Nieuwe Kodiaq

Bakkertje

Forumguru
@Corné de Kluijver dat valt reuze mee hoor, ik moet het (net als de 1.4 met 150 pk) met 250 Nm doen :jaja:

Overigens vind ik het koppel onderin best tegenvallen van mijn 1.6. De 105 pk 1.6 had er voor mijn gevoel minder moeite mee ..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Kweetnie

Senior Member
Gisteren bij Vd Udenhout geweest en een proefrit gereden. Over het bezoek en de proefrit ben ik redelijk positief. Het onderstaande beschrijft hoe wij het hebben ervaren en dat is natuurlijk een momentopname en voor iedereen anders.

Proefrit was op afspraak. We werden netjes opgevangen en kregen een korte instructie. Na de proefrit vond ik de opvolging in eerste instantie vanuit verkoop teleurstellend. Ik kreeg het gevoel dat ik werd ingeschat als 1 vd zoveel proefrit rijders of men had er niet zoveel zin in. Terwijl ik tijdens de gesprekken duidelijk aan had gegeven dat ik in de oriëntatie fase best ver ben. Pas nadat ik zelf aangaf of er iets op papier gezet kon worden werd men actiever en kregen we op kop koffie aangeboden en kwam het gesprek meer op gang. Traditionele verkoop en dat vond ik qua ervaring teleurstellend. Helaas had men ook geen lava blue versie staan.

De proefrit was overwegend positief. Let op ik rij nu een Citroën DS5 dus dat is mijn vertrekpunt. Ik moest in eerste instantie wennen aan “stuggere” rij ervaring zowel vd stoelen als wegligging. Tegelijkertijd zie ik daar ook het voordeel in bij het nemen van drempels en bij harde zijwind. Dit laatste was gisteren het geval. De kodiaq had op de snelweg weinig last vd zijwind terwijl in de DS5 had ik op de heenweg er veel last van. LA was icm de zijwind ook een prettige ervaring.

We hadden een TSI (1.4 150pk) business style versie mee met leder/alcentara, 7zits en panaromadak. En ondanks dit gegeven vonden wij het qua gevoel een mismatch met exterieur en interieur. De buitenkant ziet er heel gaaf en luxe uit maar de binnenkant vonden we iets tegenvallen. We vonden deze luxe aan de binnenkant minder doorgetrokken. Ik denk dat voornamelijk kwam door ons vetrekpunt en de Zebra Flow Black interieurlijsten. Deze vonden we echt niet mooi en zelf goedkoop overkomen. Men gaf ook aan dat deze gewrapped konden worden. Later hebben we een blik geworpen op volledig leer en deze variant vonden wij al beter.

Qua ruimte is het de ideale auto voor ons. De kinderen en vrouw zagen de 7zits wel zitten. Helaas heb ik niet kunnen kijken naar de sportstoelen en de standaard bekleding. Komende week ook maar eens langs Noordhoek en misschien nog naar andere merken (oa 3008, 508, ateca) kijken om een beter vergelijk te krijgen.

Huidige Levertijd volgens dealerextranet: een reguliere levertijd van aug ‘18. Tenzij je een elektrische voorstoelen, panoramadak, 1.4 TSI (handgeschakeld/DSG), 3e zitrij of 2.0 TSI 180pk DSG 4x4 neemt dan is het sep ‘18.

Wordt vervolgd.......
 

Frenk21

Forumguru
@Kweetnie, ik heb lavablue beer. Je bent welkom als je een keer wil kijken.
De electrische stoel met geheugen is standaard op de style bns. Alleen als je de pasagiersstoel electrisch wil betaal je bij.

Welke verkoper heb je overigens gesproken bij Vd Udenhout?

De 3008 en Ateca zijn beide een stuk kleiner. Aleen de 5008 en de nieuwe vw zijn als 7-zitter te krijgen.
 

