Nieuwe Superb is onderweg

andrehj

Forumguru
16" rules! Het is goedkoper, comfortabeler, minder gevoelig voor stoeprandschade en schade door gaten in het wegdek en bespaart ook nog eens brandstof.

Rallye

Forumguru
Die eventuele brandstofbesparing ligt niet aan de inches, maar aan de breedte van de band (die overigens wel vaak groter is bij een grotere velg). Bij minder brede banden lever je ook wat wegligging in, en qua uiterlijk moet (naar mijn mening) een Superb zeker 17" hebben.

ajan

Lid
16" rules! Het is goedkoper, comfortabeler, minder gevoelig voor stoeprandschade en schade door gaten in het wegdek en bespaart ook nog eens brandstof.
Als je bang bent voor stoeprandschade heb je veel meer aan een velgbeschermer op de band dan aan een inch kleiner. Of je nou met 16, 17, of 18 inch langs een stoeprand raspt, beschadigd is tie dan toch wel zonder velgbeschermer.

Brandstof besparen met een kleinere inchmaat is echt onzin. De breedte van de band bepaalt mede het verbruik, niet de inchmaat.

ajan

Lid
huhh, meer luchtweerstand? Meer rolweerstand bedoel je.
Toename in luchtweerstand is te verwaarlozen t.o.v. toename in rolweerstand.

hemi24

Forumguru
aangezien fabrikanten allerlei flapjes toepassen in en rond de wielkasten, zou ik nog niet zo snel durven beweren dat de luchtweerstand te verwaarlozen is.
Steek je handje maar even uit het raam bij 120km/h op de snelweg...

Klyde Fabia

Nieuw lid
Hoeveel bijtelling heeft deze Superb? mooie auto vind ik maar wil alleen 14% bijtelling. Ik vraag me af welke edities uberhaupt met 20% bijtelling komen nu die eisen strenger worden. Ik las daar laatst over dat dit per juli al gaat veranderen. Wie weet hier meer over?

markhakvoort

Nieuw lid
De bijtelling hangt af van de fiscale waarde en in welk belastingtarief je valt.

De fiscale waarde van mijn superb is ietsjes meer dan 35.000, dit komt omdat zowel de trekhaak, leer en columbus achteraf in worden gebouwd en zodoende accesoires zijn en deze tellen niet mee als bijtelling.

Jewepe

Forumguru
@hemi24
In het verlengde van jouw opmerking over de hand uit het raam zou ik willen zeggen druk bij dezelfde snelheid eens je hand op het asfalt met een druk van 3750 Newton (gewicht van een Superb gedeeld door vier maal de zwaartekrachtversnelling; ruw geschat) en kijk wat er over is van je hand :laugh:

@ Canon-Eye
Ik heb er even aan zitten rekenen en het frontaal oppervlak van een Superb wordt minder dan 1% groter door het overgaan van 205 banden op 225 banden. De rolweerstand neemt in hetzelfde geval met 4 (wielen) x 10% (van 205 naar 225) = 40% toe :confused:. Of zie ik dat verkeerd?

@ajan
Volgens mij heb jij dus gelijk :xyxthumbs:

Klyde Fabia

Nieuw lid
De bijtelling hangt af van de fiscale waarde en in welk belastingtarief je valt.

De fiscale waarde van mijn superb is ietsjes meer dan 35.000, dit komt omdat zowel de trekhaak, leer en columbus achteraf in worden gebouwd en zodoende accesoires zijn en deze tellen niet mee als bijtelling.

Dat is nog behoorlijk, ik dacht dat ze voor minder gingen ook met accesoires. Wel een fijne bak lijkt me.

Canon-Eye

Forumguru
De rolweerstand neemt in hetzelfde geval met 4 (wielen) x 10% (van 205 naar 225) = 40% toe
Rolweerstand zal vast niet alleen van de bandenmaat afhangen, maar van de hele constructie van de band (opbouw koordlagen etc) en de soort rubber: harder of zachter maakt ook verschil. Dus bij gebrek aan gegevens (welke parameters en de invloed van elk afzonderlijk) begeef ik me maar niet in dit soort berekeningen, want je staat al snel op 't verkeerde been.

Een ding is rekenkundig wél glashelder: als van alle 4 de wielen de rolweerstand toeneemt met 10%, neemt de totale rolweerstand ook toe met 10% (dus niet met 40%!).

Jewepe

Forumguru
@Canon-Eye
Een ander ding is ook glashelder: de toename van de luchtweerstand is te verwaarlozen. Overigens begrijp ik even niet wat de constructie van de band te maken heeft met het door jou genoemde toenemen van de luchtweerstand.

Canon-Eye

Forumguru
@Jewepe:
Niets natuurlijk. Dat heeft betrekking op de rolweerstand! Er staat:
Rolweerstand zal vast niet alleen van de bandenmaat afhangen

Om het nog wat duidelijker uit elkaar te leggen: je kunt voor wat betreft verschillen in de rolweerstand niet afgaan op alleen maar de afmetingen van de banden (zoals het geval is cq lijkt te zijn in jouw sommetje). Dus een bv. 10% groter contactoppervlak leidt niet automatisch tot een 10% grotere rolweerstand. Daar komen veel meer parameters aan te pas.
Dát is wat ik in die post wilde zeggen.
Dat de invloed van de afmeting op de luchtweerstand gering is, neem ik zo wel van je aan en heb ik dus niet bestreden.

hemi24

Forumguru
@hemi24
In het verlengde van jouw opmerking over de hand uit het raam zou ik willen zeggen druk bij dezelfde snelheid eens je hand op het asfalt met een druk van 3750 Newton (gewicht van een Superb gedeeld door vier maal de zwaartekrachtversnelling; ruw geschat) en kijk wat er over is van je hand :laugh:

Onzinnige opmerking, aangezien je ABS hebt ;)

markhakvoort

Nieuw lid
Hij is er, ik heb gisteren middag mijn Skoda Superb Combi in ontvangst mogen nemen.

Tot nu toe enkel alleen maar positieve reacties mogen ontvangen en iedereen is verbaasd over de ruimte.

Een foto van de binnenkant (donkergrijs leer) zal ik van het weekend plaatsen.

RayDelft

Forumguru
Welkom en mooie auto hoor!
Wel dapper dat je voor de Columbus hebt gekozen, ik hoop voor je dat je daar lang van mag genieten.
:D[/QUOTE

Waarom is dat zo dapper? Ik heb er straks ook eentje dus ben erg benieuwd naar hoe dapper je moet zijn voor een Columbus?:ahum:

Bovenaan Onderaan