O3 1.6 TDI uit 2013 verliest koelwater

OctaviaWest

Actief lid
Vandaag liep het koelwater uit mijn auto over het wegdek. Was toevallig op een 300-tal-meter van de garage (dealer). Dus meteen naar daar geweest. Ze zeiden dat als dat gebeurt, het meestal de waterpomp is die kapot is.

Dus ja, morgen of zo hoor ik wat er kapot is en hoeveel het zal kosten. Weet iemand wat dat ongeveer zou kunnen gaan kosten? Is zo'n pomp makkelijk te wisselen?
 

Michelv.

Forumguru
Het is op zich al een dure pomp(150 euro), volgens mij heb ik 650 betaald voor waterpomp en distributie, is wel een gematste prijs.
 

tim_j

Senior Member
Tegen de 1000 pomp+riem moet je wel op bedacht zijn.
Maar mischien valt het mee, is het wat anders.
 

OctaviaWest

Actief lid
Ik heb nochtans het idee dat de Belgische merkdealers een soort van forfaits hanteren die waarschijnlijk door de invoerder (d'Ieteren) zijn opgesteld.
 

Kempes

Forumguru
Waterpomp is een bekend zwak punt van de 1.6tdi. Snap dat ze dat meteen als verdachte aanwijzen...
 

OctaviaWest

Actief lid
Oei, wist ik niet eens! In de garage zullen ze er wel regelmatig eentje zien passeren dan.

Ik had wel al enige tijd in de gaten dat er onder de motorkap een nieuw soort geluid bijgekomen was dat ik vroeger niet hoorde. Kan dat de waterpomp zijn die een licht huilend geluid maakte?

En als je de waterpomp laat vervangen, stoppen ze er dan één in met dezelfde zwakheid, of een betere?
 
Laatst bewerkt:

OctaviaWest

Actief lid
Okay bedankt voor de indicatie brepus, ik zal zien of mijn dealer eerlijke prijzen hanteert. Ik heb zo het gevoel dat hij er af en toe een schep bij doet.

@Michelv dank voor filmpje, na hoeveel km te hebben gereden gaf de pomp de geest?
 

OctaviaWest

Actief lid
Bij mij al aan een goeie 90.000 km

Prijsopgave gekregen voor vervanging waterpomp (zonder de distributieriem, die was nog goed): 520 euro.
 
Laatst bewerkt:
D

Deleted member 17627

neem ook spanrollen distributieriem mee.. alles klaar, wat is uw kmstand?
 

Antera

Donateur
Het spijt me te moeten zeggen maar zou de riem zeker meenemen. Hij gaat er nu toch vanaf dus waarom bezuinigen op ene riem die al 7 jaar oud is. Daarnaast opnieuw opspannen van dezelfde riem met deze kmstand vind ik niet zo wijs. Zou ook meteen alle spanrollen enz mee laten nemen.
 

Eltjo

Forumguru
Distributie en V riemen (paar tientjes) met waterpomp vervangen. Via offerte via mijngarage.nl zat ik rond € 540.
Wel flauw dat ze € 40 extra rekende voor nieuw koelwater dat daar niet bij zat, oppassen dus.
Maar ja, die van jouw staat nu al bij de dealer.

Ik heb het laten doen omdat het tegen het 210dkm vervangingsinterval liep. De oude waterpomp was nog goed, maar uiteraard laten vervangen.
Een Bosch of Continental distributieset met rollen en waterpomp zit onder de € 200 voor mijn auto....

Dom om distributieriem niet mee te vervangen, alleen de riem kost misschien € 50?
Als je alles nu goed in orde laten maken ben je er in principe 160 dkm? voor een 1.6TDI? van af.
 

Smeeuwis

Donateur
Bekend zwak punt idd, de mijne ging rond de 130k, kosten weet ik niet want die werden betaald door de baas. Maar wel direct riem en spanrollen mee laten nemen. En uiteraard de distributie. Er kwam een gemodificeerde pomp op waarmee het bekende zwakke punt zou moeten zijn opgelost. Een collega had hem al bij 80k te pakken... Het kan dus verkeren...
 
Bovenaan Onderaan