Re: En hij is besteld!!
Ik vind de 1.6 ook een vrij matige motor en inderdaad geen technisch hoogstandje: rauw, lawaaierig, weinig fut. Tel daar de gevoelloze VAG-stuurbekrachtiging bij op en ik kan je ervaring wel begrijpen. In Italië besteden ze sowieso meer aandacht aan loopcultuur en sound, en het weggedrag van een vergelijkbare Alfa is uiteraard een stuk sportiever dan van een inderdaad nogal 'vierkant' rijdende en weinig verfijnde O2 1.6.
Maar om de fabriek waar ze worden gemaakt, overgewaardeerd te noemen, vind ik de omgekeerde wereld. In de fabrieken van mediterrane merken zouden ze juist wat beter moeten leren schroeven, dan heb je bij dat prettige rijgevoel ook nog een gerustgesteld gevoel van degelijkheid. Helaas te veel Franse en Italiaanse auto's in mijn omgeving staan om de haverklap in de garage voor weer een pietluttigheid en die persoonlijke ervaringen worden ondersteund door allerlei algemene betrouwbaarheidscijfers (toegegeven, de laatste jaren véél meer voor Renault en Peugeot dan voor Fiat/Alfa). Dat 'karakter' zijn de meeste Skoda-rijders met ervaring in die hoek spuugzat.
't Is een keuze... Maar het is waar: een O2 krijgt waarschijnlijk pas dezelfde levendigheid als een Alfa als je er een pittiger motor en een ander (sport)onderstel onder gooit. Terwijl de traagste Alfa al van zichzelf toch nog dat frisse heeft. (Ook al is het alweer jaren geleden dat de laatste Alfa met RWD de fabriek verliet en dat moet de ware liefhebber toch ook een doorn in het oog zijn.)
Overigens vind ik de zinsnede 'Hij remde en stuurde veel direkter, en voelde dus veel meer aan als een moderne auto' wel grappig. Mijn ervaring is juist andersom: hoe ouder de auto (en minder zwaar en overcomfortabel), des te directer hij stuurt...