[O2] Z35 PTC inbouwen? iemand ervaring?

polf

Senior Member
G'day,

De temperatuur buiten daalt alweer lekker, het duurt mij veel te lang voordat er echt lekker warme lucht uit de rooster komt.De Ruiten ondooien met een 1,9 TDI (140A alternator) zonder fatsoenlijke bijverwarming is gewoon geen feest.
Om wat meer comfort te hebben zit ik er over te denken om een Z35 auxilary PTC verwarmings element in te bouwen.
Inbouw ziet er niet heel ingewikkeld uit, 2 dikke draden trekken + 100A zekering en dan nog een 2 draden aansluiten op de CAN bus lijkt voldoende te zijn.
Naar wat ik kan vinden op het internet zit de controller direct aan het PTC element vast en zit het geheel ingeschoven in het kachelhuis.
even aanmelden met VCDS en ik denk dat het dan werkt?

Heeft iemand van jullie dit wel eens gedaan? toch nog verrasingen?
:icon_smile_question

Grt Jeroen
 

polf

Senior Member
Nee, geen zelfbouw........
Het is een optie welke volgens mij in Nederland niet veel of nooit geleverd is , de plek om deze te plaatsen in het kachelhuis is er wel maar de bedrading is niet ingebouwd.(maar niet al te lastig om te trekken) Ter illustratie een plaatje van de heater zelf en een plaatje van het kachelhuis waar de PTC heater als nr 13 is afgebeeld.
. PTC verwarming.JPG Kachelhuis octavia.JPG

Aansluiting op de CAN bus is eigenlijk het moeilijkste om uit te zoeken zonder juist schema, ik denk wel dat ik de goede draden heb ,maar ja als je het fout doet kan het wel eens heeeeel duur worden zullen we maar zeggen.

Rgds Polf
 

Ronnie

Forumguru
Volgens je profiel heb je een 1.8 T, Maar je hebt het over een 1.9TDI
Kun je even het type auto en bouwjaar opgeven?
Dan kan ik even kijken of ik er een aansluitschema bij kan vinden.
 

polf

Senior Member
Oja,oeps, ik zal mijn profiel ff updaten, helaas afscheid genomen van de 1,8T,

Nu een O2 1,9TDI (BLS) nov 2006,

Thanks Polf
 

Ronnie

Forumguru
De handleiding gevonden....., nu het schema nog.....
 

Bijlagen

  • Octavia2 Verwarmingselement voor extra luchtverwarming.doc
    113 KB · Weergaven: 31

Ronnie

Forumguru
Aha, ook gevonden......
Het wordt hier wel duidelijk dat het niet zonder regelmodule gaat.......
 

Bijlagen

  • PTC Nov. 23 22.00.jpg
    PTC Nov. 23 22.00.jpg
    114,6 KB · Weergaven: 53

polf

Senior Member
Ik denk dat de regelmodule J604 deel uitmaakt van de complete PTC heater. ff gezocht op internet en daar stond een plaatje van de "binnenkant"van de PTC heater.
Z35 binnenkant print.jpg op de tekening ziet het er ook uit als 1 unit, of bedoel jij een andere regel module??

Moet wel de auto nog "vertellen"dat er een PTC gemonteerd is, ik het een VCDS versie waarbij ik kan wijzigingen maar dan moet ik nog wel even de codes zien te achterhalen.


Thanks Jeroen
 

Ronnie

Forumguru
Het staat hier wel aangegeven, echter in 2 STG's,(steuergeraete); http://de.openobd.org/skoda/octavia_1z.htm

Met name in: STG 19 Byte02/bit3
STG 09 Byte 04/bit1

Ik durf het zo niet te zeggen, ik ben hier een beetje onzeker........
Misschien dat @ adjego hier z'n licht over kan laten schijnen............
 

polf

Senior Member
@ Ronnie,

Ik zie in de uitbouw beschrijving dat er gewisseld is van type PTC element rond 11-2006. De beschrijving laat ook twee plaatjes zien van de verschillende PTC's, op het plaatje is alleen zichtbaar dat de bedrading anders is aangesloten.
Als ik nu in het schema kijk zit er op de heater zelf ->de dikke voeding en massa, 2 CAN bus stuurdraden op positie 1 en 2 maar ook nog een derde "schakeldraad"op pos 3.
Ik ben eigenlijk op het idee tot inbouw gekomen na het lezen van http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=113468
Ik zie bij deze (VW golf) inbouw niet dat positie 3 op het stuur apparaat bezet is.
Is er toevallig nog een ander schema wat het verschil laat zien tussen een PTC van voor 11-2006 en die van daarna?, eigenlijk is de vraag dus bestaat er een schema waarbij positie 3 niet is aangesloten?

