Nieuwe accu nodig, waar op te letten?

James

Nieuw lid
Bij mijn Octavia green line van 2011 gaf de batterij plots de geest na 4 jaar dienst. Pechdienst laten komen en die kreeg de motor gestart maar ik moest meteen naar de dealer om een dure nieuwe batterij te laten plaatsen en inlezen.
Enkele maanden geleden heb ik een wintercontrole laten doen en de batterij is nog 90% (na drie jaar), dus ik hoop dat deze batterij wat langer dienst zal doen. Ik rij meestal vrij lange trajecten van 50 km met voornamelijk autoweg en dus zou de batterij normaal gezien langer dan 4 jaar moeten meegaan. De auto staat 's nachts altijd in de garage en komt er niet elke dag uit vermits ik enkele dagen per week in de buurt werk en dan met de fiets ga werken.
Skoda service is vrij duur bij mijn dealer en omwille van het feit dat ik de motor niet wens te laten aanpassen na de terugroepactie laat ik het onderhoud sindsdien uitvoeren bij een onafhankelijke garagist die overigens al heel wat EGR problemen heeft gezien na de update van de EA 189 motoren.
 

Cordoba

Forumguru
@James Hoewel ik tot nu toe altijd gemiddeld tot zeer lang met de accu's van mijn auto's heb gedaan, denk ik dat dit ondertussen een gepasseerd station is: door de start-stop-systemen, worden accu's anders belast en anders bijgeladen waardoor de levensduur serieus bekort wordt. Bij de vorige Fabia heb ik net de 12 jaar voor de originele accu niet gehaald, en zelfs bij mijn eerste auto het ik begin jaren 80 de 7 jaar en bijna 200.000 km gehaald, en dat was behoorlijk veel voor een diesel in die tijd.
 

James

Nieuw lid
@Cordoba: start stop systeem is inderdaad een extra belasting voor de accu maar bij zwaardere belasting zou een constructeur toch ook dit onderdeel in verhouding moeten aanpassen...

Ik rij veel op autowegen en doe meestal vrij lange trajecten en weinig stadsverkeer, dan verwacht je toch dat een accu minimum 5 jaar zou meegaan bij een nieuwe wagen.

Mijn vorige wagen (Audi A4 1.9 TDI) was toch duidelijk veel beter dan de huidige Skoda 1.6 TDI, meer rijplezier; betere afwerking, soepelere motor...

Gezien het gesjoemel met de EA 189 motoren en de verhoging van de dieselprijs zal mijn volgende auto wellicht geen diesel meer zijn. Als consument blijf je bij een merk als de verwachtingen worden ingelost, quod non.
 

oco1979

Forumguru
Batterij ga "gemiddeld" zo 5jaar mee.
Dan begin deze wat van zijn beste kant te verliezen,waarbij je in meeste gevallen nog wat mee kan doorrijden.
Al te zien omstandigheden deze is gebruikt.

Mijn ervaring met de EFB's is dat die al de geest geven rond 1,5jaar oud.

Start/stop gebruik ik nooit,persoonlijk vind ik dat zeer vervelend en naar technische kant vind ik het niet echt oke.

Nu en dan zet ik zelf eens de druppellader op.

Ondanks deze dagelijks 60km doe.
 

CharlesTucker

Forumguru
Zoals al eerder vermeld, met m'n vorige auto (O2, 1.6TDi) 7 jaar gedaan, 270.000km, start/stop vrijwel nooit uitgezet maar gewoon gebruikt. Wel veel snelweg, dus heel veel heeft het systeem niet hoeven doen, behalve in de toch wel regelmatige files. Ik heb nooit een accu-probleem gehad. Het kan dus wel, misschien heb ik veel geluk gehad met die auto ...
 

