Nieuwe accu nodig, waar op te letten?

ramniv

Senior Member
Mijn Superb heeft denk ik een nieuwe accu nodig. Nu ga ik dit regelen via “mijn” garage Vruggink. Nu vroeg ik mij af of ik nog ergens op moet letten en of ik nog instellingen kwijtraak door een accu wissel?

Dank!
 

ramniv

Senior Member
Start stop heb ik er niet opzitten?
Heeft het coderen via vcds verder nog invloed op eerder aangebrachte veranderingen?
 

turboturbo

Forumguru
@ramniv Je geeft aan dat het via "mijn/jouw garage" gaat.
Dan is het toch hun pakkie-an, om het te regelen?
Het kan natuurlijk geen kwaad om te checken wat ze moeten doen en hebben gedaan :)
En daarvoor eea aan informatie in te winnen vooraf.

Je zal de eerste klant niet wezen (hetzij dealer hetzij universele garage of specialist) die of een niet ingeleerde accu mee krijgt (accu zal wel werken en er zijn er ook die beweren dat de auto de accu zelf in leert na verloop van tijd, maar helemaal ideaal is die optie voor mijn gevoel dan toch niet), of een verkeerd type....
 

ramniv

Senior Member
@ramniv Je geeft aan dat het via "mijn/jouw garage" gaat.
Dan is het toch hun pakkie-an, om het te regelen?
Helemaal mee eens hoor! Maar ik vind het zelf gewoon leuk en interessant om te weten. Heb er niet veel verstand van en via dit forum probeer ik dat wat meer te krijgen.

Dat het eventueel kan helpen als er bij de garage iets anders wordt gezegd is mee meegenomen.
 

Captain Hook

Forumguru
@turboturbo Uiteraard. :D
Ben ik ff stom geweest. Hoe kon ik nou bedenken dat ik de expertise van een garage (waar je immers voor tig euro/uur kennis/kunde afneemt) in twijfel zou trekken.
Stom van mij. Ik altijd maar denken dat je de 'specialist' betaalt voor zijn expertise. :shutup:

ps: uiteraard ben ik zelf ook altijd kritisch op welke zelfbenoemde specialist dan ook (mezelf incluis). Maar je zou toch in ieder geval van een garage wel mogen verwachten dat men, iets basaals als een accu wisselen, zonder mankeren uitvoert?
 

Antera

Donateur
Mijn Superb heeft denk ik een nieuwe accu nodig. Nu ga ik dit regelen via “mijn” garage Vruggink. Nu vroeg ik mij af of ik nog ergens op moet letten en of ik nog instellingen kwijtraak door een accu wissel?

Dank!

Als je het door hun laat doen dan heb je niks te vrezen lijkt me en moeten hun alles doen. Jij verder niks. Je instellingen in je menu zullen alleen gereset zijn maar die kan je zelf dan weer instellen.
 
In dat geval; indien geen start stop en dus ook geen remenergie opwekking etc kun je gewoon af met een start accu ofwel een "natte accu"
 

turboturbo

Forumguru
je zou toch in ieder geval van een garage wel mogen verwachten dat men, iets basaals als een accu wisselen, zonder mankeren uitvoert?
Ik put uit eigen ervaringen van mijns inziens vaak even simpele handelingen als een accu wisselen en ben zelf tot de conclusie gekomen dat menig garagist/monteur (let op: ik zeg niet álle) me nogal eens wat op de mouw heeft willen spelden in het verleden.

Of ik ben natuurlijk de betweter in die gevallen, maar de praktijk wees dikwijls uit dat ik toch gelijk had, al dan niet met steun van de informatie van het forum hier. Dus mijn verwachting is niet per definitie dat je blind op expertise van een garagist kan vertrouwen.

Naast eventuele moedwillige kwade opzet, zijn ook monteurs maar gewoon mensen die hun werk doen naar hun beste weten, maar kunnen fouten maken. Dus ik bedoel dit relaas verder niet als 'je moet niemand vertrouwen' maar een beetje beslagen ten ijs komen kan je helpen voorkomen dat je misschien een keer met een kluitje in 't riet wordt heengezonden.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Accu dient juist gecodeerd te worden middels VCDS. Ivm start-stop heb je minimaal een EFB type accu nodig. Een AGM type geniet de voorkeur maar is niet noodzakelijk.

Ja en nee, AGM kan minder goed tegen warmte als een EFB en dient bij voorkeur in de kofferbak geplaatst te worden, maar ik heb er in de Fabia van moeders ook gewoon 1 in het vooronder zitten hoor ;)
 
Ja en nee, AGM kan minder goed tegen warmte als een EFB en dient bij voorkeur in de kofferbak geplaatst te worden, maar ik heb er in de Fabia van moeders ook gewoon 1 in het vooronder zitten hoor ;)
Toevallig afgelopen vrijdag de accu van de O3 vervangen (en dus even laten coderen) en er is een AGM in gegaan van Varta (was een EFB)

Maar niet goed tegen warmte kunnen. Dat zou kunnen.
Maar dan is het niet slim dat op de tweewieler de AGM accu onder het zadel pal boven de uitlaatbocht zit van de achterste cilinder :pieker:
 

oco1979

Forumguru
Toevallig afgelopen vrijdag de accu van de O3 vervangen (en dus even laten coderen) en er is een AGM in gegaan van Varta (was een EFB)

Maar niet goed tegen warmte kunnen. Dat zou kunnen.
Maar dan is het niet slim dat op de tweewieler de AGM accu onder het zadel pal boven de uitlaatbocht zit van de achterste cilinder :pieker:

Best je EFB door een AGM heb vervangen.
Wat was de leeftijd van de EFB/kmstand ?
 
Heb ik dus ook gedaan; EFB eruit en AGM erin.
Ongeveer 80.000km. Zal de oorspronkelijke accu geweest zijn; 5 jaar oud.
Conditiemeting gaf 60% aan.
 
Bovenaan Onderaan