Nieuwe Superb-3 ( 2015) topic

tritus

Senior Member
Vandaag in een SuperB gereden 150pk handbak style bl.

Samenvatting: top :)

Zonder gekheid. Wat een auto, ruimte, opties, stilte.
Vond alleen vermogen van 150PK nog beetje tegenvallen (en krijg zelf maar 120). Maargoed moet misschien nog beetje ingereden worden.

Heb een uurtje mogen rijden met iemand van Skoda nederland ernaast voor uitleg over alles.
.

Toch even nieuwsgierig. Had deze auto dcc?? Tot nu toe alleen maar ervaringen gelezen over superbs met dcc, terwijl ik nieuwsgierig ben hoe hij rijd met normaal of sport onderstel.

EHS

Actief lid
.

Toch even nieuwsgierig. Had deze auto dcc?? Tot nu toe alleen maar ervaringen gelezen over superbs met dcc, terwijl ik nieuwsgierig ben hoe hij rijd met normaal of sport onderstel.

Precies dat had ik ook maar was helaas met.

RobinPaardekam

Actief lid
tsja, of dat nu aan leasemij of dealer ligt...
Of ik zo veel geduld heb: inderdaad geen keuze. Misschien ga ik dan maar heel veel proefritjes maken!
Leasemaatschappij heeft vanmiddag contact met de dealer gehad: productie is nog steeds week 28, levering ongeveer week 31. Valt me niet tegen, maar uiteraard onder voorbehoud van niet voorziene omstandigheden etc. Maar so far, so good. :rockon:

UserNick

Nieuw lid
Mijn proefrit zit er weer op en kan alleen maar zeggen dat ik erg enthousiast ben. Ik zal later m'n bevindingen nog laten weten maar het het mij positief verrast, klinkt niet sjiek maar 't is geen Skoda meer : )

Thrar

Actief lid
Zonet ook een proefrit gemaakt met een 2.0 TDI Style Businessline met DCC:

Ik had geluk want ik was de laatste van vandaag en hij woonde bij mij in de buurt dus ik mocht bijna 2 uur lang proefrijden. Het was grappig om te zien hoeveel aandacht deze auto trekt. Al voor het wegrijden was er iemand die nog net niet zat te kwijlen en ook mee heeft zitten kijken. De 'Skoda-man' zelf had dit al meer meegemaakt. Op de snelweg had hij laatst een Octavia berijder die hem inhaalde en met een brede grijns naar de auto zat te kijken.

Over de auto zelf kan ik kort zijn, super(b)! Hij rijdt en zit prima. Ik ben zelf 1.98 meter en heb genoeg ruimte (wat ook te verwachten was ;)). Ik had volgens mij ergens gelezen dat men de stoelen wat ruim en laag vond, maar daar heb ik geen last van. De 'Skoda-man' naast me was smaller en zat wel wat ruimer maar had er ook geen last van.

Heb ook nog even gespeeld met alle technische snufjes. Het was mijn eerste rit met adaptive cruise control en dat werkt prima. DCC vind ik zelf wat overbodig. Op 'normaal' rijdt ie voor mij prima, niet te stug en niet te stuiterig. Wellicht dat er nog een fijnere handmatige instelling is, maar ik vind het zo wel prima. Automatische hellinghouder is ook een fijne feature, en aan het start-stop systeem heb ik mij niet echt gestoord. Sterker nog, ik kreeg het 2 keer voor elkaar hem af te laten staan, maar als je dan de koppeling weer intrapt en loslaat dan start ie weer automatisch. Uiteraard iets wat je niet al te vaak laat gebeuren, maar goed ;). Ook nog even automatisch file laten parkeren en dat ging ook goed.

Kortom, grote kans dat deze binnenkort de bestelling in gaat als 1.6 DSG variant!

Hallo, ik rijd nu een Superb Combi Ambition 2.0 TDI handbak uit 2010. Van mijn werkgever mag ik gaan bestellen en het wordt absoluut een nieuwe Superb Hatchback, maar... met welke motor? Ik heb altijd 2 liter diesels gereden (hiervoor een Octavia en daarvoor een Passat) en twijfel nu dus enorm tussen ofwel een 1.6 TDI Style Businessline met nog wat extra opties, of een 2.0 TDI Style (150 pk) met een paar extra opties. De eerste variant is dan wel véél rijker uitgerust.

De verschillen zitten 'em dus in de motor, wel/geen Businessline, diverse extra opties, en het (visueel broodnodige) verlaagde onderstel, dat alleen op de 2.0 TDI leverbaar is, vreemd genoeg. De meeste kilometers van mijn 32.000 km/jaar rijd ik alleen, in het vlakke Nederland. Ik hoef geen caravan of andere ballast te trekken en bij ons heeft niemand overgewicht, dus vraag ik me serieus af of ik aan 120 pk en 250 Nm niet gewoon voldoende heb.

Maar ja, die 2 liter motor heeft balansassen en loopt dus stiller en rustiger, en áls je een keer op vakantie met 4 personen + veel bagage een Oostenrijkse berg over moet, heb je tenminste wat reserve-power. Ook snel inhalen of ingrijpen is dan mogelijk.

