auto niet direct te verkopen en die 3600 in je zak te steken?

Ik bedoel te zeggen dat de totaalprijs 2300 is. Aangezien ik toch al met een kostenpost van 1000 in het verschiet zat (distri en grote beurt) kost de revisie me daar maar 1300 extra. Totaalprijs blijft 2300.

Ik koop helemaal geen reet met de inruilwaarde + de bespaarde 2300. Dan blijf ik liever met deze rijden met de zekerheid dat ik geen olie verbruik.

Heb de auto overigens al bijna 40k. Waarbij het olieverbruik van 1 op 4k naar 1 op 1300 is gestegen

octawaggie

Nieuw lid
Aah de 1.2tsi dat is naar mijn weten ook een rampen motor, gaan alleen maar kapot. Alleen in de latere jaren van de 1.2 hebben ze een herziening gehad die ze wat betrouwbaarder maakte. De 1.0 is daarbij vergeleken kogelvrij.

Maak aub even apart topic want dit heeft niks te maken met mijn issue.....

Ik ook! 22-09 aan de beurt, ga ze vragen of ze een paar foto's willen schieten. Zal ze t.z.t. zeker op het forum delen.

Aah de 1.2tsi dat is naar mijn weten ook een rampen motor, gaan alleen maar kapot. Alleen in de latere jaren van de 1.2 hebben ze een herziening gehad die ze wat betrouwbaarder maakte. De 1.0 is daarbij vergeleken kogelvrij.

Maak aub even apart topic want dit heeft niks te maken met mijn issue.....
Geen kwade bedoelingen, kom hier niet voor hulp. Wil alleen het gedrag dat je blok vertoont onderschrijven, ik herken het bij een ouder ding. Als je daar geen behoefte aan hebt vertrek ik weer :thumbsup:

hemi24

Forumguru
Klinkt mij weinig voor een revisie incl grote beurt en distributiewissel.
Ben benieuwd wat er allemaal daadwerkelijk wordt gedaan, maar heb het idee dat er alleen nieuwe zuigerveren in gaan?

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan