Nieuwe Superb-3 ( 2015) topic

Giant

Forumguru
Zelf heb ik m'n oog laten vallen op de 1.6 HDI Style Businessline met als extra een open dak en led interieur.
Nu ik diverse tests heb gelezen en gehoord twijfel ik toch of de 1.6 HDI wel sterk genoeg is voor een auto van dit formaat. Ik rijd nu een Volvo S80 T6 uit 1999 met 272 pk, dus ik ben wel verwend en begrijp dat dit appels met peren vergelijken is. De andere optie is de 2.0 HDI te kiezen, maar dan zou het de Ambition Businessline worden zonder extra optie's zoals open dak, Canton geluidsinstallatie en Columbus Navigatie :(

Een erg moeilijke keuze, vooral omdat de dealer waar ik ga proefrijden alleen de 2.0 HDI krijgt.

Ik had zelf in eerste instantie mijn keuze willen maken voor de 1.6 120 pk diesel, alleen kon dat niet i.c.m. dynamic chassis control, wat voor mij een grote wens is. Dus gaat het de 2.0 tdi 150 pk diesel worden. Overigens is het niet alleen een verschil in vermogen. Het is een ander blok met een grotere cilinderinhoud en een andere boring x slag en het maximum koppel ligt bij de 2.0 binnen een nauwer toerengebied dan bij de 1.6. Daarnaast heeft de 2.0 balanceerassen (http://www.skoda.nl/modellen/nieuwe-superb/technologie) wat naar ik aanneem minder trillingen en geluid van de motor aan het interieur zal doorgeven. Het verbruik van beide motoren is opmerkelijk genoeg wel hetzelfde. Ik ben benieuwd hoe beide motoren het in de nieuwe Superb doen. Maar zoals gezegd: voor mij valt de 1.6 helaas af. Ik heb nu de 140 pk diesel in mijn huidige S3 combi, vermogen en koppel zat wat mij betreft. Als ik wil gummen pak ik de motor wel. Want welke motorisering je ook kiest: een wheelie zit er toch niet in;)
 
Dat is inderdaad nog zo'n punt. Dynamic Chassis Control.....Kan ik er dan vanuit gaan dat het rijgedrag zonder DCC gelijk staat aan DCC in de stand normaal? De testauto heeft ook DCC en op de 1.6 is dit helaas geen optie. Om toch te kunnen vergelijken wil ik dit wel graag weten.
 

renver

Nieuw lid
mijn dealer (nijmegen) verwacht hem deze week te ontvangen, zijn er nog meer dealers (bij voorkeur in gelderland/brabant) waar deze verwacht wordt of zelfs al staat?
 

Bakkertje

Forumguru
@renver, bij de Waal in Tiel staat ie in de showroom ;)

Wat de 1.6 TDI met 120 pk betreft, ik heb daar inmiddel 12.000 km ervring mee en die bevalt me echt meer dan prima. Ik kom uit een 1.6 TDI Superb en daarin was de 105pk TDI krap aan. Voldeed, maar ook niet meer dan dat. Dat maakte de auto voor mij dan ook weer erg ontspannend, want hard rijden is er toch al niet echt bij.
De Passat daarentegen met de 120 pk is net even over de grens dat je er ook leuk mee kunt rijden. Wellicht dat als je je zorgen maakt om het accelereren dat je dan nog voor de DSG kunt gaan, want om op de snelweg echt snel in te halen moet ik wel terug van 6 naar 4.
Dan is het nog de vraag met hoeveel bepakking je op weg bent. Als ik alleen in de auto zit of met het hele gezin (in mijn geval bestaande uit 5 leden) dat scheelt aanzienlijk. Als je op dat moment ook snel wil zijn zou ik voor de 2.0 TDI gaan.

Ow @eagle142 voor een HDI, moet je bij de fransozen zijn, binnen de VAG hebben ze TDI's ;)
 

renver

Nieuw lid
Staat die nog bij de Waal? ik dacht dat die daar maar 1 dag zou staan! hmmm, misschien vanmiddag maar eventjes langsrijden.
 

Bakkertje

Forumguru
Dan zou ik eerst even bellen of ie er nog staat (ik was op basis van de foto's eerder in dit draadje ervan uitgegaan dat ie er nog steeds zou staan)..
 
