Nieuwe auto zonder eCall, SOS-noodoproep via 2G verdwijnt?

Jeroen van Arkel

Senior Member
Als je in 2018 iets verplicht maakt in iets wat 20 jaar mee kan, dan moet je er ook voor zorgen dat de randvoorwaarden (in dit geval het 2G-net) ook gedurende die tijd blijven bestaan.
Praat eens met een it beheerder. Die kunne ook geen back ups op vlt tapes terug lezen. En systemen moeten 15 jaar beschikbaar zijn voor juridische en of belasting zaken.

On topic. Je ‘online’ systeem werkt los van ecall. Dus je kunt 4/5g we connect of hoe heet de Skoda/seat/audi tegenhanger hebben maar ecall systeem nog steeds op 2/3g. Zelf bij een recente auto.

Maar waarom worden dit soort kut ambtenaren niet permanent vast gelijmd in hun kelders. Deze idioten met een bordeaux rode citroen Picasso of Opel Zafira met een permanent gekoppelde twinnyload staande op hun oprij laan. Terwijl ze altijd met het ov reizen. Die zijn de oorzaak.

En idd raar dat als je wetgeving maakt. Je randvoorwaarden niet op orde zijn en leveranciers voldoen. Aan de andere kant. De systemen werken. Maar telefonist providers stoppen met hun diensten.

Maw. Zal nog wel ff duren. En velen zullen denk ik nog 10 jaar met een stroom verbruikend lampje en een gedeelte van je media scherm niet kunnen gebruiken, moeten leven. Wat zullen ze nog meer verzinnen. Deze nauwelijks auto rijdende dwazen. Ik bedoel wetgeving over snelheid en opletten verplichten maaar wel toestaan dat fabrikanten knopjes mogen monteren om het uit te schakelen. Misschien moeten ze de EU ambtenaren uitschakelen. Wat een freaking idioten! Van alles verplichten zodat auto’s duurder worden. En daarna toestaan dat je alles uit kunt schakelen of mag negeren. Waarom bestaan deze mensen met hun ik weet wat goed voor jou is mentaliteit? Gelukkig stem ik niet op dit soort eurofielen.

Excuses voor mijn rant. Ik ga aan de Negroni. Tot dat die bestikkerd moet zijn en met vingerafdruk geautoriseerd genuttigd kan worden.

Jeroen van Arkel

Senior Member
@Tees: Het doel van eCall was dat vooral ook in afgelegen gebieden (waar de kans dat iemand het ongeluk ziet en direct hulp kan bieden immers het kleinst is) het systeem moest werken. Hier in NL is nagenoeg overal 4- of 5G-dekking, maar als je in Duitsland een beetje buiten de drukke gebieden komt wordt dat al een stuk minder. In die gebieden werkt(e) 2G wel overal, omdat dat door de lagere frequenties veel verder reikt. Ik begrijp dus wel dat er veel voor 2G gekozen is.
De overheid is hier duidelijk in gebreke gebleven. Die hadden dit kunnen voorkomen door
Helemaal waar. Maar niet alleen Duitsland alles waar knoflook veel genuttigd wordt landen. Hebben die rukkende dekking. Maar vergeet niet dat massa’s trackers en IoT spullen ook met 2g werken. Dus dat wordt nog een feest. Ergo. Gewoon Android auto en CarPlay verplichten. Met stekker alternatief en weer domme auto’s maken.

andrehj

Forumguru
Maar vergeet niet dat massa’s trackers en IoT spullen ook met 2g werken. Dus dat wordt nog een feest. Ergo.
Yep. Deze actie levert een enorme berg Elektroschrott (zoals de Duitsers het noemen) op. En vergeet de miljoenen slimme meters van de 1e generatie niet. Die werken nog prima, maar moeten ook allemaal worden vervangen omdat een of andere koekoek heeft bedacht om de 2G-frequenties te veilen en voor iets anders te gaan gebruiken.... :banghead:
En wij ons maar afvragen waarom de netbeheerkosten toch steeds toenemen.

• Leuk
Waarderingen: EdK

CharlesTucker

Forumguru
Excuses voor mijn rant. Ik ga aan de Negroni. Tot dat die bestikkerd moet zijn en met vingerafdruk geautoriseerd genuttigd kan worden.
Goeie rant wel, ik heb er veel begrip voor (alleen jammer van die Zafira, maar goed, de mijne had 15 jaar geleden geen twinnyload, en ik heb/had ook geen oprijlaan :unsure:). Verder, ja, helemaal terecht, veel van die regelgeving lijkt op het allereerste gezicht wel goed, de bedoelingen zijn vaak ook wel goed, maar er ontbreekt samenhang, kennis van de mogelijkheden en vooral van de onmogelijkheden, er zit heel veel wensdenken achter, en weinig realiteit.

Maar voordat dit ook eindigt in een forse rant (iets voor de stamtafel?) terug on topic. Dat stoppen met 2G tot APK afkeur zou leiden zou werkelijk te idioot voor woorden zijn. Er wordt bij de APK een auto getest, en voor zover het aan de auto ligt werkt alles gewoon nog, er luistert alleen niemand meer. Daar kun je als eigenaar van een prima onderhouden en functionerende auto toch niets aan doen?

Bovenaan Onderaan