Cordoba

Forumguru
@CharlesTucker Ik denk dat je niet zozeer geluk gehad hebt met de auto/accu, maar met je gebruik van de auto. Ik rij 90% van mijn km's in de randstad, vaak tijdens de spits en heb bijna dagelijks te maken met opstoppingen voor bruggen, kruispunten, overwegen enz., dus het systeem wordt veel gebruikt. Wel heb ik gemerkt dat door het start/stop systeem het brandstofverbruik veel minder oploopt bij drukte onderweg dan ik gewend was. Een standaardritje woon-werk is voor mij 18-21 km (afhankelijk van welke locatie ik die dag werk), en duurt op rustige momenten (zoals tussen kerst en nieuwjaar) zo'n 15 minuten, standaard duurt datzelfde ritje vaak 25 minuten, en meerdere malen per maand uitschieters naar 45 minuten en langer. (om een beetje een idee te krijgen, hoeveel ik stil sta en/of langzaam rij op zo'n ritje)
 

James

Nieuw lid
In de garage werd me bij het vervangen van de dure batterij het advies gegeven om de start stop niet continu ingeschakeld te laten, sindsdien schakel ik dat systeem regelmatig uit. Ik zou met de tweede accu toch graag langer dan 4 jaar rijden. Ik kreeg ook het advies om na warm rijden van de motor (duurt ongeveer 10 km of langer bij felle koude) op de autoweg boven de 2000 toeren (ongeveer 125 km/h) te rijden om de egr klep en de roetfilter niet te laten dichtslibben. Op de autoweg is deze auto erg in zijn sas, voor stadsverkeer is ie blijkbaar niet zo geschikt. De chef mecanicien gaf me ook het advies om niet te snel op te schakelen (dus meer toeren te maken) en de indicator op het dashboard niet zo maar blindelings te volgen..
 

oco1979

Forumguru
Zoals al eerder vermeld, met m'n vorige auto (O2, 1.6TDi) 7 jaar gedaan, 270.000km, start/stop vrijwel nooit uitgezet maar gewoon gebruikt. Wel veel snelweg, dus heel veel heeft het systeem niet hoeven doen, behalve in de toch wel regelmatige files. Ik heb nooit een accu-probleem gehad. Het kan dus wel, misschien heb ik veel geluk gehad met die auto ...

welke accu was het AGM ? zijn altijd uitzonderingen.

Originele accu van VW-groep voor start/stop gedoe waren zeer betrouwbaar(varta) dikwijls van meer dan 10jaar oud gehad.

Een accu moet meer kunnen verdragen dan vroeger.
Is meer buffer dan vroeger.
 

oco1979

Forumguru
In de garage werd me bij het vervangen van de dure batterij het advies gegeven om de start stop niet continu ingeschakeld te laten, sindsdien schakel ik dat systeem regelmatig uit. Ik zou met de tweede accu toch graag langer dan 4 jaar rijden. Ik kreeg ook het advies om na warm rijden van de motor (duurt ongeveer 10 km of langer bij felle koude) op de autoweg boven de 2000 toeren (ongeveer 125 km/h) te rijden om de egr klep en de roetfilter niet te laten dichtslibben. Op de autoweg is deze auto erg in zijn sas, voor stadsverkeer is ie blijkbaar niet zo geschikt. De chef mecanicien gaf me ook het advies om niet te snel op te schakelen (dus meer toeren te maken) en de indicator op het dashboard niet zo maar blindelings te volgen..

start/stopsysteem niet gebruikt ga je accu langer meegaan en starter(deze is wel versterkt om aan te kunnen)

Werking egrklep is middengebied van toerental.
Met andere woorden werkt deze bijna altijd(blijft openstaan)
Enkel bij vollast of de nodige extra trekkracht of boven de 3000Tr.min ga deze dicht.
Voor de egrklep wat in betere werking te laten, kan je op regelmatige tijdsstip deze aanspreek,wil zeggen nu en dan eens spelen met de gasklep.

Roetfilter kan verstopt geraken door andere factoren,slechte werking van het regeneratieproces tot gevolg.
Bepaalde sensoren die niet optimaal werken,waarbij zelf slechte werking van egrklep ook gevolgen kunnen hebben.

Dat Ecodriving,snel opschakelen is op lange termijn niet goed;

Schakelen wanneer bij terugval toerental juist in het gebied van de turbo zit.
 

