Nieuwe Lancia's: kopen of slopen?

sitechris

Donateur
Leuk....nieuw draadje voor non-VAG discussies en de eerste post :)

Hoewel veel mensen het merk Lancia waarderen voor design, luxe en uitstraling is het eigenlijk nooit wat geworden met het merk. Vooral de laatste jaren gaat het dramatisch slecht. De nieuwe Delta moest de redding zijn, maar die auto wordt nauwelijks verkocht.

Lancia = Chrysler tegenwoordig. De strategie is om de Amerikaanse modellen met een andere badge hier te vermarkten. Wat denken we ervan? Is dit het nekschot of redding van Lancia?

http://www.autoweek.nl/autonieuws/16006/Eindelijk-de-nieuwe-Lancia-Ypsilon
http://www.autoweek.nl/autonieuws/16005/Lancia-nieuws-2-de-nieuwe-Thema
http://www.autoweek.nl/autonieuws/16008/Lancia-nieuws-3-de-Grand-Voyager
http://www.autoweek.nl/autonieuws/16007/Lancia-nieuws-4-de-Flavia-Concept

En een leuke blog erover, http://www.autoweek.nl/weblog/2315/De-laatste-Lancias

Wat vind jij: kopen of slopen?
 

MarcoO2

Forumguru
ik zeg: nekschot. Lancia heeft een dermate merk-eigen vormgeving dat een Chrysler 300C niet ineens een Lancia is door er elleen een andere badge op te plekken.

Aan de andere kant: zo goed gaat het nou ook weer niet met Lancia, dus een beetje hulp hebben ze wel nodig... ik weet het niet, maar voor mijn gevoel klopt het plaatje Chrysler/ Lancia niet.
 

hemi24

Forumguru
Even een klein nuanceverschil: Chrysler = Fiat (en daarmee ook Lancia), of in Jip & Janneke taal: prut is overgenomen door bagger... ;)
 

hemi24

Forumguru
Er is maar één plek waar je een Lancia kunt bewaren (voor de roestduivel) en dat is waar er geen lucht bij kan komen..!
Dus gooi er maar één bij de Vopak in een olievat...
 

van_der_P

Senior Member
Lancia moet blijven bestaan. Maken aparte auto's. En dat niet ieders smaak is, dat is nu eenmaal het gevolg van een keuze die een fabriek maakt.
Het is zo jammer dat je alleen maar overleeft in autoland, als je een eenheidsworst maakt. Maak je iets apart dan gaat het altijd verkeerd
Kijk maar eens niet zover van Skoda vandaan, de NSU RO 80. Prachtige auto met niet alledaagse techniek. bestaat niet meer. Hetzelfde geldt voor DKW.
Citroën als het niet bij PSA gekomen was bestond het niet meer.
Een paar voorbeelden van aparte automerken.
Straks zijn er nog maar een paar merken over die over het algemeen saaie auto's maken en op die manier zoveel mogelijk klanten proberen te trekken.
Dat is pas echt jammer
 

Hetzer

Forumguru
Zeker te weten SLOPEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, echt een schande deze collaboratie tussen Chrysler en Lancia, en dat te bedenken dat de echte Lancia Thema zelfs met Ferrari motor is geleverd

2ypgs43.jpg
 

Andres

Lid
Niks mis met rebadgen, vag doet het naar mijn idee al jaren.
Polo wordt fabia, chinese passat wordt supurb en zo zal er vast wel meer zijn.
Veel eenheidsworsten met een kleine aanpassing.

Groet Andres
 

Hetzer

Forumguru
ja maar het re-badgen wat VAG, PSA of GM doet is naar mijn mening wel wat anders, dan dat Chrysler een sportief Europees merk als Lancia opkoopt om , om er vervolgens een Lancia logio te plakken op een grote Amerikaanse slee nee dat past niet, dat is als slagroom op een pizza of zout in de koffie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

hemi24

Forumguru
... dan dat Chrysler een sportief Europees merk als Lancia opkoopt ...

