O3 1.6 TDI uit 2013 verliest koelwater

brepus13

Forumguru
De dealer zal altijd adviseren de riem mee te pakken. En als ze die riem doen dan pakken ze ook standaard de spanrollen etc mee.

ik bedenk me nu trouwens pas dat er al best wat topics lopen over dit onderwerp. Misschien kan een moderator dat even samenvoegen :-)
 

Peterson

Actief lid
Toevallig ditzelfde 2 weken terug met een Octavia uit 2013, 150dkm.
Kosten waren €675 inclusief distributie bij een allround garage.
 

OctaviaWest

Actief lid
Ik heb inderdaad geïnformeerd voor de vervanging van de distributieriem, omdat ik dacht dat dat geen grote meerprijs zou zijn. Ik dacht ook 'een paar tientjes'. Maar eh... voor de distributieriem zou er 150 euro bijkomen (voor het onderdeel) en nog eens 372 euro voor de set met spanrollen. Dus samen nog eens 522 euro bovenop de 520 euro voor de waterpomp. De dealer wou dat dus ook absoluut niet aanraden omdat de riem normaal goed is voor 210.000 kilometer en ik nog niet aan de helft zit.
 
Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou serieus overwegen dit toch wel direct mee te laten nemen. Ik denk namelijk dat als je de multiriem en spanrollen later apart nog eens laat doen dat het dan meer gaat kosten. Nu ligt de boel toch al open, dat zou tijd moeten schelen.
 

Sjoerdb

Forumguru
Je krijgt toch garantie op de reparatie, zij hebben aan de riem gezeten en weer terug gezet. Dan zou je toch mogen verwachten dat ze ook thuis zijn bij vroegtijdig stuk gaan van de riem, na reparatie van waterpomp
 
D

Deleted member 17627

Alles vervangen door mij plus grote beurt e.d.;; Vraag hoeveel km kan ik door??? BVD ps. auto is 9-2014 zeer goede staat nu km 144.000 bedankt
 

laagvlieger

Forumguru
Ze kijken vooral naar de km-stand voor de distributieriem heb ik de indruk. Die van mijn vader (Fabia 1.4 TDI uit 2007 met 130.000 km ) wordt dealeronderhouden en heeft nog de originele riem. Dan zijn ze er natuurlijk zelf verantwoordelijk voor als het misgaat, maar dat risico is wellicht klein.
 

tim_j

Senior Member
Riem is een riem en die knapt een keer door uitdroging. Ik zou toch eens achter de max aantal jaren aan gaan.
Boem is ho.
 

Tees

Donateur
En als je distributieriem knapt, dan is de schade niet te overzien...als je pech hebt kan je de motor afschrijven.
 

Desperado

Forumguru
Mijn ervaring is dat de meeste monteurs toch maximaal 10 jaar hanteren als maximale leeftijd.
Ook onder het mom van voorkomen is beter dan genezen.
 
Bovenaan Onderaan