Hallo, ik rijd nu een Superb Combi Ambition 2.0 TDI handbak uit 2010. Van mijn werkgever mag ik gaan bestellen en het wordt absoluut een nieuwe Superb Hatchback, maar... met welke motor? Ik heb altijd 2 liter diesels gereden (hiervoor een Octavia en daarvoor een Passat) en twijfel nu dus enorm tussen ofwel een 1.6 TDI Style Businessline met nog wat extra opties, of een 2.0 TDI Style (150 pk) met een paar extra opties. De eerste variant is dan wel véél rijker uitgerust.
De verschillen zitten 'em dus in de motor, wel/geen Businessline, diverse extra opties, en het (visueel broodnodige) verlaagde onderstel, dat alleen op de 2.0 TDI leverbaar is, vreemd genoeg. De meeste kilometers van mijn 32.000 km/jaar rijd ik alleen, in het vlakke Nederland. Ik hoef geen caravan of andere ballast te trekken en bij ons heeft niemand overgewicht, dus vraag ik me serieus af of ik aan 120 pk en 250 Nm niet gewoon voldoende heb.
Maar ja, die 2 liter motor heeft balansassen en loopt dus stiller en rustiger, en áls je een keer op vakantie met 4 personen + veel bagage een Oostenrijkse berg over moet, heb je tenminste wat reserve-power. Ook snel inhalen of ingrijpen is dan mogelijk.
Damn, ik weet het echt niet. Aan de mede Superb-fans die een nieuwe hebben besteld of gaan bestellen: welke motor neem je en waarom?
Bedankt voor je advies!