Damn, ik weet het echt niet. Aan de mede Superb-fans die een nieuwe hebben besteld of gaan bestellen: welke motor neem je en waarom?

Bedankt voor je advies!

Laatst bewerkt:

superbia

Forumguru
Hey Lex,
Ik heb een 2.0tdi Golf gereden en rij nu een Megane met 110pk. Mijn volgende auto wordt absoluut weer een met 150pk. 110pk is voldoende als ik alleen in de auto zit, dan merk ik vooral dat ik bij invoegen wat extra ruimte nodig hebt en bij hogere snelheden inhalen gaat niet zo rap. Op vakantie met 2 volwassen, 2 kinderen en fietsen mee is het een heel ander verhaal, dan komt de auto naar mijn mening echt fut te kort. De keuze is heel persoonlijk, maar ik heb regelmatig spijt gehad van mijn besluit terug te stappen in vermogen. Mijn keuze valt dit keer op vermogen, ik laat daar graag wat opties voor liggen.

Ik zou ook zeker een proefrit plannen voor je besteld om het verschil te ervaren. Volgens mij is de 1.6tdi passat ook al een aardig referentie kader op het gebied van vermogen. Als ik het goed begrepen heb is de eerste set demo auto's allemaal de 2.0tdi versie.

Succes met wikken en wegen!

Giant

Forumguru
Auto bild heeft het gewaagd om de nieuwe Superb in een test te vergelijken met de Mercedes E:fool:. Dat de Superb als winnaar uit de test komt lijkt me niet de grootste verrassing van het jaar, maar dat de Duitsers hem laten winnen van een in der Heimat geproduceerde limousine met een ster op de voorsteven mag denk ik nieuws heten c.q. opzien baren:cheer:. De redactie zal wel wat reacties ontvangen schat ik:deuk:.

http://www.autobild.de/artikel/skoda-superb-mercedes-e-klasse-test-5755174.html

@superbia Ik heb vorige week al in een Passat 1.6 TDI gereden en merkte al snel dat die bij het opschakelen 'lucht' tekort komt. Het rijdt wel, maar onderin wat brommerig en minder vlot dan ik gewend ben. Bedankt voor je mening!

Giant

Forumguru
Hallo, ik rijd nu een Superb Combi Ambition 2.0 TDI handbak uit 2010. Van mijn werkgever mag ik gaan bestellen en het wordt absoluut een nieuwe Superb Hatchback, maar... met welke motor? Ik heb altijd 2 liter diesels gereden (hiervoor een Octavia en daarvoor een Passat) en twijfel nu dus enorm tussen ofwel een 1.6 TDI Style Businessline met nog wat extra opties, of een 2.0 TDI Style (150 pk) met een paar extra opties. De eerste variant is dan wel véél rijker uitgerust.

De verschillen zitten 'em dus in de motor, wel/geen Businessline, diverse extra opties, en het (visueel broodnodige) verlaagde onderstel, dat alleen op de 2.0 TDI leverbaar is, vreemd genoeg. De meeste kilometers van mijn 32.000 km/jaar rijd ik alleen, in het vlakke Nederland. Ik hoef geen caravan of andere ballast te trekken en bij ons heeft niemand overgewicht, dus vraag ik me serieus af of ik aan 120 pk en 250 Nm niet gewoon voldoende heb.

Maar ja, die 2 liter motor heeft balansassen en loopt dus stiller en rustiger, en áls je een keer op vakantie met 4 personen + veel bagage een Oostenrijkse berg over moet, heb je tenminste wat reserve-power. Ook snel inhalen of ingrijpen is dan mogelijk.

Ik weet het echt niet. Aan de mede Superb-fans die een nieuwe hebben besteld of gaan bestellen: welke motor neem je en waarom?

Bedankt voor je advies!
Ha Lex, helaas is de keuze voor de motorisering voor mij al door Skoda gemaakt: ik zou aan 120 pk genoeg hebben, maar omdat ik DCC wil valt die af. 190 pk is - no offence - voor mij echt over the hill, dus gaat het de 150 pk worden. Het lijkt me dat de balansassen op de 150 pk inderdaad voor een wat trillingsarmere en wellicht stillere loop zorgen, maar dat baseer ik slechts op mijn eigen logisch redeneren. Is er iemand die dat verschil uit praktische ervaring kent? Dan hoor ik dat graag!
Je huidige auto lijkt overigens bijzonder veel op mijn huidige auto. En ook ik ga van een combi naar een hatchback, voor de looks hoef ik bij de S3 geen combi meer te kiezen en functioneel heb ik de extra ruimte niet meer nodig.

Rapied

Nieuw lid
Hallo Lex, ook ik heb gekozen voor de 2.0 150 pk versie. Denk dat deze motor toch beter bij de auto past. Maakt hem stiller, sneller en soepeler. Heb er i.i.g. niet lang over na hoeven denken. Veel succes met je keuze!

Bovenaan Onderaan