Laatst bewerkt:
@Bakkertje Je hebt helemaal gelijk. Komt omdat m'n vrouw het continu over een 308 SW heeft. Ze rijdt zelf notabene in een Golf 1.9 TDI met rood i-tje :-)

Weet iemand toevallig waar er de 25-ste een 1.6 TDI komt te staan?
 

Bakkertje

Forumguru
@eagle142 Een proefrit om de 1.6 tdi te ervaren kun je ook gewoon plannen in een Passat, dat is immers dezelfde motor.
En ja van een T6 naar een 1.6 scheelt nogal. Troost je dan in ieder geval met de wetenschap dat je veel minder vaak en korter hoeft te tanken en dat je maar een tank hebt van 55 liter ipv 80 in de Volvo.
 
@Bakkertje Daar heb je inderdaad gelijk in. 1:2,5 wanneer ik de kickdown intrap is gewoon niet leuk meer met de huidige benzineprijzen. Die gaat dus ook de deur uit en zelfs met maximale bijtelling bespaar ik dan nog :deuk:.

Ik moet eerlijk zeggen dat de dieselmotoren van de VAG groep me uitstekend bevallen. Met de golf rijden we 1:24 en die is al uit 1998!!!!
 

peterrapid

Forumguru
Vandaag bij dealer geweest en dus de verkopers hebben dus op Sardinië (ja Skoda laat het breed hangen) hun eerste introductie gehad met de Superb, bijna alle demowagens waren de Superb diesel 190pk met dsg, ze mochten ook de concurrenten testen met name Opel Insignia, Ford Mondeo, Hyundai I40 en BMW 3-serie (deze omdat de fleetprijs bijna gelijk is aan deze van de Superb). De verkoper zijn eigen woorden waren (en aan mij hoeft hij geen nieuwe Superb te verkopen, toch nog niet de komende 4jaar) : ik heb niks verkeerd aan de Superb kunnen vinden, en als ik de andere merken had gereden kwam het eigenlijk bij me op dat de Superb gerust een klasse hoger is als zijn tegenhangers, het adaptieve chassis is bijna onmogelijk uit zijn koers te krijgen op de bochtige wegen in Sardinië. Degene die op rijgeheel het dichtst in de buurt kwam was de nieuwe Mondeo, maar zijn interieur is bijlange niet op het niveau van de Superb.

Dus aan de mensen die al eentje hebben besteld of er bijna aan toe zijn, ik wordt zo een beetje bijna jaloers ... nee eigenlijk niet maar jullie kopen wel een ferme wagen.

En ja zelfs ook die verkoper kan kritisch zijn tov zijn werkgever en merk hoor.
 

s-line

Forumguru
Vandaag bij dealer geweest en dus de verkopers hebben dus op Sardinië (ja Skoda laat het breed hangen) hun eerste introductie gehad met de Superb, bijna alle demowagens waren de Superb diesel 190pk met dsg, ze mochten ook de concurrenten testen met name Opel Insignia, Ford Mondeo, Hyundai I40 en BMW 3-serie (deze omdat de fleetprijs bijna gelijk is aan deze van de Superb). De verkoper zijn eigen woorden waren (en aan mij hoeft hij geen nieuwe Superb te verkopen, toch nog niet de komende 4jaar) : ik heb niks verkeerd aan de Superb kunnen vinden, en als ik de andere merken had gereden kwam het eigenlijk bij me op dat de Superb gerust een klasse hoger is als zijn tegenhangers, het adaptieve chassis is bijna onmogelijk uit zijn koers te krijgen op de bochtige wegen in Sardinië. Degene die op rijgeheel het dichtst in de buurt kwam was de nieuwe Mondeo, maar zijn interieur is bijlange niet op het niveau van de Superb.

Dus aan de mensen die al eentje hebben besteld of er bijna aan toe zijn, ik wordt zo een beetje bijna jaloers ... nee eigenlijk niet maar jullie kopen wel een ferme wagen.

En ja zelfs ook die verkoper kan kritisch zijn tov zijn werkgever en merk hoor.
Wij van wc-eend.........adviseren.........
 
Bovenaan Onderaan