YDH

Lid
@Kweetnie leuk om je review te lezen. tsja de dealer krijg natuurlijk om de haverklap geïnteresseerden binnen maar ze zijn compleet uitverkocht en kunnen dus niets.. meeste klanten zijn niet bereid zo lang te wachten.. en zo gaat t natuurlijk al maanden dag in dag uit... voor hen ook frustrating.. en (bijna) geen hond koopt die Superb omdat ze allemaal een suv willen...

Ik heb zelf de Quartz grey met beige leer venti stoelen besteld... bij vd Udenhout stond destijds zo’n model (zonder de venti stoelen).. ik was op slag verkocht... ik vond dat persoonlijk zoveel mooier dan zwart leer.. maar goed ieder zijn meug.. en ja.. ik heb ook (kleine) kinderen...
hieronder een link waar je deze variant even goed up close kunt bekijken.. tis een beauty! En zelfs die zebra-stripes vind ik dan eigenlijk best mooi...

https://www.autoevolution.com/news/2017-skoda-kodiaq-says-cheese-in-paris-111705.html

Had zelf ook de 5008 en 3008 op de short list staan.. ben afgehaakt .. het design in de peug vind ik zeker mooi maar als je goed doorkijkt.. tsja.. dan vind ik de Kodiaq toch stuk degelijker strakker afgewerkt... de 5008 vind ik dan al wel echt richting een busje gaan qua uitstraling... maar wellicht vind jij dat niet... misschien is de Renault Espace ook de moeite waard om eens te gaan bekijken.. de initiale variant is echt wel heel mooi en vernuftigd afgewerkt.. alles automatisch (zelfs de zitrijen om laten klappen gaat automatisch)...

daarnaast ben ik fan van de tsi blokken en de sobere maar duidelijke exterieur designtaal van skoda/VAG.. dat alles bij elkaar heeft mij richting de Tsjech geduwd...

maar goed wellicht past de Franse designtaal wel beter bij je gezien je nu de DS rijdt.. niet iedereen zal het ermee eens zijn maar die Fransen kunnen echt wel knap ogende interieurs bouwen..

Mijn Kodiaq wordt vanaf volgende week geproduceerd .. je bent altijd welkom om eens te te komen kijken mocht je benieuwd zijn...

Succes in de keuze..
 

Kweetnie

Senior Member
@Frenk21, als ik hem niet aantref bij de dealer dan ga ik zeker gebruik maken van je aanbod. Thx.

@YDH, klopt die versie heb ik ook zien staan. Zag er super uit maar ik durf het helaas niet vanwege de jonge kinderen en de hond. We gaan vaak naar de bossen en ik weet niet of dat een goede combi is. :-) ik ga er nog eens goed naar kijken.

Ten aanzien vd Udenhout kan ik me er ook een voorstelling van maken. Alleen als potentiële koper was dat een mindere ervaring. Overigens is het gesprek wel verder goed afgesloten.

Naar de andere auto’s kijken is voornamelijk bedoeld om een goed vergelijk te hebben. Ik vind de buitenkant vd 5008 niet mooi. De 3008 kan te weinig trekken en is een stuk kleiner. Om die reden wil ik ook naar de 508 kijken. Een andere auto maar goed om te vergelijken. Ik heb niet het vermoeden dat ik op een andere gedachte gebracht zal worden. ;)

Ik denk dat ik met de ds5 erg verwend ben que interieur design.
 

tha a

Senior Member
nou, Noordhoek kun je overslaan... Kreeg vanmidag een mail dat ze vanwege "rayon aanpassingen" de vestigingen over (moeten) doen aan van de Mossel Groep en van den Udenhout...:shutup::pieker:
 

Kweetnie

Senior Member
nou, Noordhoek kun je overslaan... Kreeg vanmidag een mail dat ze vanwege "rayon aanpassingen" de vestigingen over (moeten) doen aan van de Mossel Groep en van den Udenhout...:shutup::pieker:

