16" rules! Het is goedkoper, comfortabeler, minder gevoelig voor stoeprandschade en schade door gaten in het wegdek en bespaart ook nog eens brandstof.
Precies!Die eventuele brandstofbesparing ligt niet aan de inches, maar aan de breedte van de band
Als je bang bent voor stoeprandschade heb je veel meer aan een velgbeschermer op de band dan aan een inch kleiner. Of je nou met 16, 17, of 18 inch langs een stoeprand raspt, beschadigd is tie dan toch wel zonder velgbeschermer.16" rules! Het is goedkoper, comfortabeler, minder gevoelig voor stoeprandschade en schade door gaten in het wegdek en bespaart ook nog eens brandstof.
De bijtelling hangt af van de fiscale waarde en in welk belastingtarief je valt.
De fiscale waarde van mijn superb is ietsjes meer dan 35.000, dit komt omdat zowel de trekhaak, leer en columbus achteraf in worden gebouwd en zodoende accesoires zijn en deze tellen niet mee als bijtelling.
Rolweerstand zal vast niet alleen van de bandenmaat afhangen, maar van de hele constructie van de band (opbouw koordlagen etc) en de soort rubber: harder of zachter maakt ook verschil. Dus bij gebrek aan gegevens (welke parameters en de invloed van elk afzonderlijk) begeef ik me maar niet in dit soort berekeningen, want je staat al snel op 't verkeerde been.De rolweerstand neemt in hetzelfde geval met 4 (wielen) x 10% (van 205 naar 225) = 40% toe
Rolweerstand zal vast niet alleen van de bandenmaat afhangen
@hemi24
In het verlengde van jouw opmerking over de hand uit het raam zou ik willen zeggen druk bij dezelfde snelheid eens je hand op het asfalt met een druk van 3750 Newton (gewicht van een Superb gedeeld door vier maal de zwaartekrachtversnelling; ruw geschat) en kijk wat er over is van je hand![]()
Welkom en mooie auto hoor!
Wel dapper dat je voor de Columbus hebt gekozen, ik hoop voor je dat je daar lang van mag genieten.
[/QUOTE
Waarom is dat zo dapper? Ik heb er straks ook eentje dus ben erg benieuwd naar hoe dapper je moet zijn voor een Columbus?:ahum: