[O2] Tuning icm met 2.0tdi (140PK) DSG

ikke

Lid
Ik heb 25.000 km gereden met een chip van Ziptuning,
en die is er nu af.

-Overmatig roken bij doortrekken in de versnelling,
-1 liter koelvloeistof opgieten per 2 weken,
-starten in 1ste was geen pretje veel te veel power in die eerste, soms zo erg dat mijn achteras een kloppend geluid maakte (dit zowel op 17 als 18 duims velgen)
-heel schokkende terugschakelen van de DSG (nog altijd zelf voor de chip)

De power is wel heel tof, maar het comfortabel rijden was weg. Mijn baas heeft een nieuwe c 200 break en die rijd heel comfortabel na de chip.

Momenteel wacht ik af tot een nieuwe update van de skoda chip bij ziptuning komt.
 

VEEJAY

Forumguru
Ow gelukkig heb ik het niet bij Ziptuning laten doen dan, ik was even in contact met ze. Uiteindelijk bij JD langsgeweest
 

___JC___

Forumguru
@ikke

Als je ontevreden bent met ZIP tuning waarom dan niet je geld terug vragen en het ergens anders laten doen waar het wel goed gebeurd?
 

ikke

Lid
I know, ik zou misschien mijn geld beter terugvragen, de chip is er nog maar 3 weken uit.

De Mercedes die is ook ondertussen al eens geupdate en die rijd nu super (in het begin ook niet goed).

Ik heb gewoon geen zin om meer te betalen voor een Chip, 500-600 euro vind ik beetje teveel. Binnen 2.5 jaar heb ik een nieuwe misschien dan direct een 170Pk nemen.
 

___JC___

Forumguru
Ik denk dat een chippie bij de eerder genoemde Van der Velden niet veel duurder is dan bij ZIP tuning. En voor sommige dingen zal je nu eenmaal meer moeten betalen om kwaliteit te krijgen. Maar goed ieder zn keus uiteraard. Hoop dat ze het corrigeren in ieder geval.
 

VEEJAY

Forumguru
Ziptuning heeft een mooie site en prima emails voor als je interesse hebt. Ook op je emails wordt snel en duidelijk geantwoord.
Ik meen dat ZIP in de BMW wereld al een stuk bekender zijn.

Eigenlijk is dit de eerste keer dat ik iets negatiefs hoor over ziptuning.
 

ikke

Lid
Ik heb ook geen kritiek op Ziptuning, zeker niet. Altijd snel en goed geantwoord gekregen van hen. Maar de chip is niet goed voor mij auto, maar ik wil geen kritiek geven op hen.
 

Oli4

Actief lid
Ik denk dat een chippie bij de eerder genoemde Van der Velden niet veel duurder is dan bij ZIP tuning. En voor sommige dingen zal je nu eenmaal meer moeten betalen om kwaliteit te krijgen. Maar goed ieder zn keus uiteraard. Hoop dat ze het corrigeren in ieder geval.

Van der Velden Zoetermeer doet niet veel meer dan de software van de auto uitlezen en doormailen naar Jeroen Dik (JD). Deze vergelijkt e.e.a. en mailt de aangepaste versie weer retour, die door Van der Velde op zijn beurt weer inleest in de auto => Oftewijl: Mensen uit de Randstad, die een retourtje Lochem net ff te ver vinden kunnen hiervoor naar Zoetermeer.
"Maatwerk en rollenbank liefhebbers" moeten wèl naar 't Oosten...:winkie:

Er gelden gewoon de JD prijzen (& momenteel de actieprijzen van het andere Skoda/Seat topic) !
Ik heb Van der Velden rechtstreeks benaderd en kreeg probleemloos de 20% korting... :smirk:

(vanmiddag/vanavond retourtje Leiden gereden.... en 't rijdt voelbaar beter !!)
 

