De richting die Fiat uit wil / uitgaat met Lancia is al enkele jaren een groot discussiepunt.
Lancia is begin jaren '70 voor een symbolische lire overgenomen door Fiat. Voor sommige puristen stopt daar het Lancia-tijdperk. Voor anderen pas eind jaren '70 (Gamma en Beta). Voor nog anderen is de Thesis (ja, die verkoopsflop) de laatste echte Lancia geweest.
Ach ja : wat is de laatste echte Porsche ? Of echte Audi ?
Elk groot merk gebruikt delen en onderdelen bij zijn ondermerken.
Ander punt : Lancia is in de jaren '60 - '70 - '80 en begin jaren '90 succesvol geweest in de rally's. Wegens "aankoop" van Alfa Romeo (AR) was er geen geld meer / wou Fiat geen geld meer steken in de rally voor Lancia. Resultaat : de afstraling van succesvolle rallywagens op de 'gewone' modellen droogde op. (de "aankoop" van AR was deels opgedrongen door de Italiaanse staat, deels om Ford een hak te zetten zodat deze geen productiefaciliteit in de toen zeer gesloten en protectionistische Italiaanse markt zou verkrijgen).
Reken daarbij het geld dat in AR moest gestoken worden én mismanagement van de famillie Agnelli : zwarte tijden (en rode cijfers) waren aangebroken voor Lancia (en de andere merken van de Fiatgroep).
Geen geld meer voor nieuwe, eigen en eigenzinnige modellen. Enkel nog ontwikkelingen op basis van bestaande Fiat modellen.
Dat hoeft niet slecht te zijn : het voorbeeld van de Thema met Ferrari motor is al aangehaald. De Thema had 3 broers / zussen, elk met hun eigen bijzonderheden : Saab, Fiat en Alfa Romeo met ander onderstel, vering, carrosserie, interieur, rijkarakteristieken. Maar wel samen ontwikkeld en dus kostendelend. Niets mis mee, ze hebben elk hun eigen gezicht. (Niet elke Thema had een Ferrari motor
nogal duur in onderhoud...)
De opvolging van modellen was echter een ramp voor Lancia : opvolger voor een bepaald model kwam er niet, tenzij enkele jaren later. (Delta 2 en Lybra : geen opvolgers van elkaar, en Delta 3 vervangt eigenlijk geen één van de twee. Na een onderbreking van enkele jaren). Dus : de klanten stappen over naar een ander merk...
Of de opvolger was gewoonweg een andere klasse, te duur als opvolger (Thema -> Kappa -> Thesis).
Eind jaren '90 begin '00 was Fiat dan zo goed als failliet, redding kwam van GM... Enkele jaren later werd GM op een 'speciale' manier buitengezet : ze konden ophoepelen en daarvoor nog betalen ook.
Cash geld dat van pas kwam om eindelijk nieuwe modellen te ontwikkelen voor elk ondermerk...met mondjesmaat...niet alles tegelijk.
Geld voor een SW of een cabrio : is er niet, voor geen enkel ondermerk. Eigenaardig dat de markt van SW amper betreden wordt.
Elk ondermerk krijgt af en toe iets nieuw. Stilletjesaan zal het gamma worden uitgebreid.
De klemtoon voor de Fiatgroep ligt vandaag op Brazilië en het terug op de rails krijgen van de Chrysler groep (met Dodge, Jeep en Ram) in (nu vooral) de VS en Canada. Uitbreiding naar Zuid-Amerika en Mexico en Australië.
Fiat (500) en AR zijn / zullen de Amerikaanse markt (Noord en Zuid) betreden. Beide merken worden (zullen) ook wereldwijd verkocht worden. AR in die landen die "rijk" zijn (Japan, Australië), Fiat tracht voet aan de grond te krijgen in de zogenaamde BRIC landen : de B(razilië) is echt wel geslaagd, de andere landen (Rusland, India en China) is een pak moeilijker.
VAG, PSA, GM en anderen zijn in die landen wel goed vertegenwoordigd en hebben die trein niet gemist. De Fiat groep had gewoonweg geen geld om daar te geraken : eerst moest er orde op zaken gesteld worden in eigen huishouden, dan pas expansie.
Bijvoorbeeld het verkopen van de CommonRail technologie aan Bosch : dan ben je echt wel ten einde raad.
En waar is Lancia ?
Lancia zal enkel in Europa worden verkocht, Chrysler in de UK en Ierland. Kleine Lancia's zullen omgelabeld worden tot Chrysler voor die eilanden, grote Chryslers tot Lancia voor Europa.
Zodoende een volledig lijn kunnen aanbieden als Lancia : van klein naar groot, mogelijk ook SW en Cabrio.
Misschien kan dat in Italië, waar ministeries en andere staatsinstellingen nog wat grote "Italianen' kopen (Berlusconi niet : die rijdt liever in een A8. Zou Merkel zoiets ook riskeren : in een Maserati Quattroporte rondrijden ? 'k denk het niet, Duitsland zou op zijn kop staan).
Misschien hopen ze een totaal nieuwe klantenkring op te bouwen ? Moeilijk, zeer moeilijk. Tenzij je met iets spectaculairs komt zoals Kia met 7 jaar garantie.
Er zou sprake zijn dat Lancia iets gelijkaardigs zal doen. Gratis ? Of kopen zoals WeCare ? Wait and see.
Wat met de "oude" klanten (Chrysler en Lancia) ? Ik kan enkel voor mezelf spreken : op het autosalon in Brussel, laatstleden, stonden er ook 2 Voyagers op de Lancia stand, ter vervanging van de Phedra.
Ik heb ze geen blik gegund.
Koen
Er is maar één plek waar je een Lancia kunt bewaren (voor de roestduivel) en dat is waar er geen lucht bij kan komen..!
Wat een zever.