Nieuwe Kodiaq

Kweetnie

Senior Member
Hoi,

ik wil binnenkort naar de dealer gaan om een Kodiaq (lease) te bestellen. Nu heb ik een aantal vragen die hieraan gerelateerd zijn. Ik heb het forum al flink doorgelezen maar ben ook benieuwd naar de nieuwe inzichten nav langer gebruik /ervaring.

De reden dat ik de Kodiaq wil rijden heeft de volgende redenen:
- Altijd ruimte te kort met de vakantie dus de dakkoffer zal er ook nog wel op gaan.
- Er komt een caravan achter te hangen van max 1600kg beladen.
- Ga graag naar de bossen met de hond. Dus de rubberen matten en omkeerbare kofferbakmat zal er ook nog wel komen. Hoewel de omkeerbare kofferbakmat met een hond te glad zou zijn, dit heb ik ergens gelezen.
- Wil graag een MPV/SUV vanwege de hogere zit. Ik rij nu een DS5 hybrid.

Configuratie:
- KODIAQ Style Business, 5zits
- 1.4 TSI Greentech 110 kW 150 pk 6 versn. DSG
- Velgen: Lichtmetalen velgen 18 inch Elbrus
- Kleur: Quartz grey metallic
- Stoelbekleding leder/alcantara
- Het Parkeerpakket pro bestaat uit Parkeerassistent 3.0 met parkeersensoren voor en achter, Trailer Assist, Area View, camera's in voor- en achterzijde en buitenspiegels met 360⁰ view en top view en trekhaak, wegklapbaar
- Driving mode select
- Slaappakket: Zonnewering voor de zijruiten achter mechanisch bedienbaar, Sunset (extra donker getinte ramen achter), speciale hoofdsteunen met slaapstand en slaapdeken
- Verwarmbare voorruit
- Lane Assist en Blind Spot Detection, koplampsproeiers en Smart light Assistant, Traffic Jam Assist en emergency Assist incl. Adaptive Cruise Control (t/m 160km per uur) met Front assist

Vragen:
- Hebben jullie op of aanmerking ten aanzien vd configuratie (skoda website) ? Welke functies zijn onzinnig of kan ik beter weglaten en waarom vind je dat?
- Ik wil er een trekhaak bij hebben. Zit die standaard in het parkeerpakket pro of is dit alleen de voorbereiding?
- Ik ga waarschijnlijk bij Noordhoek (den bosch) bestellen of bij Van den Udenhout (Veldhoven)? Welke heeft jullie voorkeur en waarom?
- Ik twijfel over de stoelen en bekleding ervan. De twijfel zit in de sportstoel en volledig leer. Ik ben zelf fors gebouwd en 1,87cm lang. :)

Alvast bedankt voor jullie reactie's en uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de verdere aankoop journey. Binnenkort maar eerst eens een proefrit gaan maken. Voorlopig wel genoeg droog gekeukt. ;)

PS ik hoop dat hier niet een apart topic voor is waar ik overheen heb gelezen.
 

Frenk21

Forumguru
@Kweetnie, ik heb de auto al weer een paar maandjes en hij bevalt erg goed. De trekhaak zit volgens mij in het parkeerpakket Pro. Ideaal die wegklapbare haak. Ik heb hem echter los besteld en niet in het pakket. Het enige dat je dan mist ipv het pakket is de trailer assist. Scheelt je een paar honderd euro.
Over Lane Assist hoor/lees ik veel ontevredenheid, maar je kan dat volgens mij uitzetten als het je niet bevalt. Blind Spot zit er standaard op. Verder is het veel eigen voorkeur en wat kost het extra in de lease cq bijtelling.
Sportstoelen zou ik niet zo bang voor zijn. @Corné de Kluijver past er ook in en die is volgens mij iets groter:pardon:
Ik heb hem besteld bij vd Udenhout. Daar kwam mijn Superb ook vandaan en is mijn lease Octavia RS (en straks mijn lease beer) ook in onderhoud.

