[O2] Tuning icm met 2.0tdi (140PK) DSG

bobsel

Nieuw lid
Voorheen kon je de VAG-broeders met 2.0tdi 140PK EN DSG niet echt zinvol chiptunen.

Dat lag aan het feit dat die DSG bak maar mx 350Nm aan kon en hij had al 320Nm dus was chippen niet echt spectaculair.

Weet iemand of dit inmiddels al is opgelost en dan met name voor de Octavia II die nu net nieuw in de showroom staat? en kan het ook al bij de dealer zelf? (dat wil de leasmij nl.)
 

___JC___

Forumguru
Bij JD kan de software van de DSG bak aangepast worden waarmee ie wel 400NM aankan. Als je daar niet voor kiest zal je idd niet verder moeten gaan dan 350NM om problemen te voorkomen.
 

Captain Hook

Forumguru
Bij JD kan de software van de DSG bak aangepast worden waarmee ie wel 400NM aankan. Als je daar niet voor kiest zal je idd niet verder moeten gaan dan 350NM om problemen te voorkomen.
Software kan er natuurlijk nooit voor zorgen dat een bestaand stuk mechanica plotseling hogere belastingen aan kan... :crazy:
De software matige begrenzing die (blijkbaar) ingebouwd is als veiligheidsmarge, kan hooguit ongedaan gemaakt worden, waardoor de limiet omggeschroefd wordt. Maar of dat verstandig is ten aanzien van de fysieke onderdelen in de DSG bak, is een ander verhaal. :icon_smile_question
 

___JC___

Forumguru
Software kan er natuurlijk nooit voor zorgen dat een bestaand stuk mechanica plotseling hogere belastingen aan kan... :crazy:
De software matige begrenzing die (blijkbaar) ingebouwd is als veiligheidsmarge, kan hooguit ongedaan gemaakt worden, waardoor de limiet omggeschroefd wordt. Maar of dat verstandig is ten aanzien van de fysieke onderdelen in de DSG bak, is een ander verhaal. :icon_smile_question

Dat heb je dus mis. De software bepaalt hoe de bak functioneerd. Wanneer welk tandwieltje met welke kracht verzet wordt. Je kan dus weldegelijk door aanpassing van de software zorgen dat de bak meer aan kan. Verder kunnen goede tuners de tuning zo aanpassen dat niet het maximale koppel in de lagere versnellingen niet ineens vrij komt. Dat voorkomt wielspin en spaart ook weer de versnellingsbak.
 

Captain Hook

Forumguru
Dat heb je dus mis. De software bepaalt hoe de bak functioneerd.
...
Wellicht heb ik het niet duidelijk omschreven dan. Mea culpa, mea maxima culpa. :eek:
Als er een fysieke beperking in een bepaald onderdeel zit. Zeg b.v. onderdeel X breekt bij een kracht van zoveel Newton. (een tandje van een tandwiel b.v.)
Dan worden de eigenschappen van dat onderdeel nooit en te nimmer anders door software aanpassingen. Dan zul je echt dat onderdeel door een sterkere versie moeten vervangen.

In de DSG stuurelektronika zitten beveiligingen ingebouwd om er voor te zorgen dat bepaalde fysieke limieten tijdens het schakelen niet overschreden worden. Het zou hooguit kunnen zijn dat tegen de kritische grenzen aan, de koppelafgifte gelimiteerd wordt door rechtstreeks ingrijpen in het motormanagement. M.a.w. pieken worden uitgevlakt en over het geheel genomen wordt er gemiddeld hoger koppel toegelaten (ook bij toerentallen waar in de vorige situatie nog geen maximum koppel aanwezig was).
Dat bedoelde ik...

BTW: ongetwijfeld kun je begrenzingen overrulen. Maar dat is noch uit veiligheidsoverwegingen, noch uit materiaallevensduur overwegingen aanbevelenswaardig. :(

Een CPU heeft een bepaalde temperatuur waarbij deze sneuvelt. Meestal zijn door softwarebeveiligingen limieten gesteld waarboven b.v. de voedingsspanning wordt verlaagd, de kloksnelheid omlaag gaat, de koelcapaciteit vergroot o.i.d.
Maar wordt de fysieke limiet overschreden en zijn de beveiligingen uitgeschakeld, dan is het gewoon einde oefening.:1439:
 
Mijn 2.0TDI DSG is gechipt door ABT.
Inderdaad van 320Nm naar 350Nm en van 140pk naar 173pk ofzoiets.
Die 350Nm is de veiligheids marge van PON, maar de op de bak zit garantie tot 400Nm.

Maar ik moet zeggen, het verschil is behoorlijk groot en voor mij zeker de € 1.000,00 waard (of wat het dan ook kostte).
De sprint is goed (8,3sec 0-100 km/h) maar dan moet je wel "met de hand" schakelen.

Kortom, als je toch een kleine duizend euro over hebt zou ik het doen.
 

Oli4

Actief lid
De sprint is goed (8,3sec 0-100 km/h) maar dan moet je wel "met de hand" schakelen.