Nogmaals, voor de goede orde: de Fiat-groep heeft 30% belang in het noodlijdende Chrysler concern genomen, om de laatste van de ondergang te redden...

dus eigenlijk is het een donut uit de steenoven met tomaat en kaas..!
 
E

Ex-lid 2926

Volgens mij verkoopt Lancia alleen op de thuismarkt Italië goed. En misschien lukt het Fiat wel om op deze wijze een aantal Chrysler en Dodge modellen in Italië aan de man te brengen.
In de andere Europese landen is deze hele operatie gedoemd te mislukken. En dus zal het met Lancia net zo vergaan als met Daihatsu. Het merk zal nog slechts in een aantal landen geleverd worden.
Ik zal er in ieder geval niet wakker van liggen. Na de eerste Delta (met de integrale modellen) is er naar mijn mening geen succesvol model meer verschenen. Het zou het premiummerk in de Fiat stal moeten zijn, maar de kwaliteit beantwoordt niet aan die kwalificatie.
Een gereïncarneerde Stratos had een imagebuilder van de eerste orde kunnen zijn, maar dit project is door een paar Duitsers opgepikt. En die auto ziet er geweldig uit.
 

kcj

Actief lid
De richting die Fiat uit wil / uitgaat met Lancia is al enkele jaren een groot discussiepunt.
Lancia is begin jaren '70 voor een symbolische lire overgenomen door Fiat. Voor sommige puristen stopt daar het Lancia-tijdperk. Voor anderen pas eind jaren '70 (Gamma en Beta). Voor nog anderen is de Thesis (ja, die verkoopsflop) de laatste echte Lancia geweest.
Ach ja : wat is de laatste echte Porsche ? Of echte Audi ?
Elk groot merk gebruikt delen en onderdelen bij zijn ondermerken.

Ander punt : Lancia is in de jaren '60 - '70 - '80 en begin jaren '90 succesvol geweest in de rally's. Wegens "aankoop" van Alfa Romeo (AR) was er geen geld meer / wou Fiat geen geld meer steken in de rally voor Lancia. Resultaat : de afstraling van succesvolle rallywagens op de 'gewone' modellen droogde op. (de "aankoop" van AR was deels opgedrongen door de Italiaanse staat, deels om Ford een hak te zetten zodat deze geen productiefaciliteit in de toen zeer gesloten en protectionistische Italiaanse markt zou verkrijgen).
Reken daarbij het geld dat in AR moest gestoken worden én mismanagement van de famillie Agnelli : zwarte tijden (en rode cijfers) waren aangebroken voor Lancia (en de andere merken van de Fiatgroep).
Geen geld meer voor nieuwe, eigen en eigenzinnige modellen. Enkel nog ontwikkelingen op basis van bestaande Fiat modellen.
Dat hoeft niet slecht te zijn : het voorbeeld van de Thema met Ferrari motor is al aangehaald. De Thema had 3 broers / zussen, elk met hun eigen bijzonderheden : Saab, Fiat en Alfa Romeo met ander onderstel, vering, carrosserie, interieur, rijkarakteristieken. Maar wel samen ontwikkeld en dus kostendelend. Niets mis mee, ze hebben elk hun eigen gezicht. (Niet elke Thema had een Ferrari motor :) nogal duur in onderhoud...)
De opvolging van modellen was echter een ramp voor Lancia : opvolger voor een bepaald model kwam er niet, tenzij enkele jaren later. (Delta 2 en Lybra : geen opvolgers van elkaar, en Delta 3 vervangt eigenlijk geen één van de twee. Na een onderbreking van enkele jaren). Dus : de klanten stappen over naar een ander merk...
Of de opvolger was gewoonweg een andere klasse, te duur als opvolger (Thema -> Kappa -> Thesis).
Eind jaren '90 begin '00 was Fiat dan zo goed als failliet, redding kwam van GM... Enkele jaren later werd GM op een 'speciale' manier buitengezet : ze konden ophoepelen en daarvoor nog betalen ook.
Cash geld dat van pas kwam om eindelijk nieuwe modellen te ontwikkelen voor elk ondermerk...met mondjesmaat...niet alles tegelijk.
Geld voor een SW of een cabrio : is er niet, voor geen enkel ondermerk. Eigenaardig dat de markt van SW amper betreden wordt.
Elk ondermerk krijgt af en toe iets nieuw. Stilletjesaan zal het gamma worden uitgebreid.