Race Eend

Forumguru
Geinig ff lezen.. *Veejay pakt zakje chips*

*edit*

Inderdaad ik kom eigenlijk nooit op Autoweek maar laatst had ik een positieve recensie geschreven over het bedrijf waar ik men O2 heb gekocht. Na twee keer afkeur zonder dat ze een reden opgeven kunnen ze de kolere krijgen. Als ik niet weet wat ik fout doe kan ik het ook niet herstellen.

Interessant leesvoer op dat tros radar forum.

Wist niet dat wij ook software bij chipmeister kochten :uitlachen: (wel lastig als de auto met de simulator erin op de rollenbank staat)
 

deusjevo

Forumguru
Van: Xander
Datum: 19 March 2010 om 23:35
@AJ
Uiteraard hoef ik niet met 130 naar boven. De Altea met 190PK en 450NM er voor trok de Dethleffs Camper 460DB van 1300KG ongemerkt met deze snelheid naar boven. Tuurlijk wist ik wel dat ik gas gaf bij 80KM maar niet dat het zo snel zo hard ging. De tussenacceleraties van de auto solo waren ook machtig snel en eigenlijk kon je aan alles merken dat de auto totaal geen moeite had met de caravan.
De Powerbox vind ik een sloper. Heb er 1 in mijn Peugeot 307 gehad. Na 80.000KM draaide de motor volledig in de soep. De senior monteur van de garage kon echt zien dat de motor op zijn lazer had gekregen. Het uitlezen van de boordcomputer bracht geen resultaat. Toen ik hem uiteindelijk vertelde dat er een powerbox in gezeten had wist hij genoeg. Het heeft voor mij geen financiele consequenties gehad omdat ze het niet hard konden maken maar heeft me wel doen besluiten nooit meer een powerbox te nemen.
Mijn Passat is vandaag voorzien van een chip op maat en ben erg onder de indruk. De auto trekt sneller en directer op. De tussentijden van 80 - 120 zijn bizar. Evenals 80 - 160. Vandaag op de Duitse autobaan even de 245 op de teller aangetikt. Het viel me absoluut niet tegen hoe snel de auto op 235 was. Zijn toch mooie waarden voor deze auto en dat voor een diesel!

Van: Jan
Datum: 20 March 2010 om 11:17
Rici@ zegt: "Dat een gechipte motor een probleem geeft op het moment dat je de auto wilt verkopen, dat herken ik niet. Ik meld er altijd netjes bij dat de auto gechipt is. Is geen enkel probleem."
Vraag is of het ook aan de volgende eigenaar wordt gemeld, of er dan nog Bovag of dealer-garantie geldt en wat dat dan doet met de inruil/verkoop prijs ten opzichte van niet gechipte auto's.

Van: Bert
Datum: 21 March 2010 om 00:05
@Xander. Hoeveel toertjes draaide hij bij 245 op de teller? Is het een 2.0 commonrail TDI?

Van: @Eric
Datum: 21 March 2010 om 01:36
Ik denk dat Xander een Passat 2.5 TDI 180pk 4Motion heeft, die haalt theoretisch 218 km/uur.
Snellere diesel Passat's zijn er geloof ik nooit gemaakt.
De 2.0 TDI haalt met veel kuchen en hoesten 214 km/uur en de Powerbox doet daar misschien 5 km bij, echt niet meer.
Wel heel optimistisch tellertje die Passat van Xander....
wink.gif


Van: @Eric
Datum: 21 March 2010 om 01:45
Linkie vergeten, bij deze dan nog maar.
http://www.passat.be/viewtopic.php?f=109&t=8887

Van: Xander
Datum: 21 March 2010 om 11:06
@Bert. Ik heb geen idee hoeveel toeren de motor exact draait. De naald stond ergens tussen de 4000 en 4500 toeren. Heb me ogen op de weg gehouden met die snelheid.
@Eric. In mijn 307 zat een powerbox. Mijn teller is niet optimistisch. De GPS gaf 240KM aan en dat is maar 5KM afwijking. Mijn passat is een 2.0TDI Common Rail 4Motion uit 2009. De specs volgens Volkswagen geven aan dat de topsnelheid 203KM. Volgens diversen monteurs klopt daar helemaal niks van. Zonder chip loopt de auto op de GPS naar de 220KM toe. Mijn Altea 2.0TDI had een pompverstuiver. De Passat is een common rail. De verschillen zijn enorm. Het voordeel van de common rail is dat je lekker door kan trekken en over een breed toerental er ruim voldoende trekkracht is.

