Nieuw roetfilter nodig voor 2.0TDI CFFB

Eltjo

Forumguru
Dan nog een vraagje; tot nu toe heeft de auto het geen probleem gevonden dat het filter niet veel meer doet.
Maar, blijft dat zo i.v.m. regenereren? Wat zou die nu doen? Wordt dat regenereren pas in werking gesteld boven een bepaalde vulgraad van het filter wat nu niet gehaald wordt en dat er dus niet geregenereerd wordt?
 

Tees

Donateur
Regenereren wordt idd gedaan op basis van vulgraad en dat wordt weer bepaald door de druk voor en na de DPF te meten. Als er een hogere drukval is dan een bepaalde waarde, vindt de ECU dat je DPF vol zit en gaat regenereren. Maar als je DPF fysiek kapot is, dan is de drukval natuurlijk minimaal.
 

hemi24

Forumguru
Elke 500 tot 800 km zal de auto minimaal 1x regenereren, dat zal bij jouw wagen niet ander zijn…
 

Eltjo

Forumguru
Zolang de auto maar geen gedonder gaat geven omdat de DPF niet meer werkt.

Nooit wat van gemerkt, hooguit dat ik dacht a.h.v. het gemiddeld verbruik dat ik met de wind mee heen reed en met wind tegen terug.
Dat was dan achteraf misschien extra verbruik van regenereren... of ook niet, hoeveel zal het zijn op een stuk van 100 km? Neeeh...
 

Tees

Donateur
Besef je wel dat dit feitelijk fraude is hè, willens en wetens een voertuig in een andere staat voor de APK aanleveren dan dat ie op de weg rijdt. Pakkans is enorm klein, maar de consequenties zouden wel eens vervelender kunnen zijn dan de kosten voor een nieuw roetfilter.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Tees :thumbsup:

Allereerst, het klopt niet om dat zo te doen.
Maar omdat de Algemene Periodieke Keuring een momentopname is, is het geen fraude: op dat moment voldoet de auto aan de eisen.
 

Eltjo

Forumguru
Ja, strikt heb je gelijk.
Maar het is natuurlijk nooit in de geest van de wet bedoeld om even de banden van de buurman te lenen omdat het profiel op jouw banden te weinig is.... En dit is natuurlijk ook niet bedoeling om andere sjoemelsoftware in de het motormanagement te schieten vanwege de keuring.

@Tees Fraude heeft het VAG concern allang gepleegd met mijn sjoemeldiesel. Ik denk wel doordat ik niet zo’n uitgebreid advocatenteam achter mij heb, ik eind het kortste eind trek als het er op aan komt.

Waar blijft trouwens het roet uit de DPF bij regeneratie? Gaat het dan samengeklonterd de uitlaat uit? Dan is het idd geen fijnstof meer.
Je mag dus als je extra fijnstofbelasting betaald, wel vervuilen...
De houderschapsbelasting voor een (semi-)elektrische auto moet waarschijnlijk ook betaald worden door die opbrengsten. Maar wat gebeurd er met de accu van een elektrische auto (en de rest) na 15 jaar gebruik? Moet er dan ook extra betaald worden voor die verwerking?
En voordat de accu gemaakt kan worden; hoe zit het met die gortdroge grond in zuid Zuid-Amerika waar lithium-houdend water uit de bodem wordt gepompt wat verdampt op grote velden? Tientallen kilometers verderop is voor de mensen te grond te droog om iets op te kunnen verbouwen.... die worden vast royaal gecompenseerd, net zoals onze gedupeerde Groningers.
Vliegtuigen vervuilen ook totaal niet, daarom betalen ze weinig belasting en zijn de prijzen laag.

Ik weet het niet, maar het lijkt een broekzak-vestzak verhaal. Maar regels zijn regels, hoe krom dan ook soms.

