Tsjoe-tsjoe
Nieuw lid
Ik rijd momenteel met een ouder wordende auto en ben op zoek naar een nieuwe. ECall dient verplicht geïnstalleerd te worden in de wagens van grote merken tenzij de toekomstige "eigenaar" vraagt om dit niet te doen én de autoverkoper het hiermee eens is.
Wat Ludovik stelt is volledig juist: "ik wil niet rondrijden in een auto met microfoons, camera's, gps en een telefoon die ik niet zelf in beheer heb." Nagenoeg iedereen denkt dat het obscure eCall slechts een noodknopje is zonder te beseffen dat het van op afstand je gesprekken in de wagen kan opnemen en je locatie realtime weergeeft zonder dat je er ook maar weet van hebt.
Aangezien eCall enorm veel mogelijkheden biedt aan diegene die het in beheer heeft met een goudmijn aan informatie die doorverkocht kan worden heb ik nog geen enkele autobouwer/importeur gevonden die bereid is om dit eruit te laten. Bij Volkswagen (dus Skoda, Seat, Audi, ...) krijg ik bijvoorbeeld de uitleg dat ik het kan inactiveren. Daar hecht ik uiteraard geen enkel geloof aan en een instelling die na elke rit, onderhoud of vanop afstand (OTA) wordt gereset heb ik niets aan.
Ik ben al langs bedrijven geweest die apart autoelectronica installeren in de auto die ik zou kopen maar die zijn elk gebonden aan de dictaten van de autobouwers en raken die pas aan na toestemming van de autobouwer. Mijn auto gekocht met mijn geld is niet langer mijn auto.
De lijst oplossing is dus niet groot:
-Blijven rijden met een oude wagen
-Een auto in het buitenland kopen zonder eCall die dan gehomologeerd moet worden maar aangezien het feitelijke niet verplicht is laat ik die rommel dan achterwege
-ik stroop mijn mouwen op en inactiveer dat ding zelf
Weet iemand of de eSIM uberhaupt verwijderbaar is en of de auto dan nog operationeel is? Ik zou veronderstellen dat een eSIM theoretisch defect kan geraken en het dus ook vervangbaar (of verwijderbaar) moet zijn. Op het ontkoppelen van een antenne vestig ik weinig hoop want je kan ook bellen in een tunnel. Dat zou overigens ontkoppelen + inpakken in loodplaten zijn wat verregaand is.
Of anders, weet iemand waar (in welk land) je een wagen zonder deze rommel kan kopen en welk merk?
Wat Ludovik stelt is volledig juist: "ik wil niet rondrijden in een auto met microfoons, camera's, gps en een telefoon die ik niet zelf in beheer heb." Nagenoeg iedereen denkt dat het obscure eCall slechts een noodknopje is zonder te beseffen dat het van op afstand je gesprekken in de wagen kan opnemen en je locatie realtime weergeeft zonder dat je er ook maar weet van hebt.
Aangezien eCall enorm veel mogelijkheden biedt aan diegene die het in beheer heeft met een goudmijn aan informatie die doorverkocht kan worden heb ik nog geen enkele autobouwer/importeur gevonden die bereid is om dit eruit te laten. Bij Volkswagen (dus Skoda, Seat, Audi, ...) krijg ik bijvoorbeeld de uitleg dat ik het kan inactiveren. Daar hecht ik uiteraard geen enkel geloof aan en een instelling die na elke rit, onderhoud of vanop afstand (OTA) wordt gereset heb ik niets aan.
Ik ben al langs bedrijven geweest die apart autoelectronica installeren in de auto die ik zou kopen maar die zijn elk gebonden aan de dictaten van de autobouwers en raken die pas aan na toestemming van de autobouwer. Mijn auto gekocht met mijn geld is niet langer mijn auto.
De lijst oplossing is dus niet groot:
-Blijven rijden met een oude wagen
-Een auto in het buitenland kopen zonder eCall die dan gehomologeerd moet worden maar aangezien het feitelijke niet verplicht is laat ik die rommel dan achterwege
-ik stroop mijn mouwen op en inactiveer dat ding zelf
Weet iemand of de eSIM uberhaupt verwijderbaar is en of de auto dan nog operationeel is? Ik zou veronderstellen dat een eSIM theoretisch defect kan geraken en het dus ook vervangbaar (of verwijderbaar) moet zijn. Op het ontkoppelen van een antenne vestig ik weinig hoop want je kan ook bellen in een tunnel. Dat zou overigens ontkoppelen + inpakken in loodplaten zijn wat verregaand is.
Of anders, weet iemand waar (in welk land) je een wagen zonder deze rommel kan kopen en welk merk?