Beste EdRaT,
begrijp ik uit je woorden, dat jij 'sneller' kan schakelen dan je DSG (Drive cq Sport -stand) of meer dat je'm op die manier beter in't ideale tourenbereik met max.koppel denkt te houden t.o.v. de software-settings van de DSG?

Groet,
 

___JC___

Forumguru
Als er een fysieke beperking in een bepaald onderdeel zit. Zeg b.v. onderdeel X breekt bij een kracht van zoveel Newton. (een tandje van een tandwiel b.v.)
Dan worden de eigenschappen van dat onderdeel nooit en te nimmer anders door software aanpassingen. Dan zul je echt dat onderdeel door een sterkere versie moeten vervangen.

In de DSG stuurelektronika zitten beveiligingen ingebouwd om er voor te zorgen dat bepaalde fysieke limieten tijdens het schakelen niet overschreden worden. Het zou hooguit kunnen zijn dat tegen de kritische grenzen aan, de koppelafgifte gelimiteerd wordt door rechtstreeks ingrijpen in het motormanagement. M.a.w. pieken worden uitgevlakt en over het geheel genomen wordt er gemiddeld hoger koppel toegelaten (ook bij toerentallen waar in de vorige situatie nog geen maximum koppel aanwezig was).
Dat bedoelde ik...


Dat ben ik uiteraard met je eens. Wat ze precies met de software doen weet ik niet, maar hij kan daarna wel meer NM aan zonder problemen. Aangezien de DSG bak niet kan voelen hoeveel NM de motor heeft voordat deze losgelaten worden moeten deze aanpassingen op een of andere manier ervoor zorgen dat de bak meer NM aan kan. Maar hoe dat zal het geheim van de smit zijn.
;)
 
Beste EdRaT,
begrijp ik uit je woorden, dat jij 'sneller' kan schakelen dan je DSG (Drive cq Sport -stand) of meer dat je'm op die manier beter in't ideale tourenbereik met max.koppel denkt te houden t.o.v. de software-settings van de DSG?

Groet,

Inderdaad, als je plank gas geeft gaat ie gewoon door totdat de 4400 rpm bereikt is (tegen het rood aan) en schakeld dan pas.
Maar boven de 3750 rpm gebeurd er niet veel spannends meer en schakel ik zelf.

Ik moet wel zeggen, dat je met een DSG bak echt niet veel zelf schakelt :D
 

Oli4

Actief lid
Mijn 2.0TDI DSG is gechipt door ABT.
Inderdaad van 320Nm naar 350Nm en van 140pk naar 173pk ofzoiets.
Die 350Nm is de veiligheids marge van PON, maar de op de bak zit garantie tot 400Nm.

Maar ik moet zeggen, het verschil is behoorlijk groot en voor mij zeker de € 1.000,00 waard (of wat het dan ook kostte).
De sprint is goed (8,3sec 0-100 km/h) maar dan moet je wel "met de hand" schakelen.

Kortom, als je toch een kleine duizend euro over hebt zou ik het doen.

*) De wens/nieuwsgierigheid om te chippen is er....(na een 40pk Käfer / 75pk Jetta een 'n 90pk GolfIIIvariant is er steeds de vraag naar meer..meer.. méér:xyxthumbs:;
*) De 'financiering' is inmiddels geregeld...;

Nu nog 2 punten af te handelen:
:crazy: Jeroen Dik... of Hartog/Alkmaar ??
ABT is mij te duur en anderen vallen m.i. af, na veel gespeur op 't net.
:smiley29: Een stuk(je) onzekerheid weg werken, waarvoor jullie ervaring/inbreng wellicht mij gerust kan stellen:
De auto is particulier aangeschaft, er valt niets te declareren en ik ben van plan 'm 'op' te rijden binnen 8-10jaar.
Na recessie / hypotheek / alimentatieverplichtingen is de financiele reserve op 'onverwachte' tegenvallers niet al te hoog (laat ik daar maar ronduit voor uitkomen...).
Een 'petje' draag ik niet...m'n rijgedrag is danook niet verontrustend; normaal meekomen in't verkeer, maar àls 't nodig is 'm wèl de sporen kunnen geven.. 35 pk & 30Nm extra lijken mij hiervoor voldoende, ben echter degelijkertijd huiverig voor 't onbekende en wil risico's dus graag indekken. (Bandenslijtage heb k natuurlijk zèlf in de hand;))

Gaarne dus jullie input (wie rijdt z'n gechipte als lease-bak en kan waarschijnlijk evt. nare gevolgen doorschuiven naar de lease-maatschappij / wie rijdt 'op eigen risico').
Wie wil z'n postieve/negatieve ervaringen hier kwijt..... ??

Groet'n uit 't Groene Hart en alvast een prettig weekend,
 
Ik rij nu 5000 km gechipt. Ik heb een octavia 2.0tdi met roet filter. De auto rijdt er fijner mee vindt ik. De auto is gechipt bij vagtechniek. het duurde 2 uur en ik kon er op wachten. Ze rijden een aantal keer met de auto om de resultaten te proberen. Ook wordt het programma wat je nu in het motormanagement aangepast. Er wordt dus niet met een standaard programma gewerkt.
Ze zijn wat goedkoper dan hartog maar hebben daartegen geen testbank om het vermogen te meten.
Ik ben ook van plan om mijn auto nog 6 tot 8 jaar te rijden zonder al te veel problemen.
 

