Nummerplaten en boetes voorkomen in Duitsland en Oostenrijk (België)

Hoi

Ik ben tijdens ons vorige reis enkele keer gefotografeerd door de mannen in blauw van Oostenrijk en Duitsland. Net iets te veel om een man te wezen en de gevolgen ervan te dragen.
Daarom zou ik graag een nieuw plaatje vasthebben bij het overschakelen van m'n oude auto naar m'n nieuwe. Nu weet ik dat ze in België ook de europese platen (die met een '1-...' ervoor) aan het uitrollen zijn, maar ik vrees dat de Koos Spee (of hoe zeggen onze noorderburen dat) daar snel doorziet.

Bedankt voor de tips!
 

reeseend

Forumguru
Je steld je vraag op een Belgische manier, want ik snap en geen klap van :crazy:
Boete is gewoon dokken hier in NL.
 
Als je in het buitenland geflitst wordt, dan sturen ze niet zomaar de bon op. Ze moeten eerst aan je gegevens raken. Voorlopig zijn er nog geen afspraken rond en doen de europese landen daar nog stroef over (maar er zit wel verandering aan te komen).
Maar als ze je tegenhouden, dan innen ze alles cash. Dus als ik daar volgend jaar rondrij, en er staat een nummerplatenscanner, wegcontrole, ... dan hang ik als een kerstbol.
Behalve als ik een andere nummerplaat heb natuurlijk...
 
In Nederland krijg je bij een nieuwe auto altijd een nieuwe kenteken/plaat , zet je in België je kenteken/plaat dan over naar een nieuwe auto?
Het kenteken is dus aan de eigenaar gekoppeld in België als ik het goed begrijp ,dat is dan het verschil met Nederland daar het kenteken aan de auto gekoppeld .
 

Ron_2

Senior Member
Je zit hier op een NL forum en en Nederland hoort een kenteken bij de auto, nieuwe auto betekent een nieuw nummer en nieuwe platen.
Het lijkt mij dat er altijd gekeken wordt naar de tenaamstelling achter het nummer, en dat je ook met een ander nummer gewoon de klos bent.
 

Fabia

† In Memoriam
Ben bang dat je er niet aan ontkomt om ooit de boetes te betalen in het buitenland.
 
... Het lijkt mij dat er altijd gekeken wordt naar de tenaamstelling achter het nummer, en dat je ook met een ander nummer gewoon de klos bent.
Net wat ik zeg: de Duitsers/Oostenrijkers/... Hebben geen database (of toegang) van de buitenlandse nummerplaten. Dus een nummerplaat is voor hun wel een beetje identificatie, maar ze weten niet wie achter het stuur zit.

Alle opmerkingen op een stokje ivm. het al dan niet gekend zijn in het buitenland: voorlopig kom je als je in het buitenland geflitst bent, en ze houden je niet onmiddellijk tegen, er mee weg.

Ik weet dat dit een loze vraag is voor de Nederlandse forumgenoten (die zeker met meer zijn hier) dus deze vraag is naar de mede Belgen hiergericht...
 

Canon-Eye

Forumguru
Je zit hier op een NL forum en en Nederland hoort een kenteken bij de auto, nieuwe auto betekent een nieuw nummer en nieuwe platen.
Het lijkt mij dat er altijd gekeken wordt naar de tenaamstelling achter het nummer, en dat je ook met een ander nummer gewoon de klos bent.
In principe heb je wel gelijk met die 2e opmerking - mits de scanner-auto direct toegang heeft tot de database van andere landen. Bij mijn weten is dát echter nog niet het geval en beperkt de samenwerking zich nog tot de administratieve uitwisseling (achteraf) van gegevens zodat men je vanuit Duitsland eerst een Anhörungsbogen (zegmaar: "verhoorformulier") kan toesturen alvorens een boete te kunnen opleggen.
Wel heb ik begrepen dat, als ze eenmaal de boete hebben verstuurd, er ook in toenemende mate samenwerking bestaat voor wat betreft het daadwerkelijk innen van die boetes.
Maar als je dat formulier niet hebt gehad, zou ik me voorlopig niet heel veel zorgen maken. Hoogstens een beetje...:tongue:
 
@Canon-Eye: helemaal akkoord, alleen;
...Maar als je dat formulier niet hebt gehad, zou ik me voorlopig niet heel veel zorgen maken. Hoogstens een beetje...:tongue:
Als ze me daar toevallig controleren, of opnieuw flitsen met een bemande wagen. Dan kunnen ze aan de hand van hun database wel de openstaande boetes voor m'n huidige nummerplaat/wagen vorderen.

Om dat tegen te gaan zou ik graag een nieuw plaatje willen. Maar ik weet niet hoe dit in het werk gaat.

Sowieso wordt het opletten (en zeker met een Baby on board volgend jaar) dus nog eens geflitst worden zit er niet onmiddellijk in.
 

fabtdi

Lid
Volgens mij hebben ze in Duitsland wel degelijk toegang tot de Nederlandse database.
Aangezien ik regelmatig in Duitsland kom ben ik ook helaas al een paar keer geflitst, zowel door bemande auto's als flitspalen.
Vervolgens duurde het tussen de drie weken en drie maanden voordat ik een bon kreeg.
Bon werd keurig met foto thuisgestuurd met de vraag of ik inderdaad de bestuurder was.
ik heb de bonnen maar betaald, zijn overigens in Duitsland een stuk lager dan in Nederland.
EUR 9 voor 10 kilometer te hard buiten de bebouwde kom.
Voor die EUR 9 wil ik geen gedonder hebben dus betaal ik maar
 
In principe werkt het met de boetes in Europees verband heel eenvoudig: bijvoorbeeld de Duitsers vragen in Nederland of België de persoonsgegevens op bij het kenteken. De houder van het kenteken krijgt dan eerst een brief thuis (met foto's, vaak ook één waarop de bestuurder duidelijk herkenbaar is), met het verzoek om aan te geven of je daadwerkelijk de bestuurder bent (zo ja, betalen) OF aan te geven wie dan de bestuurder was (dan krijgt die de boete toegestuurd).
Registratie gaat op naam, en niet alleen op kenteken. Alle namen bij openstaande boetes zijn bekend en worden dan ook meestal bij controles in de grensstreek of bij aanhouding op een Duitse weg gecontroleerd.

Voor het innen van boetes zijn in Europees verband afspraken gemaakt. Even heel simpel weergegeven: eerst probeert het land ("Duitsland") het zelf. Lukt dat niet dan kan de boete overgedragen worden aan het land van de overtreder, dat dan de boete gaat innen (met een eventuele opslag). In het laatste geval is de afspraak dat het land dat de boete int het boetebedrag mag houden.
 
Ik heb sinds 5 maanden niks gehoord, dus als ze m'n gegevens hadden, dan hadden ze me vast al gecontacteerd. Ik ben zeker dat ik geflitst ben en van 2x ook zeker dat het meer dan 20km over de snelheidslimiet was.

Verder weet ik dat er tussen buurlanden vaak wel een nauwe samenwerking is (bv tussen Nederland & België) waarbij wél gegevens uitgewisseld worden. Dus vermoedelijk heeft Nederland ook zo'n overeenkomst met Duitsland?

Maar laten we er even van uit gaan dat de vraagstelling enkel over het wisselen van de nummerplaten gaat. Niet over de discussie of ze in het buitenland al dan niet over de gegevens beschikken van de eigenaren aan de hand van de nummerplaat van de wagens.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar laten we er van uit gaan dat de vraagstelling enkel over het wisselen van de nummerplaten gaat.
Dit lijkt me nou typisch een probleem waar je als Ollander geen last van (en geen antwoord op) hebt?
Het antwoord zal dus van (andere) Belgen moeten komen, vrees ik...
 

