Nieuwe Superb

van inkel

Forumguru
Ow ja, carkit is ingebouwd: display links op het dashboard naast de A-stijl, microfoon in het midden tegen het dak van de klokkenwinkel (tussen de temperatuurmeter en de benzinemeter), bedieningsknop links van de climatcontrol en geluid via de radio. Ziet er erg netjes uit, geen gaten geboord, werkt fantastisch.

Groeten,

Psioneer

Je hebt ons nieuwsgierig gemaakt dus.................... Foto's.

Hetzer

Forumguru
Minpunten:
- Conventionele richtingaanwijzer (in tegenstelling tot de 3x knipper van Opel)

Gefeliciteerd, met je nieuwe auto, echt een mooi tijdloos en sjiek model, wel vreemd dat de 3-knipper richtingaanwijzer nog niet is doorgevoerd, deze zit wel op de F-1/2 Roomster en ongetwijfeld ook op de O-2. Misschien dat je tzt nog in kan laten bouwen.

veel rijplezier toe gewenst met je auto.

vdijk

Lid
Gefeliciteerd, met je nieuwe auto, echt een mooi tijdloos en sjiek model, wel vreemd dat de 3-knipper richtingaanwijzer nog niet is doorgevoerd, deze zit wel op de F-1/2 Roomster en ongetwijfeld ook op de O-2. Misschien dat je tzt nog in kan laten bouwen.

veel rijplezier toe gewenst met je auto.

de superb is natuurlijk al een "oude" auto. volgens mij is hij zeker al 5 - 7 jaar oud. toenertijd hadden ze geen leuke speeltjes

Psioneer

Actief lid
Mijn Skoda vandaag

Vanochtend de Sub naar de dealert gebracht om te tunen. Nieuwe (5000km) Octi II combi meegekregen als vervangend vervoer. En wat schetst mijn verbazing: alle leuke dingen die ik nog wens in m'n Sub zitten in de Octi: comfort knipperlichten, wel een handig cancel knopje voor de cruise control, wel een lampje in de klokkenwinkel als de CC actief is...
Mooi interieur ook vergeleken met m'n vorige Slopel Astra; niet van dat plastic dat er uitziet als plastic en ook zo aanvoelt. Maar tijdens het rijden kreeg ik het idee dat ik in de rups zat (je weet wel, vroeger op de kermis zo'n houten apparaat). Kreeg het vermoeden van een sport onderstel. Maar dat was het niet. Volgens de dealer lag het aan de 17" LM's. Heb ik verder geen verstand van dus daar kan ik niet over oordelen. Het was in elk geval wel de bevestiging van mijn goeie keuze. De short list was de Sub, een Leon TDI FR of maar weer een Slopel. De Leon heeft standaard een sportonderstel en ik denk dat ik daar nu al spijt van had gehad ondanks dat ie gaat als de brandweer.
Overigens ben ik ook nooit zo gecharmeerd geweest van een station uitvoering. Het geeft toch wat meer geluid en wat holler geluid in de auto. Maar het is natuurlijk ook wel heel praktisch.

Maar goed, ik ging het over tuning hebben. Deze keer ben ik blind op de dealer afgegaan, geen navraag gedaan over hoe en wat of wie. Hij heeft een huistuner die het werk uitvoert en tot nog toe heeft hij zo'n 30 getunede auto's rondrijden zonder klachten. Heel veel ervaring heeft hij dus nog niet.
Om 5 uur de wagen opgehaald en met een korte omweg naar huis gereden. Hij loopt nu duidelijk veel soepeler, zelfs stationair. Iets meer trekkracht onderin (<1500 toeren) maar bij 1500 begint de pret. Inhaal acties met een brede smile. Ook de motortrillingen in de pook zijn behoorlijk afgenomen.
De eerste indruk is dus erg positief. En het verschil met een powerbox zit hem duidelijk in de dynamiek. De PB geeft in mijn ervaring wel meer power maar de loop van de motor verandert niet. Bij chiptuning is dat dus wel zo; de vermogenscurve wordt wat vlakker waardoor de versnelling constanter is. En dat past bij mijn schakelluie rijstijl.