Psioneer

Actief lid
Ik rijd al jaren met powerboxen en nu gechipt in een leaseauto en heb er nooit één enkel probleem van ondervonden. Geen overmatige slijtage, geen defecten, geen voortijdig gladde banden.... helemaal niks.
Wel de voordelen uiteraard die ik inmiddels gevoeglijk bekend acht.
 

___JC___

Forumguru
Ik rij nu 90.000km gechipt via Abt want een leaser. Heb er nog geen dag spijt van gehad. Wel zijn er problemen geweest helaas. De turbo is al een keer vervangen en mn koppeling ook. Ik weet uiteraard niet zeker of deze problemen er niet waren geweest als ik niet gechipt was geweest. Maar het heeft zeker niet geholpen. Ben wel blij dat ik niet 'stiekum' gechipt heb zonder medeweten van de leasemaatschappij.
 

Race Eend

Forumguru
Een DSG 6 bak kan overigens meer aan dan de 350nm die de dealers altijd opgeven hoor.

Een 2.0TDI 170pk met DSG6 doet standaard al 350nm (opgave), op de rollenbank komt daar vaak al 370nm-380nm uit.

Bij een 2.0 TDI met DSG kan je dus ook naar deze waardes. Een 50nm winst is zeer goed merkbaar!
 

Oli4

Actief lid
Een DSG 6 bak kan overigens meer aan dan de 350nm die de dealers altijd opgeven hoor.

Een 2.0TDI 170pk met DSG6 doet standaard al 350nm (opgave), op de rollenbank komt daar vaak al 370nm-380nm uit.

Bij een 2.0 TDI met DSG kan je dus ook naar deze waardes. Een 50nm winst is zeer goed merkbaar!

Ik zal 't over 'n weekje (hopelijk:1761:) merken; dan krijgt de 'mijne' bij VanDerVelden Z'meer 'n "kuurtje" ..... :bye:
 

___JC___

Forumguru
Ik zal 't over 'n weekje (hopelijk:1761:) merken; dan krijgt de 'mijne' bij VanDerVelden Z'meer 'n "kuurtje" ..... :bye:

Ow dat is altijd leuk! Doe Edwin de groeten van me (zeg maar die hele grote die zn demo's altijd afragt) :grin:
 

Oli4

Actief lid
Ow dat is altijd leuk! Doe Edwin de groeten van me (zeg maar die hele grote die zn demo's altijd afragt) :grin:

@ -JC- : Edwin heeft de groeten dankend aangenomen :bye:
Aan hand van de door hem gegeven persoonsbeschrijving van jou schijn je behoorlijk indrukwekkend te zijn, waar je ècht nauwelijks omheen kan ...
Hij kijkt ook graag naar je op !:D
 

___JC___

Forumguru
@ -JC- : Edwin heeft de groeten dankend aangenomen :bye:
Aan hand van de door hem gegeven persoonsbeschrijving van jou schijn je behoorlijk indrukwekkend te zijn, waar je ècht nauwelijks omheen kan ...
Hij kijkt ook graag naar je op !:D

Ik moet er snel weereens een keer langs. Ja Ed kijkt tegen me op inderdaad, maar dat geldt voor 99,99% van de Nederlandse bevolking.
:D

Hoe bevalt de tjips?
 

Oli4

Actief lid
Ik zal 't over 'n weekje (hopelijk) merken; dan krijgt de 'mijne' bij VanDerVelden Z'meer 'n "kuurtje" .....

Update: Hij doet 't nog !:xyxthumbs:
Eerste constateringen:
*) Gasrespons lijkt in "D" sneller;
*) 't Koppel (nu >350NM)komt nu ook eerder op;
*) 't koppel lijkt nu ook gelijkmatiger vrij te komen i.p.v. de schop bij ±2250 rpm;
*) In "D" trekt íe 'm nu ook verder door voordat íe schakelt en profiteert daardoor van het hogere koppel bij de hogere rpm's;
*) Hij schakelt in "S" niet meer zo snel van '6' naar '4' bij kickdown;
*) Je zit nu op een hogere snelheid bij het afleggen van een bepaalde afstand (Voorheen zat ik op 140km/h na het optrekken vanaf de oprit bij het Gouwe-viaduct op de A12 om 3 banen op te kunnen schuiven, vanochtend bleek dat 155km/h te zijn). :smiley29:
*) Je komt daardoor nòg sneller in aanmerking voor een beloning van het CJIB...; :regels:
*) 't rijdt 'lekkerrr' :super:

Voor allen, die binnenkort via VanDerVelden, Z'meer of rechtsreeks bij JD in Lochem hun Voiture laten kietelen: Veel plezier !!

Groeten uit 't Groene Hart,

Olivier
 
Bovenaan Onderaan