Van: @Eric
Datum: 21 March 2010 om 23:59
Ik vrees helaas dat je aan een nieuwe GPS toe bent...
wink.gif


Van: Bert
Datum: 22 March 2010 om 00:03
240 echte zou in je Passat 4850 rpm betekenen... Is dat niet boven de redline?

Van: @Eric
Datum: 22 March 2010 om 00:09
Nagekomen vraagje: in welke versnelling bereik je die 240 km/uur eigenlijk?

Van: Xander
Datum: 22 March 2010 om 00:45
@Bert Nee dat zou de motor mogen hebben en is niet in het rood. Vanaf de 3000 toeren gaat de auto echt lekker doortrekken tot 4600 toeren.
@Eric Ik ben niet toe aan een nieuwe GPS. De TomTom aangezien ik in de RNS510 niet weet waar het zit van mijn vrouw gaf 235 aan. Mijn collega met zijn Volvo V70 welke standaard al 240 haalt reed achter mij aan.
Uiteraard zijn het geen waarden die je in Nederland zal gebruiken. Ik rij veel Duitsland door de gehele Benelux en dan is het met name in Duitsland fijn dat je een behoorlijk snelle bak onder je reet hebt.

Van: Xander
Datum: 22 March 2010 om 00:45
@Eric In de 6e versnelling.

Van: Bert
Datum: 22 March 2010 om 02:34
Ok. Heel veel gechipte diesels gaan namelijk kapot op de duitse autobahnen omdat chippers de commonraildruk /brandstofpomp voor normale begrippen de toerenbegrenzer uitschakelen resp. verhogen. En omdat heel veel diesels in hun hoogste versnelling - ongechipped - al tegen de redline aanzitten.... Psies....
Is (chip)tuning dan schadelijk? Nee, jij als gebruiker op de Oberhausen-straigt bent dat. Verstand op nul en gas op de plank... Geweldig!
wink.gif


Van: TurboTony
Datum: 22 March 2010 om 06:02
Beste Allen,
Bedankt voor jullie ervaringen. Ik ben weer overgestapt van een Bi-fuel V70 (140PK) naar een D5 aut V70 ivm de betere prestaties. Volgende weekend zal ik de caravan erachter hangen en een proefrit maken om het verschil in trekkracht en rij comfort te ervaren.
Ik geloof dat ik eerst een ritje zuid duitsland ga maken met de caravan voordat ik een besluit neem om te chippen of niet. De topsnelheid (zonder caravan) vind ik niet interesant, want als ik door duitsland rij, (2x/maand naar poland) zijn er weinig plekken dat ik vol gas kan geven ivm alle wegwerkzaamheden enz. Ook teveel bekeuringen gehad! Een moei kruissnelheid rond de 180km/uur is voldoende. Dat haalt de D5 met gemak ook.
Als de caravan erachter hangt ben ik op dat moment op vakantie en speelt tijd geen rol, wel rij comfort en vooral veiligheid. De extra PK's geven mij een rustig gevoel, mocht er wat zijn/gebeuren dan kan ik altijd op de motor rekenen om kortstondig iets harder te werken zonder dat ik alles de soep in draai.
gr.

Van: @Eric
Datum: 22 March 2010 om 09:13

Is dat een "normale" 6 versnellings handbak of een DSG bak eigenlijk?