Caravan was voor mij geen probleem. Ik heb er afgelopen vakantie 1500kg achter gehad, met een surfbox op het dak. Geen probleem gehad om de brenner over te komen. Laatst ook nog hier in NL een aanhanger met 1750kg erachter gehad. Was ook geen probleem.

Succes met je keuze.
 

Taxichauffeur

Senior Member
Ik heb de sportstoelen ook. Als je iets forser / getrainder gebouwd bent (lees: brede rug, dikke bovenbenen) zou ik de sportstoelen eerst uitproberen. Ik pas er nog net tussen maar heb al een paar klanten met flink overgewicht gehad die niet lekker zaten in de sportstoel. Dit vanwege de opstaande wangen in de zitting en rugleuning. Ik vind het comfort van de stoelen wel beter in vergelijking met de andere stoelen.

Die omkeerbare kofferbakmat heb ik ook en die's inderdaad best glad. Ik zou wel voor 19" velgen gaan. Het oog wil ook wat :). Ruimte ga je nooit te kort komen.

Het hele navi/entertainment/connect gebeuren is perfect, zeker als je uit een Citroën komt (ik kom zelf uit een 2014 C5 Tourer 2.2 HDi Exclusive).
 

CDK

Forumguru
Mooie configuratie @Kweetnie, al zou ik voor met een sleurhut er achter minstens voor een 2.0 gaan of de 1.4 van chiptuning laten voorzien. Zelf heb ik de 2.0 en die is al niet vooruit te branden...., dus met 1600kg aan de haak zal het met een 1.4 ook niet meevallen vrees ik.
Toen ik de auto bestelde bijna een jaar geleden zat de trekhaak en de voorbereiding inderdaad ik het parkeerpakket pro :jaja: Ik ben 2.03m en ook flink van postuur, maar de sportstoelen zitten echt perfect voor mij.
Succes met het maken van je keuze!
 

Bakkertje

Forumguru
@Corné de Kluijver mijn Passat met 120 pk tdi sleurt onze caravan (a 1500 kg) en mijn gezin met 5 leden zonder noemenswaardige problemen naar de bestemming. Ook de pont du Normandië ging prima.
Dus ik denk dat een 1.4 TSI met 150 pk het prima gaat doen. Jouw referentie van vooruit te branden is natuurlijk ook niet "normaal" ;)

@Kweetnie mooie configuratie, voor de bijtelling zou je nog kunnen overwegen om het leer achteraf te doen, hoewel ik de leer alcantara bekleding erg mooi vind.. Het is ook heel makkelijk schoon te houden weet ik uit ervaring in m'n Passat..
Ik ben wel heel benieuwd wat ze vandaag de dag als levertijd afgeven, kun je dat nog even laten weten?
 

tha a

Senior Member
Ik zou voor Noordhoek gaan. Mijn Octavia is daar in onderhoud geweest. Ondanks diverse "irritante dingen" (Canton systeem die het ineens helemaal niet meer deed, weken daar gestaan) echt altijd perfect geholpen. Kennen je bij naam en zetten een extra stapje.
Van den Udenhout ken ik alleen van VW/Audi in Den Bosch en dat is een bedrijf waar ik niks zou kopen. Onpersoonlijk en ongeintresseerd bij uitzoeken van een eventuele passat. (is Superb geworden :-) ) Ook vrienden komen daar niet meer en gaan naar de Waal in Zaltbommel.
 

Taxichauffeur

Senior Member
Inderdaad van den Udenhout in Eindhoven (VW / Audi) zijn eersteklas arrogante k*t dealers. Over Skoda ben ik goed tevreden, mijn verkoper Harry is een vlotte vent en het servicefiliaal in de Pisanostraat doet het ook netjes.
 