Grappig is nog dat ik afgelopen week op mijn werk een leverancier akkoord gaf voor de service van een CPC (condensation particle counter) van een klant. Met dat principe wordt het diesel fijnstof ook gemeten. Grover stof (PM1-PM10 / 0.25 - 0.32 um) kalibreer ik al jaren zelf en ik was daar van de week ook mee bezig.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Volgens mij wordt de roet in een DPF verder verbrand tijdens de regeneratie. Ik weet t principe niet precies, volgens mij genereert ie via de EGR klep een bepaalde extra oxiderende atmosfeer icm extra hitte, en dat oxideert (verbrandt) de roet. Dat is wat je ook ruikt tijdens of na de regeneratie.

Ik dacht trouwens dat de deeltjestest bij de APK niet met een CPC gedaan werd maar met een electrostatische teller. Maar nu ik er wat over gegoogled heb, blijken ze beiden toegepast te mogen worden. Ik werk in de luchtkwaliteit, wij hebben een heel arsenaal aan dit soort meetapparatuur (wel de high-end variant).

Ik denk trouwens dat er op termijn ook wel wetgeving dan wel financiële incentive komt op het recycling van accus e.d.. Dat is nu al een grote zorg van allerhande partijen, en wordt hard onderzoek in gedaan.
 

Eltjo

Forumguru
Het roet wordt dan nog eens extra verbrand op de hogere temperatuur die mede door de extra inspuiting van diesel wordt bereikt.

Ik heb van internet begrepen dat CPC +/-10% nauwkeurig is, het andere principe wat voor de deeltjesmeting wordt gebruikt is goedkoper, maar een stuk minder nauwkeurig en vraagt meer onderhoud.
Werk jij bij TNO of bij een milieudienst/techniek? Daarvan heb ik o.a. stof- en gasanalyseapparatuur voor onderhoud en kalibratie.
 

Eltjo

Forumguru
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Idd, je kan vrij simpel bij de RDW de auto laten registreren als zijnde zonder roetfilter. Dan val je wel terug naar Euro 3 of 4 (denk aan milieuzones in NL en buitenland), en je gaat een fijnstoftoeslag betalen. Dacht dat het iets €200 per jaar extra kost.
Bijzonder dat na het betalen van €200 per jaar de uitstoot niet meer uitmaakt... dan heeft het milieu er geen last meer van? waar besteden ze dit geld aan om het milieu te helpen? nog meer batterijauto`s?
 

Eltjo

Forumguru
Ik kan een DPF kopen van een A3 2.0TDI met de volgende codes erop;

1K0 131 723 AB 29 1 10
DOC NO 166 BB X
DPF 1KO 181 GA
D-10-079 <A/N>

De grote vraag is, gaat die ook goed passen en werken onder mijn S2 2.0TDI CFFB?
Heeft iemand een idee hoe dat het beste te checken?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
ETKA natuurlijk! Jouw S2 heeft een DPF met artikelnummer 1K0254707(K)X.
Een A3 heeft er behoorlijk wat verschillende, er is er één die dezelfde code heeft, dat zou een 2.0L moeten zijn, maar dan met code CLJA. Gek genoeg heeft de CFFB in de A3 volgens ETKA een andere code (namelijk 706MX).

Die codes die erop staan kan ik niet echt relateren aan een artikelnummer.

Als ik trouwens jouw code invul bij Winparts, dan zou een A3 met een CAYB, CAYC, CFFA, CFFB, AZV, CBAA, CBAB, CLJA, BKD hetzelfde zijn. Dat is soms verwarrend, dat verschillende nummers eenzelfde passing hebben (en dus blijkbaar toch uitwisselbaar zijn?). Als ik onderdeelnummer 1K0131723AB Google, dan kom ik een A3 tegen met een CAYC...maar ander nummer, en komt ook niet als nummer op Winparts óf ETKA terug...

Conclusie: het zou kunnen passen, maar het zou ook niet kunnen :pardon:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan