Klaas Vaak 038
Donateur
Ik heb mijn Skoda Octavia 1.6 TDI nu ongeveer zes jaar en ik deze bevalt prima. Inmiddels 280000 km op de teller. Sinds enkele maanden geeft deze om de drie weken ongeveer een foutmelding. Het lampje van het motormanagement gaat dan branden. De eerste keer ben ik naar de garage gegaan en hebben ze de storing gereset met de mededeling dat 'efficiency NOx te laag' en dat als deze nog een keer gaat branden dat dan het roetfilter vervangen moet worden. Ik heb dit al eens in een ander draadje geplaatst. Daarna enkele keren zelf gereset. De auto blijft prima rijden, daar merk ik niets aan. Vervolgens is de Skoda recent gekeurd en de deeltjestest gaf geen enkel probleem. Toch gaf de garage aan dat de foutmelding ziet op de waardes van de NOx en dat deze NOx in het roetfilter zit, Daarom zou het roetfilter vervangen moeten worden. Kosten zo'n 3000 euro. En ja het zou ook in een sensor voor of na het roetfilter kunnen zitten. Ik twijfel of ik nog wel 3000 euro moet investeren in mijn 10 jaar oude Skoda. Zie hieronder een print van de foutmelding. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Heel graag jullie advies.
Car Scanner ELM OBD2
Version: 1.118.0/401180/GP
DTC report
Connection profile: Skoda PQ25, PQ26, PQ35, PQ46, MQB: Diesel 1.6 TDI CAYC, CAYA engineDate: 5/15/2025 5:58:22 AM
VIN: TMBJG7NEXG0044885
============================
OBD-IIOBD-II
DTCs: 1
----------------------------
P2000 [0x2000]
Nitrogen oxides (NOx) trap, bank 1 - efficiency below threshold
Status: Confirmed
============================
19. CAN Gateway
No DTC found.
============================
09. Onboard supply control unit
No DTC found.
============================
03. ABS control unit
No DTC found.
============================
01. Engine control unit01. Engine control unit
DTCs: 1
----------------------------
23716 [0x005CA4]
P200000: NOx Adsorber Efficiency Bank 1, Below Threshold
Status bits: 1
Priority: 2
Frequency: 3
Unlearning index: 255
Odometer: 282814 km
Date, time: 2025.05.08 08:08:05
Engine RPM: 2013 rpm
Calculated engine load value: 33.33 %
Vehicle speed: 103 km/h
Engine coolant temperature: 91 ℃
Engine oil temperature: 19 ℃
Barometric pressure: 101 kPa
Klemme 30 voltage: 13
Paramteric values: 20 96 28 20 4C 02 66 20 2F 0D FE 20 A3 01 44 54 00 5F 44 D2 00 E1
Status: Test failed (current drive cycle), Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear, Warning indicator
Car Scanner ELM OBD2
Version: 1.118.0/401180/GP
DTC report
Connection profile: Skoda PQ25, PQ26, PQ35, PQ46, MQB: Diesel 1.6 TDI CAYC, CAYA engineDate: 5/15/2025 5:58:22 AM
VIN: TMBJG7NEXG0044885
============================
OBD-IIOBD-II
DTCs: 1
----------------------------
P2000 [0x2000]
Nitrogen oxides (NOx) trap, bank 1 - efficiency below threshold
Status: Confirmed
============================
19. CAN Gateway
No DTC found.
============================
09. Onboard supply control unit
No DTC found.
============================
03. ABS control unit
No DTC found.
============================
01. Engine control unit01. Engine control unit
DTCs: 1
----------------------------
23716 [0x005CA4]
P200000: NOx Adsorber Efficiency Bank 1, Below Threshold
Status bits: 1
Priority: 2
Frequency: 3
Unlearning index: 255
Odometer: 282814 km
Date, time: 2025.05.08 08:08:05
Engine RPM: 2013 rpm
Calculated engine load value: 33.33 %
Vehicle speed: 103 km/h
Engine coolant temperature: 91 ℃
Engine oil temperature: 19 ℃
Barometric pressure: 101 kPa
Klemme 30 voltage: 13
Paramteric values: 20 96 28 20 4C 02 66 20 2F 0D FE 20 A3 01 44 54 00 5F 44 D2 00 E1
Status: Test failed (current drive cycle), Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear, Warning indicator