Mijn Skoda vandaag
Vanochtend de Sub naar de dealert gebracht om te tunen. Nieuwe (5000km) Octi II combi meegekregen als vervangend vervoer. En wat schetst mijn verbazing: alle leuke dingen die ik nog wens in m'n Sub zitten in de Octi: comfort knipperlichten, wel een handig cancel knopje voor de cruise control, wel een lampje in de klokkenwinkel als de CC actief is...
Mooi interieur ook vergeleken met m'n vorige Slopel Astra; niet van dat plastic dat er uitziet als plastic en ook zo aanvoelt. Maar tijdens het rijden kreeg ik het idee dat ik in de rups zat (je weet wel, vroeger op de kermis zo'n houten apparaat). Kreeg het vermoeden van een sport onderstel. Maar dat was het niet. Volgens de dealer lag het aan de 17" LM's. Heb ik verder geen verstand van dus daar kan ik niet over oordelen. Het was in elk geval wel de bevestiging van mijn goeie keuze. De short list was de Sub, een Leon TDI FR of maar weer een Slopel. De Leon heeft standaard een sportonderstel en ik denk dat ik daar nu al spijt van had gehad ondanks dat ie gaat als de brandweer.
Overigens ben ik ook nooit zo gecharmeerd geweest van een station uitvoering. Het geeft toch wat meer geluid en wat holler geluid in de auto. Maar het is natuurlijk ook wel heel praktisch.
Maar goed, ik ging het over tuning hebben. Deze keer ben ik blind op de dealer afgegaan, geen navraag gedaan over hoe en wat of wie. Hij heeft een huistuner die het werk uitvoert en tot nog toe heeft hij zo'n 30 getunede auto's rondrijden zonder klachten. Heel veel ervaring heeft hij dus nog niet.
Om 5 uur de wagen opgehaald en met een korte omweg naar huis gereden. Hij loopt nu duidelijk veel soepeler, zelfs stationair. Iets meer trekkracht onderin (<1500 toeren) maar bij 1500 begint de pret. Inhaal acties met een brede smile. Ook de motortrillingen in de pook zijn behoorlijk afgenomen.
De eerste indruk is dus erg positief. En het verschil met een powerbox zit hem duidelijk in de dynamiek. De PB geeft in mijn ervaring wel meer power maar de loop van de motor verandert niet. Bij chiptuning is dat dus wel zo; de vermogenscurve wordt wat vlakker waardoor de versnelling constanter is. En dat past bij mijn schakelluie rijstijl.
Volgende acties:
Aanpassing van de stuurbekrachtiging: mag van mij iets lichter en ik denk dat dat ook wel bij zo'n auto past. Het is immers een luxe limo en geen scheurijzer. Ik ga over het algemeen niet haaks door de bochten.
Activeren anti carjack CV. Had best af fabriek gemogen maar blijkbaar denkt Skoda daar anders over.
Twee kleine dingetjes dus maar ze zullen wel bijdragen aan mijn genot.
Deze week staan er nog zo'n 600km in m'n agenda, volgende week een kleine 1000. Wellicht kan ik daarna ook iets over het verbruik melden. Ik verwacht wel een afname van een halve liter of iets meer. Dat haalde ik in elk geval met de PB. En ik pas m'n rijstijl niet aan op het vermogen (met een setje banden haal ik minstens 80000km).
En ik maar denken dat ik een fijn kantoorbaantje heb... Normaal rijd ik zo'n 15000km per jaar voor de zaak en 25000 privé. Zal dit jaar bij elkaar in de buurt komen schat ik zo.
Groeten,
Psioneer