Iemand die iets nuttigs kan zeggen over bovenstaand draadje, komt van een caravan-forum af.
Ben vooral benieuwd naar het aantal toeren versus genoemde topsnelheid van 240 echte km's per uur.
 

Race Eend

Forumguru
Het gaat over vele verschillende auto's in dat draadje, topsnelheid is heel erg afhankelijk van de versnellingsbak verhoudingen.

Een passat uit 2005 met 2.0 TDI 140pk motor heeft bv een hele korte 6 bak. Bij 204kph zit je op 4200rpm, dan is de rek er wel uit.. zelfs na tuning (tenminste als je de boel heel wilt houden, ga je boven de 4200rpm vrolijk door met flink diesel inspuiten en de turbodruk hoog houden, bij die 2.0 TDI PD motoren, dan rijdt je de turbo's er allemaal uit).

Kortom, daar is niets zinnigs over te zeggen. Zonder dat je het over 1 specifieke auto hebt.

Hier bv een 1.9 TDI 150pk met lange 6 bak (240 op de teller):
http://www.youtube.com/watch?v=L0LZDzJNfBE&feature=related
 

VEEJAY

Forumguru
Bij mijn vorige baas had ik een leasebak 2.0TDI met JD chip op maat. Ik moest toen bijna elke week naar het hoofdkantoor in Bonn.

Omdat ik altijd buiten filetijden reed kon ik flink doorblazen. Dit deed ik ook met continu volgas gedurende langere periodes. (uiteraard bij minimaal 3 banen, veiligheid etc. blabla).

De auto zette 220 kilometers op de teller neer, rap naar de 200 en daarna kruipen naar 220, waar het volgens mij softwarematig ophield. Ooit bij een helling naar beneden 240 op de teller gehad, maar de auto begon te trillen en de stuur werd opeens erg licht, dus de auto vond het niet fijn denk ik.
 

deusjevo

Forumguru
Het gaat oa over een handgeschakelde 6 bak Passat 2.0TDI Common Rail 4Motion uit 2009.
Als zo'n ding 240 echte km's loopt, is er dan te zeggen/berekenen bij hoeveel toeren dat is en of je dat in de 5e of 6e versnelling haalt :icon_smile_question

Veranderd tuning ook iets aan de maximale toerentallen bijvoorbeeld.
Wat is eigenlijk het max. toerental van zo'n 2.0TDI Common Rail 4Motion?
 

Race Eend

Forumguru
Nee dat is niet te berekenen zonder de versnellingsbak verhoudingen/wielmaat etc etc te weten.

Je zult moeten weten wat hij bv bij 120 aan toerental doet. Als dit bv exact 2000rpm is bij 120kph. Dan rijdt je 240kph bij 4000rpm.

Diesels hebben geen toerenbegrenzer, je stopt simpelweg met diesel inspuiten, dan valt hij min of meer dood. Bij een DSG bak zal hij ervoor al overschakelenen. Een handbak kan je door blijven trekken, tot hij dood valt en de power weg is.

Als tuner kun je zorgen dat de auto meer in blijft spuiten + turbodruk vast houdt, ook bovenin de 4250rpm, met de moderne auto met partikelfilter is dit niet verstandig, dan jaag je de temperatuur in de uitlaat boven de 900 graden dat kan er voor zorgen dat hat DPF stuk gaat.
 

___JC___

Forumguru
Ehhhmmm....toch ff een vraagje dan.

Mijn S2 maakt in de 6e versnelling bij 130 km/uur precies 3.000rpm. Nu kan ie makkelijk 6.000rpm. Dus dat wil zeggen dat de (theoretische) topsnelheid dus ruim 260 op de teller is?! Of komt er eerder al een toerenbegrenzer de boel verzieken?
 

Race Eend

Forumguru
Als je het vermogen hebt om 6000rpm te halen in de 6, dan kun je zeker 260kph halen.

Op een gegeven moment is de luchtweerstand zo groot, dat de auto niet verder kan versnellen.
 
Bovenaan Onderaan