Thanks
Polf
 

Ronnie

Forumguru
@Polf,
Er zijn 2 schema's, eentje van mei 2005 tot October 2005, en de tweede is van na October 2005 (MJ.2006),
beide schema's zijn hetzelfde, dus geen wijzigingen.
De derde schakeldraad loopt naar T20/7, dus een stuurdraad vanaf de climatronic (pin 7) op de 20-polige stekker.
Het lijkt mij dus de schakeldraad welke de puls geeft om de zaak in te schakelen indien nodig.(met 100A en een 16mm2 draad is dit ook geen "kleine" verbruiker!)
 

MarijntjeTDI

Actief lid
En dit PTC element moet snelle ontwaseming mogelijk maken? Is dit wat anders dan de 'zuheizung' die er bij de diesels al opzit?
 

polf

Senior Member
@ Ronnie en alle andere geintreseerden

Ref electrisch schema Z35 in eerdere post

Ik denk dat de draad op positie 3 (j604) alleen is voor als je geen climatronic hebt. Ik heb wat info van Russische site bestudeerd (lees google.translate) en daaruit begrijp ik dat bij geen climatronic je pas de PTC inschakeld bij 90% van de warmte vraag met de draai knop.Dit zou de tekst die staat bij F268 "contact schakelaar "ook verklaren.
Bij climatronic lopen alle signalen via de 2 can bus draden (pos 1 en 2) en regelt j604 de rest op basis van wat er binnen komt aan info over de toestand van de auto.
Nog een ander PDFje gevonden waar men met een zwatre stippellijn uit Z35 ook praat over een analoge aansturing
Bekijk bijlage ptc schematisch.pdf

Ik heb gisteren een verwarmings element gehaald bij een demontage bedrijf. Nu nog ff snorren naar de juiste bedrading en dan zien dat het gaat werken ivm can bus coderingen.

@marijntjeTDI. Als ik de verhalen moet geloven van de mensen die er een hebben (gelezen op internet forums) zou je een groot verschil moeten merken in warmte afgifte.


Rgds Polf
 

TL@

Forumguru
Veel foto's maken, als je wilt want ben enorm geïnteresseerd om dit ook te doen. Als het niet te moeilijk is natuurlijk.
 

Ronnie

Forumguru
Succes met het "klusje"......

Misschien zou ik 'm eerst eens handmatig inschakelen om te proberen, voor je 'm aan de can-bus hangt......
 

MoZe

Lid
Klinkt zeker interessant.
Zou je dit dan ook als standkachel moeten kunnen gebruiken als het eenmaal werkt? Wel opletten dat je de accu niet leegtrekt dan, met 100A...
 

Antera

Donateur
komt helaas maar een schema voor zoals ronnie liet zien.

het enigste wat ik zo snel kan vinden is dat ze wel veranderd zijn vanaf 11-2006 maar kan geen verschillen ontdekken
 

Antera

Donateur
p.s er zit wel verschil in want er zit enorm veel prijs verschil in.

voor 11-2006 €354.80 1K0 963 235 E en na 11-2006 € 155.30 onderdeelnr: 1K0 963 235 G

ik gaat met spanning dit topic nog even volgen :D
 

polf

Senior Member
Ik denk dat de elementen 1K0 963 235 G geen control module (j604) heeft zoals de 1K0 963 235 E. Zo te zien regelen ze met externe relais het aantal elementen waar stroom door heen gestuurd word en zo de opbrengst en afname. Op zich lekker simpel, een stuk goedkoper en misschien nog wel betrouwbaarder ook.
Help waar ben ik aan begonnen!, ik zit nu al met ouwe muk.......


rgds Polf
 

Bijlagen

  • PTC relais controlled.JPG
    PTC relais controlled.JPG
    46 KB · Weergaven: 43
Bovenaan Onderaan