Nummerplaten en boetes voorkomen in Duitsland en Oostenrijk (België)

Bakkertje

Forumguru
Hoe het werkt weet ik niet, maar begin dit jaar ben ik geflitst in Oostenrijk en ondanks dat het een leaseauto is kreeg ik keurig (het duurde wel lang) een bon thuis op de mat.
Die was overigens ook niet misselijk. 206 euro's voor 20 km/uur te hard in Oostenrijk. Ik gok dat als je naam op wat voor een manier dan ook te herleiden is aan het kenteken je gewoon de klos zult zijn.

Gewoon aan de snelheid houden, uiteindelijk scheelt het qua tijd ook maar bar weinig.

Off-topic: Ik vind het juist amusant dat er ook Belgen (of moet ik Vlamingen zeggen?) hier rondstruinen. Op die manier leren we nog eens wat van elkaar, met name hoe krom de regels in beide landen zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
In Duitsland MOET de bestuurder op de foto te zien zijn en ook te herkennen. Is dat niet het geval krijg je geen bon. In Duitsland wordt je dan ook altijd van voren geflitst, omdat, zoals gezegd de bestuurder te zien en te herkennen moet zijn.
Preventieve maatregel als je toch wilt opschieten: zonneklep omlaag en stoelverstelling omhoog (maar zodanig dat je nog wel goed op de weg kunt kijken).
En misschien een grote :bye: op die zonneklep?
 

CharlesTucker

Forumguru
206 euro's voor 20 km/uur te hard in Oostenrijk.
Dat is zeker niet misselijk. Ik dacht wel eens begrepen te hebben dat op sommige plaatsen in Oostenrijk te hard rijden gezien wordt als milieudelict, en dan worden ze streng. Misschien ben je daar het slachtoffer van geworden. Op de A1 in de buurt van Linz werd dat in het verleden ook aangegeven middels borden (maar de laatste paar keer dat ik daar was niet meer gezien).
 

michelover

Forumguru
@Kyomity weet je nog of de flits een kleur had, ben namelijk vorig jaar ook tweemaal geflitst in duitsland en heb nooit een bon gekregen. Waren oranje/rode flitsen van flitsapparatuur met een wagen erachter geparkeerd. Keren dat ik geflitst ben in duitsland en wel een bon kreeg waren de flitsen niet te zien. Die eerste waar ik het over heb zijn dus geen snelheids controle volgens mij want ik reed daar zeker weten te hard en geen bon binnen gekregen.
 

Tachi

Actief lid
Flitsen in Duitsland is wachten op het eerdergenoemde vragenformuliertje. Meestal is alles in compleet Duits. Afgelopen zomer was ik geflits bij Keulen en een maand later lag een brief in de bus.

Brief terugschrijven/-faxen dat je geen Duits begrijpt en graag een volledige vertaling in het Nederlands wil hebben. Volgens artikel 6, lid 3 onder a van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens heb je er recht op. Of ze reageren niet meer of je krijgt weer dezelfde zooi meestal weer in het Duits. Dus weer reageren in het Nederlands en beroepen op je EU-rechten.
De tweede keer heb ik het formuliertje ingevuld en in het Nederlands vermeld dat ik de persoon op de foto niet (als mezelf) herken en om betere foto's heb verzocht. Nix meer van gehoord. Kost je wat vrije tijd en een paar postzegels. Het kan dus de moeite waard zijn.

Een zinsnede uit mijn brief zei:
In uw vervolging heeft u als bewijsstukken drie foto’s bijgevoegd. De middelste foto is niet duidelijk afgedrukt. Aan de middelste foto kan ik noch vaststellen wie de bestuurder of bestuurster is, noch kan ik vaststellen of deze bestuurder of bestuurster in hetzelfde voertuig bevindt als op de bovenste foto.
 
...
PS : volgend jaar wat trager rijden : elk jaar een nieuw nummerplaat aan vragen, begint anders ook duur te worden

Zal ik sowieso doen, tegen dan is't baby on board. Verder was't niet echt overdreven snelheid (imho) maar het plots werken die (volgens mij) niet goed waren aangegeven waardoor 100 > 60 werd etc.

Preventieve maatregel als je toch wilt opschieten: zonneklep omlaag en stoelverstelling omhoog (maar zodanig dat je nog wel goed op de weg kunt kijken).
En misschien een grote op die zonneklep?

Ik koop me volgend jaar zo'n gigantische ray-ban aviator op sterkte, een pet op en een sjaal aan (we hebben nu toch airco :D). M'n vrouw ligt toch meestal te slapen.

@Kyomity weet je nog of de flits een kleur had, ...