James

Nieuw lid
Dank voor de adviezen, start stop uitschakelen doe ik sinds plaatsing nieuwe accu regelmatig. De vervanging werd overigens bij de dealer uitgevoerd maar de factuur was erg hoog.
Ik rij normaal gezien rustig en kom zeer zelden boven de 3000 toeren, ik probeer bij warme motor wel eens door te trekken in 3° versnelling, op de autoweg zit ik rond de 2200 toeren anders riskeer je snelheidsboetes.
Roetfilter is denk ik bij mijn auto ok, ik heb nog maar één keer gemerkt dat hij bij stilstand bleef regenereren (stond al in mijn garage na een rit van 60 km, de ventilator bleef draaien en onaangename stank in de garage), dit zou beter enkel gebeuren als je aan het rijden bent, maar je kan dit blijkbaar niet kiezen.
Ik schakel meestal rond de 2000 toeren naar een hogere versnelling en het maximale koppel begint vanaf 1500 toeren, ik ben een rustige rijder en besef dat een diesel niet gemaakt is om rally te rijden. Eerst rustig warm rijden en dan rij ik op de autoweg meestal met de cruise rond 110 - 120 km/h, af en toe wat sneller maar dat is maar heel zelden.
 

oco1979

Forumguru
Dank voor de adviezen, start stop uitschakelen doe ik sinds plaatsing nieuwe accu regelmatig. De vervanging werd overigens bij de dealer uitgevoerd maar de factuur was erg hoog.
Ik rij normaal gezien rustig en kom zeer zelden boven de 3000 toeren, ik probeer bij warme motor wel eens door te trekken in 3° versnelling, op de autoweg zit ik rond de 2200 toeren anders riskeer je snelheidsboetes.
Roetfilter is denk ik bij mijn auto ok, ik heb nog maar één keer gemerkt dat hij bij stilstand bleef regenereren (stond al in mijn garage na een rit van 60 km, de ventilator bleef draaien en onaangename stank in de garage), dit zou beter enkel gebeuren als je aan het rijden bent, maar je kan dit blijkbaar niet kiezen.
Ik schakel meestal rond de 2000 toeren naar een hogere versnelling en het maximale koppel begint vanaf 1500 toeren, ik ben een rustige rijder en besef dat een diesel niet gemaakt is om rally te rijden. Eerst rustig warm rijden en dan rij ik op de autoweg meestal met de cruise rond 110 - 120 km/h, af en toe wat sneller maar dat is maar heel zelden.

Oplossing egrklepprobleem, dicht laten zetten(softwarematig) waarbij die bij regeneratieproceswerking terug normaal werkt.
Dat is bij tuners wel verschillend.
Waarbij de ene Altijd dicht sta en de ander meestal dicht sta maar zoals hier boven vermeld werkt bij regeneratieproces.
 

CharlesTucker

Forumguru
welke accu was het AGM ? zijn altijd uitzonderingen.
Ik heb helaas geen idee, en ik heb die auto een half jaar geleden verkocht (hij rijdt inmiddels in Tsjechie rond) dus ik kan helaas ook niet meer kijken. Het was een O2, 1.6TDi, geproduceerd in juli 2011, dus inderdaad al best een tijdje geleden.

@Cordoba, het zal een combinatie van gebruik en kwaliteit van de auto zijn. Veel snelweg, 's morgens vrijwel nooit file, en dus doet het start/stop systeem ook niets. Terug vaak wel een minuut of 10 vertraging, ook met stilstaan, waarbij ik het start/stop systeem wel gebruikte. Maar alles bij elkaar natuurlijk wel veel minder dan bij veel stadsverkeer. Wat mij ook wel opviel, het verbruik bij die die auto in files nam nauwelijks toe, bij de voorganger (Zafira 1.9 ctdi) wel.
 
Mijn batterij is ook versleten. Moet ik bij de dealer 1 kopen of kan ik dat ook bij de batterijen boer.

Batterijn inleren. Is dat nodig? Heb geen start stop systeem.

Waarom dient het invoeren? Vind er niks over bij speek.

Mvg
 

brepus13

Forumguru
Ik heb het bij een accuboer laten doen. Inleren schijnt noodzakelijk te zijn zodat het systeem weet dat er een verse aanhangt en zijn laadprogramma er op aan kan passen.
 

oco1979

Forumguru
Mijn batterij is ook versleten. Moet ik bij de dealer 1 kopen of kan ik dat ook bij de batterijen boer.
Batterij inleren. Is dat nodig? Heb geen start stop

geen start:stop koop eventueel online,
vb :vartasite kan je batterij opzoekenvolgens auto, geven dan paar voorbeelden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan