Nieuwe auto zonder obscure eCall

EdK

Forumguru
Als er dan wat anders in zou zitten, zie ik die snel genoeg.
En dat is nu juist het punt !
De dongle die bij ons erin is geplaatst was net even te lang dus de klep kon niet dicht.
Dus men wilde er een splitter in zetten, maar dat is het uiteindelijk niet geworden omdat er in (caddy in iedergeval) blijkbaar verstopt nog een tweede poort zit waar die dan wel in paste.
En dus als ik me VCDS kabel wil aansluiten dan is dat dus geen probleem, want die is dus gewoon vrij
 

Tsjoe-tsjoe

Nieuw lid
Wat had er gebeurt als je dat niet getekend had? Los van het feit dat ze jou heel irritant hadden gevonden?

Aanvulling:
Bekijk bijlage 104496
bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderw...ntwoord/wat-is-het-systeem-ecall-in-mijn-auto

Als dit daadwerkelijk het geval is, heb ik er al wat meer vrede mee. Verder lig ik behoorlijk met je op één lijn @Tsjoe-tsjoe
In dit geval was ik te voet naar huis moeten gaan en zou ik geen auto meer gehad hebben. Ik heb op die brief met handschrift geschreven dat ik niet akkoord was maar leest iemand dat? Uiteraard niet en die doen maar naar believen met wat mogelijk is los van wat kadert binnen de wetgeving. Overigens hadden ze die rotzooi al geïnstalleerd buiten mijn weten om maar was die nog relatief makkelijk op te sporen en er uit te halen.

Als dat niet verteld word dan merk jij dit echt niet zo snel !
Ik weet dat hij er in zit, omdat dit me is verteld ( verplicht) maar als je niet weet waar hij zit dan vind jij hem echt niet 1,2,3
Wij hebben dan er wel een met een app, dus kan real ook meekijken.
En wekelijks een email met registratie van de ritten
In jouw geval is het de wagen van je werkgever waar ik nog steeds vind dat je privacy gerespecteerd dient te worden maar kom. In mijn geval is het mijn wagen gekocht met mijn geld. Dan is het aan mij om te bepalen wat er gelogd en verzonden wordt en welke toeters en bellen ik al dan niet wil. Vooral wanneer de wetgeving het niet verplicht maar de autobouwer het oplegt. Eigenlijk een schande dat de consument hier wordt overgeleverd aan de dictaten van de leverancier want het installeren vergt meer chips, meer werk, meer complexiteit dus het is dat ze erop staan om dit in je auto te steken.
7.8 Modes of operation for automatic triggered eCall

The automatically triggered eCall may be set into one of two modes:
a) automatically enabled on vehicle ignition-on;
b) permanently disabled at the request of the vehicle owner by maintenance personnel and processes approved by the equipment supplier.

Maar goed, voldoende off-topic. @Tsjoe-tsjoe volgens mij heb je al best duidelijk wat je wilt. Ben je al naar de dealer geweest om dit te bespreken? ... Als je t rustig en met geduld uitlegt wat je wilt, waarom je dat wilt en wat volgens jou je rechten zijn, heb je meer kans (zij het misschien nog steeds beperkt)
Uiteraard ben ik al naar dealers geweest, meerdere zelfs :)

Vaak moet ik de verkoper uitleggen wat eCall is want maar weinigen weten wat het precies inhoudt. Diegene die het concept wat beter kennen sturen de vraag na ruim de tijd te hebben genomen om een offerte op te maken door naar de invoerder waarna ik dan de offerte ontvang en helemaal beneden als sidenote te lezen krijg dat ze niet bereid zijn om eCall er uit te halen maar dat ik het zelf kan "inactiveren". "Inactiveren" zoals een instelling die na elke rit, onderhoud of vanop afstand (OTA) wordt gereset, daar heb ik niets aan.

Ongeacht, als ik een oplossing vind die het deurtje van deze gouden kooi ontsluit zonder dat het mij in de problemen brengt kom ik het hier melden. Het is een probleem dat iedereen bezighoudt die weet wat eCall is en die op zijn privacy is gesteld. Richard Stallman had ook graag een oplossing gezien. https://www.phoronix.com/forums/for...ible-to-disable-the-ecall-surveillance-system
 

Rallye

Forumguru
Ik vind wel dat je erg ver gaat - in je uitlatingen (“obscuur” voor iets dat in miljoenen auto’s zit) als in je wantrouwen (dat ze e-Call gebruiken om je af te kunnen luisteren). Daarnaast lijk je jezelf niet goed te hebben geïnformeerd. Je kunt e-Call niet op jouw verzoek uit de auto laten halen, maar het is toegestaan om het uit te laten zetten (de fabrikant is hier niet toe verplicht).

Voor connected functies hoef je je niet aan te melden, maar je mist dan wel een aantal zaken (die je op een niet-connected auto ook niet gehad had). Meld je je wel aan, dan kun je privacy-instellingen aangeven. VAG zou toch echt een probleem hebben als ze dat dan niet uit zouden voeren……
 

MarcoO2

Forumguru
Het is een probleem dat iedereen bezighoudt die weet wat eCall is en die op zijn privacy is gesteld.
Je laat alleen nog steeds na te onderbouwen hoe en waarom je privacy überhaupt in het geding zou komen…

Wat mij betreft draait dit nog steeds slechts om jouw onderbuik. Niet voor niets beantwoord je mijn eerdere vragen daarover niet.
 