Klopt ik was vanochtend in den bosch om de sportstoelen en lava blue te bekijken. Toen kreeg ik het te horen. Helaas hadden ze momenteel geen demo kodiaq meer. Er stond wel een witte binnen met volledig lederen stoelen. Uiteindelijk ook nog doorgereden naar Tilburg en daar stond van mossel al op de voorgevel. Ze hadden daar ook geen demo en überhaupt zelfs geen kodiaq staan. Wel hadden ze een superb in de kleur lava blue wat ook al een goed en mooi beeld gaf. Helaas hier ook geen sportstoelen. Volgens één vd dealers was deze samensmelting op verzoek van Pon. Minder dealers / aanspreekpunten. Van mossel voor West Brabant en vd Udenhout voor Oost. En helaas voor ons minder keus en nog minder onderhandelingsruimte.......
 
Laatst bewerkt:

Taxichauffeur

Senior Member
@Frenk21 geen probleem.

Wat betreft het design en de interieurafwerking: ik denk dat je het paradepaardje van PSA niet mag en moet willen vergelijken met een auto die niet zo mooi/goed/spannend als een Volkswagen mag zijn. Dat is appels met peren vergelijken en kon je eigenlijk al vantevoren weten.
 

leon-cupra

Forumguru
Hebben hier lava blue op een S3. Het was een verplichte kleurkeuze opgelegd door de werkgever maar mijn vermoedens toen zijn werkelijkheid: het is een iets donkere kleur waardoor de wagen zeer snel vuil toont (mijn witte 03 toont zelfs minder vuil) en is uitermate krasgevoelig. Ieder licht krasje zie je erop.

Daarnaast bij een mooie dag en net afgewassen is het een zeer mooie kleur.
 

Kweetnie

Senior Member
@Frenk21 geen probleem.

Wat betreft het design en de interieurafwerking: ik denk dat je het paradepaardje van PSA niet mag en moet willen vergelijken met een auto die niet zo mooi/goed/spannend als een Volkswagen mag zijn. Dat is appels met peren vergelijken en kon je eigenlijk al vantevoren weten.

@Taxichauffeur, terecht punt. Dit bedoelde ik dus ook met het vertrekpunt. Waarschijnlijk zijn we erg verwend met de DS5 en is het geen eerlijk vergelijk.

Hebben hier lava blue op een S3. Het was een verplichte kleurkeuze opgelegd door de werkgever maar mijn vermoedens toen zijn werkelijkheid: het is een iets donkere kleur waardoor de wagen zeer snel vuil toont (mijn witte 03 toont zelfs minder vuil) en is uitermate krasgevoelig. Ieder licht krasje zie je erop.

Daarnaast bij een mooie dag en net afgewassen is het een zeer mooie kleur.

@Frenk21, ervaar jij dit ook zo? Of was jij hem wekelijks? ;)
 

Frenk21

Forumguru
@Kweetnie , ik ervaar dit niet zo. Ja, met dit weer wordt elke auto vuil, maar het valt niet meer op dan op mijn O3 in de Quratz grey. Krasjes heb ik gelukkig geen ervaring mee. Maar als daar teveel klachten over binnen zouden komen, zou deze kleur waarschijnlijk niet al zolang in de collectie zitten.

En nee, ik was mijn auto niet elke week, misschien 1x in de 3-4 weken. Wel heb ik hem zelf na levering een goede wax-beurt gegeven:D.
 

jeroen3277

Senior Member
Hier mijn Kodiaq van binnen. Met de lederen stoelen met stoelverwarming en ventitatie en niet alles in het zwart. Dit doet de auto wat mij betreft goed qua gevoelswaarde.

 

Kweetnie

Senior Member
Heeft iemand een aantal duidelijke foto's vd stoelbekleding die standaard bij de Kodiaq Style Business versie zitten? Ik vrees dat ik concessies moet doen om boven mijn eigen gesteld budget te komen. :-)
 
Bovenaan Onderaan