NOx efficiency te laag / P2000 / roetfilter / lampje motormanagement

Klaas Vaak 038

Donateur
Ik heb mijn Skoda Octavia 1.6 TDI nu ongeveer zes jaar en ik deze bevalt prima. Inmiddels 280000 km op de teller. Sinds enkele maanden geeft deze om de drie weken ongeveer een foutmelding. Het lampje van het motormanagement gaat dan branden. De eerste keer ben ik naar de garage gegaan en hebben ze de storing gereset met de mededeling dat 'efficiency NOx te laag' en dat als deze nog een keer gaat branden dat dan het roetfilter vervangen moet worden. Ik heb dit al eens in een ander draadje geplaatst. Daarna enkele keren zelf gereset. De auto blijft prima rijden, daar merk ik niets aan. Vervolgens is de Skoda recent gekeurd en de deeltjestest gaf geen enkel probleem. Toch gaf de garage aan dat de foutmelding ziet op de waardes van de NOx en dat deze NOx in het roetfilter zit, Daarom zou het roetfilter vervangen moeten worden. Kosten zo'n 3000 euro. En ja het zou ook in een sensor voor of na het roetfilter kunnen zitten. Ik twijfel of ik nog wel 3000 euro moet investeren in mijn 10 jaar oude Skoda. Zie hieronder een print van de foutmelding. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Heel graag jullie advies.

Car Scanner ELM OBD2
Version: 1.118.0/401180/GP
DTC report
Connection profile: Skoda PQ25, PQ26, PQ35, PQ46, MQB: Diesel 1.6 TDI CAYC, CAYA engineDate: 5/15/2025 5:58:22 AM
VIN: TMBJG7NEXG0044885
============================
OBD-IIOBD-II
DTCs: 1
----------------------------
P2000 [0x2000]
Nitrogen oxides (NOx) trap, bank 1 - efficiency below threshold
Status: Confirmed
============================
19. CAN Gateway
No DTC found.
============================
09. Onboard supply control unit
No DTC found.
============================
03. ABS control unit
No DTC found.
============================
01. Engine control unit01. Engine control unit
DTCs: 1
----------------------------
23716 [0x005CA4]
P200000: NOx Adsorber Efficiency Bank 1, Below Threshold
Status bits: 1
Priority: 2
Frequency: 3
Unlearning index: 255
Odometer: 282814 km
Date, time: 2025.05.08 08:08:05
Engine RPM: 2013 rpm
Calculated engine load value: 33.33 %
Vehicle speed: 103 km/h
Engine coolant temperature: 91 ℃
Engine oil temperature: 19 ℃
Barometric pressure: 101 kPa
Klemme 30 voltage: 13
Paramteric values: 20 96 28 20 4C 02 66 20 2F 0D FE 20 A3 01 44 54 00 5F 44 D2 00 E1
Status: Test failed (current drive cycle), Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear, Warning indicator
 

Duijzer

Donateur
Heb hetzelfde gehad. Garage wilde het roetfilter vervangen, bleek in mijn geval een druksensor te zijn. Sensor vervangen, probleem opgelost. Laat er een specialist (bijvoorbeeld VAGTechniek) eens naar kijken voordat je iets vervangt.
 

Klaas Vaak 038

Donateur
Heb hetzelfde gehad. Garage wilde het roetfilter vervangen, bleek in mijn geval een druksensor te zijn. Sensor vervangen, probleem opgelost. Laat er een specialist (bijvoorbeeld VAGTechniek) eens naar kijken voordat je iets vervangt.
Hier hebben we het over gehad en besproken dat dat wellicht verstandig zou zijn om eerst te doen. Het zou gaan om een sensor voor het roetfilter en een sensor na het roetfilter. Ik had alleen verwacht dat door het uitlezen concreter werd waar het probleem precies zit; een sensor of het roetfilter. Nu lijkt het probleem te zitten in of rond het roetfilter. Dan maar gokken met vervangen totdat het lampje uitblijft.
 