Volgende acties:
Aanpassing van de stuurbekrachtiging: mag van mij iets lichter en ik denk dat dat ook wel bij zo'n auto past. Het is immers een luxe limo en geen scheurijzer. Ik ga over het algemeen niet haaks door de bochten.
Activeren anti carjack CV. Had best af fabriek gemogen maar blijkbaar denkt Skoda daar anders over.
Twee kleine dingetjes dus maar ze zullen wel bijdragen aan mijn genot.

Deze week staan er nog zo'n 600km in m'n agenda, volgende week een kleine 1000. Wellicht kan ik daarna ook iets over het verbruik melden. Ik verwacht wel een afname van een halve liter of iets meer. Dat haalde ik in elk geval met de PB. En ik pas m'n rijstijl niet aan op het vermogen (met een setje banden haal ik minstens 80000km).

En ik maar denken dat ik een fijn kantoorbaantje heb... Normaal rijd ik zo'n 15000km per jaar voor de zaak en 25000 privé. Zal dit jaar bij elkaar in de buurt komen schat ik zo.

Groeten,

Psioneer

Psioneer

Actief lid
@CVE: Ik zal proberen wat foto's te maken maar ik heb alleen een telefoon met cam en zonder flits.
@VDijk: Dat is natuurlijk zo. Maar toch, dit zijn vrij goedkope upgrades waar je de berijder als fabrikant veel plezier mee doet.

Overigens zou ik de Sub op dit moment niet meer kunnen leasen, hij is uit de lijst verdwenen. Of hij is duurder geworden of de leasemij wil geen oudere modellen leveren ivm latere verkoop.
In België is er ook alleen nog maar een Ultimate uitvoering, geen ambiente, elegance of L&K meer. Het is duidelijk een aflopende zaak voor dit model.

Groeten,

Psioneer

Psioneer

Actief lid
Wederom een fijn weekje autorijden verder en de stand is dik 6500km. Zoals gezegd zou ik nog even iets melden over het verbruik na tuning: dat is nu 5,1l/100km. Zoals verwacht dus dik een halve liter minder dan voorheen. Dit is over een vergelijkbare rit als in eerdere post met veel autoweg. Gelet op de afwijking van de tripcomputer zal dit in werkelijkheid zo'n 5,4l zijn. Toch een mooi resultaat.

Tijdens de afgelopen maand heb ik wel gemerkt dat de wagen veel last heeft van sporen in het wegdek. Een ander forumlid heeft hier ook al over geschreven en dacht dat het aan de banden zou kunnen liggen. Aangezien ik geen expert ben weet ik het niet. Er liggen Pirelli's P600 op als ik me niet vergis.
Bovendien is hij nogal gevoelig voor zijwind in vergelijking met mijn vorige wagen. Wellicht doordat ie een groter oppervlak heeft.

Maar ik ben er nog altijd erg gelukkig mee. Helaas maar één lange rit op de agenda voor volgende week.

Groeten,

Psioneer

Psioneer

Actief lid
Ik zal het er een keer met de leasemaatschappij over hebben maar de kans lijkt me klein dat ze daarmee akkoord gaan.

Psioneer

Actief lid
Update

Ergens rond de kerst heeft één of andere prutser z'n auto tegen de mijne gezet tijdens parkeren. Gevolg; twee kleine deukjes en een rood lakspoor rechts achter op het spatbord en de bumper. Natuurlijk geen briefje.
2 februari wordt het gerepareerd. Geen idee wat ze ermee gaan doen, de schadehersteller heeft er nog niet naar gekeken. Als leek zou ik denken uitdeuken en spuiten. Daarnaast zit er al maanden een kras op de motorkap (steen geraakt of zo). Deze wordt meteen ook gefikst.

