De Up wordt volgens ingewijden de belangrijkste auto voor Volkswagen sinds de Kever. Het duurt nog even voor -ie komt, maar wel worden al steeds meer details van de kleine compact bekend.
Dit mede dankzij onze collega’s van AutoExpress. De productieversie van de Up gaat sterk lijken op de concept-car. De benjamin van de Volkswagen-familie krijgt een lengte van ongeveer 3,5 meter, de breedte bedraagt 1,6 meter.
Het platform is geheel nieuw. De motor ligt achterin en ook de aandrijfkrachten worden op de achterwielen losgelaten. Dit is niet puur een nostalgisch eerbetoon aan de Kever: het was de enige manier om de Up aan de strenge eisen voor voetgangersveiligheid te laten voldoen.
Er komen twee nieuwe motoren, een benzine- en een dieselmotor. Beide motoren zijn tweecilinders met een cilinderinhoud van ongeveer 0,6-liter en een turbo. De CO2-uitstoot moet onder de 100 gram per kilometer uitkomen.
Volkswagen werkt ook aan de Space Up, de mpv-versie van de auto. Ook een hybride variant zit in de pijplijn. Bovendien gaat men ook elders in de VAG Groep met het platform in de weer: Seat en Skoda zijn druk bezig met hun eigen compacts. Die komen echter pas na de Up op de markt.
De standaard-Up werd onthuld op de IAA in Frankfurt in september 2007, in Tokyo en Los Angeles gevolgd door de Space Up en Space Up Blue. De marktintroudctie van de Up is gepland voor 2010. Hij neemt het in Europa dan op tegen andere chique compacte auto’s als de Toyota iQ en de Fiat 500. Een uitgeklede versie van de Up moet de kopers in opkomende markten als China, India en Rusland lokken.
Bron: Autoweek