Tees

Donateur
Ik zie dat er iets mis gegaan is met m'n link naar Gerrit Speek. Dit is de goede: https://gerritspeek.nl/vag-com_dtc-18432.html

Nogmaals: dit heeft NIETS met het roetfilter te maken. Een monteur die op basis van deze foutcode zegt dat dat zo is, is weinig waard. Bij diesels wordt tegenwoordig al heel snel naar het roetfilter gewezen, en maar zelden is dat de oorzaak (behalve bij een te hoge deeltjesaantallentest natuurlijk).

In dit geval is de meest waarschijnlijke oorzaak een sensor of solenoid rond de luchtinlaat. Meestal is de beschrijving op Gerrit Speek nauwkeuriger over welke sensor/solenoid het gaat, maar deze is vrij generiek. Ik heb nu even geen tijd er beter naar te kijken, maar hopelijk overtuigt je dit dat de garage echt in de verkeerde hoek aan het kijken is.
 
Laatst bewerkt:

Klaas Vaak 038

Donateur
@Tees Veel dank voor het meedenken. Ik heb aanstaande vrijdag een afspraak bij mijn garage waar zij de auto uit gaan lezen. Ik vroeg mij af hoe jij aan foutcode 18432 komt? Dit zie ik niet staan in het car scanner overzicht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
18432 is de VAG decimaalcode, dat komt in OBD hexadecimaal overeen met P2000. Staat ook bovenaan de pagina van Gerrit Speek.

Ik wou even verder voor je kijken, maar snap iets niet: je post in het O3 forumdeel en hebt het over een auto van 2015/6. Maar de CAYA/CAYC motor (zie uitlezing) is alleen geleverd in de O2. Wat is nu het juiste bouwjaar?

Uitgaande van een CAYC motor heb ik even verder gezocht. Ik vind de verschildruksensor direct achter de motor (en voor het roetfilter) de meest waarschijnlijke kandidaat voor het probleem. Artikelnummer 076906051B, €30 van Bosch bij Winparts. Als dat t oplost stuur ik wel een rekening van 10% van t uitgespaarde bedrag ;)
 
Laatst bewerkt:

Klaas Vaak 038

Donateur
18432 is de VAG decimaalcode, dat komt in OBD hexadecimaal overeen met P2000. Staat ook bovenaan de pagina van Gerrit Speek.

Ik wou even verder voor je kijken, maar snap iets niet: je post in het O3 forumdeel en hebt het over een auto van 2015/6. Maar de CAYA/CAYC motor (zie uitlezing) is alleen geleverd in de O2. Wat is nu het juiste bouwjaar?

Uitgaande van een CAYC motor heb ik even verder gezocht. Ik vind de verschildruksensor direct achter de motor (en voor het roetfilter) de meest waarschijnlijke kandidaat voor het probleem. Artikelnummer 076906051B, €30 van Bosch bij Winparts. Als dat t oplost stuur ik wel een rekening van 10% van t uitgespaarde bedrag ;)
Wat bijzonder! De auto is toch echt van augustus 2015. Kenteken GV-153-Z. De auto is een klein jaar geleden wel getuned. Kan dat ermee te maken hebben?
 

Tees

Donateur
Dan klopt de uitdraai van je OBD lezer niet. M.b.v. je kenteken kon ik t bij de RDW nazoeken: gaat dus om een CXXB motor. Dan kan je m'n post hierboven verder vergeten, ik zoek t nog wel een ander moment even na welk onderdeel het dan kan zijn bij deze motor.
 

Duijzer

Donateur
Wat me ook opvalt aan je uitdraai is de temperatuur van de olie.
Vehicle speed: 103 km/h
Engine coolant temperature: 91 ℃
Engine oil temperature: 19 ℃
Koelwater is 91 graden, en dan zou de olie 19 graden zijn? Ik weet best dat de olie minder snel warm wordt dan koelwater, maar dit lijkt me wel extreem.
Benieuwd waar de garage vandaag mee komt...
 
P2000 heb ik ook een paar keer gehad met mijn 2.0TDI, ook hier een topic geopend.
Heb het alleen bij doortrekken in Duitsland boven de 180km/u.
Bij normaal gebruik in Nederland nergens last van......
 
Bovenaan Onderaan