Giant
Forumguru
Zelf heb ik m'n oog laten vallen op de 1.6 HDI Style Businessline met als extra een open dak en led interieur.
Nu ik diverse tests heb gelezen en gehoord twijfel ik toch of de 1.6 HDI wel sterk genoeg is voor een auto van dit formaat. Ik rijd nu een Volvo S80 T6 uit 1999 met 272 pk, dus ik ben wel verwend en begrijp dat dit appels met peren vergelijken is. De andere optie is de 2.0 HDI te kiezen, maar dan zou het de Ambition Businessline worden zonder extra optie's zoals open dak, Canton geluidsinstallatie en Columbus Navigatie
Een erg moeilijke keuze, vooral omdat de dealer waar ik ga proefrijden alleen de 2.0 HDI krijgt.
Ik had zelf in eerste instantie mijn keuze willen maken voor de 1.6 120 pk diesel, alleen kon dat niet i.c.m. dynamic chassis control, wat voor mij een grote wens is. Dus gaat het de 2.0 tdi 150 pk diesel worden. Overigens is het niet alleen een verschil in vermogen. Het is een ander blok met een grotere cilinderinhoud en een andere boring x slag en het maximum koppel ligt bij de 2.0 binnen een nauwer toerengebied dan bij de 1.6. Daarnaast heeft de 2.0 balanceerassen (http://www.skoda.nl/modellen/nieuwe-superb/technologie) wat naar ik aanneem minder trillingen en geluid van de motor aan het interieur zal doorgeven. Het verbruik van beide motoren is opmerkelijk genoeg wel hetzelfde. Ik ben benieuwd hoe beide motoren het in de nieuwe Superb doen. Maar zoals gezegd: voor mij valt de 1.6 helaas af. Ik heb nu de 140 pk diesel in mijn huidige S3 combi, vermogen en koppel zat wat mij betreft. Als ik wil gummen pak ik de motor wel. Want welke motorisering je ook kiest: een wheelie zit er toch niet in