Nut bandenspanning controle systeem?

Topic in 'Skoda Algemeen' gestart door brepus13, 27-02-2019.

  1. brepus13

    brepus13 Forumguru

    gisteren lek gereden en ondanks dat de band al helemaal plat was heb ik geen melding gehad? Ja de melding kwam toen ik alweer verder reed met mijn reservewiel en pas na 10km ofzo.

    Wie kan mij dus technisch uitleggen wat nog het nut is van dit systeem als hij niks meldt bij daadwerkelijk lek rijden??
     

  2. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Zoals je in die andere post schreef, hoorde je iets 'tikken', voor mij klinkt dat als een 'inrijding': een spijker of bout in het loopvlak.
    En toen je stil stond na een langere doordraaier was 'ie leeg.
    Doordat de bocht ervoor zorgt dat je wielen niet met dezelfde snelheid draaien, 'weet' de ABS niet of er een band lek is, en omdat de band zo snel afliep kreeg je dus geen waarschuwing.
    Het zijn de ABS sensoren die de bandenspanningscontrole laten weten of er een draaiverschil is, maar als dat in elke lange bocht alarm slaat word je daar ook niet blij van, dus moet er enige tijd zijn dat er die verschillen optreden.
    Ik filosofeer er maar even op los, maar denk dat je daarom geen waarschuwing kreeg.
    Dat het nu mis ging, maakt het systeem niet volledig 'waardeloos',want als je op snelheid en rechtdoor rijdend een lekke band krijgt, wil je dat wel weten als je nog veilig kunt afremmen/stoppen.
     
    Bakkertje, turboturbo, JKR en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Ik reed inmiddels alweer recht toen hij echt leeg klapte. Ik voelde en hoorde dit meteen en ben meteen richting vluchtstrook gegaan. Al zou je maar tijdens de uitloop een melding oid maar ik blijf het raar vinden dat er niks gebeurde.
     
  4. gerven

    gerven Lid

    Stond er wel een nulmeting (van bandenspanning) in het systeem of een veel te lage bandenspanning?
     
  5. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    @gerven Het TPMS meet geen spanning en kent dus ook geen nulmeting, of een "in het systeem ingevoerde bandenspanning".

    Het detecteert op basis van informatie uit de ABS-sensoren een optredend verschil in omwentelingssnelheid dat ontstaat als door een aflopende band de straal van dat wiel kleiner wordt dan de straal van de andere wielen. Zoals @Peter-036 ook al aangeeft, zit daar wel een zekere tolerantie en vertraging in om ongewenst loos alarm te voorkomen als je korte bochtjes draait (of een rotonde 3x neemt ingeval van trage besluitvorming).

    Het is ook nodig om de boel te resetten (d.w.z. de ingeslopen tolerantie door bv. verschillende slijtage voor en achter weer op nul te zetten) als er wielen zijn gewisseld c.q. nieuwe banden zijn gemonteerd. Doe je dat niet, dan begint hij alsnog na een tijdje te muiten - zoals TS ook heeft ervaren. Niet omdat er dan echt wat aan de hand is, maar omdat de toegestane verschilwaarden niet meer kloppen met de werkelijkheid.
     
  6. Rallye

    Rallye Forumguru

    Dat resetten is toch eigenlijk een nulmeting van de afrolomtrek (en inderdaad niet van de bandenspanning)?

    Ik heb ooit in de Auto Motor und Sport gelezen dat deze wijze van meten veel onnauwkeuriger is dan het echt meten van de bandenspanning, zeker bij banden met een stijve wang, zoals de meeste sportieve (en dus lage) banden. Nadeel van echt meten via in de velg ingebouwde sensoren zijn de prijs per sensor (met winterbanden maal acht), de noodzaak tot aanmelden bij het systeem en de beperkte houdbaarheid van die sensoren. Dan liever TPMS, waarbij ik zelf in meer dan twaalf jaar Skoda twee maal een onjuiste melding heb gehad en nog nooit een goede.... maar wel goedkoop dus.
     
  7. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Mwâh, 't is vooral een kwestie van definities.

    Het systeem weet en meet geen wielstraal of afrolomtrek.
    Het kan eigenlijk niks anders dan draaisnelheden van de wielen met elkaar vergelijken op basis van info uit de ABS-sensoren.
    Gaandeweg "leert" het de kleine verschillen in draaisnelheid kennen die ontstaan door bv. ongelijke slijtage van voor- en achterbanden. Als je dan de versleten voorbanden vervangt door de achterbanden en achterop een stel nieuwe banden monteert, dan veranderen de onderlinge verhoudingen in die draaisnelheden en daar reageert het op, tenzij je de opgebouwde "situatiekennis" van het systeem wist door de reset uit te voeren.

    Zelf rij ik ook sinds oktober 2017 rond met "gewone" TPMS op ABS-basis en heb 2x (of eigenlijk 3x) een juiste melding gehad. Bij de tweede keer was ik gestopt en was er niets aan de banden te zien, dus gereset. Na een kilometer of zo weer een melding en nog steeds niks te zien, dus toen toch maar even doorgereden naar de bandenboer. Er zat wel degelijk een schroefje in... Better safe than sorry ging hier dus ook wel op.
     