Inmiddels een dikke 30000km op de teller dus binnenkort de tweede beurt. Ik zal wel niet het geluk hebben een nieuwe Sup mee te krijgen als vervangend vervoer. Maar wie weet...
Het linker dimlicht is al een maand kapot. Ben op een zaterdag bij drie dealers langs geweest om het lampje te vervangen; één had geen monteurs (maandag bent u de eerste), de twee anderen waren helemaal gesloten (tussen Kerst en oud op nieuw). Vooralsnog gebruik ik de mistlampen dan maar.
Ruitenwissers mogen vervangen worden aangezien ze sporen water achterlaten. Ik ben blij verrast met de inhoud van de ruitensproeiertank. Deze is nog geen enkele keer leeg geweest. Een euvel waar ik met de Astra regelmatig voor naar de dealer ging (kosten leasemaatschappij).

Inmiddels heb ik twee mensen overtuigd van de kwaliteiten van Skoda; een kennis heeft een Fabia aangeschaft (met een lieve driecilinder diesel) en een collega gaat een Octavia III leasen. Hoe meer Skoda chauffeurs, hoe meer vreugde.

Ik ben nog altijd uitermate gelukkig met mijn Superb, het is nog steeds elke dag genieten en ik maak regelmatig een omweg naar huis gewoon om een stukje lekker te rijden. Wanneer ik met meer auto's de weg op moet willen de meeste passagiers bij mij in de auto. Dan kunnen ze achterin tenminste ook zitten.
Ondanks de lichte bekleding (en twee tieners) ziet deze er nog als nieuw uit, ook de bestuurdersstoel. De wagen wordt minstens elke 14 dagen door de wasstraat (borstelloos) gehaald maar meestal is dat elke week. Ook de buitenkant ziet er (op de deukjes en kras na) nog als nieuw uit. Hij kan zo terug de showroom in.
Gedurende de vriesperiode heeft ie geen krimp gegeven. Startte als een zonnetje, reed als een zonnetje. Klein probleempje waar ik achter kwam toen het te laat was: doe niet het koffer open als er 10cm sneeuw op ligt. Het schuift er mooi vanaf maar wel tussen het rubber en de achterruit. Gevolg is dat zich ijs vormt dat tussen het kofferdeksel en de carosserie zit. Als je vervolgens je koffer dicht wil doen is dat niet fijn. Maar goed, een berijdersfoutje dat snel opgelost was.

Ondanks dat ik liefhebber ben van handgeschakelde auto's ben ik er wel stevig over aan het denken de volgende keer een DSG te nemen als het in m'n budget past; niet vanwege de auto maar vanwege het verkeer. Ja, als het even kan wordt de volgende weer een Superb. Een gechipte 1.9 is ten allen tijde bevredigend. Meer is vooral voor de leuk. Beetje aan m'n carriëre werken en het budget vergroten en wie weet...

Psioneer

Actief lid
Bijna een maand verder: schade is hersteld en het onderhoud is uitgevoerd.

Bij de schadehersteller ging het er nogal onpersoonlijk aan toe. Maandag ochtend auto brengen, woensdag middag halen. In de tussentijd met een Ford Focus gereden in wieldop uitvoering. Beetje een jammer-auto. Kiezen tussen de Focus en een Astra is lastig aangezien ik van de Astra ook geen fan ben.

Aan het onderhoud heb ik wat meer plezier beleefd: toch een nieuwe Sup (2.0TDI amb) mee gekregen en die stelt niet teleur! Heb er een kleine 100km in gereden en een aardig beeld van de verschillen met m'n eigen Sup. Sommige zaken zijn verbeterd, andere niet. De achterruit van de nieuwe Sup is erg klein maar het zicht acceptabel. De achterklep is leuk en zal vast handig zijn maar als je alleen de onderste helft opent is het ergonomisch niet makkelijk om geen vingervlekken op de lak te maken. Bij m'n eigen Sub gebruik ik het Skoda embleem om de klep dicht te drukken. Maar kniesoor die erover valt.
Het interieur is prima voor elkaar, net zoals in de mijne. Wel vind ik de gebruikte materialen, met name het kunststof op het dashboard wat minder. Maar dat zal onder de noemer smaak vallen. De bediening van de cruise control is wel verbeterd met een cancel-knopje en een indicator in de klokkenwinkel. Dot Matrix ziet er ook beter uit.
De 2.0TDI viel wat tegen. Ik had gedacht dat die standaard ongeveer zou presteren als mijn 1.9 gechipped. Maar dat is niet het geval. De 2.0 is duidelijk wat slomer en minder agressief. Mocht deze motor de volgende keer binnen m'n budget passen zal ik hem zeker nemen maar dan wel gechipped. Overigens doet ie het prima bij lage toeren en kun je makkelijk in hoge versnellingen rijden bij lage snelheden. Hij lijkt ook wat stiller te zijn maar die indruk heb ik altijd in een andere wagen. Na een tijdje raak je weer gewend aan alle geluiden en verdwijnt die indruk.

