Nieuwe auto zonder obscure eCall

Tsjoe-tsjoe

Nieuw lid
Ik rijd momenteel met een ouder wordende auto en ben op zoek naar een nieuwe. ECall dient verplicht geïnstalleerd te worden in de wagens van grote merken tenzij de toekomstige "eigenaar" vraagt om dit niet te doen én de autoverkoper het hiermee eens is.

Wat Ludovik stelt is volledig juist: "ik wil niet rondrijden in een auto met microfoons, camera's, gps en een telefoon die ik niet zelf in beheer heb." Nagenoeg iedereen denkt dat het obscure eCall slechts een noodknopje is zonder te beseffen dat het van op afstand je gesprekken in de wagen kan opnemen en je locatie realtime weergeeft zonder dat je er ook maar weet van hebt.

Aangezien eCall enorm veel mogelijkheden biedt aan diegene die het in beheer heeft met een goudmijn aan informatie die doorverkocht kan worden heb ik nog geen enkele autobouwer/importeur gevonden die bereid is om dit eruit te laten. Bij Volkswagen (dus Skoda, Seat, Audi, ...) krijg ik bijvoorbeeld de uitleg dat ik het kan inactiveren. Daar hecht ik uiteraard geen enkel geloof aan en een instelling die na elke rit, onderhoud of vanop afstand (OTA) wordt gereset heb ik niets aan.

Ik ben al langs bedrijven geweest die apart autoelectronica installeren in de auto die ik zou kopen maar die zijn elk gebonden aan de dictaten van de autobouwers en raken die pas aan na toestemming van de autobouwer. Mijn auto gekocht met mijn geld is niet langer mijn auto.

De lijst oplossing is dus niet groot:
-Blijven rijden met een oude wagen
-Een auto in het buitenland kopen zonder eCall die dan gehomologeerd moet worden maar aangezien het feitelijke niet verplicht is laat ik die rommel dan achterwege
-ik stroop mijn mouwen op en inactiveer dat ding zelf

Weet iemand of de eSIM uberhaupt verwijderbaar is en of de auto dan nog operationeel is? Ik zou veronderstellen dat een eSIM theoretisch defect kan geraken en het dus ook vervangbaar (of verwijderbaar) moet zijn. Op het ontkoppelen van een antenne vestig ik weinig hoop want je kan ook bellen in een tunnel. Dat zou overigens ontkoppelen + inpakken in loodplaten zijn wat verregaand is.

Of anders, weet iemand waar (in welk land) je een wagen zonder deze rommel kan kopen en welk merk?
 

Tees

Donateur
eCall is een verplichting vanuit Europa voor alle modellen die na 31 maart 2018 op de markt zijn gekomen, ergo alle nu nieuw verkrijgbare auto's. Dus er is geen auto op de markt die dat niet heeft.

Maar jouw zorgen gaan volgens mij over iets heel anders: jij wil dat er geen data naar de fabrikant gestuurd wordt, oftewel geen connected functionaliteit. eCall wordt namelijk alléén in geval van een ernstig ongeval geactiveerd, al die connected functionaliteiten zijn hetgeen de data naar de fabrikant sturen. Ik ben er zelf ook geen fan van, maar mijn O2 is nog uit het pre-connected tijdperk, dus voorlopig heb ik nog geen problemen.

Ik denk dat je een zware dobber eraan gaat krijgen om dit uitgeschakeld te krijgen. Ik vermoed dat je in je recht staat om dat te willen, maar die systemen zijn tegenwoordig zo diep in de autos verweven dat t ook echt wel problemen zou gaan opleveren. Ik betwijfel of er op dit moment fabrikanten zijn die nog autos leveren die niet connected zijn, maar misschien heb je geluk.

En tenslotte vinden velen hier het fijn als je je even voorstelt in de Meet & Greet!
 
Buiten het feit dat je naar mijn mening het jezelf erg lastig maakt door zo te denken ( staat je overigens compleet vrij ) kan ik me voorstellen dat je in jouw situatie dit probleem vaker bent tegengekomen buiten het aanschaffen van relatief nieuwe auto's om.
Hoe heb je bijvoorbeeld de microfoon en/of GPS in je telefoon/laptop/tablet permanent uitgeschakeld? Navigeer je nog via kaarten?
 

Tees

Donateur
Nog even gegoogled en kwam dit AutoWeek artikel tegen, dat spreekt over een opt-out mogelijkheid voor niet-noodzakelijk communicatie. Ik zou eens in gesprek gaan met de dealer waar je de auto wilt kopen om te horen wat er mogelijk is. Maar zorg dan wel dat je je feiten op orde hebt, dat bleek in jouw openingspost nog niet.
Het geheel uitschakelen van alle communicatie gaat in ieder geval niet mogelijk zijn binnen de geldende wet- en regelgeving, zoveel is wel duidelijk.