Rolle

Senior Member
Hier een mening van een niet ollander op het forum ;).

Om in Belgie aan een nieuwe nummerplaat te geraken, moet je de wagen opnieuw inschrijven onder een andere naam (en dus BIV ed betalen). Ik weet niet juist hoe het zit met gestolen nummerplaat, maar ik denk dat je dan ook een nieuwe krijgt.
 
Opmerking van moderator:

Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @Rolle. Bedankt voor jullie begrip.


Tnx Rolle, maar het gaat weldegelijk over het aankopen van een nieuwe wagen, de oude lever ik in bij de dealer... Dus die moet nog worden ingeschreven enzo.
 

Rolle

Senior Member
Dan krijg je sowieso een nieuwe nummerplaat (die met 1 vooraan) de oude (met 2 x 3 karakters) worden al een tijdje niet meer uitgereikt.
 

turboturbo

Forumguru
Weet ook niet precies hoe het zit met boetes vanuit het buitenland, maar heb vorig jaar netjes een boete uit Duitsland ontvangen hier in NL, netjes met een foto waarin je de schrik nog van mijn gezicht kunt lezen :eek:oo:
De palen stonden helemaal bovenaan aan het einde van een klim (verassings effect), waar de max snelheid ineens 100 km werd, terwijl ik met bijna 130 aangefietst kwam (had er flink de vaart in om de klim te maken) Was inderdaad niet zo duur, dacht nog geen 3 tientjes.
 

jmw57

Lid
In Duitsland MOET de bestuurder op de foto te zien zijn en ook te herkennen. Is dat niet het geval krijg je geen bon. In Duitsland wordt je dan ook altijd van voren geflitst, omdat, zoals gezegd de bestuurder te zien en te herkennen moet zijn.
Er is wel degelijk een samenwerkingsverband tussen de ons aangrenzende landen. Mocht je geflitst zijn en heb je een formulier thuis gehad maar daar heb je niet op gereageerd, kom je daar in de computer van het betreffende land en als je dan, zeg maar tijdens je vakantie, in een grenscontrole of bij een gewone controle in dat land aan de kant komt te staan en ze kijken in hun "grote boek" is het natuurlijk boter bij de vis (dus direct betalen en een mogelijk deuk in je vakantiebudget.)
 

kcj

Actief lid
Als je nog een nummerplaat met 6 (of 5 ) karakters hebt en je koopt een nieuwe (of 2e hands) auto, is het verplicht een nummerplaat met 7 karakters aan te vragen. Dit kan via je verzekeringskantoor / makelaar. Misschien ook de garagist ?
Of zelf met de paperassen naar een DIV kantoor.
Na 2 werkdagen brengt de postbode je nieuwe nummerplaat, tegen 20 € te betalen aan hem.
Mogelijk dat het na 1 januari 30 € zal worden (die geruchten gaan de ronde).

Je mag ook, zonder een nieuwe wagen (of 2e hands) in te schrijven / te kopen, een nieuw model nummerplaat aan vragen.
Met je "roos" formulier (dat beige-kleurig is :) ) naar je verzekeringskantoor. Die kunnen on-line een nieuwe plaat bestellen.
Postbode komt langs, 20 € betalen, en de oude opsturen naar het adres dat in of op de envelop staat. Anders betaal je 2x verkeerstaks.

Indien je dit laatste doet : hou er rekening mee, dat je voor een begonnen maand verkeerstaks betaalt.

Nog een mogelijkheid : je nummerplaat verliezen of stelen. Aangifte doen bij de politie. Nieuwe nummerplaat via verzekering aanvragen.

Persoonlijk vind ik het heel gemakkelijk om bij de verzekering langs te gaan : die mensen doen zo'n dingen elke dag. Ben je zeker dat het formulier goed is ingevuld.

Koen

PS : volgend jaar wat trager rijden : elk jaar een nieuw nummerplaat aan vragen, begint anders ook duur te worden ;)
 
Bovenaan Onderaan