EdK

Forumguru
miljoenen auto’s zit) als in je wantrouwen (dat ze e-Call gebruiken om je af te kunnen luisteren).
Ach ja, maar ook die afluisterpost heeft personeels tekort...
Maar goed verbaas me er dan toch ook om dat hij op internet zit !
1 verkeerd woord en je word getriggerd en ze luisteren je af , checken je mail en je verdere gedrag op internet.....
Tsja zoals ik al gezegd heb, denk dat de paard met wagen voor je over blijft als vervoersmiddel zonder E-call....
Alleen als je gaat rijden hang dan wel die zak onder die poepert van dat paard, want anders krijg je al die bende weer op straat....
 

Tees

Donateur
Ik begrijp oprecht niet waarom je je zo druk maakt over die eCall functionaliteit. Een kléín beetje vertrouwen dat bedrijven zich aan de regels houden mag toch ook wel?

Zoals ik eerder zei: al die connected systemen snap ik helemaal, daar zou ik ook niet blij mee zijn. Maar eCall activeert pas als er een serieuze aanrijding. Op dat moment heb je wel wat anders aan je hoofd dan welke data er gedeeld wordt met hulpdiensten (!!!).
 

Rallye

Forumguru
Tja. Misschien hebben ze er ook wel niet de juiste remmen onder gezet.

Maar goed. Samenvatting: de facto kan e-call dus niet uit omdat de dealer/fabrikant niet meewerkt. Als die wel zo meewerken was uitzetten legaal geweest. Het systeem fysiek uit de auto slopen lijkt niet mogelijk.
 

gehaktbal

Forumguru
Tja. Misschien hebben ze er ook wel niet de juiste remmen onder gezet.
Best een scheve vergelijking @Rallye. Maar om er toch serieus op in te gaan: De leverancier zal het merk/type rem kiezen wat:

1. Aan de specificaties voldoet
en nog belangrijker:
2. De goedkoopste deal voor ze is. Want centjes.

In het verlengde hiervan: Die zaken waar o.a. @Tsjoe-tsjoe het over heeft, zijn precies de zaken waar geld mee kan worden verdiend. Precies ook de reden waarom er niet direct betaald hoeft te worden voor Google-diensten. Je betaalt immers met je gegevens.

Dat een overheid voorschrijft dat ecall avg-technisch dicht moet zitten, neemt niet weg dat fabrikanten een hoop creatieve manieren gaan zoeken om centjes te verdienen, maar ondertussen toch nét niet over de lijntjes heen kleuren.

1688556944804.png

In dit kader zal ik dan zelf dan ook maar de dooddoener gebruiken "Ik heb niks te verbergen".
Maar toch ben ik op mijn hoede als het om privacy aan komt. Ik snap de vraag dan ook om het zooitje uit te kunnen bouwen / onklaar te maken.
 

JMS

Lid
Ik deel de mening van @gehaktbal , ik zie echt geen reden om de fabrikanten te vertrouwen wat betreft de e-call module terwijl deze op andere zaken niet te vertrouwen zijn (dieselgate, software fouten, ...). Daarenboven gaan deze modules ook stuk, in mijn geval moet de module voor de 2de maal vervangen worden (eerste keer niet compatibel met firmware upgrade, nu gewoon kapot). Ik heb schrik dat dit regelmatig zal moeten vervangen worden, dit kan niet de bedoeling zijn voor iets dat slechts een paar keer zou moeten werken tijdens de levensduur van de wagen.
 

Tees

Donateur
Tsja, je hebt mensen die denken dat de meeste (andere) mensen deugen, en mensen die denken van niet. Noem me naïef...maar ik ga maar niet verder, anders krijg ik een mod op m'n dak.
 

MarcoO2

Forumguru
De vragen naar de reden, die hij/zij daarover gesteld krijgt hier, zijn off topic.
Een onderbouwing vragen van door TS gemaakte statements over het topiconderwerp zijn uiteraard dan weer niet offtopic. En al helemaal niet omdat ze bij nadere beschouwing het hele veronderstelde probleem waar dit topic om gaat kunnen oplossen.
 

EdK

Forumguru
Wat is er verkeerd om door te vragen om de bron van de uitspraken !!??
Dit is gewoon ON TOPIC omdat de TS deze uitspraken ook heeft gedaan.
Oke het zal misschien niet geheel kloppen met de topic tekst.
Maar ja als we daar op gaan selecteren dan kun je 90% van de topics wel dicht gooien.....
Als het hier nu opeens over een camera zou gaan dan mag je zeggen dat we off topic gaan, maar alle berichten gaan min of meer over E-call dus on topic
En door vragen staat nergens dat dit tegen de "regels" van forum zijn !! :pieker:
:dankje:
 

robvv

Senior Member
Nieuwe auto's moeten zijn uitgerust met de eCall.
Maar mag worden uitgeschakeld volgens de NEN-EN-16072 uit 2022 (eerder werd deze standaard al genoemd, maar dan uit 2015).

16072_1.jpg 16072_2.jpg
 
Bovenaan Onderaan