 

JdV

Lid
Ik rijd momenteel met een ouder wordende auto en ben op zoek naar een nieuwe. ECall dient verplicht geïnstalleerd te worden in de wagens van grote merken tenzij de toekomstige "eigenaar" vraagt om dit niet te doen én de autoverkoper het hiermee eens is.

Wat Ludovik stelt is volledig juist: "ik wil niet rondrijden in een auto met microfoons, camera's, gps en een telefoon die ik niet zelf in beheer heb." Nagenoeg iedereen denkt dat het obscure eCall slechts een noodknopje is zonder te beseffen dat het van op afstand je gesprekken in de wagen kan opnemen en je locatie realtime weergeeft zonder dat je er ook maar weet van hebt.

Aangezien eCall enorm veel mogelijkheden biedt aan diegene die het in beheer heeft met een goudmijn aan informatie die doorverkocht kan worden heb ik nog geen enkele autobouwer/importeur gevonden die bereid is om dit eruit te laten. Bij Volkswagen (dus Skoda, Seat, Audi, ...) krijg ik bijvoorbeeld de uitleg dat ik het kan inactiveren. Daar hecht ik uiteraard geen enkel geloof aan en een instelling die na elke rit, onderhoud of vanop afstand (OTA) wordt gereset heb ik niets aan......
Dat zou betekenen dat jij als bestuurder/eigenaar eerst akkoord zou moeten gaan met de privacyregels nadat jij uitvoerig geïnfomeerd bent over dit systeem. Zonder dat je expliciet akkoord gegaan bent kan men wettelijk niet jouw gegevens verzamelen/bewerken. Dit is een proefrechtzaak waard denk ik. Het is niet conform de AVG regels. AVG betekent ook dat je recht op dat deze systemen worden uitgeschakeld. Stuur een verzoek daartoe naar de fabrikant met verwijzing naar de AVG. Ze dienen binnen 14 dagen te antwoorden. Je kunt ook meteen verzoeken geen data over jou te verzamelen.

https://ellentimmer.com/2019/04/05/slimme-auto-2/



Het is ingewikkeld. Persoonlijk zou ik altijd bezwaar maken tegen het verzamelen van mijn data bij de fabrikant. Mochten er in de toekomst problemen ontstaan dan sta je juridisch sterker. Maar over het algemeen geldt in de EU dat van alles verboden wordt,..... behalve als het de EU toevallig goed uitkomt. De hele AVG is een farce gebleken. Ik kan het weten. Het was mijn vak, Ik ben er uitgestapt vanwege die hypocrisie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

CharlesTucker

Forumguru
Even afgezien van eCall. wat in principe alleen geactiveerd wordt bij een ongeval, alle andere informatie kan zowel voor nuttige zaken als voor dubieuze praktijken gebruikt worden. En hoe weet je wat er mee gebeurt?

Voor wat betreft nuttig gebruik, als voorbeeldje, er loopt momenteel een proef waarbij Rijkswaterstaat gebruik maakt van locatie-informatie en lane-keeping systemen van Mercedes rijders. Het idee is simpelweg dat als er op een bepaalde locatie wat Mercedessen moeite hebben met dat lane-keeping systeem, het tijd wordt om er eens iemand met pot verf en een kwast heen te sturen om de wegbelijning wat bij te werken. Efficienter en beter wegbeheer dus. Ik denk niet dat er veel mensen problemen mee hebben.

Maar inderdaad, hoe weet je dat de informatie nuttig gebruikt wordt, en inderdaad volledig geanonimiseerd is (en dat is erg lastig, data die op het eerste gezicht anoniem is, is dat vaak niet als je het een ander gaat combineren en er eens wat patroonherkenning op los laat. Daar zou veel duidelijker wetgeving over moeten zijn, en ook veel duidelijker over gecommuniceerd moeten worden, zowel door overheid als fabrikanten.

Locatie-informatie doorsturen onmogelijk maken is trouwens wel heel simpel, jammertjes kosten geen drol en zijn ook vrij makkelijk zelf te maken. Nadeel is wel dat je eigen navigatiesysteem (ingebouwd of telefoon) het ook niet meer doet, evenals dat van de auto's in een ruime cirkel om je heen. En als je 'm vergeet uit te zetten op de ferry blijft dat ding ook aan de kant.
 
