Nieuwe Fabia II, diverse vragen

Niels83

Forumguru
Geen idee geen 100 kilo of zo. Maar het wijst er wel op dat er andere materialen zijn gebruikt.

Ik vermoed dat het een totaal andere motor is en niet alleen getuned.
 

Canon-Eye

Donateur
Als je gewoon dimlicht kunt voeren dan zal de politie wel tevreden zijn...
Gewoon dimlicht mag altijd (zowel overdag als 's nachts dus), er bestaat geen enkele verplichting tot het voeren van dagrijlichten onder welke omstandigheden dan ook.
Dus als er één drl-lamp stuk gaat, gewoon over op dimlicht want je verlichting mag niet verwarrend-asymmetrisch zijn dus rijden met slechts 1 drl-lamp aan mag dan eigenlijk weer niet. Maar daar zul je overdag niet snel een bekeuring voor krijgen, hooguit de waarschuwing dat er een lamp kapot is en het advies om die zsm te vervangen.
 

ronald_j

Actief lid
Tja dat tunen is mij sowieso een raadsel. Je zou denken dat als dat allemaal geen enkel probleem is, VAG de motor zelf wel zo zou afleveren. Al kan ik me nog wel voorstellen dat ze een gedrag gezocht hebben dat het beste compromis tussen verbruik en sportief rijden geeft. In dat geval zou je nog naar voorkeuren kunnen tunen.
Ik ben er trouwens niet ontevreden over. Vanochtend heb ik in de stad gereden en op de provinciale weg (met het nodige aan wachten voor het verkeerslicht), en toch 5.6l/100km. Dat kreeg ik met de Fabia 1 niet voor elkaar!

Overigens, ik heb rondgevraagd betreffende de radio. Die parkeersensoren op het scherm weergeven kan eigenlijk alleen met specifiek voor dit soort auto gemaakte multimedia systemen. De instapprijs ligt dan op 500 Euro. Dat wordt me wat te gortig. Er zijn ook imitaties te koop, maar die zijn dan weer merkloos. Geen idee of die kwaliteit een beetje behoorlijk is. Ik gok het er maar niet op...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Niets raadselachtigs aan hoor. Ze leveren de motor zo, dat er zelfs bij heel onverstandig rijgedrag weinig garantieclaims binnen twee jaar verwacht kunnen worden. Maw, er is een ruime reserve ingebouwd. Een gerenommeerd tuning bedrijf weet die op uiterst efficiënte wijze en beslist binnen de veiligheidsmarges te benutten.
 

ronald_j

Actief lid
Ik begrijp dat jij hem ook hebt laten tunen. Merk je dan ook een wezenlijk lager verbruik, of gebruik je de extra efficiëntie vooral voor meer rijplezier?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat laatste. Wat meer koppel verhoogt het rijplezier. De extra pk''s zijn handig bij bepaalde situaties als snel moeten invoegen of inhalen. En soms ook puur voor de fun natuurlijk. Evenals mijn vorige 1.2 tsi (Yeti) is hij ook wat zuiniger na de tuning. Maar niet zodanig dat het de moeite loont als het je alleen daar om te doen is. Meer leuk meegenomen.
 

ronald_j

Actief lid
Ja, ik had al lang gezien dat je het niet echt terugverdient. Maar toch interessante materie. En 190nm ipv 160nm is best indrukwekkend. Al ben ik nog niet eens gewend aan de 160nm ipv de 126nm van de oude Fabia :-)
 

Spierings

Forumguru
Ik vermoed dat het een totaal andere motor is en niet alleen getuned.

Meestal zitten er alleen andere veranderingen in zoals een versnellingsbak met een langere overbrenging in, heeft de wagen sommige airodynamische veranderen zoals een iets verlaagd onderstel en andere grill en spoilers. Daarnaast zitten er meestal banden op met een minimale rolweerstand en zit er mogelijk een start stop systeem op..

Motoren zit meestal geen verschil in..

Verbruik is in mijn geval icm mijn tuning iets gestegen. Maar hangt natuurlijk ook van de rijstijl af.. maar voor het verbruik moet je hem niet tunen..
 

ronald_j

Actief lid
Die 'diversity' antenne is een (onmisbare!) extra FM antenne.
Als je ooit de voorruit moet laten vervangen, laat er dan weer een met die antenne plaatsen (en aansluiten), anders zal de ontvangst van FM stations miserabel slecht zijn.
Enneh, nee die helpt niets voor en bij de DAB ontvangst, daarvoor moet de originele antenne geschikt zijn(of eventueel gemaakt/vervangen worden).
Weet je toevallig ook wat er dan in de radio gaat? Worden die twee antennes gecombineerd tot 1 connector? En is dat dan ook zo'n fakra?
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Spierings ook al aangeeft, de Greentech motor is in de basis gelijk, alleen alles er omheen kan net even anders zijn. Mooi voorbeeld is dat bijvoorbeeld het koelsysteem bij een 'groene' uitvoering kleiner is, waardoor de auto op papier geen aanhanger mag trekken en soms zelfs een trekhaak (voor bijvoorbeeld fietsendrager) niet is toegestaan. Verder zie ik in je codes dat je bijv. een accu hebt met weinig capaciteit, dat betekent ook een flinke gewichtsbesparing. Kortom veel van die 'groene' gewichtsbesparingen zijn soms buitengewoon onhandig.
 

ronald_j

Actief lid
Heel interessante materie. Dat is dan ook waarschijnlijk de reden dat niet alle Fabia's standaard als Greentech uitgevoerd worden.

Ik heb nog wat gegoogled op die antennes. Het blijkt dat er voor de aftermarket radios een verloopje is dat "diversity to DIN" genoemd wordt. Daar zitten twee Fakra aan 1 kant en een klassieke antennestekker aan de andere kant. Deze heeft ook een voedingslijntje voor de antenneversterker. Heeft dat ding in de voorruit dan ook ergens een antenneversterker verstopt zitten?

Is het maxidot display iets wat je later nog kunt toevoegen? Of is dat een hele grote aanpassing?
 

ertromp

Forumguru
Is het maxidot display iets wat je later nog kunt toevoegen? Of is dat een hele grote aanpassing?

Ik weet van Skodacommunity waar ik ook rondhang dat er F2 rijders zijn die omgebouwd hebben. Wel toestanden met km standen en software versies. Maar het kan dus
 

ertromp

Forumguru
Afhankelijk van de softwareversie in de centrale module kan het beperkt blijven tot alleen het display
 

Spierings

Forumguru
Ombouw naar maxidot is niet alleen de display maar gewoon een compleet ander instrumentenpaneel.. iets wat vrij prijzig is en niet simpel te monteren is.

Denk daarbij aan alles omcoderen, km standen goed zetten (wat via een omweg moet) en sleutels inleren.

Is hier op het forum ook al een omgebouwd door @bobracing
 
Bovenaan Onderaan