  8. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Tsja blijkbaar kun je nog een paar 100 meter rijden met platte band en levert dat niet genoeg verschil op voor een melding. Ik had toevallig eerder deze week de banden weer eens op de juiste spanning gezet incl reset. Wiel is vandaag weggebracht en krijg ik vrijdag weer terug. Heb gister de zomerset er weer even onder gezet dus we hoeven niet stil te staan :-)
     
  9. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    't Houdt je in elk geval bezig... :D
     
  10. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Als ik de bandenspanning controleer en corrigeer, geef ik het systeem geen reset (dat is nooit bij me opgekomen :pardon:).
    Ik heb 2 maal een valse melding van het systeem gehad, en nog nooit een terechte.
    Waarschijnlijk verandert er onderling niet genoeg om een waarschuwing te veroorzaken, en ik vermoed dat na de reset het systeem langer weer bezig is met 'inleren'.
     
  11. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Volgens mij adviseert zelfs de gebruikershandleiding dit juist wél te doen... ach ja het is een leuk iets maar ik vertrouw er niet meer zo op.
     
  12. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Ik heb bij de vorige Fabia (zonder 'zachte-band-waarschuwings-systeem', maar wel met ABS) een keer gehad dat een niet opgemerkte zachte band tijdens een ritje van 15 km dermate beschadigd was, dat deze was afgeschreven. In het verleden heb ik eigenlijk altijd een zachte band opgemerkt door ander bochtgedrag of geluid, maar deze keer dus niet.

    Bij mijn F3 een paar keer terechte waarschuwingen gehad, dus ik ben blij met het systeem. Ook ik reset het systeem na het checken/herstellen van de bandenspanning. Het 'inleren' van het systeem duurt volgens mij normaal niet langer dan enkele honderden meters, desnoods 1 km, dus dat lijkt me geen goede reden om niet te resetten.
     
    HarrieSkoda vindt dit leuk.
  13. Mistraller

    Mistraller Senior Member

    Ik heb met mijn O2FL een keer een flinke spijker erin gehad. Ik kreeg er gelukkig een melding van, want ik reed 120km/h op de linkerbaan. Niet veel later, op de vluchtstrook, was ie echt plat. Ik heb er zelf dus wél goede ervaring mee.
    Ook een keer een langzaam leeglopende band trouwens, maar toen heb ik hem nog 2x gereset omdat ik eerst dacht dat het daaraan lag, ik had net winterbanden gewisseld. Denk dat die schroef er toen wel een week in had gezeten, want de kop was al helemaal weggesleten...
     
    brepus13 vindt dit leuk.
  14. React

    React Actief lid

    Onze Rapid gaf keurig een melding toen een 17" zomerwiel (lage sectie band met harde wang) rechtsvoor langzaam leegliep door een (bleek later) lekkage langs de velgrand. Ook toen er met de 15" winterset een stuk glas in een achterwiel zat keurig een melding. Beide gevallen op provinciale wegen. De laatste kostte een nieuwe band helaas...
     
    basmaf vindt dit leuk.
  15. CharlesTucker

    CharlesTucker Forumguru

    Ik vind het eigenlijk ook wel een prima systeem, hoewel bij mij het aantal valse alarmen ten opzichte van het aantal terechte alarmen vrij hoog is. Maar in absolute zin vind ik het prima. Ik heb tot nu in twee Octavia's, totaal zo'n 300000 kilometer in bijna 8 jaar, 4 keer een alarm gehad, waarvan een keer terecht en drie keer vals.

    Die terechte melding werd veroorzaak door een flinke spijker, die er echter zo "netjes" en diep in zat dat het drukverlies echt minimaal was (waardoor ik in eerste instantie ook dacht aan een vals alarm). Pas bij meten zag ik dat er inderdaad drukverlies optrad en heb ik de spijker gevonden. Met rijden heb ik toen helemaal niets gemerkt, dus misschien heeft het systeem me wel gered van erger.
     
  16. Hakar

    Hakar Forumguru Donateur

    Krijg je dan zo'n melding in je scherm?
    [​IMG]
     
    brepus13 vindt dit leuk.
  17. oco1979

    oco1979 Forumguru

    het blijft een hulpmiddel.
    Niet 100procent betrouwbaar.
    Wel goedkoper systeem dan de sensoren.
     
  18. HarrieSkoda

    HarrieSkoda Forumguru

    Blij toe dat ik de bandenspanningscontrole via de ABS-sensoren heb en NIET via TPMS sensoren in de banden.

    Kosten inderdaad al gauw € 50,- per stuk, en dan moeten ze nog ingeleerd worden ook.

    Bij mij heeft het systeem nog nooit een valse melding gegeven, enkel serieuze meldingen waar ik erg blij mee ben.

    Ik heb wel het idee dat het systeem pas ingrijpt/waarschuwt bij een verminderde druk van 1,0 bar of meer tov. de andere banden. Dat is mijn huidige ervaring met het systeem overigens.
     
  19. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Gezien jullie positieve ervaring is dan mijn voorzichtige conclusie dat bij langzaam leeglopen het wel goede meldingen geeft maar bij een acuut groot lek het systeem geen zin heeft omdat dit te snel gaat....? Hopen iig dat ik er voorlopig geen gebruik meer van hoef te maken
     
  20. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Een acuut groot lek merk je normaal gesproken toch wel snel, toch?
    Het systeem is nou juist bedacht om die sluipende kleine plekjes te detecteren voordat die tot schade aan de band (of erger) leiden.
     

Deel deze pagina