De klemtoon voor de Fiatgroep ligt vandaag op Brazilië en het terug op de rails krijgen van de Chrysler groep (met Dodge, Jeep en Ram) in (nu vooral) de VS en Canada. Uitbreiding naar Zuid-Amerika en Mexico en Australië.
Fiat (500) en AR zijn / zullen de Amerikaanse markt (Noord en Zuid) betreden. Beide merken worden (zullen) ook wereldwijd verkocht worden. AR in die landen die "rijk" zijn (Japan, Australië), Fiat tracht voet aan de grond te krijgen in de zogenaamde BRIC landen : de B(razilië) is echt wel geslaagd, de andere landen (Rusland, India en China) is een pak moeilijker.
VAG, PSA, GM en anderen zijn in die landen wel goed vertegenwoordigd en hebben die trein niet gemist. De Fiat groep had gewoonweg geen geld om daar te geraken : eerst moest er orde op zaken gesteld worden in eigen huishouden, dan pas expansie.
Bijvoorbeeld het verkopen van de CommonRail technologie aan Bosch : dan ben je echt wel ten einde raad.

En waar is Lancia ?
Lancia zal enkel in Europa worden verkocht, Chrysler in de UK en Ierland. Kleine Lancia's zullen omgelabeld worden tot Chrysler voor die eilanden, grote Chryslers tot Lancia voor Europa.
Zodoende een volledig lijn kunnen aanbieden als Lancia : van klein naar groot, mogelijk ook SW en Cabrio.
Misschien kan dat in Italië, waar ministeries en andere staatsinstellingen nog wat grote "Italianen' kopen (Berlusconi niet : die rijdt liever in een A8. Zou Merkel zoiets ook riskeren : in een Maserati Quattroporte rondrijden ? 'k denk het niet, Duitsland zou op zijn kop staan).
Misschien hopen ze een totaal nieuwe klantenkring op te bouwen ? Moeilijk, zeer moeilijk. Tenzij je met iets spectaculairs komt zoals Kia met 7 jaar garantie.
Er zou sprake zijn dat Lancia iets gelijkaardigs zal doen. Gratis ? Of kopen zoals WeCare ? Wait and see.

Wat met de "oude" klanten (Chrysler en Lancia) ? Ik kan enkel voor mezelf spreken : op het autosalon in Brussel, laatstleden, stonden er ook 2 Voyagers op de Lancia stand, ter vervanging van de Phedra.

Ik heb ze geen blik gegund.

Koen

Er is maar één plek waar je een Lancia kunt bewaren (voor de roestduivel) en dat is waar er geen lucht bij kan komen..!
Wat een zever.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik las het in de Autoweek. Wat een sof zeg, alsof rebadeging (als ik het goed schrijf) ze zal helpen. Ga je op Amerikaanse auto's Lancia emblemen plakken en dan echt hopen dat dat de verkoop zal helpen??????????
 

Rictavia

Actief lid
Ik las het in de Autoweek. Wat een sof zeg, alsof rebadeging (als ik het goed schrijf) ze zal helpen. Ga je op Amerikaanse auto's Lancia emblemen plakken en dan echt hopen dat dat de verkoop zal helpen??????????

Tja, er zijn mensen die aardig merken geil zijn, er zijn ook zat mensen die GEEN Skoda kopen enkel om het feit dat er zo'n groene kip op de grill zit ;)
 
Bovenaan Onderaan