Horkje

Forumguru
In ieder geval de trekhaakvoorbereiding aanvinken en bij voorkeur de trekhaak af-fabriek nemen. Niet op beknibbelen.

Waarom?

Omdat er blijkbaar toch Skoda’s rond rijden waar bij het trekken en hoge temperaturen wat probleempjes konden ontstaan. Zoals ik het hier op het forum heb gelezen meestal Skoda’s zonder de trekhaakvoorbereiding en/of achteraf montage van trekhaak.

Succes met wachten trouwens. Ook benieuwd of je deze zomer je caravan er al achter kan hangen........
 

YDH

Lid
Jij gaat er een caravan achter hangen.. dan lijkt me dat parkeer pro pakket juist wel een goede optie gezien de trailer assist (achteruit rijden gaat dan op de automatisch piloot) ideaal wanneer je de hut ergens in moet parkeren... denk dat die paar honderd euro meer goed besteed zullen zijn in jouw geval..

Ik heb de mijne besteld bij skoda vd Udenhout.. wat taxichauf zegt: zeker een fijne dealer met normale verkopers.. voor mij om de hoek en gezien ik via lease de auto rij al het onderhoud en de hele rambam bij hen in de garage.

Maarrrr Noordhoek .. Tsja.. beste skoda dealer NL volgens mij.. Heb daar toen een proefrit gemaakt en ben echt bizar goed geholpen. Zij zijn op de hoogte van alle nieuwigheden en ontwikkelingen (dat was bij vd Udenhout niet het geval) zij kwamen met andere ideeen / alternatieven waar ik zelf en Udenhout niet aan gedacht had / gingen uitvoerig in op de prestaties van de auto vertaald naar de dagelijkse praktijk / maakte ter plekke diverse calculaties van varianten.. kortom klantgericht en reflecterend .. het is dat ik in Eindhoven woon anders had ik de order aan noordhoek gegund..

Succes , prachtige auto!
 

YDH

Lid
@Corné de Kluijver mijn Passat met 120 pk tdi sleurt onze caravan (a 1500 kg) en mijn gezin met 5 leden zonder noemenswaardige problemen naar de bestemming. Ook de pont du Normandië ging prima.
Dus ik denk dat een 1.4 TSI met 150 pk het prima gaat doen. Jouw referentie van vooruit te branden is natuurlijk ook niet "normaal" ;)

@Kweetnie mooie configuratie, voor de bijtelling zou je nog kunnen overwegen om het leer achteraf te doen, hoewel ik de leer alcantara bekleding erg mooi vind.. Het is ook heel makkelijk schoon te houden weet ik uit ervaring in m'n Passat..
Ik ben wel heel benieuwd wat ze vandaag de dag als levertijd afgeven, kun je dat nog even laten weten?

Leer achteraf ja? Persoonlijk vind ik dat altijd gaan tegenvallen na een tijdje.. heb het nu paar keer laten doen en kies nu voor de af fabriek optie.. (ook vanwege de venti-stoelen)... maar: wellicht heb ik een aantal keer pech gehad.. wel is de keuze ruimer bij achteraf..
 

maik1

Forumguru
Hier ook een LA fan. Je gaat er aan wennen. In een auto zonder LA is het dan opeens weer "werken" op de snelweg ;)
 

Kweetnie

Senior Member
Bedankt voor alle reactie's!! Zeer behulpzaam en goede feedback.

