Nut bandenspanning controle systeem?

Topic in 'Skoda Algemeen' gestart door brepus13, 27-02-2019.

1. EdK

EdK Forumguru

Ach en rijkswaterstaat helpt je ook nog herinneren op de snelwegen met de melding dat je je bandenspanning moet controleren..
    Dus als de grijze massa tussen de oren dan nog bij een ieder een beetje werkt dan weet je dat je periodiek de banden spanning en profiel behoort te controleren....:pieker::jaja:

2. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Tuurlijk. Maar ja, een keer per jaar is ook "periodiek" hè... 't Is dus toch maar net hoe je dat invult en dat kan nogal verschillen.

Er zullen in elk geval weinig mensen zijn die dit elke dag of zelfs maar elke week doen. En dat kan al lang genoeg zijn om een klein spijkertje toch genoeg spanningsverlies te laten veroorzaken.

3. EdK

EdK Forumguru

Lees het al, jij ziet weinig matrixborden met de rijkswaterstaat teksten.....:banghead::banghead:

4. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Ik kijk er alleen naar als ik bv. de keuze heb tussen 2 routes waarvan er eentje vertraging heeft, dan zijn de aangegeven reistijden interessant. De rest vind ik niet zo boeiend...

5. EdK

EdK Forumguru

ZEg ik dus nooit..... en indien wel dan hangen die kano's ervoor...:pardon:

6. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Die kajak gaat misschien 1 of 2% van de jaarkilometrage mee en laat ook nog een aardige opwaartse kijkhoek toe (sterker nog: ik moet zelfs bijna bukken om het puntje te zien), dus daar ligt het niet aan.
    Gisteren zag ik bij Utrecht een goed voorbeeld van een nuttige aanwijzing, nl. dat ik niet via de A27/A15 richting Rotterdam kon wegens werkzaamheden. Wat mij betreft worden die borden alleen voor dat soort waarschuwingen gebruikt en doen ze die dingen gewoon uit als er niks acuuts te melden valt. Al die bevoogding en betutteling is wat mij betreft overbodig (om niet te zeggen irritant) en leidt alleen maar onnodig af...

7. HarrieSkoda

HarrieSkoda Forumguru

Da’s een DRIP en geen matrixbord.

Canon-Eye vindt dit leuk.
  8. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Zal best - het zijn wel de "borden" waar @EdK aan refereerde.
    En ook die werken volgens mij op basis van een matrix van lampjes*) lichtjes waarmee de informatieve teksten worden opgebouwd, dus zo raar is de aanduiding "matrixbord" nou ook weer niet.

*) om discussie over lampjes vs. LEDjes te voorkomen...

Laatst aangepast: 05-03-2019
  9. CharlesTucker

CharlesTucker Forumguru

Bij mijn enige terechte melding was het drukverlies veel minder dan 1.0 bar, zo weinig dat ik niet direct dacht aan een lek maar meer aan "normaal" drukverlies. Maar omdat de band zo langzaam leegliep zou het best kunnen dat het systeem veel tijd nodig gehad heeft om de situatie te herkennen.

10. Mistraller

Mistraller Senior Member

Ik had precies genoeg tijd om veilig op de vluchtstrook te komen, dus daar ben ik het niet mee eens. Een groot lek merk je, en de melding bevestigt dat je dus snel in actie moet komen.

11. rudolfi

rudolfi Forumguru

Zit met mijn huidige auto wel vast aan de TPMS sensoren. Voordeel er van vind ik trouwens wel dat de druk per band wordt weergegeven en niet alleen dat ik ergens spanning verlies. Dat zou VAG ook moeten doen vind ik.

Maar met het VAG systeem ook geen slechte ervaringen gehad trouwens.

12. Spector

Spector Forumguru

Ik rij hier in de Botlek regelmatig lek ( heb dit seizoen al een gloednieuwe winterband moeten vervangen ) en ben best blij met het waarschuwingssysteem. Ben zelfs al een keer gebeld door Skodacare toen ik een dag doorreed met de melding in het systeem (wel tussentijds opgepompt, niet gereset) met de vraag of ik hulp nodig had bij het vervangen of repareren.

13. brepus13

brepus13 Forumguru

De reden dat ik enigszins ontevreden met het systeem was is als volgt. Ik kreeg geen melding zoals gezegd en kwam er dus pas achter toen hij ineens erg snel leeg stond. Voordat dit gebeurde had ik al wel gevoeld dat er iets niet goed was. Hoewel ik altijd wel scherp ben op geluiden en gevoel vd auto was ik niet zo snel dat ik meteen wist dat het een lekke band was. Let wel met 30m per seconde had ik ook niet veel reactie tijd. Als ik op dat moment al melding had gekregen had ik wellicht niet de band stuk gereden. Met een lege band een stukje rijden beschadigd de wangen aan binnen en buitenkant is en dus vervangen. Als het systeem mij 400m eerder de melding had gegeven dan was de band wellicht nog te redden geweest of had ik hem voor de bocht misschien al stil kunnen zetten. Affijn, alles is alweer gemaakt en gemonteerd dus komend weekend lekker de sneeuw in.

Deel deze pagina