Zoals de zaken er nu voorstaan zal de volgende zeker weer een Sup worden.

Oh ja, het onderhoud is naar tevredenheid uitgevoerd.

mvdberg

Nieuw lid
1 maand en 5500 km gereden met de nieuwe superb. In grote lijnen ben ik wel tevreden, het rijdt plezierig en comfortabel - alhoewel wat stugger geveerd dan ik gewend was. Toch ook een paar mindere puntjes, waaronder het tanken: altijd kliederen en tot op heden is het me nog niet gelukt om er veel meer dan 50 liter in te persen. En dus -nadeel 2- een beperkte actieradius. Tank zou gewoon 10 of 20 liter groter moeten zijn.
Jammer dat het niet mogelijk is de spiegels altijd in te laten klappen als de zaak op slot gaat. Nu moet je altijd de knop op de afstandbediening een paar seconden ingedrukt houden en om de een of andere reden wil dat ook nog wel eens niet in 1 keer lukken. "Soundsystem" stelt een klein beetje teleur, alhoewel het beter is dan menig ander af-fabriek geluid. Tenslotte reageert de PDC wat mij betreft te traag en is dus alleen bruikbaar als je parkeert als een ouwe doos.

Verder zeker een plezante wagen.

Jammer dat het niet mogelijk is de spiegels altijd in te laten klappen als de zaak op slot gaat. Nu moet je altijd de knop op de afstandbediening een paar seconden ingedrukt houden en om de een of andere reden wil dat ook nog wel eens niet in 1 keer lukken.

Begrijp ik het goed dat wanneer je de auto aflsluit en daarbij het knopje langer ingedrukt houdt de buiten spiegels automatisch inklappen?
Is dit gerelateerd aan een uitvoering? Ik heb een ambition?

Ben benieuwt ga het gelijk proberen als ik vanavond thuis ben.

Psioneer

Actief lid
@mvdberg: Ik rijd gemakkelijk 850km met een tank, regelmatig 950. Voor zover ik weet gaat er max 65l in waarvan 5l reserve. Heb al een paar keer meer dan 60l erin gekregen als ik me goed herinner. En tanken lukt mij zonder knoeien en zonder moeite.
Standaard geluid zonder soundsystem is prima. Niet zo goed als aftermarket maar zeker beter dan andere auto's van vergelijkbare prijs.

@Pino: Mijn spiegels zijn niet automatisch inklapbaar en ik heb een ambiente.

Ik heb het net geprobeerd en inderdaad als je het knopje een paar seconden langer ingedrukt houdt klappen de spiegels vanzelf naar binnen.:489:

mvdberg

Nieuw lid
Als ik "full speed" blijf doortanken tot de pomp afslaat spuit er altijd een schot diesel uit de vulopening; maakt niet uit welk pompstation of welk merk brandstof. Bijzonder irritant en er loopt altijd zo'n vunzig kwijlspoor langs het achterspatbord. Ik ben erg benieuwd of er meer superbs aan deze kwaal leiden of dat het een karaktereigenschap is van alleen mijn mobiel.

Schoot mij overigens vanochtend nog een opvallend nadeel te binnen en dat is de achterruit verwarming. Die heeft écht niet voldoende capaciteit voor het werk waar-ie voor is aangenomen. De stoelverwarming daarentegen kan je ook als wafelijzer gebruiken. Beetje vreemd verdeeld...

Psioneer

Actief lid
Inderdaad, de achterruitverwarming schiet duidelijk te kort. Stoelverwarming heb ik niet. Maar tot nu toe heb ik dat ook nog niet gemist.

Bovenaan Onderaan