  • 2.0 vs 1.4 @Corné de Kluijver dat heb ik er helaas niet voor over. Ik kom nu van een 15% bak en ga naar een 22% en een DSG is een must voor mij.
  • (Sport)stoelen: ga ik zeker checken. Het lijkt mij een fijne stoel maar ik moet er zeker fatsoenlijk in kunnen zitten. Ik twijfel overigens ook nog voor volledig leer of alcantara/leer maar achteraf inbouwen met een leaseauto (LM is eigenaar) lijkt mij niet zo verstandig.
  • Parkeerpakket pro en trekhaak af fabriek: heeft inderdaad mijn voorkeur vanwege trailer assist en de discussies die er zijn omtrent de trekhaak achteraf. @Frenk21 ik geloof idd dat het goedkoper is en dat trailer assist wellicht later nog geactiveerd kan worden maar dat is het mij denk ik niet waard.
  • LA en ACC is ook voor mij nog een groot vraagteken. Ik ben bang dat ik het uit ga zetten. Ik rij overwegend korte woon-werk verkeer stukken maar als ik iets verder weg ga dan is het voornamelijk ook naar Duitsland. Ik kan mij voorstellen dat LA erg praktisch is.
  • Matten: @Frenk21, de tunnelmat neem ik ook zeker mee. Matten e.d. schaf ik wel achteraf aan of hoort bij de deal inbegrepen te zijn.
  • Udenhout VS Noordhoek, voor mij maakt het qua afstand niet uit. Beide dealers zitten dichtbij. Inmiddels heb ik Harry gesproken van Udenhout en de proefrit is gepland. Maar ik ga door bovenstaande opmerkingen ook zeker langs bij Noordhoek. Ik kijk wel waar ik de beste deal (prijs vs service) kan sluiten. Zitten die verkopers eigenlijk ook niet gewoon mee te lezen? :-)
  • Levertijd, ik heb geen illusie dat dit nog voor de zomer zal zijn, maar ik hou jullie hier zeker van op de hoogte!
@Taxichauffeur wat bedoel je precies met "zeker als je van citroen komt"? Voornamelijk door de beperkte mogelijkheden bij citroen ?

Ben overigens ook benieuwd naar de nieuwe 2018 prijslijst. Vanavond hier maar eens verdiepen....

Wat vinden jullie overigens vd optie "DCC incl Driving mode select, off-road knop en Hill Hold control"? Hill hold was volgens mij sowieso flauwekul. Ik ben vooral benieuwd naar DCC.
 
Laatst bewerkt:

coolrunnings

Actief lid
Ben momenteel ook bezig in een bestelproces voor een Beer (kom ik volgende week waarschijnlijk op terug), maar er wordt nu aangegeven dat bij nu bestellen de Beer eind september/begin oktober geleverd kan worden (waarbij ik voor 2 van de "vertragende opties - derde zitrij en panodak - ga).
Skoda heeft voor volgende jaar 500 extra productie-plekken toegewezen gekregen, vandaar de iets kortere levertijd.
 

Taxichauffeur

Senior Member
@Kweetnie tja, omdat eigenlijk geen één Frans merk kan tippen aan het multimedia gebeuren van VAG, geld trouwens ook voor de luie Aisin automaat van Citroën.

Ik heb mijn ouwe C5 nog steeds, maar dan privé samen met mijn ouders. Zij rijden er dagelijks in, ik sporadisch. Áls ik erin rij dan geniet ik van die lekkere vering en exclusive comfortstoelen. Helaas ga ik ook meteen 10 jaar terug in de tijd qua navigatiegebeuren...

Ik heb ook Hill Hold Control en ik wil nooit meer zonder. Niet vanwege de hills in Nederland maar omdat je je voet van de rem kan halen bij het stoplicht. Heerlijk.
 

Kweetnie

Senior Member
@Kweetnie ...... multimedia gebeuren van VAG, geld trouwens ook voor de luie Aisin automaat van Citroën.

.............. exclusive comfortstoelen. Helaas ga ik ook meteen 10 jaar terug in de tijd qua navigatiegebeuren...

Ik heb ook Hill Hold Control en ik wil nooit meer zonder. Niet vanwege de hills in Nederland maar omdat je je voet van de rem kan halen bij het stoplicht. Heerlijk.

Hmmm, herkenbare punten. :D Ik vrees overigens er wel voor dat ik de exclusieve stoelen ga missen.......
 
Bovenaan Onderaan