Nut bandenspanning controle systeem?

EdK

Forumguru
Lees het al, jij ziet weinig matrixborden met de rijkswaterstaat teksten.....:banghead::banghead:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik kijk er alleen naar als ik bv. de keuze heb tussen 2 routes waarvan er eentje vertraging heeft, dan zijn de aangegeven reistijden interessant. De rest vind ik niet zo boeiend...
 

Canon-Eye

Forumguru
Die kajak gaat misschien 1 of 2% van de jaarkilometrage mee en laat ook nog een aardige opwaartse kijkhoek toe (sterker nog: ik moet zelfs bijna bukken om het puntje te zien), dus daar ligt het niet aan.
Gisteren zag ik bij Utrecht een goed voorbeeld van een nuttige aanwijzing, nl. dat ik niet via de A27/A15 richting Rotterdam kon wegens werkzaamheden. Wat mij betreft worden die borden alleen voor dat soort waarschuwingen gebruikt en doen ze die dingen gewoon uit als er niks acuuts te melden valt. Al die bevoogding en betutteling is wat mij betreft overbodig (om niet te zeggen irritant) en leidt alleen maar onnodig af...
 

Canon-Eye

Forumguru
Zal best - het zijn wel de "borden" waar @EdK aan refereerde.
En ook die werken volgens mij op basis van een matrix van lampjes*) lichtjes waarmee de informatieve teksten worden opgebouwd, dus zo raar is de aanduiding "matrixbord" nou ook weer niet.


*) om discussie over lampjes vs. LEDjes te voorkomen...
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb wel het idee dat het systeem pas ingrijpt/waarschuwt bij een verminderde druk van 1,0 bar of meer tov. de andere banden. Dat is mijn huidige ervaring met het systeem overigens.
Bij mijn enige terechte melding was het drukverlies veel minder dan 1.0 bar, zo weinig dat ik niet direct dacht aan een lek maar meer aan "normaal" drukverlies. Maar omdat de band zo langzaam leegliep zou het best kunnen dat het systeem veel tijd nodig gehad heeft om de situatie te herkennen.
 

Mistraller

Senior Member
Gezien jullie positieve ervaring is dan mijn voorzichtige conclusie dat bij langzaam leeglopen het wel goede meldingen geeft maar bij een acuut groot lek het systeem geen zin heeft omdat dit te snel gaat....? Hopen iig dat ik er voorlopig geen gebruik meer van hoef te maken
Ik had precies genoeg tijd om veilig op de vluchtstrook te komen, dus daar ben ik het niet mee eens. Een groot lek merk je, en de melding bevestigt dat je dus snel in actie moet komen.
 

rudolfi

Forumguru
Blij toe dat ik de bandenspanningscontrole via de ABS-sensoren heb en NIET via TPMS sensoren in de banden.

Kosten inderdaad al gauw € 50,- per stuk, en dan moeten ze nog ingeleerd worden ook.

Bij mij heeft het systeem nog nooit een valse melding gegeven, enkel serieuze meldingen waar ik erg blij mee ben.

Ik heb wel het idee dat het systeem pas ingrijpt/waarschuwt bij een verminderde druk van 1,0 bar of meer tov. de andere banden. Dat is mijn huidige ervaring met het systeem overigens.

Zit met mijn huidige auto wel vast aan de TPMS sensoren. Voordeel er van vind ik trouwens wel dat de druk per band wordt weergegeven en niet alleen dat ik ergens spanning verlies. Dat zou VAG ook moeten doen vind ik.

Maar met het VAG systeem ook geen slechte ervaringen gehad trouwens.
 

Spector

Forumguru
Ik rij hier in de Botlek regelmatig lek ( heb dit seizoen al een gloednieuwe winterband moeten vervangen ) en ben best blij met het waarschuwingssysteem. Ben zelfs al een keer gebeld door Skodacare toen ik een dag doorreed met de melding in het systeem (wel tussentijds opgepompt, niet gereset) met de vraag of ik hulp nodig had bij het vervangen of repareren.
 

brepus13

Forumguru
De reden dat ik enigszins ontevreden met het systeem was is als volgt. Ik kreeg geen melding zoals gezegd en kwam er dus pas achter toen hij ineens erg snel leeg stond. Voordat dit gebeurde had ik al wel gevoeld dat er iets niet goed was. Hoewel ik altijd wel scherp ben op geluiden en gevoel vd auto was ik niet zo snel dat ik meteen wist dat het een lekke band was. Let wel met 30m per seconde had ik ook niet veel reactie tijd. Als ik op dat moment al melding had gekregen had ik wellicht niet de band stuk gereden. Met een lege band een stukje rijden beschadigd de wangen aan binnen en buitenkant is en dus vervangen. Als het systeem mij 400m eerder de melding had gegeven dan was de band wellicht nog te redden geweest of had ik hem voor de bocht misschien al stil kunnen zetten. Affijn, alles is alweer gemaakt en gemonteerd dus komend weekend lekker de sneeuw in.
 
Nu al twee keer in een week een valse melding gekregen. Na controle bleek er steeds niets aan de hand te zijn. Wel een vervelend systeem dit :banghead:
 

Maggy

Forumguru
Mmmm, als dit het systeem via abs betreft....dat werkt voor mij feilloos; lekke banden worden goed aangegeven, en ook een vastlopende achterrem werd gedetecteerd, er zal dus wel degelijk iets aan de hand zijn. ( vastlopende rem creëert een verschil in omtreksnelheid)
 

EdK

Forumguru
Gewoon je banden eenmalig rondom de juiste spanning geven en dan het systeem resetten in je mediasysteem en
hierna geeft hij alleen melding als er werkelijk wat aan de hand is !
 

hemi24

Forumguru
Mmmm, als dit het systeem via abs betreft....dat werkt voor mij feilloos; lekke banden worden goed aangegeven, en ook een vastlopende achterrem werd gedetecteerd, er zal dus wel degelijk iets aan de hand zijn. ( vastlopende rem creëert een verschil in omtreksnelheid)

Gevalletje achterstallige onderhoud..?

:pardon:
 
Bovenaan Onderaan