  • Leuk
Waarderingen: JdV

JdV

Lid
Waarom die hele lap tekst van hier direct boven geciteerd?
Jij dient zelf te beslissen waar je mee akkoord gaat. Maar dan dien je wel een goede afweging te kunnen maken en moet je goed geïnformeerd worden. Dat is nu het grootste probleem. Niemand krijgt uitvoerige info. Dat is bewust kwaadaardig
 
Laatst bewerkt door een moderator:

CharlesTucker

Forumguru
Precies, vandaar dat ik vind dat de regelgeving en de informatie daarover veel duidelijker moet. Die hele AVG/GPDR problematiek daaromheen is veel te vaag. Ik werk zelf in een business waarbij we aan bepaalde eisen moeten voldoen, en we lezen regelmatig (ook vanuit de overheid!) harde eisen in tenders waar we niet aan mogen voldoen (vanuit AVG en/of GPDR oogpunt).
 

JdV

Lid
Waarschuwing voor onnodig citeren.
Die hele AVG is bedoeld om voor grote multinationals de zaak gemakkelijker te maken. 1 privacyreglement voor alle landen waar ze zaken meedoen ipv elk land afzonderlijk. De burger en de kleinere bedrijven hebben er alleen maar last van

Die privacywaakhond hier is tandenloos en de grootste overtreder van de AVG is onze overheid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ha, ik denk dat die grote multinationals waar je het over hebt een veel, maar dan ook véél grotere overtreder zijn dan de overheid. En dan heb ik het over de techbedrijven. Alleen komt dat niet zo makkelijk uit als bij de overheid (mede dankzij de WOO, voormalig WOB).

Mijns inziens is de AVG zo vaag opgeschreven omdat de technologie zo snel ontwikkelt. Als je alles keurig dicht wilt timmeren, loop je altijd achter, en werkt de wet niet. Als het aan voornoemde grote bedrijven had gelegen was er gewoon geen wetgeving gekomen hoor...maar ik heb zomaar t vermoeden dat we t niet eens gaan worden hierover.

Maar goed, terug on-topic!
 
  • Leuk
Waarderingen: JdV

EdK

Forumguru
weet iemand waar (in welk land) je een wagen zonder deze rommel kan kopen en welk merk?
Italië en United Kingdom, die hebben nog wat merken waar men met de hand bouwt op verzoek.
Als je daar je eigen leer en je eigen deurknop kunt uitzoeken kun je ook er voor zorgen dat die E-Sim niet word ingebouwd !
Maar goed dan praten we over RR en Ferrari, maar ik vermoed dat je dan nog even flink moet doorsparen.....
Maar goed heb dat ding nu ook in me Fabia 4 zitten en aan ene kant vind ik wel prettig bij een ongeval dat ik op één knop hoef te drukken en bij zwaar ongeval het automatisch gaat.
Maar aan andere kant wat er nog meer theoretisch mogelijk is ben ik minder blij mee, maar daartegen kan men mij ook via me smartphone volgen als men dit wil....
Dus ja links om of rechts om kan men altijd zien waar ik vertoef.

En als ik de grens over ga, dan hangen er ook genoeg camera's die me kenteken registreren en dus zien dat ik Nederland uit en in rij.....
Of ik moet via de smokkelwegen het land verlaten.....
 

Tsjoe-tsjoe

Nieuw lid
Het geheel uitschakelen van alle communicatie gaat in ieder geval niet mogelijk zijn binnen de geldende wet- en regelgeving, zoveel is wel duidelijk.
Eigenlijk is het geheel uitschakelen wel mogelijk binnen de geldende wet want je mag het permanent uitschakelen echter weigeren de autobouwers dit omdat ze anders een goudmijn aan personendata waar ze munt kunnen uitslaan mislopen.

Of ook:
7.8 Modes of operation for automatic triggered eCall

The automatically triggered eCall may be set into one of two modes:
a) automatically enabled on vehicle ignition-on;
b) permanently disabled at the request of the vehicle owner by maintenance personnel and processes approved by the equipment supplier. (wat dus wordt geweigerd door de "equipment supplier")


Dat zou betekenen dat jij als bestuurder/eigenaar eerst akkoord zou moeten gaan met de privacyregels nadat jij uitvoerig geïnfomeerd bent over dit systeem. Zonder dat je expliciet akkoord gegaan bent kan men wettelijk niet jouw gegevens verzamelen/bewerken. Dit is een proefrechtzaak waard denk ik. Het is niet conform de AVG regels. AVG betekent ook dat je recht op dat deze systemen worden uitgeschakeld. Stuur een verzoek daartoe naar de fabrikant met verwijzing naar de AVG. Ze dienen binnen 14 dagen te antwoorden. Je kunt ook meteen verzoeken geen data over jou te verzamelen.