Op onze trouwreis was het zonder flits (da's al een jaar geleden nu) een 4x4 in de gracht en even later de politie die ons van de baan haalde. Nu was het een combo, éen vol in't gezicht met een gelige tint en de andere weet ik niet meer zo goed. In Oostenrijk was het een soort van elektriciteitbak op de grond (op eerste zicht) maar bij het passeren deed die flits (dus misschien was het gewoon een elektriciteitspanne :tongue: ).
 

cvegreen

Forumguru
Hier nen belg(lol).
Met uwen nieuwen auto ga je in Dutsland uwen voet onder controle moeten houden. Je gaat een plak hebben met een"1" vooraan hebben. Sinds de invoering van die nieuwe nummerplaten geven de buitenlandse politie diensten het wel door nu. Jammer voor u he. Maar ooit gaat altijd alles wel aan elkaar binnen de euro zone door gestuurd worden. Een voor allen, allen voor een laat maar zeggen.
 
een zonnebril en klep omlaag en dat je geen Duitse taal beheerst, leuk bedacht,maar kortgeleden een boete gehad, en je krijgt netjes een brief met een Nederlandse bijlage toegestuurd, met de vraag of je het bent , en zo nee, wie dan wel de bestuurder was , bovendien ben je nog altijd eigenaar van de auto, dus vragen ze de gegevens op in jou land, deze werken tegen woordig nauw samen, dus vroeg of laat komt de boete wel, en mochten ze je niet kunnen traceren, en je komt bij een instantie waar ze je gegevens gebruiken (luchthaven), krijgen ze een melding als ze je gegevens checken, je kunt dan direkt alsnog de boete betalen incl. extra kosten.
een kennis vloog eens vanuit Düsseldorf naar zijn vakantie bestemming, en mocht eerst even nog wat afrekenen, hij had spijt dat ie destijds niet betaald had.
leuke begin van je vakantie, enkele honderden euro`s extra aftikken, en weg is het voordeel van je goedkopere vlucht, en een boze echtgenote naast je in het vliegtuig.
de bedragen van de boetes zijn niet hoog in germany, maar pas op je kunt daar ook strafpunten krijgen....

in Nl zeggen we wel eens ; Bezint eer ge begint.....
 

EdK

Forumguru
Zelfs een parkeerboete vanuit Gent bereikte mijn deurmat !
Moest ik betaald hebben voor die en die datum, alleen die datum was al verstreken.
Dus evengoed de bekeuring betaald en niets meer van vernomen.
Maar de bekeuring die ik kreeg was lager dan als ik de gehele dag euro's in die parkeermeter had gegooid

En dan praten we over een kleine 5 jaar terug in Centrum van Gent (B)
 
dan gaat de boete naar je neef in shanghai, valt te proberen, je bljift wel verantwoordelijk als eigenaar, dus succes
 

Mark

Banned
Hier nen belg(lol).
Met uwen nieuwen auto ga je in Dutsland uwen voet onder controle moeten houden. Je gaat een plak hebben met een"1" vooraan hebben. Sinds de invoering van die nieuwe nummerplaten geven de buitenlandse politie diensten het wel door nu. Jammer voor u he. Maar ooit gaat altijd alles wel aan elkaar binnen de euro zone door gestuurd worden. Een voor allen, allen voor een laat maar zeggen.
En ze kunnen evengoed ook uw rijbewijs nu afpakken als ge het te bont maakt en ze U staande kunnen houden.
 

Rolle

Senior Member
Zelfs een parkeerboete vanuit Gent bereikte mijn deurmat !
Moest ik betaald hebben voor die en die datum, alleen die datum was al verstreken.
Dus evengoed de bekeuring betaald en niets meer van vernomen.
Maar de bekeuring die ik kreeg was lager dan als ik de gehele dag euro's in die parkeermeter had gegooid

En dan praten we over een kleine 5 jaar terug in Centrum van Gent (B)

Da zou ik nu niet meer proberen, de tarieven zijn ondertussen reeds aardig aangepast. Een tip voor de bezoekers in de steden waar je kan sms parkeren is het de eerste keer gratis (weet alleen niet of het ook gaat met buitenlandse gsm nrs)
 
Hoi

Om alle gekheid op een stokje te zetten:
- JA sommige europese landen (meestal buurlanden) hebben overeenkomsten om gegevens uit te wisselen
- NEEN het is niet omdat ze je nummerplaat kennen dat ze weten wie achter het stuur zit of waar die persoon ingeschreven is (in België is een nummerplaat meer gelinkt aan een persoon dan aan de wagen)

In verband met de nummerplaat zelf:
- JA je kan een volledig nieuwe nummerplaat aanvragen bij een nieuwe wagen (gewoon aanvragen bij de verzekeringsagent).


Dus dat laatste gaan we gewoon doen! In combinatie met nog beter opletten (met cruise control denk ik dat ik alvast op lange stukken baan minder kans maak om even onaandachtig te worden en wat hoger af te klokken dan strikt toegelaten is).

Bedankt voor jullie opinies en bijdragen!
 

Mark

Banned
Aanvraag nieuwe nummerplaat is pas wel duurder geworden, kost nu 30€.
Ik blijf de komende 10 jaar nog wel met mijn oude niet europese plaat rondrijden, ben er redelijk aan gehecht geraakt.
 

Chatslet

Forumguru
maar kortgeleden een boete gehad, en je krijgt netjes een brief met een Nederlandse bijlage toegestuurd, met de vraag of je het bent , en zo nee, wie dan wel de bestuurder was

Die heb ik nog niet gehad, ik heb ze vrijwel altijd in het duits gehad en altijd in het nederlands een brief terug gestuurd waarin ik aan geef dat ik geen foto's heb besteld en ook geen duits begrijp. In welke deelstaat heb je die boete opgelopen?
 
Ik kreeg gewoon papieren bij m'n nieuwe wagen, heb die ingevuld en tegen dat ik m'n auto had, waren de nieuwe platen er al aangevezen. Daarna enkel nog de platen op de post gedaan, en klaar!
 
Bovenaan Onderaan