Het probleem is dat zulks met het mes op de keel wordt opgelegd. Enkele jaren geleden ruilde ik mijn firmawagen om tegen een nieuwe die ik had besteld. Bij het afhalen kreeg ik een document onder mijn neus gestoken waarin ik mij akkoord moest verklaren met allerhande (dataverzamelende) zaken. De oude auto was al overgedragen, welke keus heb je dan met iets waarmee ze je op het laatste ogenblik confronteren? Met het mes op de keel dus.

Die eCall-toestellen waren toen nog niet zo embedded als nu en na lang zoeken heb ik dat gevonden en uit de wagen gehaald. Overigens bleek dat nog weken te werken nadat het was ontkoppeld en seinde dat telkens ik het toestel bewoog.


Locatie-informatie doorsturen onmogelijk maken is trouwens wel heel simpel, jammertjes kosten geen drol en zijn ook vrij makkelijk zelf te maken. Nadeel is wel dat je eigen navigatiesysteem (ingebouwd of telefoon) het ook niet meer doet, evenals dat van de auto's in een ruime cirkel om je heen. En als je 'm vergeet uit te zetten op de ferry blijft dat ding ook aan de kant.

Aan zo'n jammer had ik nog niet gedacht. Ik zou er mij wel niet popuplair mee maken denk ik, ik zou zelf geen (belangrijke) oproepen meer kunnen ontvangen en wanneer meerdere mensen dit zouden doen gaat de politie in no time detectors plaatsen om die op te sporen en te beboeten. Oplossing die heel kort leven beschoren is denk ik. :giggle:
 

gehaktbal

Forumguru
Bij het afhalen kreeg ik een document onder mijn neus gestoken waarin ik mij akkoord moest verklaren met allerhande (dataverzamelende) zaken.
Wat had er gebeurt als je dat niet getekend had? Los van het feit dat ze jou heel irritant hadden gevonden?

Aanvulling:
1688394777103.png
bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderw...ntwoord/wat-is-het-systeem-ecall-in-mijn-auto

Als dit daadwerkelijk het geval is, heb ik er al wat meer vrede mee. Verder lig ik behoorlijk met je op één lijn @Tsjoe-tsjoe
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
... echter weigeren de autobouwers dit omdat ze anders een goudmijn aan personendata waar ze munt kunnen uitslaan mislopen.
Hoop onderbuik, weinig feiten.

Vertel eens, welke personendata krijgt de autobouwer tot zijn beschikking, hoe gebeurt dat, hoe wordt er munt uit geslagen?

Verhef niet je angsten tot de realiteit...
 

EdK

Forumguru
Wat denk je dat je boordcomputer in de wagen allemaal opslaat ??? :koffie:

één dongle in de Obcd poort en je werkgever ziet precies waar je rijd, hoe lang je rijdt, hoe hard je rijd enz.....
Dus tsja zou op hutje op heide gaan wonen en een paard en wagen nemen als (bedrijfs) voertuig
 

Tees

Donateur
Locatie en snelheid worden niet opgeslagen in de boordcomputer. Alleen als ze een logging OBD-plug erin stoppen zou dat kunnen, maar dat merk je tamelijk snel.
 

EdK

Forumguru
maar dat merk je tamelijk snel.
Als dat niet verteld word dan merk jij dit echt niet zo snel !
Ik weet dat hij er in zit, omdat dit me is verteld ( verplicht) maar als je niet weet waar hij zit dan vind jij hem echt niet 1,2,3
Wij hebben dan er wel een met een app, dus kan real ook meekijken.
En wekelijks een email met registratie van de ritten
 

Tees

Donateur
Jíj́ misschien niet, maar als ik een auto ga kopen, dan prik ik wel even de OBDeleven in om e.e.a. uit te lezen. Als er dan wat anders in zou zitten, zie ik die snel genoeg.

Maar goed, voldoende off-topic. @Tsjoe-tsjoe volgens mij heb je al best duidelijk wat je wilt. Ben je al naar de dealer geweest om dit te bespreken? En één tip: als je erheen gaat met een air van dat het allemaal één grote boevenbende is, dan ga je sowieso weinig voor elkaar krijgen. Als je t rustig en met geduld uitlegt wat je wilt, waarom je dat wilt en wat volgens jou je rechten zijn, heb je meer kans (zij het misschien nog steeds beperkt)
 
Bovenaan Onderaan